De consument heeft het recht voor zijn belangen op te komen en als daar reparatie of vervanging bij hoort moet hij dat ook gewoon doen. Als het op betalen aankomt: dit heeft hij al gedaan bij de aanschaf van het product. Hij heeft betaald voor een product waarvan met redelijkerwijs mag verwachten etc. etc.
Dit kan alleen als je een goede gezonde winstmarge hanteert.
Zelf heb ik een winstmarge van 35%.
Echter de concurrentie heeft een winstmarge van 8% tot 15%!
Dus is de concurrentie veel goedkoper, dus gaan de consumenten daar naartoe.
Met wat jij bedoeld en wilt, dat kan pas als de winstmarges zo rond de 40% à 50% ligt.
En met een winstmarge van 8% tot 15% kan dat dus niet.
In dit relaas lijkt me een hele hoop te staan wat eigenlijk helemaal niet relevant is.
Dat is wel relevant, omdat de kleine zelfstandige gewoon de dupe is.
De consument heeft het recht voor zijn belangen op te komen en als daar reparatie of vervanging bij hoort moet hij dat ook gewoon doen. Als het op betalen aankomt: dit heeft hij al gedaan bij de aanschaf van het product. Hij heeft betaald voor een product waarvan met redelijkerwijs mag verwachten etc. etc.
De klant betaald er niet voor tijdens de koop!
Dit komt omdat de winstmarges laag zijn!
(wat zijn sommige mensen toch doof)
Hij heeft betaald voor een product waarvan met redelijkerwijs mag verwachten etc. etc.
Ik wil je wel aan herinneren dat steeds meer consumenten uitrekenen wat de inkoopprijs van de winkelier is en zelf bepalen wat de winkelier mag verdienen.
Oftewel, de consument chanteerd de winkelier.
De winkelier mag niets verdienen en moet zo veel mogelijk betalen bij problemen.
Dus als een winkelier €25,- verdiend moet hij wel €100,- betalen bij problemen.
En dat wil de consument maar niet snappen dat de winkelier moppert!
Rekeningen betalen moet natuurlijk gewoon gebeuren maar kan niet de reden zijn om maar geen garantie te verlenen.
In de garantieperiode niet (als het niet de schuld van de condument is en als het geen normale slijtage is), en buiten de garantieperiode gewoon betalen.
Dan weet ook iedereen waar hij aan toe is.
De regelgeving is ook duidelijk, alleen willen de consumenten er steeds van afwijken via uitzonderingen.
En die keizer bestaat bij de gratie van de koning, en ik ben bang dat zo'n soort instelling nooit lang stand houdt.
Ben ik bang van wel.
De reden:
Er zijn ook veel consumenten die overal misbruik van maken.
In alle discussies gaat het over de winkelier die ergens misbruik van maakt (je hebt ze inderdaad helaas erbij zitten), maar de consument kan er ook wat van!
Ik scheer niet alle consumenten over 1 kam! Laat dat duidelijk zijn.
Ik noteer altijd op de facturen de serienummers, omdat de consument er anders misbruik van maakt.
Veel regels die winkeliers hanteren, zijn hierdoor ontstaan.
Dit doen we puur om onszelf te beschermen.
Ik vind het ook een schijnheilig gedoe van sommige consumenten.
De winkelier betichten van oplichting, terwijl ze het zelf ook doen.
En daar walg ik van.
Ik ben altijd eerlijk tegenover mijn klanten. En als een klant niet eerlijk tegenover mij is, dan hoepelt hij maar op.
Ik wil alleen zaken doen met mensen die eerlijk zijn en eerlijk blijven.
Ik ben dus eerlijk tegenover mijn klanten, en ik verwacht ook dat ze dat tegenover mij ook zijn.