Maar ja, dat onder ogen zien, betekent dat het wankele kaartenhuis van pseudo-juridische argumenten in elkaar stort. En dat willen we natuurlijk niet.
Met uitzondering van de postings van één persoon (toevallig degene die ik helemaal niet meer serieus neem) heb ik geen juridische of zelfs pseudo-juridische argumenten tegen deze Nuon-maatregel gezien.
Het merendeel van de postings bestaat uit morele bezwaren die naar mijn smaak volkomen terecht zijn.
Nog even de praktische kant van de zaak:
volgens de Nuon-woordvoerder in het TV-programma Kassa betaalt op dit moment ongeveer 75% van de Nuon-klanten (1.500.000) per aut-inkasso.
De resterende 500.000 betaalt dus of per accept-giro of per (zelfgestuurd) internetbankieren. Dat Nuon het in haar(!) belang vindt om deze tweede groep zo klein mogelijk te maken, kan ook iedereen wel begrijpen.
Immers, bij de daadwerkelijke verwerking van acceptgiro's brengen de banken extra kosten in rekening aan Nuon, en bij internetbankieren kunnen betalingsachterstanden ontstaan.
In deze context is het ergens nog te begrijpen dat de Nuon probeert om de physieke verwerking van acceptgiro's door de banken op de klanten te verhalen, alhoewel ik een korting voor de aut. betalers nog steeds een stuk klantvriendelijker had gevonden. Maar men probeert met deze maatregel twee vliegen in één klap te slaan: omdat er betalingsachterstand (en dus renteverlies en extra administratiekosten etc voor Nuon) bij internetbamkieren kan ontstaan zadelt men deze groep met dezelfde "boete" op.
En daar wringt naar mijn smaak dus de schoen!!! Diegenen die altijd keurig op tijd hun rekening via internetbankieren betalen worden nu dus , volkomen onnodig en ook onterecht, opgezadeld met weer extra kosten.
Beter was geweest om evt. betalinsgachterstanden te belasten met een bepaald rentepercentage over het uitstaande bedrag (veel bedrijven hebben dit in hun leveringsvoorwaarden staan/ de Nuon niet?); iets wat volgens mij ook makkelijk wettelijk te onderbouwen valt.
Ik blijf dus bij mijn mening: gezien de slechte naam die de energiebedrijven hebben opgebouwd is deze maatregel arrogant, getuigt van weinig kennis van de klantenpsychologie en is bovendien zeer ongeNUONceerd!!!