LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Volgens Digital Street is de levensduur van een camera 1 jr.

Is jouw garantie niet goed verlopen? Geef hier jouw mening.
angel1978
Berichten: 11131
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Volgens Digital Street is de levensduur van een camera 1 jr.

Ongelezen bericht door angel1978 »

Dat de consument naait, liegt en bedriegt kun je misschien zelf ook wel een voorstelling van maken. Zo kan het zomaar gebeuren dat je een laptop terug neemt, welke niet goed zou zijn, nog dezelfde dag dat het verkocht is, waarvan achteraf blijkt dat hij leeg geroofd is, harde schijf weg etc. etc. Is echt gebeurd en maar 1 voorbeeld van de vele situaties die je dagelijks meemaakt.
Wacht even.. je wil zeggen dat je als winkelier een laptop terugneemt zonder deze te controleren :?

Moet ik dan nog benadrukken dat je als winkelier je zaakjes niet op orde hebt om snap je dat nu zelf ook wel :roll:
Fabrikant X kan gewoon een inferieur product maken, met grote getalen verkopen, met verreweg de grootste marge aan de strijkstok en de winkelier mag de problemen lekker oplossen.
Ook hier weer een vreemde voorstelling van zaken daar de fabrikant de spullen niet verkoopt.. Dat doet de winkelier ! Als er een fabrikant is die inferieure produkten aanbiedt naar jouw mening als winkelier, dan moet je ze NIET VERKOPEN !!! Lijkt me nogal duidelijk..
Kies je er toch voor ze wel aan te bieden aan je klanten, dan kies je ZELF voor het risico dat je er problemen mee krijgt..
Als de winkelier niet meer op goede voet leeft met een fabrikant heeft dat toch echt wel gevolgen.
Als een fabrikant mij bagger levert, dan WIL ik als winkelier daarmee toch niet meer op goede voet leven... Ik vind het echt onbegrijpelijk dat winkeliers dat maar klakkeloos accepteren alsof het logisch is..
Fabrikant levert niet wat jij of je klanten willen hebben.. Weg ermee dan.. Ga maar op zoek naar een fabrikant die dat wel kan...
Als de winkeliers nu ook eens netjes wegliepen van een fabrikant die rotzooi maakt net zoals consumenten nu ook bij winkeliers doen.. dan waren we al een heel eind !

angel1978
Berichten: 11131
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Volgens Digital Street is de levensduur van een camera 1 jr.

Ongelezen bericht door angel1978 »

Nee, de fabrikant wentelt het risico af op de ondernemer en daarmee indirect op de consument.

Hoe dan ????????????????
Elke ondernemer heeft een ondernemersrisico.. Dat moet gewoon netjes in je ondernemersplan staan.. Daar leef en onderneem je mee..
Als je dat niet snapt en/of niet goed onderschreven en afgedekt hebt, dan verdien je het niet om ondernemer te zijn !

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Volgens Digital Street is de levensduur van een camera 1 jr.

Ongelezen bericht door BBCS »

Als een fabrikant mij bagger levert, dan WIL ik als winkelier daarmee toch niet meer op goede voet leven... Ik vind het echt onbegrijpelijk dat winkeliers dat maar klakkeloos accepteren alsof het logisch is..
Fabrikant levert niet wat jij of je klanten willen hebben.. Weg ermee dan.. Ga maar op zoek naar een fabrikant die dat wel kan...
Als de winkeliers nu ook eens netjes wegliepen van een fabrikant die rotzooi maakt net zoals consumenten nu ook bij winkeliers doen.. dan waren we al een heel eind !
Als de consumenten alleen maar voor kwaliteit zouden kiezen en dat de kwaliteit belangrijker is dan de aanschaf prijs, dan heb je gelijk.

Helaas kiezen veel consumenten juist voor die winkelier die troep leveren, omdat die nu eenmaal goedkoper zijn.

Zelf weiger ik dus om Sweex en Trust te verkopen. Ook weiger ik Medion, Packard-Bell, Dell, enz te leveren. En dat neemt men mij niet in dank af, omdat ik dan veel te duur ben.

De fabrikanten onderling gaan ook met de degene mee die goedkoper leverd (oke, de kwaliteit gaat dan wel achteruit.)
Als de winkeliers nu ook eens netjes wegliepen van een fabrikant die rotzooi maakt net zoals consumenten nu ook bij winkeliers doen.. dan waren we al een heel eind !
Als de consument ook stoppen met die ziekelijke onverzadigdbare lust naar steeds maar goedkoper, dan komen we ook een heel eind.

Sorry dat ik het zeggen moet.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Volgens Digital Street is de levensduur van een camera 1 jr.

Ongelezen bericht door BBCS »

Als een fabrikant mij bagger levert, dan WIL ik als winkelier daarmee toch niet meer op goede voet leven... Ik vind het echt onbegrijpelijk dat winkeliers dat maar klakkeloos accepteren alsof het logisch is..
Was het maar zo gemakkelijk.
Ook ik ben al diverse keren tegengekomen dat ik dacht dat ik een goed product geleverd had, dat achteraf bleek dat er toch weer troep tussen zat. Dat weet je eigenlijk nooit van te voren.

Hoe vaak ik al bij draadloze routers en bedrade routers al geswitched ben van fabrikant is al bijna niet meer te tellen.

Het vervelende van dit soort zaken is dat het mij als winkelier het gewoon geld kost.

Dit valt dus onder het ondernemersrisico.
Als je dat niet snapt en/of niet goed onderschreven en afgedekt hebt, dan verdien je het niet om ondernemer te zijn !
Dit soort zaken kun je met de huidige lage marges niet afdekken.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Volgens Digital Street is de levensduur van een camera 1 jr.

Ongelezen bericht door BBCS »

Quote:
Dat de consument naait, liegt en bedriegt kun je misschien zelf ook wel een voorstelling van maken. Zo kan het zomaar gebeuren dat je een laptop terug neemt, welke niet goed zou zijn, nog dezelfde dag dat het verkocht is, waarvan achteraf blijkt dat hij leeg geroofd is, harde schijf weg etc. etc. Is echt gebeurd en maar 1 voorbeeld van de vele situaties die je dagelijks meemaakt.

Wacht even.. je wil zeggen dat je als winkelier een laptop terugneemt zonder deze te controleren

Moet ik dan nog benadrukken dat je als winkelier je zaakjes niet op orde hebt om snap je dat nu zelf ook wel
Daarom neem ik dus geen laptops terug. Alleen als die defect zijn en als de fabrikant ze ook niet meer kan repareren. Dan krijgt de klant een vervangend product of het geld terug.

Aan de andere kant mag iedereen nu computers verkopen, ook diegene die er totaal geen verstand van hebben.

Persoonlijk vind ik dat zeer triest, dit omdat die personen nooit de dezelfde service kunnen bieden als de degene die er wel verstand van hebben.

WillemV
Berichten: 1285
Lid geworden op: 10 mar 2007 01:23

Re: Volgens Digital Street is de levensduur van een camera 1 jr.

Ongelezen bericht door WillemV »

Geplaatst op 17 Mei 2009 01:46 door angel1978

Elke ondernemer heeft een ondernemersrisico.. Dat moet gewoon netjes in je ondernemersplan staan.. Daar leef en onderneem je mee..
Als je dat niet snapt en/of niet goed onderschreven en afgedekt hebt, dan verdien je het niet om ondernemer te zijn !
Inderdaad. Maar ik heb de indruk dat winkeliers in hun ondernemingsplan (als ze dat al maken) hier wel degelijk rekening mee houden. In die zin dat de gebudgetteerde garantiekosten uitermate laag zullen zijn. Omdat ze weten dat ze toch wel wegkomen met het weigeren van garantie. De reacties van winkeliers op dit forum, met name die van BBCS tonen dat wel aan; door de krampachtigheid waarmee ze het consumentenrecht en het bestaan van de wettelijke garantie structureel blijven ontkennen.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Volgens Digital Street is de levensduur van een camera 1 jr.

Ongelezen bericht door BBCS »

Maar ik heb de indruk dat winkeliers in hun ondernemingsplan (als ze dat al maken) hier wel degelijk rekening mee houden. In die zin dat de gebudgetteerde garantiekosten uitermate laag zullen zijn. Omdat ze weten dat ze toch wel wegkomen met het weigeren van garantie.
Je hebt het mis.

Omdat de concurrentie de winstmarges steeds lager maken om maar de goedkoopste te kunnen zijn en om klanten aan te trekken is er geen ruimte meer voor die budgetering van de garantiekosten.

Een voorbeeld:

Een laptop kost inkoop: €389,00 ex btw.
Voor een gezonde winstmarge wordt 35% berekend. Dan kom je op een bedrag van € 624,93.
Als dan ook nog 8% garantieafwikkelingen gereserveerd moet worden, dan komt dat op € 49,99.
Het verkoopbedrag ligt dan op: € 674,92.

Dan zie je dat bij een winstmarge van 15% zonder marge voor de garantieafwikkelingen de verkoopprijs zakken tot € 532,35

Op internet zie je dan verkoopprijzen van: € 499,99, waarbij men een winstmarge hanteerd van 8%.
Bij die 8% hanteerd men geen 8% garantieafwikkelingen, enz.

Ook zijn er al prijzen te zien vanaf €465,-

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Volgens Digital Street is de levensduur van een camera 1 jr.

Ongelezen bericht door BBCS »

door de krampachtigheid waarmee ze het consumentenrecht en het bestaan van de wettelijke garantie structureel blijven ontkennen.
Door die regels van Europa is het gewoon einde voor de kleine ondernemers en hebben alleen grote ketens met grote afzet bestaansrecht.

En dat kan tuurlijk nooit de bedoeling zijn.

Toolboy

Re: Volgens Digital Street is de levensduur van een camera 1 jr.

Ongelezen bericht door Toolboy »

Een ondernemer moet zorgen dat ie achter zijn produkten kan staan en die verkopen.. Durft hij niet achter die produkten te staan omdat de kwaliteit te wensen overlaat of anderszins er problemen te verwachten zijn, dan moet ie ze niet verkopen... .

OK dat doe ik dus en verkoop een boormachine van 30 euro en meld de koper dat deze een garantie heeft van 6 maanden.(koop wordt gesloten)

Laat nu dat ding na 12 maanden kapot gaan en de koper komt op deze site terecht waar er velen brullen dat je altijd 2 jaar garantie hebt.

snappie Groet T

WillemV
Berichten: 1285
Lid geworden op: 10 mar 2007 01:23

Re: Volgens Digital Street is de levensduur van een camera 1 jr.

Ongelezen bericht door WillemV »

Geplaatst op 17 Mei 2009 10:06 door BBCS
Maar ik heb de indruk dat winkeliers in hun ondernemingsplan (als ze dat al maken) hier wel degelijk rekening mee houden. In die zin dat de gebudgetteerde garantiekosten uitermate laag zullen zijn. Omdat ze weten dat ze toch wel wegkomen met het weigeren van garantie.
Je hebt het mis.

Omdat de concurrentie de winstmarges steeds lager maken om maar de goedkoopste te kunnen zijn en om klanten aan te trekken is er geen ruimte meer voor die budgetering van de garantiekosten.
Huh? Hoezo heb ik het mis. Jouw opmerking bevestigd juist hetgeen ik geschreven heb:
De concurrentie kan die winstmarge lager maken omdat ze geen voorziening voor garantiekosten maken. Omdat ze weten dat ze toch wel wegkomen met het weigeren van (wettelijke) garantie.
Een laptop kost inkoop: €389,00 ex btw.
Voor een gezonde winstmarge wordt 35% berekend. Dan kom je op een bedrag van € 624,93.
Als dan ook nog 8% garantieafwikkelingen gereserveerd moet worden, dan komt dat op € 49,99.
Het verkoopbedrag ligt dan op: € 674,92.
Dit is op zich wel interessant. Echter een opmerking:
Hoe kom jij aan die 8% over de verkoopwaarde inclusief 19% BTW?
Door die regels van Europa is het gewoon einde voor de kleine ondernemers en hebben alleen grote ketens met grote afzet bestaansrecht.
Dat zal wel meevallen. Maar als iedereen, dus ook de grote ketens zich netjes aan de huidige wetgeving zouden houden, is er niks aan de hand. :wink:

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Volgens Digital Street is de levensduur van een camera 1 jr.

Ongelezen bericht door BBCS »

Maar als iedereen, dus ook de grote ketens zich netjes aan de huidige wetgeving zouden houden, is er niks aan de hand.
Hoeven ze vaak niet, omdat het qua verkoopprijs weer gunstiger is voor de consument.
De concurrentie kan die winstmarge lager maken omdat ze geen voorziening voor garantiekosten maken. Omdat ze weten dat ze toch wel wegkomen met het weigeren van (wettelijke) garantie.
Daarin heb je gelijk.
Als de grote ketens dit massaal doen, is het voor de kleine ondernemer verdomd lastig om dan die regels na te leven.

De fabrikanten hebben wat dat betreft ook wel eens ingegrepen. Maar dat werd gelijk verboden, omdat het onder "kartelvorming" zou vallen. En prijsafspraken maken is niet toegestaan.

In het verleden was dat wel anders.
Als een winkelier ver onder de prijs ging zitten, haalde de fabrikant de producten terug uit die winkel.
De fabrikanten mogen dergelijke acties niet meer uitvoeren. (helaas.)

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Volgens Digital Street is de levensduur van een camera 1 jr.

Ongelezen bericht door BBCS »

Quote:
Een laptop kost inkoop: €389,00 ex btw.
Voor een gezonde winstmarge wordt 35% berekend. Dan kom je op een bedrag van € 624,93.
Als dan ook nog 8% garantieafwikkelingen gereserveerd moet worden, dan komt dat op € 49,99.
Het verkoopbedrag ligt dan op: € 674,92.
Dit is op zich wel interessant. Echter een opmerking:
Hoe kom jij aan die 8% over de verkoopwaarde inclusief 19% BTW?
Oei! :oops:
Je hebt gelijk! :oops:

Dat moet tuurlijk over het bedrag ex btw berekend worden en daarna pas de 19% btw.
Mijn excuses. :oops:

WillemV
Berichten: 1285
Lid geworden op: 10 mar 2007 01:23

Re: Volgens Digital Street is de levensduur van een camera 1 jr.

Ongelezen bericht door WillemV »

Geplaatst op 17 Mei 2009 13:16 door BBCS

Dat moet tuurlijk over het bedrag ex btw berekend worden en daarna pas de 19% btw.
Oké, dan is dat in ieder geval duidelijk. Maar hoe kom je aan die 8% van je omzet (dus inclusief brutto marge)? Begrijp mij niet verkeerd, ik zeg niet dat dat per definitie onjuist is. :wink:

Maar op deze manier ga je ervan uit dat de garantiekosten 8% van je omzet zijn. Een vereenvoudigd voorbeeld:

Je verkoopt 20 laptops van € 625,= per stuk. Je omzet is dan € 12.500,=. De te verwachten garantiekosten zijn dan 12.500 x 8% = € 1.000,=. Jouw inkoopprijs van zo'n laptop (marge 35%) is 625 ./. 1,35 = € 463. Stel dat de helft van de garantieclaims onder de fabrieksgarantie valt en jou dus niets kost en dat een reparatie/vervanging door jou uitgevoerd jou gemiddeld € 100,= kost aan materialen en uurtarief.

Bovenstaand voorbeeld is mijnsinziens een heel voorzichtige schatting in het voordeel van de winkelier. In de praktijk gaan de meeste laptops binnen de fabrieksgarantie kapot en die gemiddelde € 100,= reparatie/vervangingskosten is hoog te noemen. Het gaat hier over de kostprijs voor de winkelier van het geheel. De winst is al genomen bij de verkoop van die laptops.

Van die € 1.000,= kun je dus gemiddeld 10 laptops repareren/vervangen. Dat is de helft van alle garantie claims want de andere helft valt onder de fabrieksgarantie.

Dit betekent dan dat gemiddeld alle laptops binnen de wettelijke garantie kapot zullen gaan. Dat lijkt mij wat overdreven. :lol:

En dan ga ik er nog vanuit dat alle garantie claims gehonoreerd worden en er dus nooit 'gebruikersfouten' zijn...

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Volgens Digital Street is de levensduur van een camera 1 jr.

Ongelezen bericht door BBCS »

Oké, dan is dat in ieder geval duidelijk. Maar hoe kom je aan die 8% van je omzet (dus inclusief brutto marge)? Begrijp mij niet verkeerd, ik zeg niet dat dat per definitie onjuist is.
Dat is volgens de boekhoudkundige cursussen.
Dit om eventuele garantieafwikkelingen af te dekken.

Als je kijkt naar de gezonde winstmarges om een bedrijf gezond te runnen, dan zijn garantieafwikkelingen na de garantieperiode ook beter op te vangen.

Echter is dat de ideale situatie.

Wat in de praktijk voorkomt is dat die winstmarges helemaal niet op 35% liggen, maar voor laptops liggen die nu tussen de 5% en de 15%, waarbij geen ruimte is voor die marge voor de garantieafwikkelingen.

Punt 2:
De fabrikant garandeerd de goede werking gedurende de fabrieksgarantie, daarna niet meer (is een ongeschreven regel, dus vind je ook nergens op internet terug.)

Dus wat krijg je?

Dat de winkelier gedurende de gemiddelde levensduur garant moet staan (voor computers zegt men 3 tot 6 jaar) terwijl de fabrikant maar 2 jaar garant staat.

Echter mag de fabrikant na het verstrijken van de garantieperiode alle kosten in rekening brengen.

Met het gevolg daarvan dat door de zeer lage winstmarges die kosten niet afgedekt kunnen worden.

Bovenstaand voorbeeld is mijnsinziens een heel voorzichtige schatting in het voordeel van de winkelier. In de praktijk gaan de meeste laptops binnen de fabrieksgarantie kapot en die gemiddelde € 100,= reparatie/vervangingskosten is hoog te noemen. Het gaat hier over de kostprijs voor de winkelier van het geheel. De winst is al genomen bij de verkoop van die laptops.


In de praktijk zitten de problemen ook niet in de garantieperiode (de fabrieksgaranties) maar buiten de fabrieksgaranties en binnen de gemiddelde levensduur. Dit is zeg maar het grijze gebied.
Dit betekent dan dat gemiddeld alle laptops binnen de wettelijke garantie kapot zullen gaan. Dat lijkt mij wat overdreven.
Ligt eraan welke termijn je voor de gemiddelde levensduur hanteerd.
De fabrikanten hanteren voor computers en laptops 3 jaar.
Echter de consumentenorganisaties 5 tot 6 jaar.
De economische levensduur bedraagt zoals ik al eerder aangaf 2 tot 3 jaar. Daarna is de computer economisch niks meer waard. De technische ontwikkeling draagt daar ook een steentje bij.

Tuurlijk kan een laptop als men er netjes mee omgaat 5 tot 10 jaar meegaan. Technisch gezien is dat mogelijk.
Maar om dan gelijk te zeggen dat men garantie heeft gelijk aan de technische levensduur is ook weer zeer sterk overdreven. Daarbij komt ook nog dat de winkelier die kosten nooit kan afdekken. Dit omdat door de technische ontwikkelingen de onderdelen dan al niet meer leverbaar zijn, en dat de consument dan een veel beter systeem zou krijgen waarbij de consument ook nog flink op vooruit gaat.
Dat moet ook meegenomen worden in het plaatje.

Valt een computer onder duurzame producten? Persoonlijk zeg ik nee.
Dit zeg ik als monteur zijnde.

De maximale garantieduur voor computers (dus wettelijke bescherming) is door de technische ontwikkelingen maximaal 3 jaar. 5 tot 6 jaar is onrealistisch.

WillemV
Berichten: 1285
Lid geworden op: 10 mar 2007 01:23

Re: Volgens Digital Street is de levensduur van een camera 1 jr.

Ongelezen bericht door WillemV »

Je valt zoals gewoonlijk weer in herhalingen BBCS. Maar het mag duidelijk zijn dat jouw voorbeeld berekening van de garantiekosten van 8% over de omzet + 19% BTW nergens op slaat. Dat is vele malen te hoog. Dus wederom een misleidende reactie van jou om consumenten op het verkeerde been te zetten.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Volgens Digital Street is de levensduur van een camera 1 jr.

Ongelezen bericht door BBCS »

Maar het mag duidelijk zijn dat jouw voorbeeld berekening van de garantiekosten van 8% over de omzet + 19% BTW nergens op slaat.
Boekhoudkundig is dat een percentage voor eventuele garantieclaims te kunnen bekostigen.

Daarnaast heb ik al aangegeven dat ik een foutje gemaakt heb en dat hersteld heb van die 8% over de omzet + 19% BTW.

Toch vreemd dat je daar weer over begint.
Jammer.
Je valt zoals gewoonlijk weer in herhalingen BBCS.
Jullie bekijken de zaken vanuit de theoretische oogpunt en ik vanuit de praktijk.

Wat ik pas op het verkeerde been zetten vind is de theoretische kant steeds bekijken en maar dom de regeltjes volgen zoals die vanuit Europa worden gegeven.

Laat ik het zo zeggen:
Als ik de regeltjes van Europa zou opvolgen MOET ik de consument wel voor de gek houden en tegen de consument gaan liegen.
En dat verdom ik dus.
Ik kan als winkelier pas de regeltjes naleven als Europa de fabrikanten de dezelfde regels gaat opleggen als voor de winkelier.

Want wat een aantal van jullie maar niet willen snappen:

Als de fabrikant garant staat voor de goede werking voor één jaar, kan de winkelier nooit garant staan voor 3 tot 5 jaar. Dat bestaat niet.
Als de fabrikant dat niet kan, kan de winkelier dat zeker niet.

Europa en een aantal van jullie zeggen dat de winkelier dat wel kan en dat de winkelier 3 tot 5 jaar garant kan staan, terwijl de fabrikant maar 1 jaar garant staat. En dat is dus een gigantische leugen. De winkelieren die dat wel doen houden pas de consumenten voor de gek.

Dat is dus de hele tijd wat ik duidelijk probeer te maken, alleen willen dat een aantal maar niet snappen.

angel1978
Berichten: 11131
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Volgens Digital Street is de levensduur van een camera 1 jr.

Ongelezen bericht door angel1978 »

Dat is dus de hele tijd wat ik duidelijk probeer te maken, alleen willen dat een aantal maar niet snappen.
Je plaat blijft hangen BBCS!

wat jij maar niet wilt snappen is dat een goede ondernemer deze zaken die jij zo'n groot probleem vindt al lang heeft afgekaart in een GOED ondernemersplan..
Zoals ik 't nu zie, heb je je garantiekosten die gewoon in je ondernemersplan moeten staan niet zelf beredeneert en uitgerekend, maar gewoon uit een boekhoudboekje gehaald en daar reken je nu mee..

Sterker nog, ik betwijfel zelfs of je wel een fatsoenlijk ondernemersplan hebt en daarin duidelijk hebt staan wat jouw garantiebekostigingen zijn...

Precies om die reden kom jij in de problemen als er mensen terugkomen met een apparaat en vind je dat zo vervelend terwijl je daar eigenlijk niet om zou moeten geven omdat je daar al lang rekening mee gehouden hebt...

Dat probeer je dan wel elke keer te verbloemen met je geleuter over Europa en regeltjes...

Maar zoals ik 't nu zie heb je gewoon niet fatsoenlijk nagedacht over je eigen bedrijfsvoering ! Echt goed rekenen kun je ook niet en de percentages haal je uit boekjes :oops:

WillemV
Berichten: 1285
Lid geworden op: 10 mar 2007 01:23

Re: Volgens Digital Street is de levensduur van een camera 1 jr.

Ongelezen bericht door WillemV »

Geplaatst op 17 Mei 2009 22:41 door BBCS

Boekhoudkundig is dat een percentage voor eventuele garantieclaims te kunnen bekostigen.

Daarnaast heb ik al aangegeven dat ik een foutje gemaakt heb en dat hersteld heb van die 8% over de omzet + 19% BTW.
Welnee. Jij probeerde, met je berekening aan te tonen wat de prijsstijging van een laptop zou zijn wanneer de winkelier netjes (wettelijke) garantie zou geven. Die berekening klopt van geen kanten, dat is wel aangetoond. Daardoor was dat gewoon een misleidende reactie van jou. En dat weet jij best.
Toch vreemd dat je daar weer over begint.
Jammer.
Ik begrijp dat jij dat jammer vind. :wink:
Jullie bekijken de zaken vanuit de theoretische oogpunt en ik vanuit de praktijk.
Jij bent zelf met een theoretische berekening begonnen. Jouw waardeloos plannetje om fabrikanten ook te verplichten wettelijke garantie te laten geven is ook niets anders dan een theorie. Juist de huidige wetgeving is de praktijk.
Europa en een aantal van jullie zeggen dat de winkelier dat wel kan en dat de winkelier 3 tot 5 jaar garant kan staan, terwijl de fabrikant maar 1 jaar garant staat. En dat is dus een gigantische leugen. De winkelieren die dat wel doen houden pas de consumenten voor de gek.
Dat kan ook. Als iedereen zich aan de wet houdt. De prijzen zullen dan automatisch stijgen. Dat is wat anderen zeggen. Niet zo liegen BBCS.
Dat is dus de hele tijd wat ik duidelijk probeer te maken, alleen willen dat een aantal maar niet snappen.
Ik snap precies wat je bedoeld. Het klopt alleen niet wat je zegt. Dat dit niet klopt is vaak goed onderbouwd hier gepost. Jij bent daar nog nooit op in gegaan. In plaats daarvan blijf je maar steeds diezelfde onzin herhalen. Daar ga je niet mee weg komen. Al is het alleen maar omdat anders hier toevallig voorbij komende bezoekers op zoek naar informatie, op het verkeerde been gezet worden.

alfatrion
Berichten: 21963
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Volgens Digital Street is de levensduur van een camera 1 jr.

Ongelezen bericht door alfatrion »

Toolboy schreef:[ik] verkoop een boormachine van 30 euro en meld de koper dat deze een garantie heeft van 6 maanden.(koop wordt gesloten)

Laat nu dat ding na 12 maanden kapot gaan en de koper komt op deze site terecht waar er velen brullen dat je altijd 2 jaar garantie hebt.

snappie Groet T
Uit het feit dat jij een boormachine goedkoop hebt verkocht volgt niet dat deze een lage gemiddelde levensduur heeft. Het zelfde geld voor het garantie verhaal. Je refereert hier aan de Gamma boor en daarvan bleek uit een test dat de prestatie te wensen over liet. Ook daar kun je niets afleiden over de gemiddelde levensduur.

Het kan best dat na 12 maanden slechts 10% stuk is. Digitale camera's van Trust zijn niet van goede kwaliteit maar ook zij gaan ook vijf jaar mee.

Wat de consument mag verwachten van een product hangt niet af van de prijs noch van de meegeleverde garantie. Het merk speelt wel een rol maar blijkbaar niet in de mate dat men uit moet gaan zes maanden.
BBCS schreef:Een laptop kost inkoop: €389,00 ex btw.
Voor een gezonde winstmarge wordt 35% berekend. Dan kom je op een bedrag van € 624,93.
Als dan ook nog 8% garantieafwikkelingen gereserveerd moet worden, dan komt dat op € 49,99.
Het verkoopbedrag ligt dan op: € 674,92.
Waarom in deze volgorde? Geef jij garantie je winstmarge? Je vraagt daar €10,89 voor.

Op de verkoop van één laptop wil je als pure winst €136,15 maken. Hoeveel tijd ben je kwijt om één laptop te verkopen?

€ 389 x (1.08 + .35) x 1.19 = € 661,96
Laatst gewijzigd door alfatrion op 17 mei 2009 23:34, 1 keer totaal gewijzigd.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Volgens Digital Street is de levensduur van een camera 1 jr.

Ongelezen bericht door BBCS »

Welnee. Jij probeerde, met je berekening aan te tonen wat de prijsstijging van een laptop zou zijn wanneer de winkelier netjes (wettelijke) garantie zou geven. Die berekening klopt van geen kanten, dat is wel aangetoond. Daardoor was dat gewoon een misleidende reactie van jou. En dat weet jij best.
Ten eerste gaf ik aan wat de winstmarges zijn om een bedrijf gezond te draaien, met daarbij een marge apart voor de garantieafwikkelingen.
Dit staat zo in de boeken.
Dat is niet misleidend (bekijk het toch verdorie niet steeds vanuit het oogpunt van de consument) maar puur uit de boeken van de bedrijfskunde.
Daarbij zijn er veel meer kosten dan alleen die garantieafwikkelingen.
Jouw waardeloos plannetje om fabrikanten ook te verplichten wettelijke garantie te laten geven is ook niets anders dan een theorie.
Dat is geen waardeloos plannetje. Dat is de realiteit (die jij niet onder ogen wilt zien.)

De winkelier is een doorverkoper, koopt dus producten in bij de fabrikant en verkoopt het weer door aan de eindgebruiker.
Dat is niet misleidend. Dat is nu eenmaal zo.
Dus als de fabrikant maar garant staat voor 1 jaar, vind jij het normaal dat de winkelier dan voor 3 tot 5 jaar garant moet staan. Dat is echt dwaas.

Echt lachen!:
De fabrikant zegt: ik sta 1 jaar garant en de winkelier zegt dat hij 4 jaar garant staat.
Dat is pas echt misleidend. De winkelier is niet de fabrikant van het product en kan dus nooit langer garant staan dan de fabrikant.
Waarom moet een winkelier onwaarheden gaan zeggen, puur omdat Europa dit zo zegt????
Nogal tegenstrijdig.
Al is het alleen maar omdat anders hier toevallig voorbij komende bezoekers op zoek naar informatie, op het verkeerde been gezet worden.
Wat me echt van je tegenvalt is dat je gewoon blindelings de regeltjes volgt en dit voor waarheid aanneemt, terwijl het toch duidelijk is dat de regeltjes niet kloppen.

Voorbeeld:
De fabrikant zegt: ik sta 1 jaar garant en de winkelier zegt dat hij 4 jaar garant staat.
Dat kan dus niet.

Van een goedkoop product mag je hetzelfde verwachten als van een dure.

Ook zeer misleidend.
Want daarmee zeg je dus dat je van de goedkoopste accuboormachine van de Gamma hetzelfde duurzaamheid en kwaliteit van de duurste DeWalt of Makita mag en kunt verwachten.
Dat kan dus niet. Dus klopt dat ook weer niet.

Gesloten