LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Misleiding bij extra garantie

Is jouw garantie niet goed verlopen? Geef hier jouw mening.
ikbenik

Re: Misleiding bij extra garantie

Ongelezen bericht door ikbenik »

Quote:
Alleen sommige consumenten zijn er domweg nog niet klaar voor.

Sommige winkeliers trouwens ook niet!

De rotte appels tussen de consumenten, winkeliers en fabrikanten verpesten het nu voor iedereen!

Hiermee beledig je je klanten en collegas.


Dus ik beledig hiermee mijn klanten en collega's?
Echt niet.

De rotte appels tussen de consumenten, winkeliers en fabrikanten verpesten het nu voor iedereen!

Als jij vindt dat ik de rotte appels tussen mijn klanten en mijn collega's hiermee beledig dan heb je helemaal gelijk!

ikbenik

Re: Misleiding bij extra garantie

Ongelezen bericht door ikbenik »

Wat bedoel je met sommige consumenten zijn er DOMWEG nog niet klaar voor, sommige winkeliers ook niet. Ga eens inhoudelijk in op deze tekst en geeft wat argumenten waardoor ik zal inzien dat jij je niets van de regelgeving hoeft aan te trekken. Tot nu toe heb je die nog niet gegeven.
Ik begrijp je probleem, maar er bestaat een categorie klanten die zich zal beroepen op wetgeving. Daar is toch niets mis mee. Op basis van wetgeving krijg je ook een boete opgelegd als je door rood rijdt. Je maakt mij niet wijs dat je die bon niet betaald, ondanks je afkeer van alle regelgeving.
Waar we misschien naar toe moeten is een systeem waar de klant een keus kan maken. Een lage prijs, maar dan geen uitgebreide of geen garantie of een hogere prijs met alles er op en er aan.
Ik doel hiermee dat we op dit moment al zo'n systeem hebben.
De winkelier bepaald de lengte van de garantie en biedt verschillende producten aan met de verschillende mogelijkheden.
Precies zoals jij voorsteld.
Echter zijn er winkeliers die zeggen dat niets mogelijk is en alleen de goedkoopste verkopen. Als er iets is dan heb je een probleem.

Daarnaast zijn er ook consumenten die menen dat zij alles bepalen en bij de producten waar de minste garantie op zit het recht denken te hebben van de garanties van het duurste product.

Voorbeeld:
Ik heb 2 printers in mijn assortiment zitten. Printer A heeft een garantie van 1 jaar en heeft beperkte mogelijkheden.
Printer B heeft alle mogelijkheden en heeft 3 jaar garantie.
Dus een klant koopt printer A.
Na 15 maanden gaat de printer kapot. Dus de klant heeft geen recht op garantie en moet gewoon voor de printer betalen.
De klant begint te klagen en eist dat het onder garantie gerepareerd wordt! Want voor printers geldt toch een garantieperiode van 3 jaar!
Dus omdat printer B wel een garantieperiode heeft van 3 jaar geldt dit ook automatisch voor printer A volgens de klant.

Kijk, het systeem is mooi, maar dan moet de klant niet dingen eisen waar hij geen recht op heeft.

Een mooi voorbeeld is de economische levensduur van computers.
De winkelier en fabrikant hebben deze op 3 jaar gesteld.
Sommige consumenten vinden dat deze 5 jaar bedraagt.
Dus zeggen ze: de economische levensduur is 5 jaar, en dat eisen ze dan ook!

Voor de winkelier geldt dit ook. Als een winkelier een product verkoopt met een garantie van 5 jaar mag hij niet zeggen na 3 jaar heb je geen garantie meer.

Het gebeurd wel.

Simpel gezegd:

Artikel 6a:
1. Indien in geval van een consumentenkoop in een garantie door de verkoper of de producent bepaalde eigenschappen zijn toegezegd, bij het ontbreken waarvan de koper bepaalde rechten of vorderingen worden toegekend, dan kan de koper deze uitoefenen onverminderd alle andere rechten of vorderingen die de wet de koper toekent.
2. In een garantie moet op duidelijke en begrijpelijke wijze worden vermeld welke in lid 1 bedoelde rechten of vorderingen een koper worden toegekend en moet worden vermeld dat deze een koper toekomen onverminderd de rechten of vorderingen die de wet hem toekent. Voorts moeten in een garantie de naam en het adres worden vermeld van de verkoper of de producent van wie de garantie afkomstig is, alsmede de duur en het gebied waarvoor de garantie geldt.
artikel 17
2. Een zaak beantwoordt niet aan de overeenkomst indien zij, mede gelet op de aard van de zaak en de mededelingen die de verkoper over de zaak heeft gedaan, niet de eigenschappen bezit die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten. De koper mag verwachten dat de zaak de eigenschappen bezit die voor een normaal gebruik daarvan nodig zijn en waarvan hij de aanwezigheid niet behoefde te betwijfelen, alsmede de eigenschappen die nodig zijn voor een bijzonder gebruik dat bij de overeenkomst is voorzien.
Dus het komt hierop neer dat de producteigenschappen worden bepaald door de winkelier/fabrikant en dat deze uitspraken geldig zijn op het moment van afsluiten van de koopovereenkomst.
De winkelier moet zich hieraan houden maar ook de consument.

Chris2000
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 aug 2006 17:37

Re: Misleiding bij extra garantie

Ongelezen bericht door Chris2000 »

Rechten na de garantietermijn

Een van de grootste misverstanden is dat leveranciers denken dat zij na de garantietermijn niets meer hoeven te doen als een product kapot gaat, "omdat de garantietermijn voorbij is".

Uit het voorgaande bleek al dat de verkoper er altijd op kan worden aangesproken als het product of de dienst die hij heeft geleverd gebreken vertoont die niet verwacht had mogen worden. Dus ook na de garantietermijn.

Onlangs heeft het Gerechtshof in Den Haag dat nog eens onderstreept. Dit gebeurde in de uitspraak van de procedure die hcc tegen Dell had aangespannen over de algemene voorwaarden van dat bedrijf en waarin de door Dell gehanteerde garantietermijn van 12 maanden ter sprake kwam, waarbij men de aansprakelijkheid uitsloot voor de gebreken die na de garantieperiode worden geconstateerd. Volgens het gerechtshof mag dit niet omdat de wet zegt dat de verkoper gedurende de gehele (redelijkerwijze te verwachten) 'levensduur' van een product aansprakelijk blijft voor het goed functioneren daarvan.
Mag ik je verzoeken te reageren op onder- en bovenstaande tekst. Het maakt volgens mij niet zo veel uit of je nu printer A of B koopt vwb de garantie. Ook bij aankoop van een goedkope printer verwacht je niet dat deze na 1 1/2 jaar de geest geeft, tenzij deze 1000 a4jes per dag draait. Helaas moet je dat als verkoper kunnen staven. De levensduur van beide printers kunnen niet al te veel verschillen. Als je bij verkoop de klant niet inlicht over de levensduur, mag je je als klant beroepen op een gemiddelde levensduur (laten we zeggen 5 jaar) of het nu om A of B gaat. Het is van belang dat de verkoper hierover duidelijke afspraken maakt. Denk er ook aan dat de beweringen van de fabrikant staan als een huis. Wanneer die beweert dat een printkop 10 jaar mee gaat, moet ook jij dat garanderen. Een dergelijke printer zou ik dus nooit in het assortiment opnemen. O ja, die 2 quotes heb ik niet zelf uit m'n pen laten vloeien. Kijk maar even op de site van WWW.HCC.NL
Wat houdt de Europese garantie van 2 jaar in?

Die term is in de wereld gekomen door een Europese richtlijn die zegt dat een verkoper tot minimaal twee jaar na aankoop aansprakelijk is voor gebreken in de goederen die hij heeft geleverd. Omdat dit een minimumperiode is, mogen de landen die zich aan de Europese regelgeving hebben gebonden ook een langere termijn vaststellen. Nederland heeft de periode in feite onbeperkt gemaakt door te stellen dat een verkoper aansprakelijk is voor ieder gebrek dat zich voordoet gedurende de periode dat je dit redelijkerwijze niet had hoeven verwachten.

Dit laatste is geregeld in artikel 17 van Boek 7 BW (zie kader). Dit houdt kort samengevat in: zolang als de levensverwachting is van een (onderdeel van een) product, zo lang behoort dat het ook doen. Kijken we naar de hiervoor weergegeven definitie van garantie, dan wordt duidelijk dat het hier niet om een garantieperiode gaat, maar om de termijn dat de verkoper aansprakelijk is als zich mankementen voordoen.

MAXIEM

Re: Misleiding bij extra garantie

Ongelezen bericht door MAXIEM »

Dag Chris2000,
Als je bij verkoop de klant niet inlicht over de levensduur, mag je je als klant beroepen op een gemiddelde levensduur (laten we zeggen 5 jaar) of het nu om A of B gaat.
De klant mag zich uiteraard beroepen op........, maar schiet daar weinig mee op. De economische levensduur wordt bepaald door de fabrikant/importeur en niet door de klant en/of verkoper.

Vriendelijke groet, Maxiem.

Chris2000
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 aug 2006 17:37

Re: Misleiding bij extra garantie

Ongelezen bericht door Chris2000 »

De economische levensduur wordt bepaald door de fabrikant/importeur en niet door de klant en/of verkoper.

Vriendelijke groet, Maxiem.

Als dat inderdaad zo is waarom hoor ik daar dan niets over bij aankoop. Volgens mij heeft geen enkele fabrikant een tabel van hoe lang welk artikel meegaat. Lijkt mij zo gek nog niet, wanneer dat bij aankoop wordt verteld. Schept veel duidelijkheid voor de toekomst. Laat Maxiem even vertellen wat de fabrikanten zeggen over welke artikelen mbt de verwachte levensduur. Klap eens uit de school.

alfatrion
Berichten: 22043
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Misleiding bij extra garantie

Ongelezen bericht door alfatrion »

ikbenik schreef:
artikel 17
2. Een zaak beantwoordt niet aan de overeenkomst indien zij, mede gelet op de aard van de zaak en de mededelingen die de verkoper over de zaak heeft gedaan, niet de eigenschappen bezit die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten. De koper mag verwachten dat de zaak de eigenschappen bezit die voor een normaal gebruik daarvan nodig zijn en waarvan hij de aanwezigheid niet behoefde te betwijfelen, alsmede de eigenschappen die nodig zijn voor een bijzonder gebruik dat bij de overeenkomst is voorzien.
Dus het komt hierop neer dat de producteigenschappen worden bepaald door de winkelier/fabrikant en dat deze uitspraken geldig zijn op het moment van afsluiten van de koopovereenkomst.
Ik lees hier anders toch heel duidelijk dat de producteigenschappen ook mede af hangen van de aard van het product. Dat houd in dat een product in beginsel ook de kwaliteit en prestaties moet leven dat een ander product van het zelfde soort ook leverd.
maxiem schreef:De economische levensduur wordt bepaald door de fabrikant/importeur en niet door de klant en/of verkoper.
Hier gaat het om de levensverwachting, niet om de economische levensduur (wat aan de eigenaar is om te bepalen). De consument mag bij het ontbreken daarbij ook uit gaan van soort gelijke producten. En kan daar ook rechten aan ontlenen.

magel725
Berichten: 1164
Lid geworden op: 18 jun 2006 01:37

Re: Misleiding bij extra garantie

Ongelezen bericht door magel725 »

Gaat dat technische kat en muis spel nog lang door?

99% van de mensen is hier al afgehaakt omdat het niets meer toevoegt en het is bovendien niet meer te lezen.

Misschien wordt het tijd om er een . achter te zetten.

ikbenik

Re: Misleiding bij extra garantie

Ongelezen bericht door ikbenik »

Hier gaat het om de levensverwachting, niet om de economische levensduur (wat aan de eigenaar is om te bepalen). De consument mag bij het ontbreken daarbij ook uit gaan van soort gelijke producten. En kan daar ook rechten aan ontlenen.
De economische levensduur wordt bepaald door de marktwerking.
Bij mobiele telefoons is dit 2 jaar.
Hoe men hierbij gekomen is, is dat meestal een abo van 2 jaar wordt aangegaan. Bij het afsluiten van een abo krijgt men een nieuw toestel.
Dus om de twee jaar krijgt men een nieuw toestel.
Dus de economische levensduur is dus 2 jaar.

Vergeet het volgende niet:
De economische levensduur zegt niet over de technische levensduur van een product!


bennienormaal
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 okt 2006 17:39

Re: Misleiding bij extra garantie

Ongelezen bericht door bennienormaal »

ik heb een digitale camera gekocht bij apollo
en heb er 3 jaar garantie bij gekocht u raad het al ik krijg totaal 3 jaar terwijl ik recht heb op 4 jaar
nu heb ik net m,n advocaat gesproken
en die vertelde mij dat ik goed moest kijken naar de datum van wanneer de camera gekocht is als er b.v staat 01-01-2005 en daar staat ook bij van de 3 jaar garantie dan kan het zo zijn dat de 3 jaar garantie in gaat op de verkoop datum en zit de de 1 jaar van de fabriek er bij
m,n camera is nu voor de 2e maal kapot
dus het deugd ook al niet en je word gen.... met de garantie

ik hou u op de hoogte

gr bennie normaal

ikbenik

Re: Misleiding bij extra garantie

Ongelezen bericht door ikbenik »

Ik begrijp je probleem, maar er bestaat een categorie klanten die zich zal beroepen op wetgeving. Daar is toch niets mis mee.
Wel als ze zelf de regelgeving gaan verzinnen en verschillende instanties die overnemen.

MAXIEM

Re: Misleiding bij extra garantie

Ongelezen bericht door MAXIEM »

Dag ikbenik,
Wel als ze zelf de regelgeving gaan verzinnen en verschillende instanties die overnemen.
Het is precies andersom ikbenik : de instanties verzinnen er steeds meer bij en de onwetende consumenten nemen dat over. Daarom is het ook zo belangrijk dat er een (nieuwe) consumentenwet is waarin exact staat aangegeven wat de rechten en de plichten zijn van de koper en van de verkoper.

Collegiale groet, Maxiem.

ikbenik

Re: Misleiding bij extra garantie

Ongelezen bericht door ikbenik »

Het is precies andersom ikbenik : de instanties verzinnen er steeds meer bij en de onwetende consumenten nemen dat over.


Daar heb je gelijk in.

Een mooi voorbeeld is de economische levensduur van de computers.
Deze is 3 jaar.
De consumentenbond is van mening 5 jaar, maar daar kan ik als winkelier nooit aan voldoen, omdat de totale markt ingesteld is op 3 jaar.
Persoonlijk zou ik die periode terug willen brengen naar 2 jaar. Dit heeft puur te maken met de technische ontwikkeling.
De ontwikkeling heeft nl de belastingtechnische regels ingehaald.
Dus als na 3 jaar de processor kapot gaat is de klant al verplicht om een nieuw moederbord, geheugen en processor aan te schaffen.
Volgens de consumentenorganisaties hoeft de klant dan alleen 3/5 van de prijs van de processor te betalen en komen dan volgens hun regels de kosten van het moederbord en het geheugen voor rekening van de winkelier.

Je begrijpt dat ik dat als kleine zelfstandige nooit op kan brengen.
Daarom is het ook zo belangrijk dat er een (nieuwe) consumentenwet is waarin exact staat aangegeven wat de rechten en de plichten zijn van de koper en van de verkoper.
De wetgever heeft een nieuwe site gelanceerd om de consument duidelijk en goed voor te lichten.
Daarnaast is het me opgevallen dat de consumentenorganisaties, de geschillencommissies en de rechters niet aan de letters van de wetboeken houden maar zich steeds beroepen op het judirisdisme (of zoiets). Dat betekend dus niets anders dat ze steeds van de regels van de wet mogen afwijken.
Dan komt bij mij de vraag:
- waarom hanteren wij dan nog steeds de garantieperiodes, de wetboeken en het consumentenrecht?

jrabel
Berichten: 112
Lid geworden op: 12 mar 2006 21:03

Re: Misleiding bij extra garantie

Ongelezen bericht door jrabel »

:!:
Laatst gewijzigd door jrabel op 18 nov 2008 17:32, 1 keer totaal gewijzigd.

ikbenik

Re: Misleiding bij extra garantie

Ongelezen bericht door ikbenik »

heb genoeg berichten van je gelezen en zou als ik wist wie je was zowieso niets bij je kopen , want heb er een slecht gevoel over en ben denk ik niet de enige zo te lezen .
Ten eerste zit ik veel op internet, zodoende kan ik ook af en toe reageren.

Ten tweede is het zo dat ik hier vaak aangeef wat de wet zegt en dat wilt dus niet zeggen dat ik ook zo handel.

Ten derde moet ik me als winkelier aan de wet houden, terwijl in het algemeen de consumentenorganisaties en geschillencommissies dat niet doen.

Ten vierde is het zo dat ik altijd eerlijk en rechtvaardig ben.

Ten vijfde waarom zou je een slecht gevoel moeten hebben over mijn bedrijf?
Omdat ik voor mezelf opkom?
Ik zal nooit of te nimmer geld verdienen over de ruggen van de klanten!
Ik doe mijn werk altijd naar eer en geweten. Ik kan iedere klant recht in de ogen kijken.

Als je goed leest, dan weet je ook dat ik heus niet alle consumenten over 1 kam scheer.
als ik wist wie je was zowieso niets bij je kopen , want heb er een slecht gevoel over
Geef dan eens voorbeelden met wat je precies bedoelt.
Hoezo slecht gevoel? Waarom dan? Waarover dan?
Ik zou het wel prettig vinden als je me dat eens zou vertellen.

De klanten mogen altijd bij de reparatis aanwezig zijn. Altijd!
Ik heb helemaal niets te verbergen. Men mag zien wat ik doe.
Mijn werkplaats is totaal niet verboden voor klanten.
Ik repareer bij mij in de werkplaats en bij mensen thuis.
En als ik een fout maak en er is schade dan kost dat de klant helemaal niets!

magel725
Berichten: 1164
Lid geworden op: 18 jun 2006 01:37

Re: Misleiding bij extra garantie

Ongelezen bericht door magel725 »

Mensen hebben tegenwoordig een slecht gevoel bij een zaak wanneer ze hun probleem niet snel genoeg kunnen afschuiven op een ander.

Iets gaat kapot -> dan moet het z.s.m. het probleem van een winkel worden, zodat ik ervan af ben. De winkel verdient genoeg aan mij, dan mogen ze wel eens iets terug doen. Hun kost het toch niets.

Zo werkt dat tegenwoordig.

alfatrion
Berichten: 22043
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Misleiding bij extra garantie

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik heb genoeg berichten van je gelezen en zou als ik wist wie je was zowieso niets bij je kopen , want heb er een slecht gevoel over en ben denk ik niet de enige zo te lezen.
Ik heb opzich er vertrouwen in dat ikbenik in de praktijk de redelijkheid betracht met zijn klanten. Het enige is dat zijn mening over de wet of bepaalde organistaties lang niet altijd klopt, maar daar maakt iedereen zich wel eens schuldig aan. Dit is bijvoorbeeld een van die meningen:
ikbenik schreef:Een mooi voorbeeld is de economische levensduur van de computers.
Deze is 3 jaar.
De consumentenbond is van mening 5 jaar, maar daar kan ik als winkelier nooit aan voldoen, omdat de totale markt ingesteld is op 3 jaar.
Persoonlijk zou ik die periode terug willen brengen naar 2 jaar. Dit heeft puur te maken met de technische ontwikkeling.
De ontwikkeling heeft nl de belastingtechnische regels ingehaald.
Dus als na 3 jaar de processor kapot gaat is de klant al verplicht om een nieuw moederbord, geheugen en processor aan te schaffen.
Volgens de consumentenorganisaties hoeft de klant dan alleen 3/5 van de prijs van de processor te betalen en komen dan volgens hun regels de kosten van het moederbord en het geheugen voor rekening van de winkelier.
Ikbenik is van mening dat de verkoper alleen wat verplicht is binnen de economische levensduur en dat deze bepaald wordt door de winkelier / verkoper. Dat is niet de waarheid.
ikbenik schreef:De wetgever heeft een nieuwe site gelanceerd om de consument duidelijk en goed voor te lichten.
Hier wijst hij volgens mij naar de site ConsuWijzer die is ontstaan "uit een samenwerking tussen drie toezichthouders die onder het Ministerie van Economische Zaken vallen; de Consumentenautoriteit, de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) en de Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit (Opta)." Hier is o.a. het volgende te lezen.
Mijn computer is na twee jaar kapot gegaan en de verkoper weigert iets te doen, moet ik hier genoegen mee nemen?

Nee, u mag verwachten dat een computer langer dan twee jaar meegaat. Dit staat los van de snelle veroudering van computerapparatuur door technologische ontwikkelingen. (...)
Het gaat dus om de redelijke levensverwachting en niet om de economische levensduur.

ikbenik

Re: Misleiding bij extra garantie

Ongelezen bericht door ikbenik »

Mensen hebben tegenwoordig een slecht gevoel bij een zaak wanneer ze hun probleem niet snel genoeg kunnen afschuiven op een ander.

Iets gaat kapot -> dan moet het z.s.m. het probleem van een winkel worden, zodat ik ervan af ben. De winkel verdient genoeg aan mij, dan mogen ze wel eens iets terug doen. Hun kost het toch niets.

Zo werkt dat tegenwoordig.
Ik heb dat ook veelvuldig meegemaakt.
Ik zal als winkelier nooit de verantwoordelijkheid van de klanten overnemen.
De reden hiervan is dat de klanten er dan misbruik van maken.

Als er iets kapot gaat, probeer ik zo goed en zo snel mogelijk een oplossing te vinden.

Daarnaast is het zo dat de gedachte die sommige mensen hebben dat de winkelier genoeg verdiend zo snel mogelijk op andere gedachte gebracht moeten worden. Want van een computer van bijvoorbeeld €1200,- verdienen wij niet zo veel. Van het grote bedrag gaat het grootste gedeelte op aan materiaalkosten.
Dus ik stop heus geen €1200,- in mijn zak.

Was het maar waar! :cry: (snif).
Het enige is dat zijn mening over de wet of bepaalde organistaties lang niet altijd klopt.

Ik ben het soms niet eens met de regelgeving omdat die soms te ver afwijkt van de praktijk.
Dat wilt dus niet zeggen dat ik me niet aan de wet houd!
Ik hou met altijd aan de wet en daar hoef je niet bang voor te zijn.

Ik merk dat er nog steeds mensen zijn die puur theoretisch blijven denken. En dan ook niet begrijpen wat ik met sommige posts bedoel.

Ik geef ook vaak aan dat het voor een kleine zelfstandige soms heel moeilijk is en dat we op de kosten worden gejaagd.
Ik geef ook aan waar de knellingen voor mij in de wet zitten.
Voor sommige mensen is dit reden om mij als onbetrouwbaar te bestempelen, wat ik dus ook niet begrijp.

alfatrion
Berichten: 22043
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Misleiding bij extra garantie

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik ben het soms niet eens met de regelgeving omdat die soms te ver afwijkt van de praktijk. Dat wilt dus niet zeggen dat ik me niet aan de wet houd!
U kunt het natuurlijk oneens zijn met de wet. Er is ook niets mis met zo'n type discussie.
Ik geef ook aan waar de knellingen voor mij in de wet zitten.
Voor sommige mensen is dit reden om mij als onbetrouwbaar te bestempelen, wat ik dus ook niet begrijp.
Ik denk niet dat het 't daar in zit, maar dat u soms beweerd dat consumenten bepaalde rechten niet hebben of/en dat ze bepaalde onacceptable zaken zaken moeten accepteren.

Een voorbeeld hier van is dat een consument een product ter reperatie heeft aangeboden en na drie maanden nog altijd moest wachten. Toen was de teneur dat de consument maar rustig moest afwachten en verder nergens recht op had. Geen leencomputer en ook geen verlenging van de garantie.

Een ander voorbeeld is de economische levensduur. U beweerd dat deze voor computer op drie jaar licht en aan die vermeende wetenschap rechten mag ontlenen. Terwijl deze termijn wettelijke gezien door de gebruiker bepaald wordt. Het enige wat de wetgever doet is hier een minium aan vast zetten. Vanaf 1 jan 2007 wordt dat minium vijf jaar.

ikbenik

Re: Misleiding bij extra garantie

Ongelezen bericht door ikbenik »

Een ander voorbeeld is de economische levensduur. U beweerd dat deze voor computer op drie jaar licht en aan die vermeende wetenschap rechten mag ontlenen. Terwijl deze termijn wettelijke gezien door de gebruiker bepaald wordt. Het enige wat de wetgever doet is hier een minium aan vast zetten. Vanaf 1 jan 2007 wordt dat minium vijf jaar.
Hier zit een hele grote praktische probleem aan.
De verschillende fabrikanten brengen hun producten maar 2,5 jaar tot 3 jaar uit.
Processoren zijn daar een mooi voorbeeld van.

Een voorbeeld hier van is dat een consument een product ter reperatie heeft aangeboden en na drie maanden nog altijd moest wachten. Toen was de teneur dat de consument maar rustig moest afwachten en verder nergens recht op had. Geen leencomputer en ook geen verlenging van de garantie.


Garantie wordt nooit verlengt.
Daarnaast is het zo dat ik altijd probeer om de overlast voor de klant zo min mogelijk te houden.
Soms is het niet anders dat de klant overlast heeft, maar dan probeer ik dat wel tot het minimum te beperken.

De reparatietermijn bij mij is bijna nooit langer dan een week.
En moet een onderdeel besteld worden, dan probeer ik een oplossing te vinden waarbij de klant toch vooruit kan.

Op dit moment zit ik in zo'n situatie.
De klant kwam met de klacht dat de laptop geen beeld meer gaf.
Als je goed keek zag je wel beeld, maar het scherm geeft geen licht.
Het onderdeel is besteld, zat een levertijd van 2 weken op, maar de levertijd op dit moment is onbekend.
De klant kan toch verder werken door een externe monitor er op aan te sluiten.
Gelukkig hoeft de klant de laptop niet onderweg te gebruiken, anders had hij een probleem.
Zelf heb ik geen leenlaptops, dus daarmee kan ik hem niet helpen.

Er wordt steeds meer gezegd dat de reparatietermijn 4 dagen hoort te zijn. Daarbij wordt wel vergeten dat ik als winkelier ook afhankelijk ben van de leveranciers en fabrikanten.
Ik vind het zelf kort door de bocht om te zeggen dat je als consument niets met de fabrikanten te maken hebt. Want indirect heb je als consument wel degelijk met de fabrikanten te maken.
Want als de fabrikanten een bepaalde onderdeel niet uitleveren, kan de winkelier het probleem niet oplossen en ben je op dat moment als consument niet geholpen.

Gesloten