In afwachting van antwoord AFM wel/geen WCK vergunning
Tot op heden geen reactie van AFM ontvangen. Overpeinzing in de tussentijd.
De brief van Marja:
hoi,
Ik heb op 10 november een aangetekende brief verstuurd naar de AFM met de vraag of Labouchere (Legio) in bezit was van de diverse vergunningen.
Op 15 november heb ik van de AFM antwoord gehad.
de 2e allinea van deze brief gaat als volgt:
Wij kunnnen u melden dat Bank Labouchere N.V. tot en met 2001 een vergunning op grond van de Wet toezicht kredietwezen (Wtk) heeft gehad als kredietinstelling. Deze vergunning is verleend door de Nederlandsche Bank.
Bank Labouchere N.V. heeft geen vergunning verkregen op grond van de Wet op het consumentenkrediet (Wck).
Voor de Wck-vergunningeisen vewijzen wij u graag naar de website van de autoriteit Financiel Markten enz. enz.
Ik ben voornemens Dexia te gaan dagvaarden en deze brief gaat uiteraard mee naar mijn advocaat!
Heb ik dit in ieder geval zwart op wit ontvangen van de AFM.
Verder o.a. korting kado, en zal ik bovenstaande info over korting kado uitprinten en ook aan mijn advocaat overhandigen!!
Ik heb deze topic en de vele info van o.a Okerene al heel vaak gelezen en hoop hier juridisch ook mijn voordeel mee te doen, ben dus zeer dankbaar voor alle postings!!
Groetjes Marja
http://www.afm.nl/marktpartijen/default ... lderId=920
Wetten en regels
De Autoriteit Financiële Markten (AFM) is de gedragstoezichthouder voor de gehele financiële marktsector. Alle financiële instellingen staan op basis van verschillende wetten onder het gedragstoezicht van de AFM. Welke specifieke wet- en regelgeving voor een financiële instelling van toepassing is, is afhankelijk van het soort instelling.
Zo is voor instellingen uit het
effectenwezen, waaronder effecteninstellingen (effectenbemiddelaars en vermogensbeheerders), effectenuitgevende instellingen en effectenbeurzen, de
Wet toezicht effectenverkeer 1995 [Wte] van betekenis, en voor het toezicht op het
effectenafwikkelsysteem van Euroclear Netherlands de
Wet giraal effectenverkeer.
Voor beleggingsinstellingen speelt de
Wet toezicht beleggingsinstellingen [Wtb] een belangrijke rol en voor de consumentenkredietinstellingen uit het kredietwezen de
Wet op het consumentenkrediet. [Wck]
Voor het toepasselijke wettelijk kader voor een bepaald soort financiële instelling, wordt verwezen naar de corresponderende pagina's.
Daarnaast houdt de AFM toezicht op consumenteninformatie door toe te zien op naleving van de verplichting om een
Financiële Bijsluiter op te stellen. Deze verplichting rust op alle aanbieders van (complexe) financiële producten, waaronder effecteninstellingen, beleggingsinstellingen, (consumenten)kredietinstellingen en het verzekeringswezen. Voor het toepasselijke wettelijk kader voor alle soorten financiële instellingen die een Financiële Bijsluiter moeten opstellen, wordt verwezen naar de pagina met consumenteninformatie.
Er zijn ook wettelijke bepalingen die zich tot een ieder richten. Zo houdt de AFM toezicht op de naleving van het verbod om te handelen met
voorwetenschap of om voorwetenschap door te geven. Daarnaast moet een ieder die een bepaalde mate van kapitaalbelang of stemrecht verkrijgt of afstoot in een ter beurze genoteerde vennootschap dit melden aan de betrokken vennootschap en aan de AFM.
Voor de wettelijke bepalingen gericht tot een ieder met betrekking tot voorwetenschap en de melding van kapitaalbelang of stemrecht (melding zeggenschap) wordt verwezen naar de corresponderende pagina's.
De
anti-witwaswetgeving alsmede de sanctiewetgeving zijn het resultaat van nationale en internationale inspanningen in de strijd tegen het witwassen van crimineel geld en terrorismefinanciering. U kunt deze wetgeving terugvinden in de rubriek Integriteit.
Werkafspraken die de AFM met andere (buitenlandse) toezichthouders maakt met betrekking tot de uitvoering van de verschillende wetten worden gepubliceerd op deze website onder Organisatie, Samenwerking.
Wet toezicht kredietwezen 1992 (Wtk)
Wet van 23 december 1992, houdende bepalingen inzake het toezicht op het kredietwezen en de uitvoering van de Tweede Richtlijn van de Raad van de Europese Gemeenschappen van 15 december 1989 tot coördinatie van de wettelijke en bestuursrechtelijke bepalingen betreffende de toegang tot en de uitoefening van de werkzaamheden van kredietinstellingen, alsmede tot wijziging van Richtlijn 77/780/EEG (89/646/EEG), en de uitvoering van de Richtlijn van de Raad van de Europese Gemeenschappen van 6 april 1992 inzake het toezicht op kredietinstellingen op geconsolideerde basis (992/30/EEG)
Gebruik
U kunt de Wet toezicht kredietwezen 1992 hier in PDF-formaat downloaden.
http://www.afm.nl/marktpartijen/default ... entId=2051
Kredietwezen
Het gedragstoezicht op consumentenkredietinstellingen oefent de AFM uit op grond van de
Wet op het consumentenkrediet (Wck). Daarnaast houdt de AFM toezicht op de informatieverstrekking door kredietaanbieders aan de consument uit hoofde van de
Wet toezicht kredietwezen 1992 (Wtk). Op grond van deze laatstgenoemde wet oefent de AFM bovendien het toezicht uit op de omwisseling van elektronisch geld.
Het doel van de Wck is het beschermen van kredietnemers tegen mogelijk onoorbare of ondeskundige praktijken van beroeps- of bedrijfsmatige kredietgevers. De consument dient te worden voorzien van relevante kennis opdat hij op rationele gronden een kredietbeslissing kan nemen. Een eventueel verstrekt krediet dient qua aard en omvang te passen bij zijn inkomsten- en uitgavenpatroon en op redelijke voorwaarden te zijn verleend.
Het toezicht op de consumentenkredietinstellingen kent als basis de verlening en intrekking van vergunningen voor de verstrekking van consumentenkrediet. Een vergunninghoudende kredietaanbieder dient te handelen als een 'goed kredietgever'. Dit is nader uitgewerkt in een circulaire. Een aantal andere artikelen uit de Wck is nader uitgewerkt in een besluit. Zo bevat het Besluit Kredietaanbiedingen (BKA) specifieke regels ten aanzien van de informatieverstrekking inzake reclame-uitingen, het prospectus en de kredietovereenkomst.
In het zogenaamde Wck register zijn alle kredietinstellingen opgenomen die een vergunning van de AFM hebben om consumentenkrediet te verlenen.
Er zijn geen regels van prudentiële (bedrijfseconomische) aard van toepassing, omdat er geen gelden van het publiek aan de Wck-instellingen worden toevertrouwd. De AFM is daarom de enige financiële toezichthouder op consumentenkredietinstellingen.
De kosten voor het toezicht op consumentenkredietinstellingen brengt de AFM bij die instellingen in rekening via een stelsel van heffingen. Dit is nader uitgewerkt in het Besluit vergunningaanvraag Wck. De Vaststellingsregeling bedragen 2003 Kostenregeling Wck wordt thans voorbereid.
De AFM oefent ook toezicht uit op grond van de Wtk. De AFM houdt toezicht op de informatieverstrekking door kredietaanbieders aan de consument uit hoofde van deze wet. Het betreft hierbij de verplichting voor het opstellen van een Financiële Bijsluiter (artikel 85a Wtk). Daarnaast houdt de AFM toezicht op de omwisseling van elektronisch geld (artikel 85b Wtk). Een kredietinstelling wisselt, op verzoek van een houder van elektronisch geld, het elektronisch geld om door middel van uitbetaling van het elektronische geld in munten of bankbiljetten of door storting op een rekening, waarbij uitsluitend de voor de omwisseling noodzakelijke kosten mogen worden berekend.
De kosten voor het toezicht uit hoofde van de Wtk brengt de AFM in rekening via een stelsel van heffingen.
http://www.afm.nl/marktpartijen/default ... lderId=940
Zodra er meer bekend is van de AFM hoort u dit direct.
Okerene