LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Zalm noemt armoede "betrekkelijk"

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
karr-2
Berichten: 1996
Lid geworden op: 10 apr 2005 15:30

Re: Zalm noemt armoede "betrekkelijk"

Ongelezen bericht door karr-2 »

Ik val er niet zomaar in, ik heb het hele verhaal van voor naar achter gelezen, dus beschuldig mij niet van onwetendheid.

Ik geniet er zeer zeker niet van, dat slaat echt nergens op. Onwetend en doodsbang ben ik ook zeker niet, dan ken je me persoonlijk niet.

Waar haal je het vandaan dat ik alleen negatieve verhalen verspreid? Ik ben alleen niet bang om toe te geven dat een politicus ook wel eens gelijk kan hebben. Iedereen beschuldigt Zalm. Balkenende of wie dan ook van de ellende in dit land, terwijl het in de praktijk allemaal erg meevalt en zeker niet zo zwart is als mensen denken.

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: Zalm noemt armoede "betrekkelijk"

Ongelezen bericht door ronald g »

Karr, maandje ruilen?

karr-2
Berichten: 1996
Lid geworden op: 10 apr 2005 15:30

Re: Zalm noemt armoede "betrekkelijk"

Ongelezen bericht door karr-2 »

Ja hoor ik vind het prima.

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: Zalm noemt armoede "betrekkelijk"

Ongelezen bericht door ronald g »

U weet niet waar u aan begint. Maar ik ben gelukkig op mijn eigen manier en zou u nooit in levende lijve willen tegenkomen.

G7
Berichten: 2094
Lid geworden op: 05 okt 2005 15:01

Re: Zalm noemt armoede "betrekkelijk"

Ongelezen bericht door G7 »

@ Karr. En dat zegt, dat ie geen VVD is? Nou, wat dan wel? Rechts van het CDA dan zeker! Anders kan er ik niet van maken. Of zijn er partijen die nog rechtser zijn?

Maargoed, we dwalen weer af en dat kan niet de bedoeling zijn. Sorry!

Daisy2000
Berichten: 7
Lid geworden op: 08 jan 2006 20:46

Re: Zalm noemt armoede "betrekkelijk"

Ongelezen bericht door Daisy2000 »

Zalm kan makkelijk praten hij hoeft niet te leven van een uitkering. Als hij vindt dat er geen mensen zijn die onder de armoedegrens leven is hij misschien bereid om een jaar te ruilen????
Hij weet (net zoals veel kamerleden)niet wat er zich afspeeld in de maatschappij.

S.
Berichten: 2164
Lid geworden op: 22 mei 2005 23:52

Re: Zalm noemt armoede "betrekkelijk"

Ongelezen bericht door S. »

Hij weet (net zoals veel kamerleden)niet wat er zich afspeeld in de maatschappij.
Ja, dat is helemaal waar. Kan dit nog onderbouwen ook. Paar jaar terug een docu gezien waarin Zalm een aantal dagen mee mocht lopen met een alleenstaande moeder met kinderen die op bijstandsnivo leefden.
Zalm moest boodschappen doen voor dat gezin en zien uit te komen met het beperkte huishoudgeld....lukte niet.
Ook had hij als opdracht om een goedkope, warme maaltijd voor dat gezin te bereiden voor vastgesteld bedrag ( datgene waar die moeder dagelijks mee uit moest zien te komen) Hij kocht een kipfiletje, een netje uien en wat rijst en ging heel schattig hiermee kokkerellen. Het eindresultaat zag er enigzins onsmakelijk uit en de hoeveelheid was ook veel te weinig voor het aantal eters. Je kon duidelijk zien dat hij de zenuwen kreeg en steeds minder kritische vragen goed kon beantwoorden.

Al moet ik eerlijk bekennen dat het voor mij ook wennen zou zijn om in zo'n situatie zien te overleven,ook aan de minister was duidelijk te zien dat hij zich geen raad wist.

tienepien
Berichten: 880
Lid geworden op: 31 aug 2005 22:23

Re: Zalm noemt armoede "betrekkelijk"

Ongelezen bericht door tienepien »

Als je het interview in de Libelle of Margriet met Zalm gelezen had, dan had je gelezen dat hij zelf nooit de boodschappen doet en kookt, maar dat zijn vrouw dat doet. Logisch dat hem dat in dit geval ook niet lukt....

Maarschalk
Berichten: 2899
Lid geworden op: 14 aug 2004 17:03

Re: Zalm noemt armoede "betrekkelijk"

Ongelezen bericht door Maarschalk »

Toch heeft Zalm nog steeds gelijk. Armoede is betrekkelijk. Mensen die wij in Nederland als arm zien, zouden door iemand in Afrika niet als arm worden bestempeld.
Dat neemt niet weg dat de situatie zeer schrijnend kan zijn.

G7
Berichten: 2094
Lid geworden op: 05 okt 2005 15:01

Re: Zalm noemt armoede "betrekkelijk"

Ongelezen bericht door G7 »

Op jou mening zitten we te wachten. Ik dacht al, waar blijft de "Maarschalk"?

Maar gelukkig zijn wij NIET...... en leven wij NIET in Afrika maar in NEDERLAND, al zou je dat soms niet zeggen.

Thunder
Berichten: 141
Lid geworden op: 18 nov 2005 16:31

Re: Zalm noemt armoede "betrekkelijk"

Ongelezen bericht door Thunder »

Waarmee je dus aangeeft dat armoede betrekkelijk is en relatief is.....En wel naar tijd en plaats...

jong
Berichten: 39
Lid geworden op: 08 nov 2003 10:39

Re: Zalm noemt armoede "betrekkelijk"

Ongelezen bericht door jong »

Op zijn weblog van 23dec schrijft Zalm dat hij op 24 dec met zijn (dienstauto)chauffeur naar Keulen gaat om zijn zoon op te halen en om de uitreiking van een certificaat aan zijn zoon bij te wonen.
Voor allerlei prive-zaken wordt door hoge ambtenaren en managers een dienstauto met chauffeur gebruikt, terwijl dit privegebruik niet fiscaal wordt belast. Dit in tegenstelling tot een werknemer die elke kilometer die hij in de auto van zijn baas rijdt moet verantwoorden en daar belasting voor moet betalen.
Er worden in ons land al zo'n 10.000 dienstautos –ook voor prive aangelegenheden- benut door hoge ambtenaren op ministeries,politie commissarissen, Commissarissen vd Koningin, Gedeputeerden, Burgemeesters, Wethouders, Procureurs bij justitie, generaals bij de krijgsmacht etc, directeuren van : Ziekenhuizen, grote stichtingen en verenigingen (ook voor goede doelenstichtingen), omroepbonzen,waterschappen, zelfstandige bestuursorganen etc etc.. Daarnaast ook nog de particuliere instellingen zoals Banken , Verzkeringsmaatschappijen, en grote industriele ondernemingen.
Door dit privegebruik fiscaal te belasten kan Zalm vele miljoenen aan de schatkist toevoegen.
Een voorbeeld:
Chauffeur moet zaterdagochtend met de echtgenote de boodschappen doen; half uur rijtijd 1 uurwachttijd
's-middags naar de golfbaan ; 1uur rittijd 2 uur wachttijd,
Zaterdag avond naar concert of theater ; 2 uur rijtijd 3 uur wachttijd
zondagochtend de familie naar de kerk rijden; halfuur rijtijd 1 uur wachttijd
zondag middag op familie bezoek ; 2uur rittijd 2 uur wachttijd
enz enz
totaal in weekend 15 uur gebruik van chauffeur en auto; voor de chauffeur tellen deze uren als overuren dus dubbel.
Vaak wordt de manager ook nog naar zijn vakantie adres gereden of naar het vliegveld.
Per jaar komt men al gauw , laag geschat, gemiddeld op 1000 uren privegebruik van de chauffeur(s)
Stel het uurtarief op 30 euro dan is dit 30.000 euro per jaar.
Scheelt de schatkist dus zo'n 15000 euro.
Uitgaande van 10.000 dienstautos derft de schatkist 150 miljoen euro!!!

S.
Berichten: 2164
Lid geworden op: 22 mei 2005 23:52

Re: Zalm noemt armoede "betrekkelijk"

Ongelezen bericht door S. »

Wilde ff nog wat gedachten wijden aan de armoede. Ondanks die mooie dienstauto van minister Zalm benijd ik hem niet. Bij hem zit er kogelvrij glas en getinte ramen in. Hij moet altijd min of meer incognito reizen. Het zou onverstandig zijn wanneer hij zelf eens lekkker achter het stuur kruipt, want o-zo moe na een weet ik hoe lange, stressvolle werkdag.
Dit alles zie ik ook als een vorm van armoede.
Zo weinig vrijheid en altijd op de hoede zijn voor kwaadwillenden.
Voor mij is armoede ook een beleving.
Niet te beïnvloeden omstandigheden brengen je tot wanhoop, angst en onmacht en dit kun je ook " armoede" noemen.

Het is ook een vergelijking met anderen. Een verstandelijk gehandicapte die rond moet komen van weinig geld is zich mogelijk van geen statusverschillen bewust en voelt zich rijk.
Laatst gewijzigd door S. op 09 jan 2006 13:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Thunder
Berichten: 141
Lid geworden op: 18 nov 2005 16:31

Re: Zalm noemt armoede "betrekkelijk"

Ongelezen bericht door Thunder »

@Jong

Buiten het feit dat dit niet bijdraagd aan de discussie, toch even een reactie...

Ik denk dat je de cijfers wat onderschat beste meneer, ik heb zelf als prive chauffeur gewerkt en kan je vertellen dat men vrij creatief is in het uren schrijven en de ritregistratie...

Wat betreft het rekenen van overuren voor wekend ritten, dacht het niet, dubbel tarief wordt niet gerekend, dit zit al in de uurlonen gebaseerd op onregelmatige werktijden en permanente beschikbaarheid, veelal op oproepbasis voor 7 dagen per week...

Om het toch nog te betrekken op het onderwerp, het hebben van een chauffeur is voor sommige mensen een luxe status, maar voor de meesten gewoon pure noodzaak. De tijd in de auto is gewoon werktijd en is voor de meeste welgestelden met chauffeur onmisbaar. Dat Zalm een chauffeur heeft is dus geen luxe symbool, maar is onderdeel van zijn arbeidsvoorwaarden...

Jonjo
Berichten: 1485
Lid geworden op: 14 aug 2005 09:18

Re: Zalm noemt armoede "betrekkelijk"

Ongelezen bericht door Jonjo »

We kijken teveel naar de mensen die het beter hebben. Kijk naar de mensen, is in dit topic al eens naar voren gebracht, naar de mensen die het minder NEE VEEL MINDER HEBBEN.

Willem 4
Berichten: 274
Lid geworden op: 01 nov 2005 13:53

Re: Zalm noemt armoede "betrekkelijk"

Ongelezen bericht door Willem 4 »

Dat Zalm een chauffeur heeft is dus geen luxe symbool, maar is onderdeel van zijn arbeidsvoorwaarden...
Ze krijgen ook nog een speciale opleiding om te zorgen dat mensen die gevaar lopen toch veilig van a naar b kunnen reizen.
Dus het gaat ook nog om zij veiligheid.
We kijken teveel naar de mensen die het beter hebben
.
Je hebt gelijk Jonjo.
De meeste ministers zouden in het bedrijfsleven veel meer verdienen en veel beter kunnen graaien :wink:
Aan de andere kant maakt dat ze weer eng, ze doen het niet om het geld maar om de macht, brrrrrrrrrrrrrr :wink:

groeten[/quote]

yvonne_the_lady
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 jan 2006 23:52

Re: Zalm noemt armoede "betrekkelijk"

Ongelezen bericht door yvonne_the_lady »

Voordat iemand begint te roepen dat ik niet weet waar het over gaat. Ik heb alle 11 pagina's met aandacht gelezen. Mijn ouders hebben al van voor mijn geboorte geleefd van een uitkering en toch kan ik wel wat vinden in de uitspraak van Zalm. Armoede is betrekkelijk en voor iedereen persoonlijk. Ik kom uit een gezin waar we het niet breed hadden. Mijn vader was voor mijn geboorte al 80-100 % afgekeurd en kon ook echt niet meer werken. Merkkleding en -schoenen droeg ik niet, schoolvacantie's heb ik nooit meegemaakt (ik mocht luisteren naar de verhalen van mijn klasgenoten). Toch was ik rijker dan mijn viendinnen waar van de ouders een goede baan hadden of zelfs met tweeën werkte. Want als ik uit school kwam dan had ik geen sleutel om mijn nek maar zat mijn moeder met een pot thee klaar om naar mijn verhalen te luisteren. Mijn vriend, die uit een gezin komt waar veel meer te besteden was dan bij ons, was armer dan ik. Hij heeft het erg moeilijk gehad omdat zijn broers een betere baan hebben dan hij en dus meer te besteden. Ik heb hem geleerd om gelukkig te zijn met wat je hebt. Dat heb ik thuis geleerd. Ik ben zeker blij dat ik nu een beter leven heb dan mijn ouders. Maar zij waren zeer rijke mensen en daar ben ik ze nu nog dankbaar voor. Mijn moeder is nu nog alleen en ondanks dat ze leeft van een klein pensioentje staat ze voor andere regelmatig met geld klaar. Omdat ze zo dankbaar is dat anderen voor haar klaar staan. Als je een groot hart hebt dan is het normaal dat je voor elkaar zorgt. Natuurlijk zijn er veel schrijnende gevallen in Nederland. Zeker als je terugvalt van een redelijk tot goed loon naar een uitkering is dat heel moeilijk. Ook de maatschappij vraagt veel van mensen. Kinderen stellen op school niets meer voor zonder het laatste nieuwe mobieltje en je moet op zijn minst met een mooie scooter komen. Je hebt voor je school werk een pc met internet verbinding nodig want anders kun je je huiswerk niet eens meer maken. Dat maakt het er ook allemaal niet makkelijker op. Toch is het van belang dat je als je weinig of te weinig te besteden hebt dat je dan prioriteiten stelt. Natuurlijk mag iemand van mij op vacantie, roken, auto rijden, kortom zijn leven zelf indelen. Ik ben de laatste die daar over mag oordelen. Toch denk ik dat als je het geld niet hebt om op vacantie te gaan dat je dan ook niet moet gaan. Leningen afsluiten is hele dure zaak. Toch worden ze het meeste gedaan door mensen die het minste uit te geven hebben. Mij advies is koop niets als je het niet kunt betalen. Bedenk ook dat er mensen zijn die veel meer geld tot beschikking hebben, ook maand over houden aan het einde van hun salaris. Leef naar wat je te besteden hebt. Dat is voor veel mensen de eindjes aan elkaar knopen. Ik weet het. Ik heb het van thuis uit gezien. Toch wist mijn moeder nog geld in een potje te stoppen om mijn broer en mij een goede start te geven. Waar ze ze vandaan heeft getoverd dat weet niemand maar er zijn vele momenten geweest dat ze ze kon gebruiken. Voor iedereen die geen cent te makken heeft. Hou moed en wees rijk. Dan is armoede "betrekkelijk".

Veel liefs, Yvonne

Rasje34
Berichten: 614
Lid geworden op: 05 dec 2005 19:28

Re: Zalm noemt armoede "betrekkelijk"

Ongelezen bericht door Rasje34 »

Mooi gesproken, Yvonne :wink: .

Pientjelien
Berichten: 105
Lid geworden op: 03 dec 2005 19:32

Re: Zalm noemt armoede "betrekkelijk"

Ongelezen bericht door Pientjelien »

Grote klasse, had het niet beter kunnen verwoorden, lady !!!!!!!!!
:D

G7
Berichten: 2094
Lid geworden op: 05 okt 2005 15:01

Re: Zalm noemt armoede "betrekkelijk"

Ongelezen bericht door G7 »

Een geweldige bijdrage van je lady Yvonne. :wink: Chapeau!

Gesloten