Pagina 8 van 19

Re: garantie laptop

Geplaatst: 07 dec 2007 16:06
door BBCS
@Mr. Floppy:

Jullie verwijten mij wel dat ik steeds herhaal, maar zelf weten jullie ook niet van ophouden.
Er staat duidelijk dat de eindverkoper verhaal kan halen volgens het Nationale recht. Hierin is ook bepaald dat er geen consumentenkoop van toepassing is. Er gelden dus andere wetten en regels voor de eindverkoper.

Maar dit heeft allemaal niets met dit topic van doen. (BBCS (alias ikbenik) moet gewoon over al zijn niet ter zake doende punten en discussies gewoon een nieuw topic starten ipv dit topic te vervuilen)(echter weigert hij dit, en blijft hier rookgordijnen aanleggen om de waarheid te verbloemen)
In ieder geval zou iedereen hem er telkens op moeten wijzen dat het off-topic is, en er verder niet op reageren.
Wat een beschuldigen zeg! :shock:

Omdat ik niet datgene zeg wat jij graag horen wilt, ben ik gelijk of-topic?

Vervuil ik de topic?

Doe normaal zeg! :evil:

Ik ben de hele tijd ontopic, en mijn posts zijn daar ook op gebaseerd.

Dat ik een andere mening heb, wilt dus niet zeggen dat ik het topic vervuil en dat ik oftopic ben.

Redactie:

Slotje graag.

Re: garantie laptop

Geplaatst: 07 dec 2007 16:18
door gravedigger
Geplaatst op 05 Dec 2007 08:27 door BBCS


--------------------------------------------------------------------------------
Ik heb gezegd wat ik te zeggen heb
Ik stop zelf met deze discussie
Dat was dus al 2 dagen feleden

Re: garantie laptop

Geplaatst: 07 dec 2007 17:49
door alfatrion
Wanneer de eindverkoper jegens de consument aansprakelijk is

De winkelier is aansprakelijk op grond van de consumentenkoop met de consument.

uit hoofde van een gebrek aan overeenstemming dat voortvloeit uit een
handelen of nalaten van de producent


Als daar spraken van, maar dit te weiten is aan de producent.

, van een eerdere verkoper in dezelfde contractuele keten of van enige
andere tussenpersoon


of te weiten is aan een vorige verkoper

, kan de eindverkoper verhaal nemen op de aansprakelijke persoon of
personen in de contractuele keten.


dan kan de eindverkoper dit verhalen op die persoon of personen.

Dus als de eindverkoper twee jaar aansprakelijk is, dan is de ook fabrikant twee jaar aansprakelijk indien de eindverkoper aansprakelijk wordt gesteld voor iets waar de fabrikant voor eindverantwoordelijk voor is.

De persoon of personen op wie de eindverkoper verhaal kan
nemen alsmede de rechtsvorderingen en de wijze van proce-
deren worden bepaald door het nationale recht.


En hier staat dat het wordt bepaald door het nationale recht, maar daarmee is de eerdere volzin niet van de baan. In ons nationale recht staat het volgende:

Heeft de koper, (...), een of meer van zijn rechten ter zake van die tekortkoming tegen de verkoper uitgeoefend, dan heeft de verkoper recht op schadevergoeding jegens degene van wie hij de zaak heeft gekocht, mits ook deze bij die overeenkomst in de uitoefening van zijn beroep of bedrijf heeft gehandeld. (Artikel 25 BW7)

Dus als ik de winkelier aansprakelijk stel, voor iets waar de fabrikant eindverantwoordelijk is, kan de winkelier de gene van wie hij het product heeft gekocht aansprakelijk stellen.

Dat komt er voor mij toch praktisch op neer dat de fabrikant onder dezelfde regels valt.

Re: garantie laptop

Geplaatst: 07 dec 2007 19:03
door BBCS
Dus als ik de winkelier aansprakelijk stel, voor iets waar de fabrikant eindverantwoordelijk is, kan de winkelier de gene van wie hij het product heeft gekocht aansprakelijk stellen.

Dat komt er voor mij toch praktisch op neer dat de fabrikant onder dezelfde regels valt.
Na de garantieperiode van bijvoorbeeld 1 jaar, rekent de fabrikant de volledige kosten.

Dat is de praktijk.

Dus als Europa wilt dat de consument 2 jaar garantie moet krijgen, moeten de fabrikanten dan ook 2 jaar garantie geven.

Dat voorkomt een hoop narigheden.

Als de fabrikant 1 jaar garantie geeft en ik moet 2 jaar garantie geven, wie betaald mij dan die kosten?

De fabrikant?
Vergeet het maar. De praktijk is dat de fabrikanten de volledige kosten berekenen, en als ik er dan tegen wil procederen, dan kost mij dat minimaal €350,-.

Waarom is in Duitsland bijvoorbeeld overal minimaal 2 jaar garantie en hier in Nederland niet?

Laat ik dit zeggen:

Als in Nederland ook minimaal 2 jaar garantie was, dan hadden de fabrikanten heus wel minimaal 2 jaar garantie gegeven.

Re: garantie laptop

Geplaatst: 07 dec 2007 19:59
door alfatrion
Als iedereen altijd deed wat men volgens de wet moest doen, dan hadden we geen rechters nodig.

Dat er bedrijven zijn die consumenten ongevraagd producten toe te sturen met een verzoek om betaling betekent niet dat het ook wettelijk is toegestaan.
Vergeet het maar. De praktijk is dat de fabrikanten de volledige kosten berekenen, en als ik er dan tegen wil procederen, dan kost mij dat minimaal €350,-.
Als de consument met jou een geschil heeft moet deze ook naar rechter en kost dat hem ook als gauw minimaal €350,-. Zou de consument dat zou winnen dan heb je de keuze tussen naar de rechter gaan of het zelf ophoesten.

Ik geloof je niet op je blauwe ogen van de fabrikanten dit heus wel zouden doen als ze dat moesten. Ik sluit me aan bij tienepien, dat hierin een proefproces uitkomst kan brengen.

Re: garantie laptop

Geplaatst: 22 jan 2008 13:23
door jaooknu
JA in elk verhaal of reactie zitten waarheden halve waarheden enz.

Wetten zijn er voor de duidelijkheid.

Maar ook met die wetten is niet alles eenduidig zwart of wit.
Vandaar rechters en rechtzaken ;)

Laptops: ( we weten hier dus niets over welke laptop fabrikant en type enz)
Zijn alle laptops duurzame gebruiksgoederen?
Neen al lang niet meer, anders zouden de fabrikanten bijv echt wel standaard 3 jaar zelf al fabrieksgarantie geven.
Die kan je nu voor vaak zelfs meer dan 100 euro zelf bijkopen.
Wat al aangeeft dat er een percentage moet zijn waarvan al statistisch vaststaat dat die de drie jaar niet zonder gebreken zullen overleven.

Een laptop met zelfde specs ( proc. mem, display hd enz) kost bij de ene fabrikant 500 euro en bij de andere bijv 1500 gelukkig is dat prijsverschil er vaak ook in kwaliteit, dit is echter niet direct en ook moeilijk zichtbaar te maken. ( meer zichtbaar in die statistieken van defekten maar die zijn zelden openbaar zo ook zegt de fabrikant van de laptop van 500 euro echt niet dat van A merk harddisk hij de goedkoopste kwaliteit genomen heeft enz.)
Terwijl de andere de duurste wel tot 25% hoger in prijs de 24/7 kwaliteit gekozen heeft, zelfde schijf maar 1 of 2 letters in type aanduiding anders, soms zelfs dat bij OEM geeneens.

Dus die van 500 euro is een prul?
Neen geschikt voor af en toe gebruik en voorzichtig zijn bij transport en zachtjes op de grond zetten die laptop tas!
Bij een goede verkopende partij zal men echt wel dit advies mee krijgen.
Gaat de consument dan bewust toch voor die van 500 met in de voorwaarden 1 jaar garantie.

Wat zal een rechter indien de verkopende partij aan kan tonen dat de levensduur ( zonder defecten) bij een bepaald gebruik ( let op bepaald gebruik is hier ook van belang dag en nacht aan enz) gemiddeld van dat merk en type plm 1,5 jaar is, dan beslissen.

Er zijn namelijk veel laptops in omloop die bij meer dan een paar uur per dag gebruik ( laptop gebruik dus ook transport en op verschillende locaties enz) die plm 1,5 jaar zonder mankement echt niet halen.
Al dan niet door gebruikers en/of fabrikage fouten of normale slijtage.

Het is deels net als andere IT produkten een "goedkoop" consumptie artikel verworden, hier hoeft men alleen maar de prijserosie naast te leggen om dit te kunnen bewijzen, zo ook enkele "goedkope" componenten naast de duurdere met specs enz te vergelijken.

Dit over it / laptops.

Kostenloos betekend echt niet dat men nooit kosten hoeft te betalen en/of heeft!
Denk alleen maar aan het transport ( rijden/ auto openbaar vervoer enz en parkeergeld) dat men kwijt is om defect bij de verkoper af te leveren, bij een webshop kan men het meestal ook persoonlijk aanleveren.
De tijd dat men zonder zit en mogelijk iets moet lenen al dan niet tegen kosten hoeven bij een normale binnen redelijke tijd afgehandelde garantie ook niet vergoed te worden enz.

En indien het produkt erop vooruit gaat en/of door vervanging / rep een mogelijk langere levensduur en/of prestatie verhoging meekrijgt is een vergoeding daarvoor ook rechtvaardig en rechtens in orde.

Dat zijn dus zo maar wat zaken waar dus beide partijen, niet 100% zwart wit kunnen zijn.

Europa en 2 jaar garantie:
Als dit echt zo hard is waarom hebben fabrikanten die rechtreeks aan eindconsumenten verkopen dan op enkele volgens ( consumenten dan) duurzame produkten toch maar 1 jaar garantie?
Dit zou dan volgens die wetten geeneens mogen, Dell is en mogelijk voorbeeld.
Kan Dell aantonen dat het geen duurzaam maar een gewoon domweg consumptie produkt is, zou het wel degelijk mogen de garantie termijn korter dan die 2 jaar te laten zijn, zo ook of/anders de consumenten deels te laten betalen voor herstel.

Dell is een voorbeeld waar e.a. over te doen geweest is via bijv HCC , is er onder de streep wat er daar werkelijk voor garantie en service gegeven gaat worden veel veranderd?

Over het algemeen krijgt de consument waarvoor deze betaald, dit is dan het gehele pakket , produkt, kwaliteit, service en garantie.
Dit geheel tegen elkaar afgewogen, kan men zich dus afvragen waarom de consument een produkt "goedkoop" wil kopen terwijl hiervan bekend is dat er maar ( of het nu wel of niet rechtens is) 1 jaar garantie op zit.
Waar voor zijn/haar geld heeft gekregen als deze na 1,5 jaar defect is en er voor reparatie een vergoeding betaald dient te worden.

Hier hangt het er toch helemaal van af of het een duurzaam goed betreft ja of neen, en wie wat wel of niet aan kan tonen.
Kan de verkoper aantonen, dat een offerte uitgebracht is voor een in specs gelijk model maar betere kwaliteit met wel 3 jaar garantie een geschikt voor veelvuldig gebruik enz echter 2maal zo duur.

Wie heeft hier dan gelijk?

Dit past eigenlijk bij alles wat over garantie gaat in de huidige "consumptie" maatschappij waar alles vaak steeds goedkoper moet.
Zowel de fabrikanten / ontwerpers consumenten en verkopende partijen werken hieraan mee.

Zou beter zijn als juist bewezen duurzame consumptiegoederen een soort belastingvoordeel zouden krijgen. ( simpel in bijv laag btw tarief kunnen vallen) want dit is pas echt groen. ( niet even bij je TV ofzo een groen certifaat kopen, van ja ik weet dat ik fout ben maar heb genoeg geld dus koop ik dat gewoon even af! )
Ook zijn de werkelijk duurzame goederen "overall" vaak toch voordeliger, echter kijkt de gemiddelde consument zowel zakelijk als particulier niet meer naar de lange termijn. ( kort termijn denken heeft de voorkeur)

(dit geld even niet voor koffiemokken en papieren bekers ;)

Re: garantie laptop

Geplaatst: 22 jan 2008 13:48
door puma73
@jaooknu,

Ik krijg niet de indruk dat jij serieus kennis hent genomen van deze discussie (inmiddels 10 pagina's lang).

Alles wat jij aanfraagt in jouw bijdrage is in dit onderwerp ter sprake geweest. Dus waarom weer opnieuw beginnen?

Re: garantie laptop

Geplaatst: 22 jan 2008 15:13
door BBCS
Laptops: ( we weten hier dus niets over welke laptop fabrikant en type enz)
Zijn alle laptops duurzame gebruiksgoederen?
Neen al lang niet meer, anders zouden de fabrikanten bijv echt wel standaard 3 jaar zelf al fabrieksgarantie geven.
Computers, dus ook laptops zijn géén duurzame gebruiksgoederen.

Oke, technisch gezien kunnen ze wel 6 tot 8 jaar meegaan, maar de economische levensduur van computers is 3 jaar.

Dat dit zo kort is, heeft te maken met de technische ontwikkelingen.

De reden dat de meeste laptopfabrikanten standaard maar 1 jaar garantie geven is om de aanschafprijs te omlaag te drukken.

Er zijn een aantal laptopfabrikanten die bijna alleen maar goedkope troep leveren, en de fabrikanten die wel degelijke kwaliteitsproducten maken en 3 jaar garantie geven, verkopen bijna niks, omdat de consument ze veel te duur vinden.

De huidige generatie consumenten zijn zo gefocust op de aanschafprijs, dat deze gewoon zo laag mogelijk moet zijn.

Dus geven de fabrikanten maar 1 jaar garantie, dit om de prijs te drukken.

Re: garantie laptop

Geplaatst: 22 jan 2008 15:20
door BBCS
Kan Dell aantonen dat het geen duurzaam maar een gewoon domweg consumptie produkt is, zou het wel degelijk mogen de garantie termijn korter dan die 2 jaar te laten zijn, zo ook of/anders de consumenten deels te laten betalen voor herstel.
Laptops, computers, mp3 spelers, printers, mobiele telefoons vallen allemaal niet onder duurzame producten.

Re: garantie laptop

Geplaatst: 22 jan 2008 15:28
door puma73
BBCS,

Deze hele discussie is hier en in andere draadjes al eens gelopen, dit hoeft niet weer opnieuw.

Als iemand dit draadje serieus leest komt deze persoons alle voor en tegens, europeese richtlijnen en al dan niet op (gedeeltelijke) waarheid berustende feiten tegen.

Het draadje mag blijven maar trosradar een slotje a.u.b

Re: garantie laptop

Geplaatst: 22 jan 2008 15:33
door BBCS
Als iemand dit draadje serieus leest komt deze persoons alle voor en tegens, europeese richtlijnen en al dan niet op (gedeeltelijke) waarheid berustende feiten tegen.
Jij kijkt alleen naar de Europese richtlijn.

Echter is de verplichte 2 jaar garantietermijn in Nederland niet van toepassing (heb ik ook uitgelegd waarom.)

Ten tweede:

De Europese richtlijn is er gekomen om de fabrikanten ook te dwingen om duurzame kwaliteitsproducten te fabriceren.

En nu komt het:

De consumenten zijn daarin totaal NIET geintereseerd.
De consumenten kopen geen duurzame kwaliteitsproducten, omdat ze die te duur vinden. De consumenten kopen in het algemeen de veel goedkopere wegwerpproducten.

Een ander punt is dat computers niet onder duurzame producten vallen.
Immers is een product die een economische levensduur heeft van 3 jaar niet een duurzame product te noemen.

In de Europese richtlijn is die 2 jaar garantie op duurzame producten van toepassing, en een computer valt dus niet onder een duurzame product, dus is die 2 jaar verplichte garantie niet op een computer van toepassing.

Re: garantie laptop

Geplaatst: 22 jan 2008 15:48
door puma73
BBCS

Leer eens lezen.
Als iemand dit draadje serieus leest komt deze persoons alle voor en tegens, europeese richtlijnen en al dan niet op (gedeeltelijke) waarheid berustende feiten tegen.
Hiermee bedoel ik ALLES wat in dit draadje is beschreven. Letterlijk ALLES.

En dus niet weer van voor af aan beginnen.

Re: garantie laptop

Geplaatst: 22 jan 2008 16:29
door alfatrion
Ik sluit me aan bij puma73. Er is hier heel uitgebreid uiteen gezet waarom jij ongelijk hebt wat betreft de economische levensduur en standpunt ten aanzien van economische richtlijnen.

Re: garantie laptop

Geplaatst: 22 jan 2008 16:42
door BBCS
Hiermee bedoel ik ALLES wat in dit draadje is beschreven. Letterlijk ALLES.

En dus niet weer van voor af aan beginnen.
Kom dan niet met het verhaal dat de economische levensduur voor de consument langer is dan 3 jaar en dat de consument recht heeft op minimaal 2 jaar verplichte handelsgarantie.

Re: garantie laptop

Geplaatst: 22 jan 2008 16:47
door puma73
BBCS
Je begint irritant te worden, er is een mailtje naar radar onderweg met het verzoek een slot op deze topic te doen.

Re: garantie laptop

Geplaatst: 22 jan 2008 16:55
door BBCS
Je begint irritant te worden
Hmm, wat dacht je van jezelf?

Re: garantie laptop

Geplaatst: 22 jan 2008 18:41
door jaooknu
Mensen mensen.

Laat iedereen in hun waarde ook al hebben ze een andere mening of opvatting!

Onzinnig zeg zo op elkaar te hakken!

Herhaling van mijn tekst of niet gelezen, 10 pagina's ja geheel gelezen, steeds hetzelfde.

Daarom de opmerking over zwart wit grijs. ( met juist ietsje dieper een voorbeeld over te verwachte technische levensduur ook al weten we niet wat/welke laptop het betreft, en wat de voorgeschiedenis / offerte advies ingehouden heeft.
en dus niet kunnen oordelen / beoordelen wat daadwerkelijk indien het in een rechtzaak naar voren zou komen onder garantie zou vallen al dan niet met een vergoeding enz.

Alleen dat was dus de bedoeling en niet alleen in deze topic maar in alle topics, waar men het heeft over garantie of te verwachten technische levensduur in onze huidige consumptiemaatschappij. ( en alleen als "virtueel open" voorbeeld)


Ook wat de huidige kwaliteit ( weggooi produkten als o.a. inktjet en laserpinters, digi cams, mpx spelers enz, enz) van de produkten voor die lage prijzen is, wat fabrikanten daar werkelijk aan doen en of aan meewerken. ( dit uit/met technische ervaring op dat gebied van meer dan 25 jaar!)


Zo ook juist extra benadrukken dat op de duurzaamheid en werkelijk groen produceren dus houd meestal in ook duurzaam. ( koffiemokken versus papieren bekers als positieve uitzondering) meer gelet zou moeten worden. Van ieders kant!

Neem toch alles wat luchtiger er is meer in het leven hoor ;)


Thanks

Re: garantie laptop

Geplaatst: 22 jan 2008 18:52
door BBCS
met juist ietsje dieper een voorbeeld over te verwachte technische levensduur ook al weten we niet wat/welke laptop het betreft, en wat de voorgeschiedenis / offerte advies ingehouden heeft.
en dus niet kunnen oordelen / beoordelen wat daadwerkelijk indien het in een rechtzaak naar voren zou komen onder garantie zou vallen al dan niet met een vergoeding enz.
Toch is het heel simpel:

(nog maar een keer):

De garantieperiode bedraagt 1 tot 2 jaar (afhankelijk van de fabrikant).
De economische levensduur (dus de verwachte levensduur) bedraagt 3 jaar.
De technische levensduur bedraagt 6 tot 8 jaar.
Maar een computer die 10 jaar meegaat komt ook voor.

De economische levensduur is ook de tijd waarin een product fiscaal wordt afgeschreven.
Maar de technische ontwikkelingen bepalen ook de economische levensduur.

Het wilt dus niet zeggen dat een consument perse na 3 jaar zijn computer moet vervangen. Dat bepaalt de consument helemaal zelf.

De vitale onderdelen zijn meestal maar 2 jaar leverbaar (moederbord, processor.)

Tegenwoordig wilt een duurdere (een veel duurdere) computer niet automatisch zeggen dat de kwaliteit ook veel beter is.
Die computers kunnen nu eenmaal veel meer dan de goedkopere.

Re: garantie laptop

Geplaatst: 22 jan 2008 19:06
door jaooknu
De te verwachten Technische levensduur, is niet standaard in tijd uit te drukken!

Daar dit veel te afhankelijk is van type gebruik, omgevingsvariabelen, hoelang bepaalde werkzaamheden wel of niet aan een stuk enz enz.

Een gemiddelde geeft men al gauw, maar dit gaat juist bij de probleem gevallen meestal niet op wegens o.a. andere variabelen, dan gemiddeld!

Vandaar dus de opmerking heeft men waar voor zijn/haar geld in combinatie met aankoopadvies en daadwerkelijk gebruik.

Dus is niet zo simpel.

En zelfs een total MTBF is lastig bij gebruik van veel verschillende componenten, al dan niet later toegevoegd!


Oja de discussies hier gaan o.a. over wetjes en wat wel of niet waar is, of juist kan zijn.
Gezien de info die er daadwerkelijk is over gevraagde startende topic, is daar dus geen eenduidig antwoord op te geven!

En dat hoop ik juist men mijn bijdragen aan te tonen / verduidelijken!
Waarop het onzinnig is steeds/herhalend en veelvuldig al die wetjes met hun al dan niet juiste en/of persoonlijke interpretaties naar voren te brengen

Daar met de omschrijving in geval laptop geen spanning, oorzaak bijvoorbeeld de accu kan zijn, die al dan niet de laptop verder functioneren verhinderen kan.
En daar op Accus vaak maar 3 maanden garantie zit zal dit in dit geval een non discussie zijn.
Kan nl niet lezen/vinden of er daadwerkelijk met de accu uit de laptop genomen ook getest is!!

Re: garantie laptop

Geplaatst: 22 jan 2008 19:31
door BBCS
De te verwachten Technische levensduur, is niet standaard in tijd uit te drukken!
Klopt, maar voor de wet is deze levensduur ook totaal niet van belang.

Een laptop kan altijd kapot gaan. Dat is nu eenmaal niet te voorkomen.