LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Meer mensen willen gulden terug

Je hebt geen vertrouwen in de euro of juist wel? Geef hier jouw mening.
mr Q
Berichten: 10
Lid geworden op: 05 jul 2008 11:45

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door mr Q »

de gulden komt nooit meer terug... daar heeft die duisenburgh goed voor gezorgd..

want wat is nu de bedoeling??
gewoon een afspiegeling van amerika maken.veel landen samen zonder grenzen en één munt..

wat er vergeten word is dat amerika al vele malen failliet is..

en kijk nu eens naar de brandstof prijzen..... een vat ruwe olie is voor ons nog nooit zo goedkoop geweest... maar waarom blijven de prijzen dan zo abnormaal hoog??

willen we amerika wel nadoen??
iedereen klaagt maar niemand doet er iets aan.
als heel nederland een week de auto laat staan, moet je eens zien hoe de brandstof prijzen met meer dan de helft dalen.
het zijn juist de mensen die hun brandstof via slinkse regelingen terug krijgen die het voor de gewone man verpesten..

nee in onze guldentijd kon je nog normaal je tank volgooien...

een jaar voor de euro ingevoerd werd betaalde ik F 480,- huur nu zit ik aan de € 480,-
mijn salaris was toen F 3300,- per maand nu krijg ik € 1600,-

ergens is er iets misgegaan.. geef mij die heerlijke gulden maar terug

Big-V
Berichten: 979
Lid geworden op: 04 sep 2005 21:02

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door Big-V »

Hoe merken ze dat dan?

Jan1
Berichten: 772
Lid geworden op: 15 nov 2003 19:16

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door Jan1 »

De wereldwijde financiële crisis heeft de nadelen aangetoond van de Deense beslissing om niet aan de euro mee te doen. Dat heeft de Deense premier Anders Fogh Rasmussen dinsdag gezegd. Hij wil een nieuw referendum over aansluiting bij de eurozone.

Daarom zijn wij Nederlanders blij, omdat wij gelukkig wel de euro als munt hebben. Als wij nog steeds de gulden hadden gehad, dan was de ramp helemaal niet te overzien, lang leve de euro.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door kweenie »

Ijsland zou ook niet zo in de problemen zijn gekomen als ze aan de euro zouden mee hebben gedaan. Niet alleen zouden de banken dan waarschijnlijk wat meer zijn geholpen, maar ook is de ijslandse kroon nu flink gekelderd t.o.v. de euro. Voor een inkomen in kronen kun je dus veel minder euro's krijgen, en dus ook veel minder (geïmporteerde) spullen kopen. Als ze de euro hadden, zouden ze nog net zo veel (geïmporteerde) spullen voor hun inkomen kunnen krijgen.

Nikitazzz
Berichten: 13
Lid geworden op: 18 aug 2008 13:40

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door Nikitazzz »

jullie zien dit totaal verkeerd!!!!!!!!!

Bijna niemand wou de Euro!!!!!!

De landen die destijds geen Euro wouden hebben wisten niet dat het om de crisis op tevangen was NU!!!! En wouden wij ook geen Euro??????Die getroffen zijn door de crisis is puur door Europesemultinationals aangedaan!!!!!!!!!!!!!!!!!! Beste vrienden van de U.S.!!!! Begrijpt niemand dit ofzo???!!!!!! Ach wat is nou gewoon volk natuurlijk??!!! onbelangrijk zat in ieder geval! of toch niet,,.....waar moeten ze nu anders geld vandaan halen om alles recht te zetten???? Juist ja de gewone burger!!!


kijk toch verder dan je neus lang is! of je vindt het allemaal best natuurlijk zolang jezelf niet getroffen word erdoor......wat een theorie zeg! And again BAH!!!!

Jaensj
Berichten: 58
Lid geworden op: 06 feb 2006 10:51

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door Jaensj »

Nikitazzz


Van jou gewauwel begrijpt niemand iets, ga bovendien wat aan je spelling doen. Trouwens de euro als munt is het beste wat ons de laatste zes jaar is overkomen.

Nikitazzz
Berichten: 13
Lid geworden op: 18 aug 2008 13:40

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door Nikitazzz »

in ieder geval heb jij er "nix" van geleerd!!!! mij beoordelen op spelling, en het onderwerp voorbij gaan, knap!

voedsel banken steken de kop op rond die tijd, raar? Alles is qua kosten verdubbeld en inkomen gehalveerd! Dubbel he?????????? Het is een feit!

Jan1
Berichten: 772
Lid geworden op: 15 nov 2003 19:16

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door Jan1 »

Praat me niet van voedselbanken, deze bestaan alleen maar ter eer en meerdere glorie van de initiatief nemers, en de gebruikers van de voedselbanken zouden hun uitgaven eens moeten bekijken. Hun zogenaamde armoede zit veelal meer aan de uitgavenkant dan aan de inkomstenkant. Als we de gulden nog hadden gehad, dan was de recessie nog erger geweest. De mensen die dit bestrijden hebben blijkbaar niet goed opgelet tijdens de les economie.

FerdiXXX
Berichten: 46
Lid geworden op: 11 sep 2008 14:39

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door FerdiXXX »

Die uitspraak over de voedselbank vind ik erg hard !
Ik zou niet zo willen generaliseren.

De euro is een van de betere zaken uit de EU. Inderdaad zijn er zaken duurder geworden, maar zou dat ook niet gebeurd zijn met de gulden ??

Als ik naar mijn salaris kijk, is dat de laatste jaren ook gestegen, evenals de uitkeringen, pensioenen etc.

Ongecontroleerd roepen dat alles aan de euro ligt, is mijns inziens te makkelijk.

Trouwens, voorbijgaand aan de grammatica en spelling, ik snap van het bewuste bericht ook weinig.

Jammer voor de schrijver, want zo komt er weinig inhoudelijke reactie vrees ik.

Nikitazzz
Berichten: 13
Lid geworden op: 18 aug 2008 13:40

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door Nikitazzz »

Dat is niet jammer voor de schrijfster, maar voor degene die inhoudelijk geen gevoel voor de medemens heeft. Want er heftig op reageren kan wel?! Een persoonlijke aanval is niet nodig, ik ben namelijk niet het onderwerp. En zeker niet mijn grammatica en spelling. Zelfs zonder dat, is er inhoud! Bij wie dan ook, en ja dan bedoel ik zelfs ook de analfabeet.

Als je dit forum gewoon doorleest, kom je er vast achter wat voor inhoud ik ermee bedoel. Zo niet, dan helaas maar wel erg kort door de bocht.

Laten we hopen op betere tijden. Voor IEDEREEN! Met die fantastische Euro, die ons zoveel goeds heeft gedaan voor dit moment. Maar daar is wel iets voor gestolen. En ja, dat vind ik niet alleen! Kijk verder dan je eigen portemonnee. Want kapitalisme is niet voor ieder een gewin!

G7
Berichten: 2094
Lid geworden op: 05 okt 2005 15:01

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door G7 »

Helemaal met je eens Nikitazzz.

Waar ik nu zo van geniet is.... dat de ene bank na de andere bank en verzekeringsmaatschappijen nu op hun bek gaan. Heerlijk vind ik dat.

En ach ja Jan1!!!!! Heeft het altijd al breed laten hangen. Weet echt niet wat er in deze maatschappij omgaat. Houwen zo Jan1. Hoef jij nooit naar de voedselbank !! :)

Nikitazzz
Berichten: 13
Lid geworden op: 18 aug 2008 13:40

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door Nikitazzz »

Het is de enige bank die niet failliet is gegaan.

mattie
Berichten: 535
Lid geworden op: 17 mar 2008 21:09

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door mattie »

Hallo.
Ik kan ook niet begrijpen dat er mensen zijn die blijven ontkennen dat alles is verdubbeld.
Ik weet wel dat wij met een jan modaal loon moeite hebben om de eindjes aan elkaar te knopen.
Ook zit ik met de jas aan op de bank,omdat ik een eventuele bijbetaling van gas electra niet meer kan ophoesten(en het word nog veel duurder)
Ik weet een ding zeker,wij hebben het nog nooit zo moeilijk gehad als nu.
Waar zou dat aan liggen dan?
Ben ik opeens verkwistend geworden?
Nee,we worden aan alle kanten uitgeperst als een citroen.

FerdiXXX
Berichten: 46
Lid geworden op: 11 sep 2008 14:39

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door FerdiXXX »

De euro is in 2002 ingevoerd, we leven nu eind 2008 !
Mattie,

Denk je nu echt dat wanneer de gulden er nog was geweest, we nog steeds dezelfde prijzen gehad zouden hebben als destijds ???

Het salaris van 'jan modaal' is een berekend gemiddeld salaris. Wanneer je daarvan niet meer rond kunt komen, zou dus de helft van de nederlandse bevolking armoe leiden.

Ik zie steeds meer blik op de weg, er worden steeds meer vakanties op verre bestemmingen geboekt. Mensen die ik daar tegenkom, zijn echt niet alleen de 'rijken'.

Ik denk dat we het in Nederland goed hebben, vergeleken met andere landen. Maar natuurlijk kan het altijd beter.

Ik ken jouw situatie niet, dus daarover kan en wil ik niet oordelen, maar ik deel je mening niet dat je van een modaal salaris niet meer gewoon kunt leven.

Wanneer jij vindt dat je wordt 'uitgeknepen', is dat uiteraard je goed recht dat te vinden.

Ik echter heb een andere mening, waarop ik meen net zoveel recht te hebben als jij !

Jan1
Berichten: 772
Lid geworden op: 15 nov 2003 19:16

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door Jan1 »

G7


Geplaatst op 05 Nov 2008 19:55 door G7

Waar ik nu zo van geniet is.... dat de ene bank na de andere bank en verzekeringsmaatschappijen nu op hun bek gaan. Heerlijk vind ik dat.
Jij praat als de man die in een twee onder één kap woning met rieten dak woont, en het huis van de buurman staat in brand, ook hij heeft niet door dat zijn woning ook in de fik zal gaan. Slaap maar lekker door G7.

mattie
Berichten: 535
Lid geworden op: 17 mar 2008 21:09

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door mattie »

ferdixxx
Ik zeg toch niet dat je dat recht niet hebt?
Ik zeg alleen dat ik niet begrijp dat mensen blijven ontkennen.
BV 6 jaar geleden betaalde ik voor gas en licht fl 180 ik betaal dat nu in euros,dat is meer dan verdubbeling.
Voor een kar boodschappen(dezelde dingen) was ik toen gemiddeld fl 100 kwijt.nu in euros.
Met alle andere extra uitgaven zoals ziekenverzekering en belastingen.
6 jaar geleden kon ik prima rondkomen en nu niet meer.
En wat ik er ook bij bedenk ik kan niet tot een andere conclusie komen?
Ik vind verdubbeling in 6 jaar tijd wel erg veel,en daar kan je je erg moeilijk op voor bereiden denk ik.
Maar goed dat is zoals ik en veel mensen om me heen dat beleven.
Groeten Mattie

angel1978
Berichten: 11113
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door angel1978 »

BV 6 jaar geleden betaalde ik voor gas en licht fl 180 ik betaal dat nu in euros,dat is meer dan verdubbeling.
Voor een kar boodschappen(dezelde dingen) was ik toen gemiddeld fl 100 kwijt.nu in euros.
Een modaal inkomen is op dit moment een kleine € 30 000,-

Dat is in het guldentijdperk een kleine 65 000 gulden..

Jij maakt mij niet wijs dat jij 6 jaar geleden 65 000 gulden verdiende ( tenzij je toen ruim boven modaal verdiende ) en zeker niet dat dit een modaal inkomen was....
Sterker nog, toen lag het modale inkomen ongeveer op 30 000 GULDEN...

Ook een verdubbeling dus ( zowel aan de inkomsten als aan de uitgavenkant )...

Maar dat gegeven nemen de meeste mensen voor het gemak maar niet mee :wink:

mattie
Berichten: 535
Lid geworden op: 17 mar 2008 21:09

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door mattie »

Ok. Dan zal ik het fout hebben.
Ik dacht dat alles boven het minimum modaal was?
Ik heb iets meer dan € 1400 ,huur gas en licht slokt al zowat €900 op,
Iets compensatie voor zorgverzekering en verdien net teveel voor huursubsidie.
Dan blijft er +- 500 € over om van te kleden eten gemeentelijke belastingen water etc etc
Tja het is me toch een vetpot,maar daar kon ik me dus in het guldentijdperk goed van redden.
Ik kom bij lange na niet aan de de gestelde bedragen hierboven.
Wat is dan tegenwoordig het minimum, dat was in het guldentijdperk beslist geen fl 3000.
En beste Angel het zal dan allemaal wel aan de mensen zelf liggen,ben ik toch veel te verkwistend.
Groeten Mattie

angel1978
Berichten: 11113
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door angel1978 »

Vond hier een polletje over van iemand:


====================================
Zag recentelijk, en nu na de prinsjesdag recentelijk weer dat het Modale inkomen in Nederland 30k in Euries is.

Ik zou graag de full time werkend even Pollen, wat is je totaal huishoudinkomen; Hoger / Lager dan die 30k
Poll: Gezinsinkomen
# Minder <€30k ( 167 -> 76%)
# Meer >€30k ( 52 -> 24% )

mattie
Berichten: 535
Lid geworden op: 17 mar 2008 21:09

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door mattie »

Bij die huur gas en licht bedoel ik dus ook de zorgverzekering, en volgens mij waren wij in het gulden tijdperk modaal,ons loon is omgerekend met de euro precies dit bedrag,en daar is nauwelijks iets bij gekomen.
Ik snap trouwens niet waar je het weghaalt dat ik fl 65000 verdiende?waar zeg ik dat?
Of is dat de modaal norm nu?

Gesloten