LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] onderwerp in de 18 december uitzending over buitenlanders

Hier kan je discussiëren over het onderwerp reïntegratie.
Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: onderwerp in de 18 december uitzending over buitenlanders

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Goed item!
Natuurlijk komen we er niet uit. Dat zou een wonder zijn. Dan zitten we op de verkeerde plek. Nee daar heb ik geen vertrouwen in maar er werd in dit draadje geoppert dat nederland (nog) een rijk land is. Dat zweer ik af met mijn betoog.

LevenLatenLeven
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 dec 2006 08:24

Re: onderwerp in de 18 december uitzending over buitenlanders

Ongelezen bericht door LevenLatenLeven »

Ik ben ik Spanje getrouwd met een Zuid-Amerikaanse vrouw dit jaar met als doel in Spanje te gaan wonen. De regels in Spanje zijn duidelijk en to-the-point. Om er te trouwen heb moet je aldaar staan ingeschreven, vervolgens wordt de huwelijksaanvraag door een rechter beoordeeld, na goedkeuring kan er getrouwd worden. De ambtenaren zijn precies en erg vriendelijk.

Ik ben overigens zelfstandig ondernemer die de afgelopen 10 jaar ruim heeft bijgedragen aan de Nlse schatkist en mijn vrouw is advocate.

Op basis van een huwelijk en voldoende middelen laat Spanje gezinshereniging toe. Hiervoor is een visum mogelijk. Onlangs heeft het Spaanse Ministerie van Buitenlandse Zaken een extra eis gesteld aan een dergelijk huwelijk: het moet ook in Nederland worden ingeschreven.

Als iemand denkt dat dit een administratieve procedure is, dan vergist hij zich. Hiervoor bestaat namelijk een M46-formulier en wordt huwelijk beoordeeld of het geen schijnhuwelijk is. Deze procedure duurt tussen de 1 maand en 3 maanden, waarbij een inspecteur van de politie en een medewerker van de IND adviezen geven over een dergelijk huwelijk op basis waarvan de medewerker van de Burgerlijke Stand besluit tot inschrijven of niet.

Navraag door onze advocaat in Spanje bij het Ministerie van Buitenlandse Zaken in Madrid heeft geleerd dat Spanje de eisen heeft aangescherpt als antwoord op aanhoudend wantrouwen uit Nederland bij het uitvoeren van hun eigen wetten. Ik denk dat veel vrij lompe Nederlanders niet begrijpen in hoeverre Nederland zich belachelijk maakt binnen Europa met hun afwijkende regels.

Zelf ervaar ik het als beledigend dat ik voor het inschrijven van ons huwelijk in de GBA in een verdachtenbankje terecht kom. Bovendien: hoe denkt Nederland een wettig huwelijk uit een mede EU en Schengenland te kunnen weigeren?

Het enige dat die M46 procedure heeft losgemaakt is irritatie en de wens om de Nederlandse fiscus zoveel mogelijk te ontlopen ten faveure van een land dat ten minste normaal met mensen omgaat.

En aan die mensen die denken dat een relatie tussen iemand uit een armer en iemand uit een rijker land voornamelijk gebaseerd is op financiele bijbedoelingen, zeg ik: cada ladrón juzga por su condición. Zoals het Nederlandse spreekwoord zegt: zoals de waard is vertrouwt hij zijn gasten.

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: onderwerp in de 18 december uitzending over buitenlanders

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Beste LevenLatenLeven.

Een mooi betoog over uw eigen opvattingen. Wanneer u daadwerkelijk een relatie met uw partner hebt is daar niets mis mee. Het komt nog zover dat men die relatie moet bewijzen, dat is momenteel al voor een deel aan de orde. Maar zoals ik aangaf getuige te zijn van drie huwelijken uit dezelfde woning binnen drie jaar terwijl er officieel maar twee mensen wonen en wanneer dit huwelijk een feit is geworden meneer (buurman dus) weer vertrekt naar het buitenland en na terugkomst er weer een modificatie van het slaapverstrek plaats vindt, waarna vervolgens wedeom een geheel ander meisje in die kamer komt en wederom een huwelijk teweeg brengt en ga maar door, wat vindt u daar dan van? Vindt u dat dit moet kunnen?

Henri42
Berichten: 2979
Lid geworden op: 09 okt 2006 11:08

Re: onderwerp in de 18 december uitzending over buitenlanders

Ongelezen bericht door Henri42 »

Chanmaster, is dit voorbeeld rieel of fictie ??.

Wettelijk kan het het niet wat je omschrijft.

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: onderwerp in de 18 december uitzending over buitenlanders

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Dit is een reëel geval en acueel!
Nee wettelijk gezien kan dit niet maar het gebeurt gewoon!
Zodra er wederom wordt getrouwd nemen wij de moeite om het te melden.

LevenLatenLeven
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 dec 2006 08:24

Re: onderwerp in de 18 december uitzending over buitenlanders

Ongelezen bericht door LevenLatenLeven »

Chanmaster, bedankt voor uw bijdrage. Ter geruststelling: de toets hoe vaak iemand trouwt maakt deel uit van de M46 procedure. Zie hiervoor onderstaand document:

http://www.boxmeer.nl/documenten/pdf/Bu ... mulier.pdf

Mijn bijdrage aan dit forum gaat, in tegenstelling tot uw bijdrage, niet over mijn mening, maar over mijn leven. Een niet onbelangrijk verschil.

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: onderwerp in de 18 december uitzending over buitenlanders

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Had ook geen betrekking op reële relaties.
Maar die worden hierdoor wel gedupeerd.

lanse017
Berichten: 129
Lid geworden op: 03 dec 2006 16:13

Re: onderwerp in de 18 december uitzending over buitenlanders

Ongelezen bericht door lanse017 »

Uit de NRC van eergisteren ....

Wonderen

Gerrit Komrij

vila pouca

Ik probeer naar het papier dat achterop de deur is geplakt te kijken zonder dat de dienstdoende juffrouw ziet dat ik kijk. Hoe komt iemand erop een mededeling zo te bevestigen dat ze van achteren blanco is en van voren onleesbaar, vanwege het matglas? Je zou op zijn minst verwachten dat ergens in het lokaal de boodschap herhaald werd, voor de sukkels zonder adelaarsblik en de niet-helderzienden.

Als ik nu eens snel van mijn houten bankje overeind schoot en een hoekje van het papier optilde? Eén hoekje maar, om te controleren wat de boodschap inhoudt?

De juffrouw kucht. Ik geloof dat ik aan de beurt ben.

Ik loop naar de balie. Het is niet meer dan anderhalve meter van bankje naar balie, maar al halverwege zie ik de wenkbrauwen van de juffrouw omhoog gaan. Ik ben in het geheel niet aan de beurt. Ik doe schielijk drie stappen achterwaarts en de wenkbrauwen gaan gerustgesteld omlaag. De juffrouw wijst met haar vinger naar de deur, naar de plek waar de dienstmededeling hangt.

Ze glimlacht als ik schouderophalend te kennen geef dat ik geen flauw benul heb van wat mij daar wordt meegedeeld.

Ik wacht nog een eeuwigheid om getuige te zijn van de mishandeling van enkele Afrikanen en Brazilianen. Dan wordt het me teveel. Dan wordt het zelfs een gedeemoedigd kalf en braaf schaap als ik teveel.

Ik spring overeind en ruk een hoek van het papier los. Ik draai het om en probeer zoveel mogelijk van de boodschap op te vangen. Er wordt driftig op mijn schouder geklopt. Over welke bovenaardse krachten de juffrouw beschikt weet ik niet, maar ze staat vlak achter me. Over de balie gesprongen, onder de balie door gekropen, dwars door de balie heen gewandeld? Haar arrestatiegebaar brengt elke speculatie tot zwijgen.

Ik weet genoeg. Met de ene hand duw ik de sellotape terug en met de andere grijp ik de kruk van de deur. Ik sta buiten. Ik ben vrij.

Ik heb genoeg opgevangen.

Op het vel papier stond dat mensen uit landen van de Europese Gemeenschap voortaan terecht kunnen bij de Loja de Cidadão, de burgerschapswinkel.

De burgerschapswinkel is een modern en licht kantoor, met vrolijke meiden en behulpzame deurwachters. Ik vind snel een bord waarop staat dat ik bij balie zeven moet zijn. Ik vind balie zeven snel. Ik ben aan balie zeven meteen aan de beurt.

Een meisje pakt lachend mijn oude verblijfsvergunning aan, benevens mijn aanvraagformulier voor een nieuwe.

U krijgt het binnenkort toegestuurd, zegt het kind op lieve, zoete toon. Wat is binnenkort? vraag ik. Oude resten wantrouwen kleven nog aan me, van voren en van achteren. Binnen tien dagen, antwoordt ze.

Zoveel tegemoetkomendheid, zoveel precisie en zoveel warmte slaan me met verblinding. Ik duizel en pas na een paar minuten begint de wereld om me heen weer contouren aan te nemen.

Het is een andere wereld geworden. Roze en vol muziek. Dit is het nieuwe Europa.

Tegelijk bekruipt mij het gevoel dat ik op het bankje in het benauwde kantoor van de Vreemdelingendienst tussen twee Afrikanen in slaap ben gevallen en droom.

Gerrit Komrij
Behoeft dit nog reacties?

Henri42
Berichten: 2979
Lid geworden op: 09 okt 2006 11:08

Re: onderwerp in de 18 december uitzending over buitenlanders

Ongelezen bericht door Henri42 »

Komrij ???.wat heeft deze man nu werkelijk te vertellen???> NIETS

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: onderwerp in de 18 december uitzending over buitenlanders

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Dat hebben we uiteindelijk geen van allen, of soms wel?
Laat elkaar in de waarde en geef jouw vet erbij.

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: onderwerp in de 18 december uitzending over buitenlanders

Ongelezen bericht door Jablan »

@ Lanse017: kun je Komrij van vorige week er ook bij plaatsen. dan is het verhaal van Komrij compleet ...

mr T.
Berichten: 976
Lid geworden op: 02 sep 2005 14:50

Re: onderwerp in de 18 december uitzending over buitenlanders

Ongelezen bericht door mr T. »

Bovendien: hoe denkt Nederland een wettig huwelijk uit een mede EU en Schengenland te kunnen weigeren?
Dat is heel eenvoudig te verklaren: Schengen regelt niet meer dan het mogen inreizen vanuit aan een het verdrag deelnemend land. Het EG verdrag regelt alleen zaken met betrekking tot werknemerschap en heeft geen betrekking op personen- en familierecht.

mr T.
Berichten: 976
Lid geworden op: 02 sep 2005 14:50

Re: onderwerp in de 18 december uitzending over buitenlanders

Ongelezen bericht door mr T. »

Bovendien: hoe denkt Nederland een wettig huwelijk uit een mede EU en Schengenland te kunnen weigeren?
Dat is heel eenvoudig te verklaren: Schengen regelt niet meer dan het mogen inreizen vanuit aan een het verdrag deelnemend land. Het EG verdrag regelt alleen zaken met betrekking tot werknemerschap en heeft geen betrekking op personen- en familierecht.

lanse017
Berichten: 129
Lid geworden op: 03 dec 2006 16:13

Re: onderwerp in de 18 december uitzending over buitenlanders

Ongelezen bericht door lanse017 »

op verzoek, ook de Komrij van vorige week ....
Dienstmededeling

Gerrit Komrij

vila pouca

Na een uur moet ik toch echt naar het kantoor van de vreemdelingenpolitie. Ik zie op tegen bureaucratie, maar ik zie ook op tegen gezeur over bureaucratie. Bureaucratie is absurd en beestachtig en daarmee is alles gezegd. Bureaucratie is altijd hetzelfde en ze deugt ook nooit, eigenlijk net als het weer. Als je er één keer over hebt geklaagd heb je er voor altijd over geklaagd.

Er hangt een waarschuwing achter het glas van de deur. Ik zie een rood signaal, maar de tekst zelf kan ik niet lezen, want het glas is matglas. Pal achter de deur zitten tien wachtenden op een houten bankje, Brazilianen en Afrikanen. Een oude ambtenaar hangt ingedommeld achter een bureau. De computer is sinds 1 januari uitgeschakeld. Vliegen lopen rondjes op het scherm, als brevierende monniken in een kloostertuin. Zie je wel, denk ik, bureaucratie verandert nooit.

Het ergste is de vrouw die in het benauwde lokaaltje de scepter zwaait. Vijf jaar geleden stond ze hier ook al, en tien jaar geleden, en ze is sindsdien gaan behoren tot het meubilair van mijn nachtmerries. Als ik iets akeligs droom en er figureert een vrouw in, wat onvermijdelijk is, dan neemt zon vrouw altijd moeiteloos haar gelaatstrekken aan.

Ik had gehoopt dat ze de laatste vijf jaar was overreden, gevierendeeld, door een epidemie bezocht of gewoon maar de pijp uitgegaan. Hoop is drijfzand.

Ik herinner me haar, maar zij herinnert zich mij ook.

Terwijl ze in onachterhaalbare volgorde de zich zo nederig mogelijk opstellende Brazilianen en Afrikanen naar onachterhaalbare gegevens vraagt - de ene druipt af en de andere barst in snikken uit - houdt ze het tegelijk vol af en toe een blik op mij te werpen. Als haar blik kon bijten, had ze haaientanden gehad. Het spel lijkt, hoe kan het anders met bureaucratie, uren te duren. Het duurt ook uren.

Sinds de jaren vijftig van de vorige eeuw is er in het vertrek waar we ons bevinden niets aan het interieur veranderd. Negentig procent van de ruimte is gereserveerd voor de vrouw en haar slapende chef, de resterende tien procent schiet over voor de sukkels die er op een kluitje zitten en hevig verlangen naar een formulier dat volgens de vrouw nooit heeft bestaan en nooit zal kunnen bestaan.

Na meerdere levensverhalen mede te hebben aangehoord, soms met acceptabel dramatisch talent gebracht, word ik toch nog ongeduldig. Een enorme basstem in mijn borst roept me toe dat in het aangezicht van de bureaucratie het geringste ongeduld fataal is, maar de rede laat me ongenadig in de steek. Ik zit vlak bij de deur en zie dat de urgente mededeling achter het matglas met simpel plakband is bevestigd. Als ik dat nu eens voorzichtig lospeuterde? In de linkerbenedenhoek zit de tape zelfs een beetje los. Daar kan ik het papier gemakkelijk optillen om me van de inhoud van de dienstmededeling te vergewissen. Ik heb een bang vermoeden dat er iets op staat in de trant van dit kantoor zal hedenmiddag worden opgeheven. Dat ik te laat ben, definitief te laat.
Ik denk dat voormalige dichter des Vaderlands tot zo ver ongeveer hetzelfde voelde als mijn eerder genoemde welgestelde Zwiterse vrind ....

Laat ons er trouwens geen misverstand over bestaan: in Portugal is het verschil tussen rijk en arm en tussen Portugees en Mozambiquaans c.q. Angolees nog wel een maatje groter dat de overeenkomstige verschillen in Nederland.

Henri42
Berichten: 2979
Lid geworden op: 09 okt 2006 11:08

Re: onderwerp in de 18 december uitzending over buitenlanders

Ongelezen bericht door Henri42 »

Ik denk dat voormalige dichter des Vaderlands !!!!!!!!!!!!!!

Wie heeft Komrij die titel aangemeten eigenlijk aangemeten, mijn stem was er niet bij :roll:

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: onderwerp in de 18 december uitzending over buitenlanders

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Zo waar zal uw medogenloze stem de opponent nederig vernederen tot in het diepst der diepste afgrond :)


made by chanmaster 2006

lanse017
Berichten: 129
Lid geworden op: 03 dec 2006 16:13

Re: onderwerp in de 18 december uitzending over buitenlanders

Ongelezen bericht door lanse017 »

Op elke vraag een antwoord .....
Gerrit Komrij is door poëzie-lezend Nederland gekozen voor deze bijzondere functie. Een initiatief van NRC Handelsblad , de publieke omroep NPS en de stichting Poetry International.
Beetje elitair gezelschap, niet waar?

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: onderwerp in de 18 december uitzending over buitenlanders

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Toch ook wel een eer vindt je ook niet? Maar je hebt nu eenmaal mensen die alles en iedereen de grond in moeten trappen.
Dat is wat mijn lezing teweeg brengt.

lanse017
Berichten: 129
Lid geworden op: 03 dec 2006 16:13

Re: onderwerp in de 18 december uitzending over buitenlanders

Ongelezen bericht door lanse017 »

Beste Chanmaster,

Je springt werkelijk naar conclusies!
Je doet vrij stevige en tamelijk algemene uitspraken. Die vragen om tegenspraak, eens te meer omdat de onderbouwing van je uitspraken vaak nog niet achter de horizon te vinden is.

Ik heb niet de indruk dat er ook maar één iemand op dit forum is die jou de grond in wil trappen. Dat vindt een keurige publieke omroep als de TROS ook vast niet goed -:).
Laat staat dat er iemand is die zo vervuld is van negativisme of frustraties dat die iedereen de grond in zou willen trappen. Je krijgt wat repliek en soms worden je oren even stevig gewassen, maar dat is het dan ook.

mr T.
Berichten: 976
Lid geworden op: 02 sep 2005 14:50

Re: onderwerp in de 18 december uitzending over buitenlanders

Ongelezen bericht door mr T. »

De quote is niet meer dan een metafoor. Je kan dan meteen gaan roepen 'het is niet waar', 'dit is wel erg flauw' of 'geldt niet voor mij', het is de indruk die een buitenlander kan hebben. Dat beeld wordt stevig gevoed door de manier waarop 'wij' ons gedragen (of gedroegen). Like it or not.
Het maakt uiteindelijk helemaal niet uit of die metafoor waar is of niet. De culturele omgangsvormen en de vraag of we iets moeten aantrekken van anderen moet uiteindelijk door Nederlanders zelf worden bepaald. En het buitenland...who cares? Helaas wordt ons door groepen met pro globalistische trekken aangepraat dat die houding niet deugt want alles moet standaard, uniform en vooral grenzenloos. Het gaat dan om dezelfden groepen die, vaak als expat, de eerste de beste 'lover' zonder belemmeringen Nederland in wil duwen om daar te profiteren van dat wat de Nederlandse samenleving heeft opgebouwd.
Om het aan te scherpen: Op mijn werk selecteren we sollicitanten onder andere op omgang met andere visies dan een Nederlandse visie, op omgang met minderheden. We werken veel met buitenlandse partners, we hebben veel minderheden in dienst. Het mag duidelijk zijn wie wel en niet door de sollicitatiegesprekken heen komen.
Wel: waarom zou de Staat der Nederlanden dan niet mogen selecteren op de wijze waarop anderen om zullen gaan met de Nederlandse samenleving? Lijkt me daarnaast een groot verschil of je ergens moet wonen of ergens geld aan wilt verdienen.
We hebben een Nederlands paspoort. Ben je dan Nederlander volgens deze definitie ?
Nog lang niet, als je het al zult worden.
Nederlander zijn blijkt in de praktijk gepaard te gaan met veel plichten en weinig rechten: wanneer je niet in Nederland bent geboren, is dat aanleiding voor de overheid om extreem hoge eisen te stellen.
Als je niet aan de meest minimale eisen kunt voldoen is het wellicht zinvol o de Nederlandse samenleving te beschermen en daarnaast degene die het land in wil tegen zichzelf.
Dat is nodig, die hebben we al. Maar aangezien we hier ons werk hebben, is er geen aanleiding nu weg te gaan. Als we ouder zijn, komt die aanleiding er wel: onvolledige AOW en een paar pensioenbreuken maken Nederland te duur om van je pensioen te kunnen genieten.
Wat had u dan gedacht: een groot aantal jaren geen bijdrage leveren aan de AOW en dan toch de volle mep ontvangen? Dat gaat ook niet op voor Nederlanders die hun inkomen elders verdienen (en die onder een ander belastingregime vallen).

Gesloten