Pagina 8 van 9

Re: De snelheidsbeperking van een brommer.

Geplaatst: 02 aug 2007 18:25
door D1RK
Ervaring uit 1960 van mijn vader;

Een Motorfiets met grote wielen is altijd stabieler dan die kleine Scooter...

De auto's van nu krijgen ook steeds grotere wielen, de 13" is zeldzaam geworden, 14" is standaard, en de 15" en 16" zijn nu het meeste verkocht!

Als je het plastic verwijder kom je maar weinig metaal tegen, en dan die diepe instap, er zijn steviger constructie's, en voor 50Km per uur, dan ga je mee met de auto's dus geen gevaarlijk inhalen...

Sneller dan 50 Km is vragen om problemen!
Als na ongeval blijkt dat de brommer te snel was mogen ze uitbetaling weigeren, dus hoewel de tegenpartij fout was, ik reken erop dat je eigenlijk maar 30 mag binnen de bebouwde kom, vooral die zonder helm, dus ga je als veroorzaker regelmatig vrijuit tegen pubers die denken dat ze veel rijervaring hebben.

Een ervaren motorrijder die vaak word ingehaald en zijn snelheid liever niet gebruikt!

Re: De snelheidsbeperking van een brommer.

Geplaatst: 02 aug 2007 19:19
door Quark
Schaf de brom scooter af.

Geef de jeugd met 16 de kans een licht motor rijbewijs te halen voor een 50cc maximum 80 km voertuig.

Je kan dat 50 binnen de bebouwde kom en 80 er buiten snelwegen en autowegen blijven taboe.


Houdt snorscooters maar met een rijbewijs (thorie en praktijk test ) en een jaarlijkse APK keuring op snelheid en vermogen en zeer strenge controle op opvoeren.

Re: De snelheidsbeperking van een brommer.

Geplaatst: 03 aug 2007 04:50
door Maarten1234
Remmen zijn beslist niet hetzelfde. De remblokken en voering bij een motor is heel anders daar er met veel hogere snelheden gereden wordt. Wanneer er dan geremd wordt dan worden deze blokken veel heter. De blokken worden broos en gaan dan door oververhitting slecht of niet niet meer afremmen.
Frame kan kloppen daar er ook soort gelijke modellen als motor zijn bestempeld. Echter deze hebben een heel ander remvermogen en dus andere remblokken. Ook leggen deze anders op de weg dan een gewone bromfiets. Verder zijn er nog meer verschillen. Wanneer iets op elkaar lijkt, wilt dat niet per definitie zeggen dat het van hetzelfde materiaal is. :wink:

Re: De snelheidsbeperking van een brommer.

Geplaatst: 04 aug 2007 09:43
door Ulbe
Tussen het remvermogen van scooters kan een behoorlijk verschil zitten,

Ik had vroeger een Yamaha Mint, een licht scootertje waarvan het remvermogen eigenlijk beperkt was tot 60 km/uur, het was allemaal licht materiaal waarmee deze scooter was ontworpen,

Nu rijdt ik ondhand alweer 13 jaar een Vespa Quartz, deze remmen zijn ontworpen op 120 km/uur, het is allemaal wat zwaarder berekend, getuige de folder van de Vespa Skipper, een 125CC variant van mijn scooter!, uiterlijk en afmontage identiek!, zelf kunnen bekijken bij toen des tijds de motorRai,

De nieuwe duurdere scooters zijn vaak voorzien van twee schijfremmen die een behoorlijk remvermogen hebben!, vaak wel ontworpen voor snelheden van 140km/uur of zelfs meer!,

M.a.w. dit is sterk afhankelijk van het ontwerp van scooter,

Vriendelijke groeten,

Ulbe.

Re: De snelheidsbeperking van een brommer.

Geplaatst: 07 aug 2007 13:26
door BMS.Purmerend
Inderdaad heb je verschil van brommers tussen de jaren 70 en 2000 :wink:
Ik praat over de huidige scooters, dus producten waarvan bekent is dat deze scooter c.q. brommer harder kunnen dan de voor Nederland afgeknepen constructie snelheid :shock: hier mee geef ik alaan dat de huidige brom/scooter berekende remvermogen heeft voor snelheden tot minimaal max.140 km/p indien je een remblok merk neemt bijvoorbeeld van Ferodo wordt er niet aan de materiaal (beslag) staal of lijm gedaan.
Indien je bromfiets rijd uit het jaar kruik :?: kan je een remprobleem hebben :roll: maar dat geld voor al die brommers die door kabels tot stilstand moet worden gezet en dan bedoel ik alleen remkabel van en tot 2 mm dik. :twisted:
Onder al de tupperwaar zit niet veel, maar elk frame moeten voldoen aan de eisen.
En uiteraard zit er wel verschil waar het product vandaan komt, je mag ook niet verwachten dat die scooter die je bij de Gamma en/of postorde bedrijven (4taktjes) koopt een kwaliteit is waar mee je langer dan 6 maanden op kan steuren zonder dat het subframe kromtrekt.

Ik praat over bromscooters van merken waar ik ervaring in heb en als goed beschouw die neprommel is toch geen brommer meer maar een wegwerpflesje.

En ja ook ik ben een voorstander van een doorvloei rijbewijs van brommer naar motorfiets.
Ook ben ik voorstander van praktijkles. Men is nu bezig om vaardigheden uit te laten voeren als bromfiets rijbewijs dus weer een kl….. idee wat niets voorstelt. Gewoon net als auto en motor praktijkles doen. Indien je in het bezit bent van een bromfietsrijbewijs kun je bij voorbeeld de theorie voor een jaar bevriezen na dat je te jaar het bromfietsrijbewijs bezit.

Groeten Jan
:oops:

Re: De snelheidsbeperking van een brommer.

Geplaatst: 07 aug 2007 18:49
door Quark

Re: De snelheidsbeperking van een brommer.

Geplaatst: 11 sep 2007 20:28
door BMS.Purmerend
Even terugkomende op wielen, in Amsterdam hebben wij voor alle tramwielen een stuiver gelegd, de tram kwam niet van zijn plek, je had die trambestuurder zijn smoelwerk moeten zien lachen man.

De rolhoek om dit maar zo te noemen (het contact tussen vloer en band oppervlakte) blijft nagenoeg het zelfde of deze nu 8 inch is of 23 inch.
Wat wel waar is, is dat de rondraaiende kracht van de 8 inch het windt, dus bovenaan de band is de kracht weel groter. Probeer maar eens uit “pak een fiets wiel bij de naaf aan weerskante geef er een slinger aan en probeer deze nu maar eens te kantelen hoe harder het wiel draait hoe moeilijker het wordt doe dit nu ook eens met een klein wiel van bijvoorbeeld een step.

Dus de logica is dat je met grote wielen beter rechtop blijf in de bochten dan met kleine wielen. Als een scooter in de bocht onderuitgaat glijd deze 90% op zijn zij door.
Terwijl een brommer met 21 inch weer rechtop komt.

Bij de scooterrage rolt de scooter door omdat hij geen grip meer krijgt op de banden.
Indien een crossmotor door blijft rijden ondanks deze ook plat is geweest.(uitaart beide zonder berijder dan he) let wel! Dit is iets wat ik zie. Het kan best allemaal toeval zijn.
Maar voor mijn gevoel ga ik net zo hard door de bocht met de motor als de scooter, maar oké de drukkende kracht op de banden speelt dan ook weer een rol.
Ja, je moet een universitair docent wezen om dit te weten wat nu wel of niet beter is. Dus wie ?

Dus heeft Dirk eigenlijk wel gelijk met zijn opmerking “Een Motorfiets met grote wielen is altijd stabieler dan die kleine Scooter...”

Groeten Jan

Re: De snelheidsbeperking van een brommer.

Geplaatst: 12 sep 2007 22:15
door acjzr1
@,BMS.Purmerend,
Hoe groter de diameter hoe groter het raakvlak en dus hoe groter de grip. Kort samen gevat, hoe groter het wiel hoe beter de bestuurbaarheid!

Dit is gewoon een feit! 8)

Re: De snelheidsbeperking van een brommer.

Geplaatst: 12 sep 2007 22:47
door Toolboy
Nope daar ben ik het niet mee eens .

Volgens mij halen jullie raakvlak en wendbaarheid door elkaar.

Groet T

Re: De snelheidsbeperking van een brommer.

Geplaatst: 18 sep 2007 19:30
door BMS.Purmerend
Brede banden?
Vaak bestaat de indruk dat brede banden zorgen voor een betere wegligging. Dat gaat echter niet op voor winterbanden. In geval van gladheid is een breed contactvlak tussen wegdek en weg een nadeel.

Het raakvlak : klein, maar...
De banden vormen het enige contact tussen het voertuig en de grond. Voor een opleggercombinatie van 40 ton met 12 wielen geeft dit een totaal raakvlak van amper 0,75 m2 - zowel voor het rijden als voor het remmen. De aandrijving gebeurt over 0,25 m2 (4 banden). Dit kleine raakoppervlak heeft belangrijke gevolgen voor de staat van de banden.

Re: De snelheidsbeperking van een brommer.

Geplaatst: 18 sep 2007 19:47
door BMS.Purmerend
1. Cirkels van KAM en rubberoppervlak
De tendens bij motoren is sinds begin '80-er jaren naar steeds dikkere/bredere banden gegaan. Het uitgangspunt hierbij is dat meer rubber voor betere grip zorgt. Deze theorie klopt zonder meer. Zonder de exacte formule voor de grip van een band te willen geven beschrijft onderstaande vergelijking wel de tendens:
Wrijvingscoeff. = Fwrijving / Fnormaal = C1 * e^(C2* A)
hierin zijn,
C1, C2 constante waarden
A contactoppervlak tussen band en wegdek

In onderstaande figuur (De cirkels van KAM) kan ik hier niet weergegeven.Meneer Kam heeft als eerste deze cirkels gebruikt om de krachten voor de tractie en het remmen op te tellen bij de krachten voor de bocht.
In deze figuur zie je dat vooral de tractie- en remkrachten door meer rubber groter worden.
En dat de maximale bocht kracht (die mogelijk is als er geen aandrijving en remkracht is) voor beide figuren ongeveer gelijk is.
Op het eerste gezicht lijkt dit verbazend, maar je moet je daarbij realiseren dat in de praktijk ook in de bocht continu geremd en gasgegeven wordt om het verder gedrag van de motor stabiel te houden.
Bij een klein beetje gas (tractie) heeft de bredere band dus al een groot voordeel omdat de daarbij behorende bochtkracht veel groter is, dan bij de smallere band (zie volgende hoofdstuk, “De band in de bocht”).

Mede hierdoor is de tendens sinds 2000 ook weer naar smallere banden aan het gaan.
De theorie ligt in de praktijk aanzienlijk gecompliceerder. Afhankelijk van het soort wegdek en de weersgesteldheid (nat vs droog, koud vs warm) en fysische omstandigheden (slijtage niveau van de band, snelheidsafhankelijkheid van de band) zijn de constanten van de formule minder constant en ontstaat een complexere formule.

Een groter contact oppervlak heeft niet alleen voordelen. Het is bekend dat een zachte band meer weerstand heeft. Deze grotere weerstand komt doordat de ingedrukte zachte band eigenlijk verschillende radii heeft in het kontact oppervlak met de weg. En dus ook verschillende snelheden, omdat de hoeksnelheid van de band overal gelijk is. Deze verschillende snelheden veroorzaken interne (blinde spanningen die energie kosten en daardoor vermogen van de motor nemen. En deze interne spanningen zijn precies de tweede oorzaak voor de betere feeling voor de band.

Een zachte band heeft op het contact oppervlak een groter verschil in maximale en minimale radius t.o.v. een hardere band, dit komt door de indrukking (zie figuur hieronder)kan ik hier niet weergegeven.. Dit verschil betekent ook een snelheidsverschil in het gebied dat het meest ingedrukt is en het gebied dat het minst ingedrukt is. Hierdoor slipt altijd een deel van de band om dit snelheidsverschil te compenseren.

Als je nu met zo'n zachtere band de bocht steeds sneller gaat maken, verliest eerst dat deel van de band dat het meeste slipte (door het verschil in indrukking) het contact met de weg (zie schets hieronder)kan ik hier niet weergegeven. . En naarmate de dwarskracht opgevoerd wordt concentreert het contact oppervlak dat nog effectief is zich meer in het "midden". Hierdoor neemt de interne spanning (door het snelheidsverschil) op het loopvlak af en de dwarskracht wordt op een korter deel van de band overgebracht.
Dit is in onderstaande figuur weer gegeven. De consequentie van deze concentratie is een hogere dwarskracht per m contactlengte. En Daarom geven zachtere banden dus een betere grip EN een beter gevoel in de bocht.
Er zit natuurlijk wel een grens aan het leeg laten lopen van de banden. In de onderstaande grafiek heb ik de experimenten met mijn Bridgestone 100/90 BT45 voorband indicatief
Onder de 2.1 bar begint het "gevoel" te stijgen en onder de 1.85 bar wordt het de band zoekerig. De wrijvingskracht blijft ook niet lineair oplopen zoals de grafiek suggereert.

Veel plezier in de bochten.
Disclaimer:
In dit verhaal zijn verder alle aspecten van stabiliteit buiten beschouwing gelaten. En natuurlijk is het voor aansprakelijkheidsredenen het beste om met de voorgeschreven bandenspanning te rijden.

Jan Sybren

Re: De snelheidsbeperking van een brommer.

Geplaatst: 08 okt 2007 21:26
door peukiemon
Toch even iets over de constructie snelheid van scooters, dit is alleen voor nederland 45km/u.
Mijn kymco super9 heb ik van alle begrenzers ontdaan, en loopt nu zoals die hoort ongeveer 80km/u.
Dit is dan dus ook fabrieksaf de constructie snelheid, bijkomend voordeel
is nu dan ook dat het blok beter loopt zuiniger is en je wat vlotter weg kan komen.
Nederland is als ik mij niet vergis de enige in europa waar snelheids beperkende middelen inzitten.
Varioring, membraamversmalling, geknepen luchttoevoer, begrenst op de cdi-unit en prop in de uitlaat en waarschijnlijk vergeet ik wel meer.
Dus ik zeg laat alle beperkingen vervallen, zodat je mee kan komen met het verkeer.
Aan de mensen die zeggen ga maar met je scooter op het fietspad, zou ik zeggen ga dat eens een maandje doen en laat eens weten hoe dat bevalt.
Fietspaden zijn NIET berekend op scooters die zijn simpelweg te BREED.
Vrougah toen iedereen nog op puchies en tomos reed had je dat probleem niet die waren niet zo breed en hadden zeker geen uitstekende spiegels.

Re: De snelheidsbeperking van een brommer.

Geplaatst: 08 okt 2007 21:51
door BMS.Purmerend
Ik dacht dat België ook een snelheid beperking heeft, het is daar zelfs verboden snel spul te verkopen laat staan in bezit te hebben.
Indien de politie iets zien dat met opvoeren te maken heeft kan de tent gesloten worden.
Ja onbegrensd rijden is schoner en beter voor de doorstroming.

Re: De snelheidsbeperking van een brommer.

Geplaatst: 08 okt 2007 22:17
door acjzr1
Hoi peukiemon,
Er bestaat wat mij betreft geen enkele twijfel dat de Puchjes en Tomosjes die jij noemt breder zijn dan de huidige bromscooters!
Daarbij komt dat het snelheidsverschil tussen een fietser en een brommer binnen de bebouwde kom veel lager is dan het verschil tussen een fietser en een auto. Een brommer hoort dus gewoon op het fietpad!
Jij hebt waarschijnlijk nooit een Puchje naast een bromscooter zien staan. Kortom, slaap rustig verder... 8)

Re: De snelheidsbeperking van een brommer.

Geplaatst: 08 okt 2007 22:46
door Toolboy
De huidige generatie bromfietsen mag wat mij betreft gewoon op de openbare weg binnen de bebouwde kom en zeker niet op het fietspad.

Zeker beter voor de doorstroming van het verkeer en zeer zeker voor de fietsers veiliger op het fiets pad.

T

Re: De snelheidsbeperking van een brommer.

Geplaatst: 09 okt 2007 08:38
door peukiemon
@acjzr1
Jij hebt waarschijnlijk nooit een Puchje naast een bromscooter zien staan. Kortom, slaap rustig verder...
Ik heb zeker een puchje naast een bromscooter zien staan dagelijks nml.
Heb nog een puch maxi in de schuur staan dit scheelt dik 20cm, dat de scooter breder is.
Maar vergeet niet dat een puch of tomos in zijn geheel smaller is, geen hele brede buddyseat,
Ook zal je niet snel met 2 man op een puch c.q. tomos zitten.
Doe je dit wel ben je sowieso een stuk smaller dan met een scooter met 2 man.
En vergeet ook niet dat vroeger er een stuk minder fietsers waren op het fietspad.
Een jaar of 18 terug reed ik nog met een Zundapp Gts50 die ook niet bepaald smal was en had er toen minder problemen mee.
Puur omdat er gewoonweg minder fietsers waren.
En nu moet ik er niet meer aan denken op het fietspad te moeten rijden.
Kan ik net zo goed gaan fietsen of de auto pakken omdat je niet door het verkeer komt op het fietspad.
:roll:

Re: De snelheidsbeperking van een brommer.

Geplaatst: 09 okt 2007 17:49
door acjzr1
Hoi peukiemon,
Ik heb drie verschillende "gewone" bromfietsen gehad en een scooter.
In mijn geval waren alle drie de "gewone" brommers breder dan de scooter. Net als bij brommers het geval is zijn ook niet alle scooters even breed. De zwaardere scooters zullen breder zijn dan de oudere generatie.
Groeten,acjzr1 8)

Re: De snelheidsbeperking van een brommer.

Geplaatst: 09 okt 2007 19:09
door peukiemon
@acjzr1
Dat vermoeden had ik dus al dat je het daar over had de zgn. versnellingsbrommer zoals honda SS50/MTX Kreidler Zundapp.
Deze waren ook al breed inderdaad dit gaf ik zelf ook al aan.
Alleen toen die nog veel reden was het gewoon rustiger op het fietspad, en reden ze tevens standaard al veels te snel.
Maar het feit is dat je als brommer/scooter rijder een beetje tussen het wal en schip in beland.
Brommer ergert zich aan fietser, automoblist ergert zich aan brommer, fietser ergert zich aan brommer omdat ze aan de kant moeten als je er aan komt.
Maar even ter zijde ik ben zeker een voorstander van het nieuw in te voeren bromfiets rijbewijs.
Dan haal je toch een behoorlijk aantal rotte appels van de weg.
En het geroep om een APK keuring voor brommers is wat voor te zeggen, maar wees dan realistisch en voer hem
eerst eens in voor de motorfiets die toch stukken harder kan en gaat.

Re: De snelheidsbeperking van een brommer.

Geplaatst: 12 okt 2007 21:48
door BMS.Purmerend
Beste Luciano
Ik mis in het geheel iets betreffende u posting


Geplaatst op 10 Feb 2007 18:35 door LuCianO

________________________________________
Er zijn al onderzoeken geweest naar de veiligheid van de snelheid van brommers en dit heeft uitgewezen dat het veiliger is als brommers gewoon dezelfde snelheid rijden als auto's!
Justitie negeert dit en verhoogt de boetes elk jaar weer, dit heeft geen tot nauwelijks geen effect, het heeft alleen als gevolg dat er meer ongelukken gebeuren omdat je moet wegrijden voor de politie omdat je anders je brommer kwijt bent of een boete hebt die bijna 1/4 van de waarde van je brommer is...

Reactie Jan; ik zou graag van u willen vernemen waar deze informatie heeft gestaan en uit hebt gekopieerd. :wink:
Rede ervan is dat deze vraag bij ons regelmatig wordt gesteld. :roll:
Bij voorbaat mijn vriendelijke dank.
Jan
:wink:

Re: De snelheidsbeperking van een brommer.

Geplaatst: 05 dec 2007 13:22
door pejevedeve
een discussie over harder rijden...

en nu mag de brommer/scooter harder.. en meteen zie ik niemand meer.. ???

iedereen in slaap gesukkeld ???

ik heb dit topic rustig doorgelezen voordat ik antwoord geef...

iedereen heeft een eigen mening... en iedereen had graag dat de overige mensen zich aan HUN mening aanpassen...

automobilisten die schelden op scooters... ( zolas acjzr1 )
en een beetje eigen rechter willen gaan spelen...
terwijl ik 100% zeker weet dat hij zich in de bebouwde kom WEL aan de snelheid houdt ???

want als je in zo'n blikken ding zit, mag je ineens alles... je mag zelfs op een autosnelweg met 140 km/u 4 meter achter een ander rijden... en daarbij vergeten ( of te dom zijn omdat te beseffen ) dat je bij voldoende afstand houden 3 seconden later op de plek van bestemming bent...

maar ja... brommers mogen nu 45... hard zat om mee te kunnen... ja ik weet het... voor de automobilisten geldt 50 km/u niet in de bebouwde kom... die hebben eigen regels...

ik hoor de reaktie wel...

groetjes: Peter ( rijinstrukteur) voor degene die het niet weten... een rijinstrukteur leert mensen regels waar ze , als ze het roze papiertje hebben, zich niet meer aan hoeven te houden....