Maar het maakt voor de hele situatie dus niet uit of je door groen ging. Je zal moeten bewijzen dat de ander door rood ging.Papegaaiduiker schreef: ↑12 nov 2024 06:26Ontopic: als ik moet aantonen dat ik door groen reed, dan komt de camera van pas. Dan zou je toch juist verwachten dat de tegenpartij ook moet bewijzen dat zij door groen reed? Zo ja, de weg was vrij voor rechtdoor, dus dat wordt wel moeilijk voor haar om te bewijzen dat ze door groen reed als mijn bewijs geleverd is. Misschien simpel gedacht, maar ik weet niet of het op die manier zo werkt.
Aanrijding maar onduidelijke aansprakelijkheid
Re: Aanrijding maar onduidelijke aansprakelijkheid
-
Dat bewijs is er al gedeeltelijk: de verkeerslichten zijn dusdanig opgesteld dat niet allebei groen kunnen hebben.Nijogeth schreef: ↑12 nov 2024 08:33Maar het maakt voor de hele situatie dus niet uit of je door groen ging. Je zal moeten bewijzen dat de ander door rood ging.Papegaaiduiker schreef: ↑12 nov 2024 06:26Ontopic: als ik moet aantonen dat ik door groen reed, dan komt de camera van pas. Dan zou je toch juist verwachten dat de tegenpartij ook moet bewijzen dat zij door groen reed? Zo ja, de weg was vrij voor rechtdoor, dus dat wordt wel moeilijk voor haar om te bewijzen dat ze door groen reed als mijn bewijs geleverd is. Misschien simpel gedacht, maar ik weet niet of het op die manier zo werkt.
Sowieso ken ik 2 kruispunten, beiden ten zuiden van de A2, waar dit gezien de omschrijving zou kunnen spelen. Dat zijn twee brede wegen met een zeer goed overzicht. Als het daar zou zijn, had de tegenpartij toch allang van tevoren kunnen zien aankomen wat er stond te gebeuren, juist op het moment dat ze gas gaf. TS en zijn achterligger waren immers al begonnen met optrekken en de kruising oprijden.
Laatst gewijzigd door witte angora op 12 nov 2024 08:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Ja, maar zoals ik al eerder heb laten zien met een rekensom, kan het prima zo zijn dat iemand op snelheid net zo snel op dat kruispunt is als TS. Ook al krijgt ie pas een seconde later groen. Genoeg verkeerslichten die al op oranje springen als je er doorheen rijdt.
Heeft u bij die ruwe schatting rekening gehouden met de ontruimingstijd? Als ik het goed heb onthouden, had ook de tweede afslaande auto (achter TS) nog groen; bij correct afgestelde verkeerslichten kan de tegemoetkomende auto volgens mij dan geen groen gehad hebben.
In de feitelijke discussie is volgens mij alles allang gezegd: Zonder bewijs dat de tegemoetkomende auto door rood reed, zal TS vrijwel zeker aansprakelijk gesteld worden. Nog eens acht pagina’s giswerk erbij gaat dat niet veranderen, lijkt me.
In de feitelijke discussie is volgens mij alles allang gezegd: Zonder bewijs dat de tegemoetkomende auto door rood reed, zal TS vrijwel zeker aansprakelijk gesteld worden. Nog eens acht pagina’s giswerk erbij gaat dat niet veranderen, lijkt me.
kuklos
vindt dit leuk
-
Maar dat is dus juist het punt. Gaat de ontruimingstijd er dan niet van uit dat het verkeer dat op groen wacht daadwerkelijk stil staat? De tegenligger van TS stond niet stil toen het licht op groen sprong, die hoefde nauwelijks af te remmen. Dat verkort de tijd toch wel enigszins volgens mij.
Daar gaan die verzekeringen niet meer over nadenken.
Allebei beweren ze door groen gereden te hebben. Geen bewijs. Dan sluiten ze het gezamenlijk af en zijn ze klaar. Ieder zijn eigen schade. Jammer voor jou maar deze discussie als op dit forum gaan de verzekeringsmaatschappijen onder elkaar niet aan.
Allebei beweren ze door groen gereden te hebben. Geen bewijs. Dan sluiten ze het gezamenlijk af en zijn ze klaar. Ieder zijn eigen schade. Jammer voor jou maar deze discussie als op dit forum gaan de verzekeringsmaatschappijen onder elkaar niet aan.
-
Maar je kan dus altijd bezwaar maken tegen de beslissing. Alleen moet je dan wel gegronde redenen hebben, anders schiet het natuurlijk niet op.
Papegaaiduiker
vindt dit leuk
-
witte angora schreef: ↑12 nov 2024 10:46Maar je kan dus altijd bezwaar maken tegen de beslissing. Alleen moet je dan wel gegronde redenen hebben, anders schiet het natuurlijk niet op.
Dat ga ik zeker doen, PV is iniedergeval opgevraagd. Dus afwachten maar...
-
Ik heb nog een vraag over de verkeerslichten: staan deze strak afgesteld de gehele dag door, of kan het zijn dat bij tijdstippen waarbij minder auto's aanwezig zijn daar wat losser mee om wordt gegaan?
Dit zal geen effect hebben ( gehad ) op de ontruimingstijd.Papegaaiduiker schreef: ↑12 nov 2024 17:24Ik heb nog een vraag over de verkeerslichten: staan deze strak afgesteld de gehele dag door, of kan het zijn dat bij tijdstippen waarbij minder auto's aanwezig zijn daar wat losser mee om wordt gegaan?
Wel kan het zijn dat op andere momenten van de dag het ene wegvak meer prioriteit krijgt boven het andere ( en dus vaker en/of langer op groen zal staan ), al naar gelang de drukte. Maar de tijd tussen rood aan de ene kant en groen aan de kruisende kant zal niet verschillen.
Papegaaiduiker
vindt dit leuk
Als ik het goed heb, reed die tweede auto snel door, terwijl die gewoon getuige was. Die kan natuurlijk ook gewoon door rood zijn gegaan. Dat weten we niet, dus die kun je niet als bewijs gebruiken.Erthanax schreef: ↑12 nov 2024 09:11Heeft u bij die ruwe schatting rekening gehouden met de ontruimingstijd? Als ik het goed heb onthouden, had ook de tweede afslaande auto (achter TS) nog groen;
Maar ja, ik had daar rekening mee gehouden. Laten we het zo stellen, als die andere auto een gemiddelde van 72 per uur had (dus afgeremd naar 60 en vervolgens optrekkend naar 80), dan had deze maar 5 seconden nodig om 100 meter af te leggen. Dat lijkt me genoeg om van afremmen naar het midden van het kruispunt te rijden.
Het is moeilijk om alles uit te rekenen zonder de exacte situatie te kennen. Ontruimingstijd verschilt per kruispunt. Ik ken er die geen ontruimingstijd gebruiken, maar een slim systeem om het verkeer nog sneller te laten gaan, men zelfs met aftelsystemen werkt, zodat mensen direct bij groen al snelheid maken en niet dan pas hoeven reageren. Daarnaast weten we de exacte afstanden niet, de lengte van het kruispunt, de meters die beide auto's moeten afleggen om elkaar te kruisen. Exact uitrekenen lijkt me dus onmogelijk.
Echter, wil ik alleen maar aangeven dat het hebben van groen in dit geval niet altijd wil zeggen dat het ook betekent dat de ander niet ook door groen is gegaan. Daarom is het vergaren van bewijs dat de ander door rood ging noodzakelijk.
Papegaaiduiker
vindt dit leuk
-
Dag Nijogeth,
Dat is begrijpelijk. Ik ben me ervan bewust dat die bewijslast nodig is om mijzelf hierin te kunnen vrijpleiten.
Ik ben wel benieuwd naar het VOA-rapport, hoewel dat weken kan duren. Dat rapport kan duidelijkheid scheppen in wat er gebeurd zou kunnen zijn.
Dat is begrijpelijk. Ik ben me ervan bewust dat die bewijslast nodig is om mijzelf hierin te kunnen vrijpleiten.
Ik ben wel benieuwd naar het VOA-rapport, hoewel dat weken kan duren. Dat rapport kan duidelijkheid scheppen in wat er gebeurd zou kunnen zijn.
-
Dag iedereen,
De link bevat het filmpje van de verkeerssituatie. Ik snap dat het geen bewijs is, ik wil alleen weten of de ontruimingstijd voldoende is als we alletwee groen hadden. Let wel: zo'n berekening kan het beste worden benaderd door aan te nemen dat ik stil heb gestaan en optrok bij groen licht. Dus de schuldvraag even terzijde schuiven.
Hieronder de link:
https://1drv.ms/f/s!ApyPkLY_sxAemLNSf-pgCvjoCP_EYg
Papegaaiduiker
De link bevat het filmpje van de verkeerssituatie. Ik snap dat het geen bewijs is, ik wil alleen weten of de ontruimingstijd voldoende is als we alletwee groen hadden. Let wel: zo'n berekening kan het beste worden benaderd door aan te nemen dat ik stil heb gestaan en optrok bij groen licht. Dus de schuldvraag even terzijde schuiven.
Hieronder de link:
https://1drv.ms/f/s!ApyPkLY_sxAemLNSf-pgCvjoCP_EYg
Papegaaiduiker
Ik zou aanbevelen om te stoppen met het focussen op dit soort irrelevante details. Verzamel al het bewijs dat het kan, overleg dat aan je verzekeraar en laat het in eerste instantie daar. Kijk dan tot wel oordeel hij komt en ga vanaf daar verder. Hier schiet je niks mee op.
kuklos
vindt dit leuk