LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Dik is niet altijd te dik

Ervaring met voeding of zaken rondom dit onderwerp? Geef hier jouw mening.
mr T.
Berichten: 976
Lid geworden op: 02 sep 2005 14:50

Re: Dik is niet altijd te dik

Ongelezen bericht door mr T. »

Kwam een artikel tegen op de website van Ode over de cultuurgebondenheid van de huidige slankheidscultus. Wellicht aardig om te lezen.
http://www.ode.nl/article.php?aID=1683

S.
Berichten: 2164
Lid geworden op: 22 mei 2005 23:52

Re: Dik is niet altijd te dik

Ongelezen bericht door S. »

Kwam een artikel tegen op de website van Ode over de cultuurgebondenheid van de huidige slankheidscultus. Wellicht aardig om te lezen.
Nou gelezen hoor.
Knap geschreven/onderzocht hoor maar erg zwaar op de hand.
Meest verkochte damesmaat voor 30+ers is maat 42 in NL. Kan iedere kledingzaak bevestigen.
Je kunt jezelf ook een keurslijf opleggen of op laten leggen.
Denk dat i.d.d de mode-industrie ons de slankheidsnorm probeert op te leggen, maar die typische top-merken die in dat artikel genoemd worden kunnen de meeste van ons, lieve forumleesters/lezers, toch niet betalen.

Gewoon gezond eten totdat je verzadigd bent, eten wanneer je trek hebt. Dat is vaak zo'n 6 á 7 keer per dag en enigzins logisch nadenken en maat houden. Het gewicht wat je dan houdt is je ideale gewicht en dat ligt voor het gemiddelde NL postuur vrij hoog. Vooral wanneer je het met Italianen of Spanjaarden vergelijkt die weer tamelijk iel zijn.

eeliane
Berichten: 1444
Lid geworden op: 06 jun 2005 18:50

Re: Dik is niet altijd te dik

Ongelezen bericht door eeliane »

Hoezo Italianen iel???
Kom er net vandaan, heb veel familie daar, ze zijn iets kleiner dan wij maar de dames aldaar zien er zeer verzorgd uit! Misschien 2 dikke italiaanse vrouwen gezien (in Toscane ben ik geweest, ook in Bologna, Florence, Pisa,etc, veel steden gezien) maar de vrouwen zien er verder op en top uit, dik zijn in Italie is voor de vrouwen een van de ergste dingen die ze kan overkomen, je bent dan echt je hele status kwijt, het is onelegant, kleding is er niet voor je, je valt buiten de normale sociale trend. Daar waken ze angstvallig voor en ze letten dus heel erg op wat ze eten. Wij zijn in hun ogen giga en ze kunnen vaak niet geloven dat nederlandse vrouwen zich zo kunnen laten gaan wat betreft voedsel. Zij kiezen er voor om niet dik te worden maar iel, nee dat kan ik ze niet noemen, slank en elegant en meestal goed gekleed dat wel!
En dat laatste dat hakt er bij ons ook nog wel eens in, dikke benen in een zeer onvrouwelijke korte broek, daar herken je de wat te zware nederlandse vrouw aan in het buitenland en zelfs ik vind t niet om aan te gapen laat staan de buitenlanders. Mijn schoonfamilie aldaar lacht wel eens om die hollanders met bolle witte kuiten, wandelschoenen, petje en rugzak. Er is geen volk dat zich zo slecht kleed als wij, dan ook nog wat overgewicht erbij en we staan als zeer onelegant te boek.
Mocht je dan toch overgewicht hebben kleed je dan toch nog een beetje vrouwelijk en elegant. Kan makkelijk, in nederland toch wel aardige kleding voor maatje meer te verkrijgen.

S.
Berichten: 2164
Lid geworden op: 22 mei 2005 23:52

Re: Dik is niet altijd te dik

Ongelezen bericht door S. »

Moraal van het verhaal; tevreden zijn met jezelf en trouw blijven aan jezelf en de maatschappij past zich vanzelf aan JOU aan.

Hoe zwaar wil JIJ zelf wegen.
Wat vind JIJ prettige kleding om in je vrije tijd te dragen.
Enneh, kijk een beetje door een "verzachtende bril" naar je medemensen.:wink:

De iele bouw van onze zuidelijke mede-europeanen? Daar kun je ook tenger en klein voor in de plaats zetten. De mannen daaro kijk ik recht in de ogen :D en de vrouwen op de kruin. Vandaar dat ze ook gemiddeld een wat kleiner kledingmaatje én schoenmaat hebben. :P

Verders; mooie landen hoor. :D

Groeten S. (schoenmaat 38 )

Toolboy

Re: Dik is niet altijd te dik

Ongelezen bericht door Toolboy »

Wat lopen jullie nou allemaal te zeuren hier.
Dik is Dik.
Dun is dun
smal is smal. enz enz enz enz
grtz T

(Schoenmaat 47)

mr T.
Berichten: 976
Lid geworden op: 02 sep 2005 14:50

Re: Dik is niet altijd te dik

Ongelezen bericht door mr T. »

Eindelijk is er tenminste bewijs dat mensen die zogenaamd overgewicht hebben het meest gezond zijn. De BMI-index blijkt volgens de laatste inzichten volstrekt onbruikbaar om de gezondheidstoestand vast te stellen.
http://www.consumerfreedom.com/news_det ... dline/3109

S.
Berichten: 2164
Lid geworden op: 22 mei 2005 23:52

Re: Dik is niet altijd te dik

Ongelezen bericht door S. »

Ojee, dan moeten alle huisartsen, dieetisten, voedingsdeskundigen, sportschoolhouders en nog vele anderen op bijscholing. :P

Je bent dus zo dik als dat je je voelt.

mr T.
Berichten: 976
Lid geworden op: 02 sep 2005 14:50

Re: Dik is niet altijd te dik

Ongelezen bericht door mr T. »

Ojee, dan moeten alle huisartsen, dieetisten, voedingsdeskundigen, sportschoolhouders en nog vele anderen op bijscholing
Inderdaad, ze moeten nog veel bijleren (misschien zijn ze iets teveel op bijscholingscursussen van farmaceutische bedrijven geweest). zie ook de volgende artikelen.

http://www.timesonline.co.uk/article/0, ... 08,00.html
http://www.news-medical.net/?id=19571
http://www.medicalnewstoday.com/medical ... wsid=49960
http://www.caymannetnews.com/cgi-script ... 005243.htm

Shareena
Berichten: 484
Lid geworden op: 04 okt 2004 15:27

Re: Dik is niet altijd te dik

Ongelezen bericht door Shareena »

Hoezo Italianen iel???
Kom er net vandaan, heb veel familie daar, ze zijn iets kleiner dan wij maar de dames aldaar zien er zeer verzorgd uit! Misschien 2 dikke italiaanse vrouwen gezien (in Toscane ben ik geweest, ook in Bologna, Florence, Pisa,etc, veel steden gezien) maar de vrouwen zien er verder op en top uit, dik zijn in Italie is voor de vrouwen een van de ergste dingen die ze kan overkomen, je bent dan echt je hele status kwijt, het is onelegant, kleding is er niet voor je, je valt buiten de normale sociale trend. Daar waken ze angstvallig voor en ze letten dus heel erg op wat ze eten. Wij zijn in hun ogen giga en ze kunnen vaak niet geloven dat nederlandse vrouwen zich zo kunnen laten gaan wat betreft voedsel. Zij kiezen er voor om niet dik te worden maar iel, nee dat kan ik ze niet noemen, slank en elegant en meestal goed gekleed dat wel!
Goh eeliane, volgens een onderzoek van de WHO is het percentage Italianen met overgewicht groter dan Nederlanders met overgewicht...

Ik zou zeggen, ken je bronnen.....

bot321
Berichten: 3170
Lid geworden op: 05 okt 2004 14:30

Re: Dik is niet altijd te dik

Ongelezen bericht door bot321 »

Dik is altijd te dik of je moet toevallig Dik heten.
Het is maar net hoe je je voelt.Ze zeggen altijd
dat ik een klein bol mannetje ben op het werk
wat ik nog doe.Maar het vreemde is doe het nu twee jaar
zonder ziek te zijn geweest en de jonkies die
niet bol zijn die zijn om de haverklap ziek.
Dus klein en bol is gezond en de (normale) lijn
ongezond.
Voor de goede orde heb voor die twee jaar
52 jaar gewerkt waarvan hooguit 50 dagen ziek.

eeliane
Berichten: 1444
Lid geworden op: 06 jun 2005 18:50

Re: Dik is niet altijd te dik

Ongelezen bericht door eeliane »

Toch ken ik er erg weinig die te dik zijn hoor in Italie. Misschien dat de jeugd op de scholen te dik gaan worden maar de vrouwen daar zijn allemaal om door een ringetje te halen. Mijn schoonzussen kijken hun ogen hier altijd uit naar de grote dikke zeer slecht geklede (maar dat is een ander verhaal) nederlandse vrouwen. Misschien komt het mede door de zak-kleding die wij hier graag dragen als we ietsjes forser worden waardoor we er nog fatsiger en onaantrekkerlijker/dikker uitzien in de ogen van de italianen.
Over welke bronnen hebben ze het daar eigenlijk?
Als ik hier een winkelcentrum in loop zie ik legio dikke mensen maar in italie, (en ik ben op heel veel plaasten geweest, steden platteland, eilanden etc) toch minder.
Misschien wat dikke kindertjes maar de dames aldaar zijn echt altijd bezig met hun figuur dus eventueel op tiener leeftijd wordt er weer iets aan gedaan. Dat wet ik ook uit ervaring omdat ik 3 nichtjes had die behoorlijk dik waren maar die nu een paar mooie zeer goed geklede getrainde meiden zijn.

dokwerker
Berichten: 73
Lid geworden op: 27 mei 2006 20:10

Re: Dik is niet altijd te dik

Ongelezen bericht door dokwerker »

Ik vind de Nederlandse vrouwen de mooiste ter wereld.....meegaand ..lief...gevoelig.... communicatief....en heel mooi :lol:

snerpo
Berichten: 95
Lid geworden op: 15 mar 2005 19:11

Re: Dik is niet altijd te dik

Ongelezen bericht door snerpo »

....en heel mooi
Als je van dik houdt zijn de nederlandse vrouwen inderdaad mooi. :?

tienepien
Berichten: 880
Lid geworden op: 31 aug 2005 22:23

Re: Dik is niet altijd te dik

Ongelezen bericht door tienepien »

Italie is nogal groot he? Waarschijnlijk zit er een verschil in de vrouwen die in de moderegio's wonen en werken en de vrouwen in het zuiden bijvoorbeeld.

Wanneer een onderzoek van de WHO een hoog percentage dikke vrouwen laat zien, kun je dat niet weerleggen door individuele gevallen aan te dragen.

S.
Berichten: 2164
Lid geworden op: 22 mei 2005 23:52

Re: Dik is niet altijd te dik

Ongelezen bericht door S. »

Zo is het maar net, Tienepien.
Wanneer ik door zo'n modieuze winkelstraat in Parijs ofzo loop, dan ben ik ook ineens een klein dikkertje, terwijl ik toch echt heel gemiddelde afmetingen heb hoor. :D

Las zojuist in een blad dat er ook een damesmaat 32 schijnt te zijn, wat standaard is onder fotomodellen.
Jullie die maat ooit wel eens tegengekomen?
Zie zelfs nooit maat 34, en denk dat je bij C&A zelfs moeite moet doen om iets in maat 36 te scoren. :wink:

eeliane
Berichten: 1444
Lid geworden op: 06 jun 2005 18:50

Re: Dik is niet altijd te dik

Ongelezen bericht door eeliane »

Heb het niet over mode straten hoor maar het gemiddelde dat ik zie in Rome, FLorence, Bologna Sicilie, Calabrie Toscane en daar gewoon de dorpen hoor.
Gemiddeld heben daar de vrouwen maat 34 zodat ik met mijn maat 38 ook best 'groot' ben. Maar daar gaat t nog niet eens over maar meer waarop die vrouwen zich kleden. Meer een mooie rok of jurk ipv een 3/4 broek (dikker en korter kan je je benen niet maken, vreselijke dingen), leggings (altijd gedragen door vrouwen die ze nou eigenlijk net niet zouden moeten dragen, haha) korte broek met grove schoenen er onder (dat doen alleen nederlandse vrouwen in het buitenland, je herkent ze er meteen aan, haha).
Wij zijn het meest grove en slechts geklede volk zowat in europa (op de engelsen na dan die zijn helemaal erg, herken je ook zo).
Dus ook wat je draagt ook al heb je een grotere maat doet nog heel wat goeds of slechts voor je figuur. En daar wordt in andere landen toch wat meer op gelet, zeker in het zuiden.

tienepien
Berichten: 880
Lid geworden op: 31 aug 2005 22:23

Re: Dik is niet altijd te dik

Ongelezen bericht door tienepien »

Dat is dus jouw waarneming die niet overeenkomt met de waarneming van de WHO.
(En ook niet met die van mij trouwens:) )

Daarnaast vind ik je beschrijving van de nederlandse vrouw nogal overdreven en erg ge-ent op en bepaald beeld van "schoonheid". En daar vallen enorme discussies over te voeren uiteraard :)

Kijk, als je het over te dik zijn en afvallen hebt, vind ik dat je naar gezondheidsrisico's moet kijken. Die zijn namlijk te bepalen en enigszins te voorspellen.

mr T.
Berichten: 976
Lid geworden op: 02 sep 2005 14:50

Re: Dik is niet altijd te dik

Ongelezen bericht door mr T. »

Kijk, als je het over te dik zijn en afvallen hebt, vind ik dat je naar gezondheidsrisico's moet kijken. Die zijn namlijk te bepalen en enigszins te voorspellen.
Volgens mij is nou net het probleem dat de New England Journal of Medicine in een artikel meldt dat het juist bijna niet te bepalen (laat staan te voorspellen) is welke gezondheidsrisico's men loopt. dit vanwege het hanteren van een verkeerde meetmethode.

S.
Berichten: 2164
Lid geworden op: 22 mei 2005 23:52

Re: Dik is niet altijd te dik

Ongelezen bericht door S. »

Misschien bestaat er wel geen meetmethodiek die alles ondervangt.
Denk dat je zo dik bent als je je voelt.
Wanneer je omvang je last gaat bezorgen, puur omdat je moeizamer beweegt, ja dan ben je te zwaar.

Ben ook bang dat die BMI niet geheel klopt.
Zie teveel dikke mensen op hoge leeftijd die zeer gezond zijn en goed kunnen bewegen, terwijl je volgens de BMI zou kijken zij allang door hart/bloedvat/gewrichtsproblemen ter aarde zouden moeten storten.

En ik zie nog steeds geen kleding in maat 34 in de winkelrekken.
Of moet je dan naar de kinderafdeling.

tienepien
Berichten: 880
Lid geworden op: 31 aug 2005 22:23

Re: Dik is niet altijd te dik

Ongelezen bericht door tienepien »

Maar je kunt wel studies doen naar het verband tussen bijvoorbeeld BMI en gezondheidsrisico's. Dat de meetmethodiek niet helemaal goed is, betekend niet dat je die niet zou kunnen verbeteren. Misschien moet je idd niet kijken naar BMI, maar bijvoorbeeld naar vetpercentage of naar WHR (Waist to Hip Ratio).

Wat je echter wel in de gaten moet houden is dat het over percentages gaat en risico's. Dat betekend dus niet dat je bij een bepaald BMI altijd een bepaalde ziekte krijgt. Je kunt alleen zeggen dat het risico op een ziekte groter is. (Mits je de goede meetmethode gebruikt, maar dat terzijde)

De valkuil van BMI is bijvoorbeeld ook dat de risico's die erbij horen zijn bepaald in een bepaalde populatie. Het zegt daarom niet veel over mensen die niet de kenmerken van de populatie vertonen....

Wat ik belangrijker vind is dat je een onderscheid moet maken tussen zeg maar "medisch" te dik zijn en "estetisch" te dik zijn. Dat zijn heel verschillende dingen.

Gesloten