DHL zet pakketje in algemene hal van flat

Hier kan je jouw mening ventileren over diverse producten.
angel1978
Berichten: 11432
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: DHL zet pakketje in algemene hal van flat

Ongelezen bericht door angel1978 »

NeoDutchio schreef:
14 jun 2023 16:59
Onkruid71 schreef:
14 jun 2023 16:44
Waar men niet van hoort, wil niet zeggen dat het er niet is.
Bij mij ging het al gelijk fout in ieder geval, er stond dat ik niet aanwezig was, maar volgens mij zijn ze gewoon niet geweest. Want ik ben natuurlijk altijd thuis, videobel werkt gewoon.
Dit is overigens een andere grote bezorger.
Tja, de oorzaak is gissen. Het kan zijn dat de chauffeur geen zin meer had, maar een behoorlijke vertraging waardoor er geen tijd meer was is ooo een reden om op niet thuis te zetten om het pakje weer in het verwerkingsdepot te kunnen verwerken. Domweg voor een verkeerde deur staan kan ook.

Helaas word te vaak gewezen terwijl er niet bekend is wat daadwerkelijk de oorzaak is.
En weer een voorbeeld waarbij een fout van de vervoerder wordt afgewenteld op de klant die precies volgens afspraak thuis was..
Verrassend.

Helaas hier zelf ook weer een volgend voorbeeld:

Afgelopen donderdag een pakketje besteld waarbij aangegeven werd dat het binnenkort bezorgd zou worden.. Overigens gewoon bij de grote spelers ( Amazon en DHL zijn hier in het spel ). Dus wanneer moet je dan thuis zijn? Binnenkort blijkbaar...
Daarna stopt de communicatie in het geheel totdat er op maandagochtend op 9.00 uur een e-mailtje binnen komt dat diezelfde dag het bewuste pakketje bezorgd gaat worden.. Tja en hoe had ik daar rekening mee moeten houden? De dag is al begonnen en ik wist ook niet dat het deze dag zou zijn, dus alleen alle dagen vrij houden vanaf de donderdag totdat dit mailtje kwam had dan geholpen... Iemand die werkt kan daar werkelijk helemaal niets mee.

De hele dag toevallig thuis dus rustig op het pakketje gewacht, bel en straat in de gaten gehouden, maar NIETS.. Ook geen mededeling, niets.
Om 23.00 uur toch een mailtje van DHL dat de bezorging helaas niet meer gelukt was ( daar gaat je vrije dag als je die bewust vrij hebt gehouden ) en dat ze het op een later moment nog eens gaan proberen.. Wederom geen informatie over wanneer dan ( morgen, deze week of .. ). Niet op de mail, niet in de app. Tot zover afspraak is afspraak.

De volgende dag ook om 9.00 uur geen communicatie dus dat zal dan vandaag ook wel niets meer worden.. Je gaat weer je normale ding doen i.p.v. naar de deur staren... Totdat om 12.45 uur een mailtje verschijnt dat het pakketje tussen 11.30 en 13.30 uur bezorgd gaat worden ( hoezo 'gaat' ). En hoe moet je daar rekening mee houden? De begintijd ligt in het verleden.
Prompt ook een melding van de bel en een mailtje dat het pakketje bezorgd is om 12.50 uur ( voor de deur gegooid ).

Afspraak is afspraak :roll:

Inmiddels gaat het hier in 50% van de gevallen fout, bij alle winkels ( amazon, bol.com, zalando ) en vervoerders ( PostNL, DHL, DPD )..

Maar het ligt vanzelfsprekend vooral aan de klant. :roll:

Onkruid71
Berichten: 3255
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: DHL zet pakketje in algemene hal van flat

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Afspraak is afspraak is iets van vroeger, nu tegenwoordig, zijn afspraken niet zo heilig meer.
Mij is geleerd haal je een afspraak niet, dan neem je contact op.

angel1978
Berichten: 11432
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: DHL zet pakketje in algemene hal van flat

Ongelezen bericht door angel1978 »

Onkruid71 schreef:
14 jun 2023 17:27
Afspraak is afspraak is iets van vroeger, nu tegenwoordig, zijn afspraken niet zo heilig meer.
Mij is geleerd haal je een afspraak niet, dan neem je contact op.
Er zijn er hier een aantal die vinden dat als je iets besteld, dat je dan ook altijd thuis moet zijn om je pakketje te ontvangen... Daar komt de eerste afspraak vandaan.. Maar de andere kant op hebben de vervoerders werkelijk overal lak aan.

NeoDutchio
Berichten: 12969
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: DHL zet pakketje in algemene hal van flat

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

alfatrion schreef:
14 jun 2023 17:02
Het maakt niet uit wat de oorzaak is.
Een fout is inderdaad een fout, maar niet kunnen bezorgen doordat de bezorger een ongeluk gehad heeft (of laten we het houden op pech met de bus, iets minder ernstig) is meer begrip voor op te brengen dan voor een stelende bezorger. Dus voor het begrip en verstandhouding is het wel degelijk van belang wat de oorzaak is. Maar zomaar wijzen (want in vele gevallen is het zogenaamd de stelende bezorger) is niet netjes.

alfatrion
Berichten: 22246
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: DHL zet pakketje in algemene hal van flat

Ongelezen bericht door alfatrion »

Onkruid71 schreef:
14 jun 2023 16:44
Waar men niet van hoort, wil niet zeggen dat het er niet is.
Bij mij ging het al gelijk fout in ieder geval, er stond dat ik niet aanwezig was, maar volgens mij zijn ze gewoon niet geweest. Want ik ben natuurlijk altijd thuis, videobel werkt gewoon.
Dit is overigens een andere grote bezorger.
NeoDutchio schreef:
14 jun 2023 17:35
Een fout is inderdaad een fout, maar niet kunnen bezorgen doordat de bezorger een ongeluk gehad heeft (of laten we het houden op pech met de bus, iets minder ernstig) is meer begrip voor op te brengen dan voor een stelende bezorger.
Je verplaatst nu de doelpalen weer eens. Onkruid71 geeft aan dat er aangegeven is dat hij niet aanwezig was, terwijl hij gewoon thuis was. Dat de bezorger een ongeluk had of pech met zijn bus is geen legitieme redenen om te gaan liegen.
NeoDutchio schreef:
14 jun 2023 17:35
angel1978 schreef:
14 jun 2023 17:15
En weer een voorbeeld waarbij een fout van de vervoerder wordt afgewenteld op de klant die precies volgens afspraak thuis was..
Verrassend.

(...)

Maar het ligt vanzelfsprekend vooral aan de klant. :roll:
U bent de enige die dat blijft herhalen. Maar enige onderbouwing voor uw gedachte dat het aan de klant zou liggen ontbreekt. Waarom zegt u dat steeds?
Wat angel bedoelt is mij en anderen duidelijk en ik zie daar ook gelijk een onderbouwing bij.

angel1978
Berichten: 11432
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: DHL zet pakketje in algemene hal van flat

Ongelezen bericht door angel1978 »

alfatrion schreef:
14 jun 2023 17:51
Onkruid71 schreef:
14 jun 2023 16:44
Waar men niet van hoort, wil niet zeggen dat het er niet is.
Bij mij ging het al gelijk fout in ieder geval, er stond dat ik niet aanwezig was, maar volgens mij zijn ze gewoon niet geweest. Want ik ben natuurlijk altijd thuis, videobel werkt gewoon.
Dit is overigens een andere grote bezorger.
NeoDutchio schreef:
14 jun 2023 17:35
Een fout is inderdaad een fout, maar niet kunnen bezorgen doordat de bezorger een ongeluk gehad heeft (of laten we het houden op pech met de bus, iets minder ernstig) is meer begrip voor op te brengen dan voor een stelende bezorger.
Je verplaatst nu de doelpalen weer eens. Onkruid71 geeft aan dat er aangegeven is dat hij niet aanwezig was, terwijl hij gewoon thuis was. Dat de bezorger een ongeluk had of pech met zijn bus is geen legitieme redenen om te gaan liegen.
NeoDutchio schreef:
14 jun 2023 17:35
angel1978 schreef:
14 jun 2023 17:15
En weer een voorbeeld waarbij een fout van de vervoerder wordt afgewenteld op de klant die precies volgens afspraak thuis was..
Verrassend.

(...)

Maar het ligt vanzelfsprekend vooral aan de klant. :roll:
U bent de enige die dat blijft herhalen. Maar enige onderbouwing voor uw gedachte dat het aan de klant zou liggen ontbreekt. Waarom zegt u dat steeds?
Wat angel bedoelt is mij en anderen duidelijk en ik zie daar ook gelijk een onderbouwing bij.
Maar dan moet je 'm wel willen zien... En daar zit vaak een probleem.
Overigens is een lekke band of ongeluk een prima reden om niet te komen op dat moment en dat hoeft een vervoerder ook niet allemaal letterlijk uit te leggen. Dat lijkt me zelfs ongewenst.. Maar de oorzaak bij de klant leggen terwijl er ook andere redenen opgegeven kunnen worden ( zoals in mijn voorbeeld ook gebeurt: "helaas is het ons vandaag niet gelukt om het pakketje bij u te krijgen" ) is dus gewoon de klant de schuld geven en idd. gewoon liegen.

Als je daar dan ook nog eens veel te late en slechte communicatie en dito service bij op telt, dan kom je er wel heel beroerd uit.

Onkruid71
Berichten: 3255
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: DHL zet pakketje in algemene hal van flat

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

alfatrion schreef:
14 jun 2023 17:51
Onkruid71 schreef:
14 jun 2023 16:44
Waar men niet van hoort, wil niet zeggen dat het er niet is.
Bij mij ging het al gelijk fout in ieder geval, er stond dat ik niet aanwezig was, maar volgens mij zijn ze gewoon niet geweest. Want ik ben natuurlijk altijd thuis, videobel werkt gewoon.
Dit is overigens een andere grote bezorger.
NeoDutchio schreef:
14 jun 2023 17:35
Een fout is inderdaad een fout, maar niet kunnen bezorgen doordat de bezorger een ongeluk gehad heeft (of laten we het houden op pech met de bus, iets minder ernstig) is meer begrip voor op te brengen dan voor een stelende bezorger.
Je verplaatst nu de doelpalen weer eens. Onkruid71 geeft aan dat er aangegeven is dat hij niet aanwezig was, terwijl hij gewoon thuis was. Dat de bezorger een ongeluk had of pech met zijn bus is geen legitieme redenen om te gaan liegen.
NeoDutchio schreef:
14 jun 2023 17:35
angel1978 schreef:
14 jun 2023 17:15
En weer een voorbeeld waarbij een fout van de vervoerder wordt afgewenteld op de klant die precies volgens afspraak thuis was..
Verrassend.

(...)

Maar het ligt vanzelfsprekend vooral aan de klant. :roll:
U bent de enige die dat blijft herhalen. Maar enige onderbouwing voor uw gedachte dat het aan de klant zou liggen ontbreekt. Waarom zegt u dat steeds?
Wat angel bedoelt is mij en anderen duidelijk en ik zie daar ook gelijk een onderbouwing bij.
Ik was thuis, feit, hij heeft niet aangebeld feit, in hun systeem stond dat ik niet thuis was feit, mijn bel werkt gewoon feit.

Geen idee welke doelpalen verplaatst zijn.

Het is gewoon niet goed gegaan aan de vervoerder zijn kant. Feit.

Lady1234
Berichten: 27378
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: DHL zet pakketje in algemene hal van flat

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als ik dit forum mag geloven gaat het heel vaak compleet fout, maar men blijft wel bestellen.

Zelf denk ik dat er een personeelsgebrek is in sommige gebieden. Waar ik woonde en nu woon, zie ik dagelijks diverse bezorgdiensten door de straat rijden. En de pakjes komen op de toegezegde tijd.

NeoDutchio
Berichten: 12969
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: DHL zet pakketje in algemene hal van flat

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

alfatrion schreef:
14 jun 2023 17:51
Je verplaatst nu de doelpalen weer eens. Onkruid71 geeft aan dat er aangegeven is dat hij niet aanwezig was, terwijl hij gewoon thuis was. Dat de bezorger een ongeluk had of pech met zijn bus is geen legitieme redenen om te gaan liegen.

Er hoeft niet gelogen te zijn, dit is een typisch stigmatiserende opmerking. Hier ook een praktijkvoorbeeld (al vaker gebruikt):
Bol.com met levering dezelfde dag. In de avonduren rijdt een andere bezorger dan overdag en ik krijg de melding niet thuis, afgeleverd bij de buren. Bij de buren nagevraagd, niets ontvangen. In uw ogen heeft de bezorger gelogen. In praktijk bleek dat de bezorger bij een verkeerd huis stond met hetzelfde nummer. Wij hebben namelijk 3 keer hetzelfde huisnummer in deze straat. Beide aangrenzende straten hebben op de hoek hetzelfde huisnummer als ons met de deur precies in onze straat. De navigatie is ook redelijk afwijkend en geeft direct na de bocht aan dat de bestemming bereikt is. Oftewel, een simpele domme fout. Niet alleen PostNL maakt deze fout, bijna iedereen die voor het eerst bij ons komt staat bij het verkeerde huis.

Niet elke bezorger heeft de optie "we hebben u gemist". Als een pakket niet afgeleverd kan worden zal deze opnieuw in het sorteerproces moeten komen. Ook dat heb ik u al vaker uitgelegd. Om opnieuw iets in een proces te zetten moet een zending eerst als niet afgeleverd in het systeem terecht komen. Vandaar dat er bij staat dat de ontvanger niet thuis was. Dat is niet liegen, dat is het systeem.
alfatrion schreef:
14 jun 2023 17:51
Wat angel bedoelt is mij en anderen duidelijk en ik zie daar ook gelijk een onderbouwing bij.
En mij en anderen is dan weer heel goed duidelijk dat er wat anders bedoeld word. Niemand beweert dat je altijd thuis moet zijn en dat is al meerdere keren uitgelegd.
angel1978 schreef:
14 jun 2023 17:55
Overigens is een lekke band of ongeluk een prima reden om niet te komen op dat moment en dat hoeft een vervoerder ook niet allemaal letterlijk uit te leggen. Dat lijkt me zelfs ongewenst.. Maar de oorzaak bij de klant leggen terwijl er ook andere redenen opgegeven kunnen worden ( zoals in mijn voorbeeld ook gebeurt: "helaas is het ons vandaag niet gelukt om het pakketje bij u te krijgen" ) is dus gewoon de klant de schuld geven en idd. gewoon liegen.
Ook dat is al vaker uitgelegd, en hierboven ook, dat niet elke bezorger deze optie heeft. Wat u, en anderen, liegen noemt is niets meer of minder een manier om een pakket opnieuw in het sorteerproces te krijgen. Daarnaast zijn bezorgers ook gewoon mensen die ook fouten maken. Dus enkel en alleen van het negatieve uitgaan is een zwaktebod.
angel1978 schreef:
14 jun 2023 17:55
Als je daar dan ook nog eens veel te late en slechte communicatie en dito service bij op telt, dan kom je er wel heel beroerd uit.
Tja, er kan pas gecommuniceerd worden als er iets bekend is. Als je in de ochtend al weet dat je het niet gaat redden is het makkelijk. Maar ja, pas in de loop van de dag weet je waar je wel of niet aan toe komt. En aangezien er meerdere ritten per dag zijn weet je in de ochtend niet of de derde rit van die dag problemen gaat krijgen.
Maar als u een werkbare oplossing hebt hoe het anders kan breng ik u graag in contact met de hoge heren van PostNL. Deze zullen daar blij mee zijn.

NeoDutchio
Berichten: 12969
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: DHL zet pakketje in algemene hal van flat

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Lady1234 schreef:
14 jun 2023 18:22
Als ik dit forum mag geloven gaat het heel vaak compleet fout, maar men blijft wel bestellen.

Zelf denk ik dat er een personeelsgebrek is in sommige gebieden. Waar ik woonde en nu woon, zie ik dagelijks diverse bezorgdiensten door de straat rijden. En de pakjes komen op de toegezegde tijd.
Het gaat ook vaker goed dan fout. Echter, als het fout gaat worden er harde woorden gebruikt die niet altijd nodig zijn. Er word bijna altijd van het negatieve uit gegaan terwijl er ook legio redenen zijn die niets met opzet, fraude of diefstal te maken hebben. Juist door enkel 1 kant te benoemen en te blijven benoemen gaat het van zwart naar donkerzwart. Nergens voor nodig.
Maar dat wil niet zeggen dat het niet vervelend is als het een keertje fout gaat. Maar aan de andere kant, wie maakt nooit een fout, heeft nooit een off-day of heeft ook nog nooit een leugentje voor eigen bestwil gemaakt? Ik wil de personen wel eens meemaken die het hards brullen wat een ander allemaal bewust fout doet (ononderbouwd) als ze zelf onbewust of onbedoeld een fout maken en op dezelfde manier toegesproken worden.

kuklos
Berichten: 10525
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: DHL zet pakketje in algemene hal van flat

Ongelezen bericht door kuklos »

J. Deltoer schreef:
14 jun 2023 18:53
Uw inspanningen om postbedrijven uit de wind te houden kent geen grenzen.
Onzin.
NeoDutchio heeft op een aantal punten gewoon gelijk:
1) Het gaat veel vaker goed dan fout, doch we lezen hier vooral de verhalen dat het fout gaat;
2) Niet alle keren dat het fout gaat is de schuld van de bezorgdienst;
3) Er zijn notoire "nooit thuis klanten" die als een gek bestellen en nooit thuis zijn als er bezorgd wordt;
4) Bezorgdiensten worden afgeknepen qua bedragen die ze ontvangen, dus krijgen bezorgers zeer weinig tijd per bezorging met als gevolg te kort door de bocht gaan;
5) Soms gaat het gewoon fout, helaas, maar dit kan gebeuren.


Dit praat echt niet alles goed wat er mis gaat en NeoDutchio praat het ook niet goed, maar wat jij schrijft J.Deltoer over de responses van NeoDutchio klopt dus niet.

Erthanax
Berichten: 10341
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: DHL zet pakketje in algemene hal van flat

Ongelezen bericht door Erthanax »

Erthanax schreef:
11 jun 2023 09:56
NeoDutchio schreef:
11 jun 2023 08:18
Erthanax schreef:
11 jun 2023 00:44
En al die vergoelijkende en verklarende praat laat onverlet (...)
In basis (...)
Op die basis staat een lange tekst die voldoet aan mijn omschrijving.

Daar zal ik het maar bij laten.
Mijn excuses, ik neem mijn woorden terug. :wink:

Dat het vaker goed gaat dan fout is maar goed ook. Ik geloof ook niet dat iemand hier dat betwist. Ook mijn ervaring is dat het meestal goed gaat, maar niet altijd. De keren dat het bij mij niet goed ging lag de fout echt niet bij mij. Echt niet. En ik zal echt niet de enige zijn bij wie dat het geval is.

Volgens deze bron werden er in 2021 ruim 654 miljoen pakketten verstuurd.

Hoe vaak gaat het fout? In 5% van de gevallen? Dan kom je al gauw aan meer dan 32 miljoen foute bezorgingen per jaar. Met 6 bezorgdagen per week zijn dat 100.000 foute bezorgingen per dag.

Procentueel mag dat dan helemaal niet zo gek zijn, in absolute aantallen is het toch heel veel. Wat boffen we op dit forum dat niet voor iedere foute bezorging een topic wordt aangemaakt!

alfatrion
Berichten: 22246
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: DHL zet pakketje in algemene hal van flat

Ongelezen bericht door alfatrion »

NeoDutchio schreef:
14 jun 2023 18:27

Er hoeft niet gelogen te zijn, dit is een typisch stigmatiserende opmerking. Hier ook een praktijkvoorbeeld (al vaker gebruikt):
Bol.com met levering dezelfde dag. In de avonduren rijdt een andere bezorger dan overdag en ik krijg de melding niet thuis, afgeleverd bij de buren. Bij de buren nagevraagd, niets ontvangen. In uw ogen heeft de bezorger gelogen.
De casus tot zover:
- het busje van de bezorger is stuk, waardoor hij niet bij mij kan komen;
- de bezorger geeft aan dat ik niet thuis was, op het moment dat hij bij mij was; en
- jij krijgt de melding dat het pakketje bij de buren is afgeleverd.

kuklos
Berichten: 10525
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: DHL zet pakketje in algemene hal van flat

Ongelezen bericht door kuklos »

Erthanax schreef:
14 jun 2023 20:56
Volgens deze bron werden er in 2021 ruim 654 miljoen pakketten verstuurd.

Hoe vaak gaat het fout? In 5% van de gevallen? Dan kom je al gauw aan meer dan 32 miljoen foute bezorgingen per jaar. Met 6 bezorgdagen per week zijn dat 100.000 foute bezorgingen per dag.

Procentueel mag dat dan helemaal niet zo gek zijn, in absolute aantallen is het toch heel veel. Wat boffen we op dit forum dat niet voor iedere foute bezorging een topic wordt aangemaakt!
Hoe kom je aan 5%?
Als het 5% procent, en dat is een als, dan vind ik dat een zeer hoog percentage. Ik zou eerder een percentage verwachten van kleiner dan 1%, en mogelijkerwijs twee cijfers achter de komma, dus niet 0,9% maar 0,09% dat het mis gaat.

Ik heb echter geen onderbouwing voor mijn percentages.

Lady1234
Berichten: 27378
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: DHL zet pakketje in algemene hal van flat

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En hoeveel foute bezorgingen van dat percentage zijn aan de bezorgers te wijten?

Verkeerde adressen, onleesbare adressen en noem alle mogelijkheden voor een probleem maar op.

kuklos
Berichten: 10525
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: DHL zet pakketje in algemene hal van flat

Ongelezen bericht door kuklos »

@Lady1234, goed punt.

Erthanax
Berichten: 10341
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: DHL zet pakketje in algemene hal van flat

Ongelezen bericht door Erthanax »

kuklos schreef:
14 jun 2023 21:37
Hoe kom je aan 5%?
Als het 5% procent, en dat is een als, dan vind ik dat een zeer hoog percentage. Ik zou eerder een percentage verwachten van kleiner dan 1%, en mogelijkerwijs twee cijfers achter de komma, dus niet 0,9% maar 0,09% dat het mis gaat.

Ik heb echter geen onderbouwing voor mijn percentages.
Die 5% schat ik ook maar. Noem het gerust de dikke duim. Ik denk dat het bij mij pakwek 1 op de 10 keer fout gaat, wat ik gezien de complexiteit van de hele keten helemaal niet gek vind. Voor de zekerheid heb ik dat maar gehalveerd.

Een foutpercentage van 1% lijkt me al aan de lage kant, en 0,1% of lager kan ik me niet voorstellen. Misschien dat er bij de ACM cijfers te vinden zijn, maar daar ben ik nu te lui voor.

Hoe dan ook, bij de enorme aantallen verzendingen per dag, levert ook een klein percentage al een flink aantal klachten op. Daar zitten dus ook serieuze klachten bij. Op het forum (en vandaag nog in dit topic) zijn daar genoeg voorbeelden van gegeven. Dan past een "Nee, dat is niet goed." beter dan een "Ja, maar misschien was..." Vind ik, haast ik mij daaraan toe te voegen.

kuklos
Berichten: 10525
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: DHL zet pakketje in algemene hal van flat

Ongelezen bericht door kuklos »

Erthanax schreef:
14 jun 2023 22:01
kuklos schreef:
14 jun 2023 21:37
Hoe kom je aan 5%?
Als het 5% procent, en dat is een als, dan vind ik dat een zeer hoog percentage. Ik zou eerder een percentage verwachten van kleiner dan 1%, en mogelijkerwijs twee cijfers achter de komma, dus niet 0,9% maar 0,09% dat het mis gaat.

Ik heb echter geen onderbouwing voor mijn percentages.
Die 5% schat ik ook maar. Noem het gerust de dikke duim. Ik denk dat het bij mij pakwek 1 op de 10 keer fout gaat, wat ik gezien de complexiteit van de hele keten helemaal niet gek vind. Voor de zekerheid heb ik dat maar gehalveerd.

Een foutpercentage van 1% lijkt me al aan de lage kant, en 0,1% of lager kan ik me niet voorstellen. Misschien dat er bij de ACM cijfers te vinden zijn, maar daar ben ik nu te lui voor.
Ik heb bij een bedrijf gewerkt met een magazijn, waarbij qua automatisering er echt nog zeer flinke slagen gemaakt konden worden, en daar werd een foutpercentage van de orderpickers boven de 1% als onacceptabel gezien, meestal lag het tussen de 0,52% en 0,68%. Dit gecombineerd met het continue optimaliseren leidt tot mijn percentage.
Erthanax schreef:
14 jun 2023 22:01
Hoe dan ook, bij de enorme aantallen verzendingen per dag, levert ook een klein percentage al een flink aantal klachten op.
Eens. Zelfs 0,01% van 654.000.000 is al 65.400 klachten, gedeeld door 52 weken van 6 werkdagen (312 dagen) is 209,62 oftewel 210 klachten per dag. met een werkdag van 10 uur, is dit 21 klachten per uur, oftewel elke 3 minuten één klacht.
En let wel, ik neem een foutpercentage van 0,01%, zeer laag dus.
Erthanax schreef:
14 jun 2023 22:01
Daar zitten dus ook serieuze klachten bij.
Eens. En bij mij is de indruk ontstaan dat de bedrijven daar onvoldoende goed mee omgaan. We horen uiteraard slechts één kant van het verhaal hier, maar dat is genoeg om te zien dat de klachten echt niet altijd goed afgehandeld worden.

Doch, wat Lady1234 al schreef, hoeveel van de klachten zijn een fout van de klant en hoeveel van de bezorger? Dat is ook van belang voor de gehele discussie. Wat nog niet wegneemt dat klachten goed opgelost moeten worden en elke fout er een te veel is.

alfatrion
Berichten: 22246
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: DHL zet pakketje in algemene hal van flat

Ongelezen bericht door alfatrion »

Erthanax schreef:
14 jun 2023 20:56
Erthanax schreef:
11 jun 2023 09:56
NeoDutchio schreef:
11 jun 2023 08:18

In basis (...)
Op die basis staat een lange tekst die voldoet aan mijn omschrijving.

Daar zal ik het maar bij laten.
Mijn excuses, ik neem mijn woorden terug. :wink:

Dat het vaker goed gaat dan fout is maar goed ook. Ik geloof ook niet dat iemand hier dat betwist. Ook mijn ervaring is dat het meestal goed gaat, maar niet altijd. De keren dat het bij mij niet goed ging lag de fout echt niet bij mij. Echt niet. En ik zal echt niet de enige zijn bij wie dat het geval is.

Volgens deze bron werden er in 2021 ruim 654 miljoen pakketten verstuurd.

Hoe vaak gaat het fout? In 5% van de gevallen? Dan kom je al gauw aan meer dan 32 miljoen foute bezorgingen per jaar. Met 6 bezorgdagen per week zijn dat 100.000 foute bezorgingen per dag.
Dit percentage wordt in reclame code zaken genoemd voor bezorgingen die niet binnen 24 uur worden bezorgd.

WeerIemandanders
Berichten: 287
Lid geworden op: 09 mei 2023 14:01

Re: DHL zet pakketje in algemene hal van flat

Ongelezen bericht door WeerIemandanders »

angel1978 schreef:
14 jun 2023 17:15

En weer een voorbeeld waarbij een fout van de vervoerder wordt afgewenteld op de klant die precies volgens afspraak thuis was..
Verrassend.

Helaas hier zelf ook weer een volgend voorbeeld:

Afgelopen donderdag een pakketje besteld waarbij aangegeven werd dat het binnenkort bezorgd zou worden.. Overigens gewoon bij de grote spelers ( Amazon en DHL zijn hier in het spel ). Dus wanneer moet je dan thuis zijn? Binnenkort blijkbaar...
Daarna stopt de communicatie in het geheel totdat er op maandagochtend op 9.00 uur een e-mailtje binnen komt dat diezelfde dag het bewuste pakketje bezorgd gaat worden.. Tja en hoe had ik daar rekening mee moeten houden? De dag is al begonnen en ik wist ook niet dat het deze dag zou zijn, dus alleen alle dagen vrij houden vanaf de donderdag totdat dit mailtje kwam had dan geholpen... Iemand die werkt kan daar werkelijk helemaal niets mee.

De hele dag toevallig thuis dus rustig op het pakketje gewacht, bel en straat in de gaten gehouden, maar NIETS.. Ook geen mededeling, niets.
Om 23.00 uur toch een mailtje van DHL dat de bezorging helaas niet meer gelukt was ( daar gaat je vrije dag als je die bewust vrij hebt gehouden ) en dat ze het op een later moment nog eens gaan proberen.. Wederom geen informatie over wanneer dan ( morgen, deze week of .. ). Niet op de mail, niet in de app. Tot zover afspraak is afspraak.

De volgende dag ook om 9.00 uur geen communicatie dus dat zal dan vandaag ook wel niets meer worden.. Je gaat weer je normale ding doen i.p.v. naar de deur staren... Totdat om 12.45 uur een mailtje verschijnt dat het pakketje tussen 11.30 en 13.30 uur bezorgd gaat worden ( hoezo 'gaat' ). En hoe moet je daar rekening mee houden? De begintijd ligt in het verleden.
Prompt ook een melding van de bel en een mailtje dat het pakketje bezorgd is om 12.50 uur ( voor de deur gegooid ).

Afspraak is afspraak :roll:

Inmiddels gaat het hier in 50% van de gevallen fout, bij alle winkels ( amazon, bol.com, zalando ) en vervoerders ( PostNL, DHL, DPD )..

Maar het ligt vanzelfsprekend vooral aan de klant. :roll:
Dat je nog zin hebt om online te bestellen terwijl er nooit wat “op tijd” bezorgd wordt.

Plaats reactie