Pagina 8 van 11
Re: Wat vindt U van de RET-staking van maandag 25sep2006 ?
Geplaatst: 23 okt 2006 10:48
door tienepien
Ja hoor, en dan heb je 10 minuten om je trein te halen. Bus komt 10 minuten te laat, trein gemist en je moet een half uur wachten.
Wat denk je nu dat de meeste sympatie van de reiziger verspeeld: wat later op plaats van bestemming komen of helemaal niet op de plaats van bestemming kunnen komen?
Natuurlijk hebben mensen er last van bij mijn voorstellen. Maar de last is minder, zoals ik al zei: Je kunt tenminste nog komen waar je wil komen. En dit bedenk ik even in 5 minuten, bij wat langer brainstormen komen er vast betere manieren naar boven.
Natuurlijk draait besturen om geld. Iedereen wil geld. En iedereen wil succes hebben. Zo werkt het nu eenmaal. Ik denk niet dat een staking in het OV daar ook maar iets aan gaat veranderen. Ik zou zeggen: richt een politieke partij op of stem op een partij die er iets aan wil veranderen.
En als een staking alleen maar gaat om aandacht vragen bij de reiziger voor problemen, dan verwacht ik eerst een flyer-actie of iets dergelijks. Door te staken, werk je de reiziger tegen je in het harnas. Je hebt veel meer aan een medestander volgens mij. Maar ja: staken is veel makkelijker
Re: Wat vindt U van de RET-staking van maandag 25sep2006 ?
Geplaatst: 23 okt 2006 12:33
door Bailey
Wat denk je nu dat de meeste sympatie van de reiziger verspeeld: wat later op plaats van bestemming komen of helemaal niet op de plaats van bestemming kunnen komen?
Geen van beide!!!
Door te staken, werk je de reiziger tegen je in het harnas. Je hebt veel meer aan een medestander volgens mij. Maar ja: staken is veel makkelijker
Voorlopig hoor ik in Dordrecht alleen maar positieve reacties op een eventuele staking. Bijna niemand is blij met de overnamen van Arriva en nagenoeg iedereen is niet blij met de plannen. De gepeilde reacties bij reizigers op een eventuele staking zijn nagenoeg allemaal positief.
Bijna niemand wil staken. Tuurlijk zal er af en toe eens eentje tussen zitten die het leuk vindt om eens een dagje niets te doen. Maar staken wordt nog steeds gebruikt als er echt geen andere uitweg is. En alleen personeel, directie en vakbonden weten wat er gedaan wordt voor dat er gestaakt wordt. Buitenstaanders hebben daar geen weet van.
Re: Wat vindt U van de RET-staking van maandag 25sep2006 ?
Geplaatst: 23 okt 2006 14:09
door kampvuur
Tieneplein, waar kies je persoonlijk voor?
Nu een klein beetje pijn, om de onvermijdelijke grote pijn straks te verzachten!
Als niemand wat doet, en zodoende het sein geeft whatever!!, en het OV wordt straks gehalveerd, want iederen wil succes en geld? zeg je toch? (iedereen is niet voor iedereen weggelegd, dat graaien.) dan wordt er weer gegarandeert gemopperd op degene die het organisatiebeleid beroepshalve uitvoerd.
Tja, wat moeten we dan zeggen....we hebben het niet geweten??
Weet het dan ook niet meer, je kunt je eigen bedrijf niet afvallen en gelijktijdig ook de gebruikers te vriend houden, zonder daarbij ook nog eens ongeloofwaardig over te komen.
Re: Wat vindt U van de RET-staking van maandag 25sep2006 ?
Geplaatst: 23 okt 2006 14:25
door tienepien
Bailey, dat is geen antwoord om mn vraag, jammer.....
Zoals ik al een aantal keer heb aangegeven ben ik niet geheel tegen actievoeren wanneer je vind dat iets niet goed gaat. Waar ik wel tegen ben is om dan maar meteen alles plat te gooien, zodat er heel veel mensen last van hebben en tegelijkertijd die last bagateliseren.
Als ik moet kiezen tussen vertraging en helemaal niet op de plaats van bestemming kunnen komen, dan neem ik de vertraging graag op de koop toe! Dan wacht ik maar 2 uur langer in het ziekenhuis. Ik kan er tenminste terecht en hoef niet mijn afspraak te verzetten zodat ik weer maanden moet wachten op een behandeling. Logisch toch?
Waarom is er geen tussenstap tussen praten en volledig staken?
Huisartsen hebben dat toen bijvoorbeeld ook gedaan: spoedgevallen werden gewoon geholpen! Zoiets zou in het OV dus ook best kunnen: alleen staken in de spits, of juist niet in de spits, alleen tussen bepaalde tijden etc. Mensen kunnen zich dan aanpassen en en mensen die geen andere alternatieven hebben, kunnen nog steeds (zij het met wat meer vertraging) gewoon gebruik maken van de dienst.
De aanbestedingen gaan over geld. Uiteraard. Gemeentes en provincies hebben niet onbeperkt geld en er zijn allerlei groepen die het graag willen hebben. Wanneer je dus meer geld naar het OV wil hebben, moet je dat via de politieke weg doen. Niet via de vervoersbedrijven.
Re: Wat vindt U van de RET-staking van maandag 25sep2006 ?
Geplaatst: 23 okt 2006 15:35
door Maarten1234
Tienepien kun je niet van gedachten veranderen. Zij is net als meerdere reizigers verziekt. Wij zijn voor hen helaas robots zonder gevoel. Tienepien en de rest je komt er nog wel eens achter. Is het nu niet dan is het later wel.
In elk geval stakingen in het OV hebben zowel voor jullie als voor ons vaker iets opgeleverd. Wij staken niet zomaar, omdat wij weten dat er mensen enorm worden benadeeld. Staken is het aller-aller-aller-uiterste middel. Daarbij hebben wij en ook andere vervoersmaatschappijen andere middelen geprobeerd. We hebben zelfs passagiers benaderd om een flyer in te zenden om zo hun ongenoegen te laten blijken. Wat bleek.... De flyers werden veel te weinig daadwerkelijk verstuurd, waar nooit aangekomen, lagen overal op straat etc etc etc. Jullie als reiziger intresseert maar 1 ding en dat is op tijd op de plaats van bestemming komen.
Hopelijk begrijp je nu ook, gezien de reacties van andere reizigers, dat we wel met ons allen moeten staken, want de samenleving wordt dan dusdanig agressief op 1 chauffeur waardoor deze vervolgens letterlijk het ziekenhuis wordt ingeslagen, omdat mensen te laat komen. Vandaar staken we met ons allen tegelijk. Degene die willen werken, worden bij hoog risico binnengehouden en als zij werken dan worden zij binnengehaald door onze directeur.
Jullie zijn zelfs met de winter stekenblind wanneer het stevig heeft gevroren en de wegen spekglad zijn. Zels dan durven jullie nog te klagen omdat er geen OV meer rijd, omdat het naar jullie mening altijd moet rijden. Vorig jaar genoeg klachten gehad daarover en ook genoeg woordenwisselingen met passagiers.
Daarom zeg ik en alle anderen collega's. Als niemand ons helpt dan doen wij het zelf wel en dan gaat de boel plat.
Ook werd elders geschreven dat het vervoer in 1 keer plat ging voor een staking. Dat was niet het geval in Rotterdam waar dit topic nogmaals om draait, maar wel in Tilburg. Wij staan hierachter. Er wordt met ons als chauffeur gespeeld. Wij willen betere garanties voor werkbehoud. Dat er veel veranderd is tot daar aan toe, maar als je iets kan inbrengen dan doen wij dat ook. Het praten en andere acties waren allang besproken, maar dit was het laatste middel. Alleen op deze manier worden wij gehoord anders niet.
Jullie weten net als de pers de in's-en out's niet. Dus geloof niet telkens wat er geschreven of gezegd wordt. Er is meer aan de hand dan jullie en de pers beseffen. De pers zijn de raddraaiers en niet wij. Tuurlijk een staking wordt georganiseerd door de bonden, maar dat zijn geen raddraaiers. Dat zijn gekozen mensen die opkomen voor ONZE en uiteindelijk ook JULLIE belangen.
Doen wij niets dan is er over een aantal jaar geen bus meer te zien en moeten jullie allemaal alternatief reizen. De schuldigen zitten in Den Haag, maar die houden stijf de koppen dicht.
Houd er rekening mee dat wij als OV door heel Nederland collega's hebben met dezelfde problemen. Wij staan voor 90 procent vierkant achter elkaar. Wanneer het ons allen teveel wordt dan wordt er gewoon landelijk voor een aantal dagen gestaakt, totdat de regering gaat ingrijpen, want Nederland staat stil. Wij hebben deze macht welke wij niet willen misbruiken, maar het kan wel. De reiziger kan bij een persoonlijk conflict niet ontzien worden. Die zijn altijd de dupe, maar helemaal als er niets gedaan wordt.
Re: Wat vindt U van de RET-staking van maandag 25sep2006 ?
Geplaatst: 23 okt 2006 15:41
door Bailey
Ja hoor, is wel degelijk een antwoord op je vraag. Alleen niet het antwoord dat jij graag wil zien. Ik weet niet hoe het bij jou in het ziekenhuis gaat, maar als ik een afspraak heb in het ziekenhuis en ik kom niet op tijd, kan ik daar niet 2 uur gaan zitten wachten. Trouwens, sowieso niet, want ik moet ook nog gaan werken.
De politiek bemoeit zich nergens mee. Heb jij ergens gehoord dat er kamervragen gesteld zijn n.a.v. vele stakingen?? Ik niet. Ik hoor alleen maar vragen over Lingo dat misschien zou moeten stoppen. De politiek interesseert zich werkelijk niet voor het openbaar vervoer, anders hadden ze het nooit zo ver laten komen.
En zoals Kampvuur al schrijft, beter nu 1 daagje pijn, dan straks jarenlang pijn. In Dordrecht is de aanbesteding van het openbaar vervoer tot 2020 in handen van Arriva. Als niemand nu iets doet wordt het tot zeker 2020 tobben voor de reizigers. En nogmaals, de staking was ruim van te voren aangekondigd, iedereen had de tijd om van te voren voor ander vervoer te zorgen. Misschien niet leuk, maar het kan wel. Ik heb zelf ook regelmatig te maken gehad met stakingen van de NS. Als ik het van te voren wist regelde ik het zo dat ik met een collega kon meerijden of ik nam lekker een dagje vrij.
Ik denk dat je huisartsen niet kan vergelijken met het openbaar vervoer. Huisartsen hebben met gezondheid van mensen te maken.
Re: Wat vindt U van de RET-staking van maandag 25sep2006 ?
Geplaatst: 23 okt 2006 17:49
door Maarten1234
Dat laatste van jou was ik inderdaad nog vergeten Bailey. Scheelt mij weer.
Ander verschil met de huisartsen is dat deze ook nog eens de
Eed van Hippocrates hebben afgelegd om de mensheid welke in nood verkeerd te helpen. Wij als normaal burger zijn dat ook wel verplicht, maar omdat wij niet beëdigd zijn als normaal mens, legt deze verplichting heel anders dan van een arts.
Wij als buschauffeur hebben geen eed afgelegd, maar net als ieder ander een contract getekend. In dit contract staat niets over stakingsrecht, maar door een verbintenis met het CAO is dit recht tot stil leggen wel weer geregeld. Dus staken en mensen benadelen dat mogen wij net als ieder ander. Als wij gek gezegd dalijk ons salaris niet zouden krijgen, kunnen wij bij wijze van spreken direct staken totdat wij ons salaris daadwerkelijk op onze rekening hebben staan. Ook hier worden mensen benadeeld, maar ja er zullen dan ook reizigers gaan zeuren en klagen dat wij dan maar dat werk niet hebben moeten kiezen.
Even los van dit alles de Eed van Hippocrates:
Ik zweer bij Apollo de Genezer, bij Asklepios, Hygieia en Panakeia, en bij alle goden en godinnen, en ik roep hen als getuigen aan, dat ik deze eed en deze verbintenis naar beste weten en vermogen zal nakomen.
Ik zal hem die mij deze kunst heeft geleerd gelijk stellen aan mijn ouders, hem laten delen in mijn levensonderhoud en hem, als hij in behoeftige omstandigheden mocht komen te verkeren, steun verlenen. Zijn nakomelingen zal ik beschouwen als mijn broers. Ik zal hun die kunst onderwijzen, als zij die willen leren, zonder beloning en zonder schuldbewijs. Tot de voorschriften, voordrachten en heel mijn verder onderwijs zal ik toelaten mijn zonen en die van mijn leermeester, en de leerlingen die zich bij mij hebben ingeschreven en zich onder ede verbonden hebben aan de medische code, maar niemand anders.
Ik zal dieetregels naar beste weten en vermogen aanwenden ten bate van de zieken, maar van hen weren wat kan leiden tot verderf en onrecht. En ook niet zal ik iemand, daarom gevraagd, een dodelijk medicijn geven en ik zal ook geen advies geven van deze aard. En evenmin zal ik ook aan een vrouw een verderfelijke tampon geven.
Rein en vroom zal ik mijn leven leiden en mijn vak uitoefenen. Ik zal niet snijden, zelfs geen steenlijders, maar ik zal dat werk overlaten aan degenen die daarin deskundig zijn.
In welk huis ik ook binnenga, ik zal er binnengaan ten bate van de zieken, mij onthoudend van elk opzettelijk onrecht en verderfelijke handeling in het algemeen, in het bijzonder van seksuele omgang met de lichamen van mannen of vrouwen, vrijen of slaven.
Wat ik ook bij de behandeling, of ook buiten de praktijk, over het leven van mensen zal zien of horen aan dingen die nooit mogen worden rondverteld, zal ik verzwijgen, ervan uitgaande dat zulke dingen geheim zijn. Moge het mij, als ik deze eed in acht neem en niet breek, goed gaan in mijn leven en in mijn vak en moge ik altijd aanzien genieten bij alle mensen, maar als ik hem overtreed en meinedig word, moge dan het tegendeel daarvan mij overkomen.
Door deze eed moeten zij een ieder hulp verlenen of een vervanger regelen die dat voor hem of haar waar neemt. Verzuimt de arts of maakt deze een grove beoordelingsfout dan kan hij of zij zelfs zijn licentie verliezen.
Dus vergelijkingsmateriaal tussen huisartsen en buschauffeurs is er niet.
Jullie lijken Zalm wel: Die staat ons ook te vergelijken met een stofzuiger, omdat wij garanties willen hebben.
Re: Wat vindt U van de RET-staking van maandag 25sep2006 ?
Geplaatst: 23 okt 2006 18:02
door Bailey
De ondernemingsraad van het Haagse vervoersbedrijf HTM en de vakbonden FNV en CNV roepen HTM-werknemers op woensdagochtend het werk neer te leggen. Tussen 9.00 uur en 12.00 uur rijden er geen bussen en trams van de HTM, zo maakte een woordvoerder van de vervoerder maandag bekend.
De vakbonden en de HTM protesteren op deze wijze tegen de landelijke politiek. Ze vrezen dat de open marktwerking nadelige gevolgen heeft voor de arbeidsvoorwaarden van het personeel.
Tussen 10.00 uur en 12.00 uur vindt een demonstratief werkoverleg plaats bij het Binnenhof in Den Haag. Daarbij zijn zoveel mogelijk bussen en trams van de HTM aanwezig. De ondernemingsraad zal een petitie aan het ministerie van Verkeer en Waterstaat aanbieden.
En terecht!! Het wordt tijd dat de politiek eens ziet dat de marktwerking alleen maar nadeling werkt. Nou ja...oke..voordelig voor de openbaar vervoer bedrijven, maar nadelig voor personeel en reizigers.
Het wordt tijd dat het openbaar vervoer in heel Nederland plat gaat! Misschien dat er dan ergens eens een lichtje gaat branden.
Re: Wat vindt U van de RET-staking van maandag 25sep2006 ?
Geplaatst: 24 okt 2006 01:03
door Maarten1234
Mijn idee Bailey, maar laten we wel goed uitleggen aan de reiziger dat we volgende week plat gaan dan kunnen zij volgende week ander vervoer regelen.
Re: Wat vindt U van de RET-staking van maandag 25sep2006 ?
Geplaatst: 24 okt 2006 01:10
door tienepien
Tienepien kun je niet van gedachten veranderen. Zij is net als meerdere reizigers verziekt. Wij zijn voor hen helaas robots zonder gevoel. Tienepien en de rest je komt er nog wel eens achter. Is het nu niet dan is het later wel.
In elk geval stakingen in het OV hebben zowel voor jullie als voor ons vaker iets opgeleverd. Wij staken niet zomaar, omdat wij weten dat er mensen enorm worden benadeeld. Staken is het aller-aller-aller-uiterste middel. Daarbij hebben wij en ook andere vervoersmaatschappijen andere middelen geprobeerd. We hebben zelfs passagiers benaderd om een flyer in te zenden om zo hun ongenoegen te laten blijken. Wat bleek.... De flyers werden veel te weinig daadwerkelijk verstuurd, waar nooit aangekomen, lagen overal op straat etc etc etc. Jullie als reiziger intresseert maar 1 ding en dat is op tijd op de plaats van bestemming komen.
Nogmaals dan: Ik ben niet TOTAAL tegen acties. Ik ben tegen het TOTAAL plaatgooien van het OV op een bepaalde dag en ik heb al een aantal keer uitgelegd waarom en dat je eerst andere vormen van actievoeren moet gebruiken.
Daarnaast vind ik het vervelend en totaal niet ter zake doen wat je mij verder op mijn bord schuift. Ik heb juist erg veel respect voor de goedwillende chauffeur (niet voor de chagrijnen die te beroerd zijn om terug te groeten). Daarnaast heb ik trouwens nog geen flyer gezien, terwijl ik vrij veel met het OV reis.
Ik den dat veel van de zaken waar jij een probleem meet hebt over politieke veranderingen gaan. En dat moet je via de politieke weg regelen. Niet over de rug van de reiziger.
Ja hoor, is wel degelijk een antwoord op je vraag. Alleen niet het antwoord dat jij graag wil zien. Ik weet niet hoe het bij jou in het ziekenhuis gaat, maar als ik een afspraak heb in het ziekenhuis en ik kom niet op tijd, kan ik daar niet 2 uur gaan zitten wachten. Trouwens, sowieso niet, want ik moet ook nog gaan werken.
Ik vraag: wat verspeeld meer sympathie, a of b. En jij zegt: allebei niet. Dat is een onzin antwoord en laat zien dat je er niet over na WIL denken. Jammer.
Dan nemen we een ander voorbeeld, he bah jullie willen gewoon niet begrijpen wat ik bedoel. Je moet om 10 uur werken. De bussen rijden vanaf 9 uur niet. Dan kun je er dus voor zorgen dat je de bus hebt genomen waardoor je wel om 10 uur op je werk kunt zijn. Als de bussen helemaal niet komen, kun je helemaal niet naar je werk.
De politiek bemoeit zich nergens mee. Heb jij ergens gehoord dat er kamervragen gesteld zijn n.a.v. vele stakingen?? Ik niet. Ik hoor alleen maar vragen over Lingo dat misschien zou moeten stoppen. De politiek interesseert zich werkelijk niet voor het openbaar vervoer, anders hadden ze het nooit zo ver laten komen.
Jah, het Lingo-argument. Alsof dat het enige is waar het in Den Haag over gaat. Je zou bijvoorbeeld naar een tweede kamer lid kunnen mailen, je zou de verkiezingsprogramma's naast elkaar kunnen leggen. Je zou programma's als Hart van Nederland kunnen aanschrijven, een actiegroep oprichten. Dan wordt er tenminste duidelijk waar het over gaat. Stakingen werken dus blijkbaar niet om de aandacht te trekken die men wil trekken. Niet van de juisten personen in ieder geval.
En zoals Kampvuur al schrijft, beter nu 1 daagje pijn, dan straks jarenlang pijn. In Dordrecht is de aanbesteding van het openbaar vervoer tot 2020 in handen van Arriva. Als niemand nu iets doet wordt het tot zeker 2020 tobben voor de reizigers. En nogmaals, de staking was ruim van te voren aangekondigd, iedereen had de tijd om van te voren voor ander vervoer te zorgen. Misschien niet leuk, maar het kan wel. Ik heb zelf ook regelmatig te maken gehad met stakingen van de NS. Als ik het van te voren wist regelde ik het zo dat ik met een collega kon meerijden of ik nam lekker een dagje vrij.
Nogmaals: lang niet iedereen kan vervangend vervoer regelen. Niet iedereen kan een dagje vrij nemen. Dat leggen jullie die mensen nu op. En je bagateliseert dit effect ook nog eens: stel je niet zo aan, het is niet zo erg etc. Het is WEL erg.
Ik denk dat je huisartsen niet kan vergelijken met het openbaar vervoer. Huisartsen hebben met gezondheid van mensen te maken.
De situatie is niet helemaal vergelijkbaar, maar het gaat wel over een dienstverlenende sector. Een onderdeel van de maatschappij waar veel mensen van afhankelijk zijn. Dat zou men zich goed bewust moeten zijn. Dit soort sectoren zou juist erg terughoudend moeten zijn met stakingen. Dan kan je het nog twintig keer mogen: je zou het niet moeten doen.
Het is voor het OV ook niet goed dat er steeds gestaakt wordt: mensen vertrouwen het minder en het imago van het OV is al niet zo goed.
En zie je wel dat het kan:
De ondernemingsraad van het Haagse vervoersbedrijf HTM en de vakbonden FNV en CNV roepen HTM-werknemers op woensdagochtend het werk neer te leggen. Tussen 9.00 uur en 12.00 uur rijden er geen bussen en trams van de HTM, zo maakte een woordvoerder van de vervoerder maandag bekend.
Nu hebben de reizigers een alternatief: eerder of later reizen. Nu nog goed aankondigen en goed duidelijk maken waarom dit gedaan wordt!
Re: Wat vindt U van de RET-staking van maandag 25sep2006 ?
Geplaatst: 24 okt 2006 10:02
door Martin1976
venantius
Geplaatst op 23 Okt 2006 22:17 door venantius
Dit kabinet heeft meer interesse voor het OV in Afganistan dan OV in NL
Het OV in Afganistan rijdt tenminste, dan kun je van hier niet zeggen. Hier staan ze te pas en te onpas stil als er weer een scheet dwars zit, lekker als je van het OV afhankelijk bent.
Re: Wat vindt U van de RET-staking van maandag 25sep2006 ?
Geplaatst: 24 okt 2006 10:25
door Bailey
Een scheet dwars zit?
Nou ja...ik ga mij energie niet meer steken in mensen die een gigantisch bord voor hun kop hebben.
Ik zie de klachten wel als alles doorgaat zoals de overheid en de vervoersbedrijven het willen hebben. Want geloof me, dan stelt het hele openbaar vervoer in Nederland geen vervelend meer voor. Dan gaan we allemaal massaal autorijden en staan we nog langer in de file. Ik wens jullie alvast veel plezier.
Re: Wat vindt U van de RET-staking van maandag 25sep2006 ?
Geplaatst: 24 okt 2006 11:42
door kampvuur
In de ogen van de OV gebruikers maken we een grote fout!!!
We vragen begrip, we luiden de noodklok, we willen juist een beter OV.
Dit is te veel gevraagt...het gaat niet zoals de individu het wil zien, ze zijn geirriteerd en eigenlijk boos op iets onaantastbaar, de overheid.
We betalen met z'n alle gigantisch veel belasting die met de knollen in de pot verdwijnen.
Mensen die er geen kaas van gegeten hebben..eten een groot deel van de koek op en komen met de verkeerde besluiten die bezuinigingen altijd met zich meebrengt.
Daar is de chauffeur....schijnbaar het verlengstuk hiervan, de veroorzaker, je kunt je agressie erop kwijt, hij is de probleemdrager voor de getergde passagiers. (waar wij begrip voor moeten opbrengen)
Mensen die dit veroorzaakt hebben lopen binnen no-time hard gillend weg als zij onze plaats zouden bezetten, en de gevolgen van hun eigen beleid daar van in zouden zien.
Tot dus ver..moeten wij onze kop houden en 1000 x per dag onze begrip en excuus geven aan de gebruikers , met dank aan het Haagse beleid.
Re: Wat vindt U van de RET-staking van maandag 25sep2006 ?
Geplaatst: 24 okt 2006 15:25
door Maarten1234
Mee eens Kampvuur.
Ook zijn wij niet alleen afhankelijk van Den Haag, maar ook nog eens van onze managers.
Deze verzinnen soms iets wat hopelijk goed moet uitpakken. Zij zitten er om het plaatselijk beleid goed te laten lopen en communiceren regelmatig met de opdrachtgever ( De provincie of gemeente ). Mocht iets niet werken dan worden zij erop afgerekend door bijvoorbeeld ontslag. Pakt een door het hoofdkantoor bepaald beleid, bijvoorbeeld ziektecijfers of uitval van ritten goed uit dan, en daar komt ie weer, krijgen zij een mooie bonus. Voor de rest moeten zij het doen van een salaris. Voldoen hun niet aan de cijfers dan worden zij de laan uit gestuurd en blijven wij als chauffeur achter met het door hen verzonnen beleid.
Wij zijn net als ieder ander individu een pion bij een werkgever. Gewoon een nummer. Met ons allen zetten wij een produkt neer en daar doen wij ons uiterste best voor. Dit gaat helaas ten koste van hetgeen waar wij in feite voor staan, de reiziger, maar mochten wij baat hebben dan is voor jullie het OV ook meer betrouwbaar, want er zijn minder zieken, minder uitval van ritten, bussen ed rijden meer op tijd etc etc etc.
Wij als chauffeur boksen dus zowel tegen het beleid van Den Haag (in dit geval ook onze regiokantoren die het op ons schuiven) en het beleid welke op de vestigingen wordt gevoerd.
Tienepien ik weet dat je niet tegen acties ben, maar wij hebben allemaal al meerdere malen geschreven dat er niets anders restte dan staken. Hoe vaak wij dit ook schrijven, dit is niet het antwoord dat jij en een ander wilt horen. Op den duur houdt het op. Wanneer alle middelen zijn opgebruikt dan houdt het op en dan rest er niets anders. Jullie weten bij lange na niet hoeveel en hoelang er wordt gediscusieerd en onderhandeld. Zij moeten voordat zij gaan staken wettelijk alle middelen hebben gebruikt binnen de wettelijke kaders. Dat wil bijvoorbeeld zeggen dat gratis vervoer wel kan maar wettelijk niet mag.
Een huisarts valt niet onder dienstverlening, maar onder zorgverlening dus daar zit wel degelijk een wezelijk verschil in, maar ook dat zul je niet begrijpen.
Een dienstverlening wordt mee bedoelt dat je iemand een dienst bewijst zoals OV, een taxi, een winkel, politie, brandweer.
Een zorgverlening wordt mee bedoelt dat je iemand behandeld die een bepaalde medische zorg nodig heeft. Denk maar aan medische onderzoeken in het algemeen, voorschrijven van medicijnen etc etc etc. Hier vallen een iedere medische werker onder in een ziekenhuis, de voorposten hiervan zoals: een EHBO-er, een huisarts, een ambulance medewerker, maar ook een ziekenverzorgende, een psycholoog, een psychiater en meer. Deze mensen hebben allemaal een opleiding gehad op het gebied van zorgverlening.
Nog meer gewenst.
Wel vind ik het fijn dat je verschil maakt tussen chagarijnige en niet-chagarijnige chauffeurs. Dit beoogd toch wel enige vorm van gevoel en medeleven.
Re: Wat vindt U van de RET-staking van maandag 25sep2006 ?
Geplaatst: 24 okt 2006 15:31
door tienepien
Juist, in pricipe ben jij gewoon iemand die achter de kassa staat in een winkel. Weet je hoeveel gezemel je over je heen krijgt als je daar achter staat? En toch wordt er van je verwacht dat je fatsoenlijk en aardig blijft. Klantvriendelijk noemen ze dat.
Wanneer je iets dwars zit over de manier van aanbesteden bij het OV, dan is dat een politieke kwestie. Ga mensen hier dan voor mobiliseren.
Ik reis zelf bijvoorbeeld 5 a 6 dagen in de week met het OV, maar heb nog nooit een flyer gehad of ben er op een andere manier op attent gemaakt dat het fout gaat met het OV. Kun je dan begrijpen dat een staking erg uit de lucht komt vallen? Richt een actiegroep op, luidt de noodklok bij programma's als netwerk, 1vandaag, hart van nederland... Daar bereik je mensen mee, daardoor trek je de aandacht en daardoor wordt het ook een issue voor mensen die straks gaan stemmen en daarmee politieke beslissingen kunnen veranderen. Ik denk niet dat een vervoersbedrijf zomaar het hele aanbestedingsverhaal kan veranderen...
Re: Wat vindt U van de RET-staking van maandag 25sep2006 ?
Geplaatst: 24 okt 2006 15:48
door Maarten1234
Heb zojuist aangepast dus lees dat ook nog even.
Niet overal worden telkens flyers uitgedeeld, want ik schreef er eerder al iets over in dit topic.
In actualtiteiten programma's komen wij nagenoeg niet daar deze worden gesponserd door het rijk. Hier wordt selektief gekeken naar een programma welke voldoende kijkcijfers garandeert. Dat brengt namelijk centen in het laadje.
Een staking komt altijd rauw op je dak vallen zeker als dit je treft. Het wordt pas echt bekend wanneer er een staking plaatsvind. Dan krijg je ineens aandacht. Zolang je niemand er over hoort dan intresseert het je weinig en verwacht je gewoon dat het OV blijft rijden. Ook tijdens het nieuws luister je niet, want het is een ver van je bed show. Totdat het door staken ook jou treft en dan krijg je dit wat hier nu plaatsvind op dit topic. Onbegrip!!
Quote:
Wanneer je iets dwars zit over de manier van aanbesteden bij het OV, dan is dat een politieke kwestie. Ga mensen hier dan voor mobiliseren.
Wat denk jij dat wij nu aan het doen zijn!!! Wakker worden aub!!!!!!
Re: Wat vindt U van de RET-staking van maandag 25sep2006 ?
Geplaatst: 24 okt 2006 16:06
door kiz
Ik kan in de bijdragen van tienepien maar één rode draad ontdekken: "doe iets, maar zorg dat ik er geen last van heb."
En verder onderschrijf ik het verhaal van Maarten: hoe vaak het ook in het nieuws vermeld wordt, aangekondigd wordt dat er ACTIES in het OV gaan komen... het blijft blijkbaar "ver van m'n bed" tot het moment dat je bus niet komt 's morgens.. dán wordt er gemekkerd, dán blijkt dat de gemiddelde passagier geen flauw benul heeft van wat er "achter de schermen" gebeurt, en dán blijkt ook dat men niet geïnteresseerd is TOTDAT die bus niet meer rijdt.
Overigens, tienepien, "achter de schermen" wordt al járen onderhandeld en gelobbyd om de aanbestedingen van tafel te krijgen... Ben overigens benieuwd wat de rechter morgen beslist.
Re: Wat vindt U van de RET-staking van maandag 25sep2006 ?
Geplaatst: 24 okt 2006 16:56
door tienepien
In actualtiteiten programma's komen wij nagenoeg niet daar deze worden gesponserd door het rijk. Hier wordt selektief gekeken naar een programma welke voldoende kijkcijfers garandeert. Dat brengt namelijk centen in het laadje.
Een staking komt altijd rauw op je dak vallen zeker als dit je treft. Het wordt pas echt bekend wanneer er een staking plaatsvind. Dan krijg je ineens aandacht. Zolang je niemand er over hoort dan intresseert het je weinig en verwacht je gewoon dat het OV blijft rijden. Ook tijdens het nieuws luister je niet, want het is een ver van je bed show. Totdat het door staken ook jou treft en dan krijg je dit wat hier nu plaatsvind op dit topic. Onbegrip!!
Hmmz.. ik denk dat je bij een programma als HvN of het RTLnieuws dan nog wel een eind moet kunnen komen. Daar heeft de overheid in principe geen invloed op. OWWW schrijf naar de spits of de metro oid. Die plaatsen volgens mij ook bijna alles, zeker wanneer het over OV gaat en daarmee bereik je direct een hoop reizigers. ROVER lijkt me ook een belangrijke speler in het verhaal.
Wat denk jij dat wij nu aan het doen zijn!!! Wakker worden aub!!!!!!
En komt dit over bij de mensen denk je? Staat dit probleem nu centraal in het politieke debat? Nee. Ik denk dat dat komt omdat de redenen van de stakers niet eenduidig zijn. Of in ieder geval niet zo naar buiten worden bebracht.
Jouw problemen met het aanbestedingsgedoe kan ik goed begrijpen. Maar er wordt nog zoveel meer bij gehaald :chagrijnige reizigers, rusttijden, baangarantie etc. etc.
Jullie maken niet duidelijk wat de gevolgen voor de reiziger zijn. Misschien bij een klein groepje, maar niet bij het grote gros. Voor het grote gros zijn jullie mensen die bang zijn voor hun eigen hachje.
Ik kan in de bijdragen van tienepien maar één rode draad ontdekken: "doe iets, maar zorg dat ik er geen last van heb."
Juist. Dat heb je heel goed begrepen. Doe iets, maar zorg ervoor dat de overlast voor het publiek tot het minimum beperkt wordt. Bijvoorbeeld door maar een aantal uur te staken en dit goed aan te kondigen.
dán wordt er gemekkerd, dán blijkt dat de gemiddelde passagier geen flauw benul heeft van wat er "achter de schermen" gebeurt, en dán blijkt ook dat men niet geïnteresseerd is TOTDAT die bus niet meer rijdt.
En dat is het andere wat me dwars zit: het woord mekkeren wat je hier gebruikt: het afdoen van de overlast die jullie veroorzaken bij mensen die julllie blijkbaar niet op een fatsoenlijke manier duidelijk kunnen maken dat het volgens jullie de verkeerde kant op gaat afdoen als aanstellerij. Dat getuigd van disrespect voor je klanten die op jou rekenen.
Ik denk dat je eerst zou moeten lobyen achter de schermen wat blijkbaar ook gebeurd.
Daarna zou je het voor de schermen moeten doen.
Daarna kan je kleine acties houden (aantal uur staken, langer pauze nemen etc. etc.) Een actiegroep oprichten, Rover mobiliseren
En als dan alles niet gewerkt heeft kun je eventueel op grotere acties overgaan.
Maar bij dat alles is mijn voorwaarde: heb begrip voor de reiziger die je dupeert! Maak van de reiziger niet je tegenstander maar je medestander.
Vrolijke chauffeurs zijn mijn helden. Ik werk zelf in een winkel en als je achter de kassa staat maak je ook de nodige vervelende mensen mee en is het soms lastig om vrolijk te blijven
Tot slot zal ik nogmaals zeggen dat ik denk dat dit soort sectoren toch naar een andere manier van actievoeren moet. OV is voor veel mensen heel belangrijk en we willen eigenlijk ook voor het milieu dat veel meer mensen met het OV gaan. Deze mensen zijn voor hun vervoer afhankelijk van de bus en de trein. Zonder vervoer kun je heel erg weinig en je zou er dus op moeten kunnen rekenen. Net als dat je op de huisarts moet kunnen rekenen als je ziek bent, en op de brandweer als je huis in de hens staat, of op de politie als er bij je wordt ingebroken bijv. (Ik vind het trouwens flauw om dan een opmerking te maken "ook dat zul je niet begrijpen", terwijl jij zelf blijkbaar niet wil begrijpen wat ik bedoel te zeggen over het OV, namelijk dat dit voor mensen gewoon ontzettend belangrijk is)
Natuurlijk zijn er verschillen tussen deze beroepen en kan de een wat makkelijker alternatieven vinden dan de andere categorie, maar ze hebben wel allemaal gemeen dat veel mensen er erg afhankelijk van zijn en er op moeten kunnen rekenen.
Wanneer deze sectoren stakingen zouden doen, moeten ze dat beperken en niet volledig het werk neerleggen. Bijvoorbeeld door een aantal uur te staken of met minder mensen te werken (dus alleen het hoognodige doen) Met een beetje fantasie en goede wil moet men een eind kunnen komen lijkt mij...
Re: Wat vindt U van de RET-staking van maandag 25sep2006 ?
Geplaatst: 24 okt 2006 17:18
door kiz
in dat geval, tienepien, moeten we massaal stemmen op partijen die het OV hoog in het vaandel hebben staan, en dan niet alleen prestigieuze projecten als HSL en Betuwelijn (die weliswaar miljardeninvesteringen kosten maar waar de gemiddelde forens geen moer aan heeft!). Openbaar vervoer is -net als overigens de zorg- geen markt maar een collectieve voorziening, die moet dan ook uit collectieve middelen worden betaald en marktmechanismen leveren hier alleen maar ongewenste bij-effecten op.
Wat in ieder geval (op dit forum althans) is bereikt, is (zij het beperkt) dat e.e.a. onder de aandacht is. Overigens werd gisteren in het nieuws gemeld dat "reizigersorganisaties" (zijn er nog meer behalve ROVER??) begrip hebben voor de acties.
Re: Wat vindt U van de RET-staking van maandag 25sep2006 ?
Geplaatst: 24 okt 2006 22:18
door Maarten1234
Tienepien dit is het laatste wat ik schrijf over jouw teksten. Jij wilt ons niet begrijpen en snapt niet waar wij mee bezig zijn en voor wie.
Verders moet jij je ook realiseren dat bijvoorbeeld het nemen van langere pauzes, het hierdoor niet nakomen van de dienstregeling etc etc etc tegen de CAO is en hiervoor ontslag op staande voet gegeven kan worden tegen bewuste obstuctie van het OV. Tevens kan dit gevolgen hebben voor OV-bedrijven, omdat wanneer de dienstregeling niet nagekomen wordt zoals contractueel vast is gelegd, behalve dan bij legale stakingen, er een sanctie tegenover staat, Ook kan een opdrachtgever naast deze verlening van sanctie de verleende consessie per direct intrekken. Hier hebben wij als OV bedrijven en jullie als reiziger absoluut niets aan en zijn wij als chauffeur naar alle waarschijnlijkheid ook nog eens ons werk kwijt. Vervolgens krijg je weer ongekwalificeerde, onervaren buschauffeurs wat de veiligheid van de reizigers en overige weggebruikers niet ten goede zal komen.
Dit zijn nog maar enkele voorbeelden welke achter het plaatje, dan het plaatje welke jullie en de pers voor ogen hebben, schuil gaan.
Dus nogmaals, waarschijnlijk tegen dovenmans oren, als wij staken dan hebben wij het uiterste uit de onderste kan gehaald. Alle door jullie gestelde punten zijn dan bij lange na allang aan bod geweest en is soms tevens al geprobeerd. Je moet niet denken dat bij iedere staking eerdere genomen acties herhaald worden. Dit alles is al sinds de invoering van de Wet Personenvervoer 2000 aan de gang. Er zijn in al deze jaren verschillende acties gehouden waaronder ook publieksvriendelijke. Alle stakingen en acties gingen per definitie over hetzelfde onderwerp. Na al deze stakingen en acties is nu de maat vol. Wat wij ook gedaan hebben voor ons zelf maar ook voor jullie als reiziger, was tegen dovenmansoren gericht. Zij zijn net zo blind als dat jij voor de redenen van staking bent. Ik bedoel dit absoluut niet beledigend. Er moet eens zoals reeds eerder geschreven, ik meen door Bailey, als reiziger niet zo kortzichtig gekeken worden. Al deze acties en stakingen over ondermeer het op dit forum gestelde onderwerp zijn allen druppels geweest. Nu BEGINT, let op begint, de emmer langzaam maar zeker te overstromen. Dalijk als het zover is dan staan wij niet meer in voor OV maar voor onze baan en JULLIE en ONZE veiligheid en betere garanties en regelingen. Wij zullen dan als je het nu nog niet zal begrijpen, grijpen naar het aller zwaarste middel, wat voor jullie heel erg jammer en heel erg lastig zal zijn. Wij zullen dan naar alle waarschijnlijkheid met al het OV in Nederland het OV stil leggen voor langere tijd. Er zal geen bus, tram, metro, trein, tegenwoordig ook randstadrail, meer rijden totdat er daadwerkelijk naar ons geluisterd wordt en er daadwerkelijk actie wordt ondernomen. Deze manier van staken is al aan bod geweest, maar heeft nog geen doorgang gekregen. Zorg maar dat je alvast uit gaat vogelen wat voor jou de beste manier is om buiten het OV op je werk te komen, want dat ga je nodig hebben. Is het nu niet dan is het zeker later wel. De reden dat wij daar nog niet naar hebben gegrepen is heel simpel.....DE REIZIGER, omdat wij daar nog gevoel voor hebben. Dit gevoel is voor de heren in Den Haag en Gemeentehuizen ver te zoeken. Hun kijken naar hun eigen portemonee. Op deze manier van staken, raken wij hun direct in de portemonee. Tuurlijk gaan zij dit proberen terug te krijgen d.m.v. belastingen, maar wij als medewerkers in het OV betalen ook belasting dus ook wij zullen hiervan de gevolgen merken. Wij zijn ook mensen en geen robots.
Quote van Tienepien:
Jouw problemen met het aanbestedingsgedoe kan ik goed begrijpen.
Het is niet alleen mijn probleem, maar het is ONS probleem. Iedereen in het OV heeft problemen met de aanbestedingen. Uiteindelijk zal ons probleem ook jullie probleem worden.
Tijd van praten en milde acties is bijna geweest, bereid je maar alvast voor.
Hoop dat je nu eens begrijpt wat er allemaal draait voor ons en uiteindelijk ook voor jullie. Open die ogen en wordt wakker. Stakingen worden in 9 van de 10 gevallen wettelijk ruim 2 weken van te voren medegedeeld onder andere dmv: flyers, dienstmededelingen, reclame algemeen in abri, of OV voertuig, nieuwsuitzendingen, haltetijdentabellen etc etc etc.
Winkelier is ook een dienstverlenend beroep, maar ook dat kun je niet vergelijken met het OV. Het legt allemaal gecompliceerder in elkaar dan je denkt.
Ik begrijp je echt wel, maar jij wilt ons niet begijpen, omdat je net als ieder andere reiziger eigenwijs bent.
Ga niet denken dat ik een chagarijnige chauffeur ben, want dat ben ik beslist niet. Ik spreek nu alleen harder, omdat je ons niet wilt of kan begrijpen. Verder hoop ik je nog steeds te blijven treffen in het OV en dat je je vragen hier gewoon ventileert, want daar is dit forum en ook dit topic voor.
Succes voor de volgende keer.