Dus volgens jou zijn de rijen bij de kasa in winkels waar niet wordt afgerond langer? Ik heb daar tijdens mijn vakanties in Duitsland, Belgie, Frankrijk en Spanje niets van gemerkt. Dus sneller is het volgens mij niet.
Non-argument.. Hoe heb je dit geconstateerd ? Heb je met een stopwatch bij de kassa gestaan en getimed hoe lang een cassiere er over doet ? Waren het wel dezelfde handelingen ?
Dat weet je allemaal niet en kun je dus ook niets over zeggen.. Enige wat je kan doen is de verwachting uitspreken of iets sneller is of niet.. En aangezien de cassiere duidelijk minder munten hoeft weg te stoppen, uit te zoeken of terug te halen, mag je verwachten dat het sneller is.. Zal het heel veel uitmaken ? Denk het niet..
Goedkoper, voor de consument geloof ik daar niet in. Voor de winkeliers en banken denk ik ook niet. Er wordt steeds meer electronisch betaald. Afronden heeft volgens mij geen enkel nut.
Wederom een non-argument.. Ten tijde van het instellen werd er nog niet zoveel gepind ( moest toen ook nog voor betaald worden ). Daarnaast hoeven winkeliers deze munten niet meer af te storten, dat maakt het dus daadwerkelijk goedkoper voor ze.. Dat doet pinnen overigens ook.. Dat is verder geen argument om dus maar niet af te ronden.. Dat het effect door meer te pinnen minder is klopt..
Afronden heeft wel degelijk nut:
* cassiere heeft minder soorten munten ( en dus kunnen 2 muntbakjes weg )
* Tijdbesparing ( minder ingewikkeld zoeken, uitzoeken en uitgeven )
* Consument: minder munten, dus zware portemonnee
* Minder afstortkosten voor de ondernemer
Is het dat allemaal waard ? Tja, denk dat iedereen dat maar voor zichzelf moet uitmaken.. Ik vind van wel. Maar geen nut is dus niet waar.