Ja hoor, leveranciers- en netbeheerdersmodel rekeningen zijn me meer dan bekend.
Ik ben met je eens dat deze facturatiemodellen bij de consument voor erg veel verwarring en onduidelijkheid zorgt. Voor zover me bekend zijn het vooral de grote bonzen (lees de vroegere PEB bedrijven) die bereid zijn het leveranciersmodel te hanteren. Vermoedelijk ligt hieraan ten grondslag dat er meer onderling vertrouwen heerst, wat overigens niet helemaal onterecht is. Als je de praktijken leest van leverancier Oxxio zou ik me als netbeheerder ook niet zo gauw met deze groep willen inlaten mbt de facuratie van het leveranciersmodel.
Zodra er vernieuwingen zijn, ongeacht welke, wordt er snel naar de ouderen gewezen. "Zij zien door de bomen het bos helemaal niet meer. Snappen er niets meer van en is een kwetsbare groep". Ik ben het met je eens, maar dit gegeven zal altijd zo blijven. In vroegere tijden en in de toekomst. Zou je dit als uitgangspunt nemen, zijn maatschappelijke veranderingen eigenlijk nooit meer mogelijk.
Iets willen snappen betekent ook dat je de moeite wilt en gaat nemen je er even iets meer in te verdiepen. Je inlezen en laten informeren. Je geeft al aan dat de academici woonachtig in je appartementen complex er ook geen bal van snappen, maar er dan ook totaal geen moeite voor willen doen dit wel te kunnen. Dit is dan hun keuze! Maar dan moeten ze niet achteraf gaan zeuren of met een beschuldigende vinger gaan wijzen. En daar ligt voor mij nou een beetje de crux.
Foldermateriaal (voor de internetloze) is verkrijgbaar bij de overheid, zoals dat al jaar en dag is geregeld. Postbus 51.
Voor de internetters:
http://www.postbus51.nl/index.cfm/t/Ene ... D35FFD8C79
Destijds, toen de vrije markt een feit was heeft iedere burger informatiemateriaal gekregen en stonden de kranten er vol van. Ook de tv heeft er en besteed er veel aandacht aan. Kortom, men is op en via allerlei kanalen geinformeerd.
Maar zoals dat voor veel dingen in het leven geldt: pas als er problemen ontstaan, of ermee geconfronteerd wordt omdat je mbt dat product iets moet gaan regelen (bijv. verhuizing) en er aandacht aan moet gaan besteden, ontstaan bij de consument problemen. Een beetje vergelijkbaar met "ik heb het niet geweten..."
Wie valt hier dan iets te verwijten?
Ik denk dat je het wat kunt vergelijken met de 'vrije markt ziektekosten verzekeringen'. Wat, als je het mij vraagt, een nóg ontoegankelijkere en onoverzichtelijkere markt is.
Privatisering betekent concurentie en winstomzetten behalen.
Iedere toko probeert zijn klanten te trekken, te behouden, het liefst te binden. Energiebedrijven, supermarkten, autodealers, verzekeringen, Sony, KPN..... Bedenk het maar. De aanbiedingen vliegen ons om de oren, de verschillende contractmogelijkheden dus ook. Vrije markt betekent daarmee dus ook dat je probeert je klanten voor de producten die je in huis hebt te binden. Binnen de energiemarkt is dat Gas en Elektra. Het is vrij voor de hand liggend dat sommige leveranciers zeggen 'bij ons dient u beide producten af te nemen voor de verkrijging van een interessantere prijsstelling'.
Een beetje soepel denkende: Twee halen 1 betalen principe. (Hamsterweken bij AH, prijzencirus bij V&D, autoverzekering en inboedel bij dezelfde verzekering.. enz.)
Wil je je niet voor beide producten aan 1 leverancier binden, ga je verder opzoek naar die leverancier(s) die wel aan jouw, of in iedergeval zoveel mogelijk aan jouw wensen voldoet.
De prijs en vergelijk tussen de verschillende energiebedrijven wordt bemoeilijkt omdat ze verschillende prijspresentaties hanteren. En daar zou wat aan gedaan moeten worden.
De een doet het incl., de ander vermeld excl. Daarnaast staat er, vooral bij de kleinere leveranciers in véél te kleine lettertjes vermeld dat er nog netbeheerskosten overheen komen en hoe deze berekening is. En ook hier zit nog een crux omdat dit geen daadwerkelijk vast jaarbedrag is omdat dit bedrag ook weer gerelateerd is aan je jaarverbruik en in welke regio je woont.
Eigenlijk, als je het goed bekijkt, betalen we min of meer 2x voor een stukje leverancie. Zowel aan de leverancier, maar ook aan de netbeheerder voor datzelfde G+E omdat het door de pijpjes van de netbeheerder stroomt.
Simpel gezegd: tot de voordeur betaal je 2x voor de E+G leverancie. Vanaf de voordeur betaal je alléén voor de leverancie aan de energieleverancier.
Dit schept met name voor een donkere onoverzichtelijke energiemarkt.
Even nog een tussen haakjes tip: als je de schoonste (duurzaamste) energie wilt, anders dan van je eigen zonnepanelen (want niet iedereen heeft dit) dan is natuurstroom van de Nuon een erg goede optie. Maar goed, dit terzijde voordat ik als reklamebureau aangemerkt wordt.
Privatisering terugdraaien?
Ik weet niet hoe je erbij komt. Maar dat is een utopie lancering. Grof gezegd 'getetter in de ruimte die nergens op gestaafd is'.