StevieNL81 schreef: ↑28 sep 2019 22:11
Airlines hebben per vlucht per stoel vaak al 4 a 5 verschillende tarieven, afhankelijk van bv maar niet beperkt tot hoe vroeg je boekt, je minimale verblijf, land van herkomst van de boeking en #verkochte stoelen tot op dat moment. Deze wisselen soms meerdere malen per dag. En als je rekening houdt met coshared vluchten (bv een AF vluchtnummer op een BA vlucht). Als AF ook een stoel op die vlucht verkoopt tegen een lager tarief is het logisch dat rechtstreeks bij BA op zelfde vlucht duurder is) waarbij ze onderling ook naar elkaars beschikbaarheid kijken....
De taak van de tussenpersoon is om het aanbod van de aanbieders op haar site actueel te houden en de aanvaarding van de consument over te brengen aan de aanbieder. Er is een overeenkomst tot stand gekonen op het moment dat de aanbieder de aanvaarding van de consument heeft ontvagen van de tussenpersoon. Dit hele proces kan geautomatiseerd worden.
Als het aanbod de mededeling bevat dan kan het het aanbod vanaf dat moment onverwijld worden herroepen nadat de aanvaarding door de aanbieder is ontvangen. Als er op de overeenkomst een ontbindingsbeding van toepassing is dan kan daar op ieder moment een beroep op worden gedaan tenzij het onredelijk bezwarend is.
StevieNL81 schreef: ↑28 sep 2019 22:11
Het direct mislukken van het boeken van 1 sector (en daarmee de gehele boeking) betekent niet dat de aanbieder de mogelijkheid wil hebben een alternatief tegen hetzelfde tarief te bieden. TS vliegt met BA en die hebben meer dan 10 vluchten per dag... Wellicht was de vlucht van een uur eerder een goed alternatief. Of wellicht kan de aanbieder een alternatieve vlucht met zelfde tijd en prijs vinden tussen AMS en LHR met KLM.
De tussenpersoon kan ook een ander aanbod doen als er geen overeenkomst tot stand is gekomen of de overeenkomst ontbonden is.
StevieNL81 schreef: ↑28 sep 2019 22:11
Als ze geen alternatief kunnen vinden, of het geboden alternatief is niet acceptabel, dan blijft annulering over.
Dat klinkt mij meer als gijzeling van het geld in de oren. Overeenkomst A willen we niet, u heeft al betaalt: wilt u overeenkomst B of 5 dagen wachten op uw geld?
StevieNL81 schreef: ↑28 sep 2019 22:11
Vliegwinkel.nl verwoord het mooi in de voorwaarden:
Op Vliegwinkel.nl worden soms (combinaties van) Vliegtickets en/of Vouchers aangeboden voor welke het niet mogelijk
is een Vliegticket en/of Voucher af te geven voor de getoonde prijs en/of boekingsklasse. De reden hiervoor is dat de
tarieven en boekingsklassen getoond op Vliegwinkel.nl via volledig geautomatiseerde processen op de site van
Vliegwinkel.nl geplaatst worden, en deze tarieven en boekingsklassen continue onderhevig zijn aan prijswijzigingen.
Indien u geen Vliegticket en/of Voucher en geen Boekingsbevestiging ontvangt binnen 48 uur na boeking, zal een
medewerker van Vliegwinkel.nl binnen drie Werkdagen na boeking contact met u opnemen per telefoon of per email.
Een medewerker van Vliegwinkel.nl kan eventuele alternatieven met u doorspreken. Vliegwinkel.nl behoudt zich echter
het recht voor deze boekingen te weigeren en de vooruitbetaalde reissom volledig te restitueren.
Dat is in totaal een week, terwijl men al veel eerder wist dat men de overeenkomst niet wilde uitvoeren.