deze tekst is gekopieerd uit het forum van EwekaGG op
www.ewekagg.nl
Wie zijn wij?
Wij zijn een aantal klanten, variërend van dorpsgek, contractbeheerder, juridisch adviseur tot advocaat die vinden dat alle klanten van Eweka recht hebben op duidelijke voorwaarden en een duidelijk contract zonder mistige zaken of onduidelijkheden.
Waarom zo?
Waarom niet? We leven in een vrij land en als het al ergens mogelijk is je mening te spuien over zaken is dat wel in Nederland en waarom zouden niet alle klanten op de hoogte zijn van lopende zaken? Met openheid en eerlijkheid zijn problemen het soepelste op te lossen.
Waarom open en eerlijk en toch een topic lock?
We hebben de G.G. gevraagd om deze topic te locken zodat hier geen meters discussie gaan ontstaan. Vaak missen de discussies op een forum het uiteindelijke doel en na 3 bladzijden wordt het onoverzichtelijk en off-topic.
Met welk doel?
Het doel van het beschikbaar stellen van deze info is een gezond overleg of discussie op gang brengen tussen de G.G. en Eweka over de problemen die er zitten in de voorwaarden, het “contract” en de ontevredenheid van een aantal klanten en -misschien- hieruit voortvloeiend: een nieuw contract en nieuwe duidelijke algemene voorwaarden.
Disclaimertje?
Alle gegevens zijn naar waarheid en eerlijkheid op- en uitgezocht en juridisch laten controleren en we zijn van mening dat er een flink probleem zit in een aantal zaken maar: Ben je van plan naar een advocaat of rechter te stappen of wil je proberen onder je “contract” uit te komen met onderstaande gegevens, prima, doe ermee wat je zelf wilt maar kom niet bij ons of de G.G. of Eweka uithuilen of verhaal halen, alle gevolgen zijn voor jezelf.
Het verhaal ...
Er waren eens een aantal idioten ..... die op een mistige dag wat juridisch aan het kleppen waren over de klagende klanten van Eweka en we vroegen onszelf af wie er nou gelijk had daarin en hoe zitten de zaken nu werkelijk. Er ontstond een compleet forum elders met klachten, het forum op Tros radar werd groter, voller enzovoorts maar er kwam niemand met een oplossing en er was ook niemand die zaken ging controleren. Uiteindelijk besloten we zelf maar eens wat te gaan controleren, waarom niet, als er problemen zitten in voorwaarden en contracten moeten die opgelost worden!
*******************************************************************************************************
Het “contract”:
In het huidige “contract” van Eweka wordt niet gesproken over een contract. Je plaatst een bestelling bij Eweka en het uiteindelijke product (adsl lijn) wordt in gebruik genomen. Op dat moment ben je al akkoord gegaan met de betaling van je inschrijfgeld (voor zover nu nog van toepassing) en vanaf het moment dat de lijn in bedrijf is wordt er geld van je rekening gehaald maandelijks. In principe heb je dan wel een overeenkomst met Eweka want je bent akkoord met de levering van je lijn en betaald hier maandelijks voor (opzegtermijn zou dan wettelijk 1 maand zijn).
De voorwaarden:
Er wordt op de offerte gesproken van voorwaarden die gedeponeerd zijn bij de Kamer van Koophandel te Alkmaar en die te vinden zijn op internet.
Handig, alleen zijn de voorwaarden op internet te pas en te onpas aan te passen en te bewerken dus kun je zo je twijfels hebben over de juridische waarde van deze versie. Aan een document OP internet kan namelijk geen enkele juridische status gegeven worden, wel vanuit een auteurswet/recht maar dat is hier niet van toepassing.
In de wet staat dat een beding (artikel) in algemene voorwaarden vernietigbaar is indien de gebruiker (Eweka) aan de wederpartij (klant) niet een redelijke mogelijkheid heeft geboden om van de algemene voorwaarden kennis te nemen.
Verder staat er in de wet dat de voorwaarden ter hand moeten worden gesteld aan de gebruiker (klant) en indien dit redelijkerwijs niet mogelijk is, voor de totstandkoming van de overeenkomst aan de gebruiker (klant) heeft bekend gemaakt dat de voorwaarden bij hem ter inzage liggen of bij een door hem opgegeven Kamer van Koophandel en Fabrieken of een griffie van een gerecht zijn gedeponeerd, alsmede dat zij op verzoek zullen worden toegezonden.
Eweka verwijst naar de Kamer van Koophandel te Alkmaar en naar internet en verder niets. Er wordt niet aangegeven in het ‘contract’ dat de algemene voorwaarden op te vragen zijn of in te zien ter plaatse bij Eweka in Alkmaar.
Uit onderzoek is gebleken dat er de volgende voorwaarden op internet gestaan hebben: 01-01-2002 (gedateerd 01-01-2002) en 23-10-2002 (gedateerd 08-06-2002)
Er is dus pas sinds 23-10-2002 de versie 08-06-2002 op internet te vinden.
Daarop zijn we bij de Kamer van Koophandel in Alkmaar de gegevens op gaan vragen. We dachten daar dan versie 08-06-2002 aan te treffen, helaas, dit was niet het geval. Hieronder staan de gegevens van 2 bedrijven waar de voorwaarden door gedeponeerd zouden kunnen worden maar het meest logische was Eweka Internet Services omdat je daar ook zaken mee doet. (voor de zekerheid hebben we Eweka/Eweka Opleidingen en Automatisering ook meegenomen)
De documenten zijn gewaarmerkt wat simpelweg inhoud dat de inhoud gegarandeerd wordt door de Kamer van Koophandel en de verstrekte documenten juridisch waterdicht zijn. We hebben speciaal verzocht om een gewaarmerkt bedrijven uittreksel voorzien van de algemene voorwaarden zoals gedeponeerd.
Als het goed is komt er dan een document waarin de bedrijfsgegevens staan, de algemene voorwaarden zijn ingevoegd (inclusief datum van deponeren) en gewaarmerkt.
Uit de ontvangen gegevens blijkt dat beide bedrijven: Eweka/Eweka Opleidingen en Automatisering & Eweka Internet Services beide GEEN algemene voorwaarden hebben gedeponeerd tot de datum waarop de uittreksels gemaakt zijn (13-11-2003).
Ter info, het gaat om de volgende KvK registratienummers:
37070195 Eweka/Eweka opleidingen en Automatisering B.V.
37100369 Eweka Internet Services B.V.
Nog een klein, detail:
Eweka Internet Services B.V. is ingeschreven in het handelsregister sinds 14-02-2002 en de akte van oprichting is opgemaakt op 13-02-2002. Hoe kunnen er dan voorwaarden zijn van 01-01-2002? Inmiddels hebben we vernomen dat de activiteiten rondom internet verplaatst zijn van Eweka/Eweka Opleidingen en Automatisering naar Eweka Internet Services.
Wat daarmee is bereikt is dat bij een faillissement de B.V. Eweka Internet Services zonder verdere gevolgen voor Eweka/Eweka opleidingen en automatisering failliet kan gaan (de eindverantwoordelijke is namelijk verandert). Geen reden tot paniek, de klant staat toch achterin de lijst van schuldeisers maar wel een wijziging die bekend had moeten worden gemaakt in de zin van dat alle bedrijfsactiviteiten van Eweka/Eweka Opleidingen en Automatisering met betrekking tot internet zijn overgenomen door Eweka Internet Services. Er is in de voorwaarden niets verandert maar je doet in principe wel zaken met een ander bedrijf. Klanten van voor 14-02-2002 hadden hiervan dus op de hoogte gesteld moeten worden. De details rondom deze nieuwe bedrijfsstructuur laten we verder in het midden.
Een ieder die deze gegevens wil inzien kan ze opvragen bij de Kamer van Koophandel te Alkmaar en op verzoek willen wij ook wel een (volledige) scan (4 pagina's) beschikbaar stellen aan de G.G. als die dat zinvol vinden.
Nu zijn er in een andere topic opmerkingen gemaakt, er zouden wel voorwaarden zijn bij de Kamer van Koophandel.
Hierop hebben we op 18-11-2003 en 20-11-2003 twee personen telefonisch de bovenstaande gegevens laten controleren en beide kregen hetzelfde te horen: er is niets verandert aan de gegevens die we hebben, dus geen voorwaarden gedeponeerd. Als de gewaarmerkte documenten onjuist zouden zijn heeft de afdeling wetsuitvoering van de Kamer van Koophandel in Alkmaar een 'klein' probleempje.
Bij welk bedrijf en onder welke naam zouden ze dan wel gedeponeerd zijn? In ieder geval niet onder het bedrijf waar we de rekeningen aan betalen, Eweka Internet Services.
*******************************************************************************************************
Een aantal puntjes die verandert zouden kunnen worden:
Het huidige “contract” wordt bestelling genoemd en is niet duidelijk herkenbaar als zijnde een contract.
Je zou als je een abonnement bij Eweka Internet Services wilt een compleet contract in 2-voud moeten ontvangen met daarbij de voorwaarden (ook in 2-voud) en 1 exemplaar ondertekent (ook de voorwaarden!) terug moeten sturen. Of nog eenvoudiger, druk ze af op de achterzijde van het briefpapier en maak aan de voorzijde de vermelding dat de voorwaarden op de achterzijde staan!
Als je naar voorwaarden verwijst die bij de Kamer van Koophandel gedeponeerd zouden zijn, deponeer ze daar dan ook. En ter info is het handig als de gedeponeerde voorwaarden op internet geplaatst worden als ‘naslagwerkje’ maar de internet versie heeft geen rechtsgeldigheid.
Wijzigingen in voorwaarden moeten 30 dagen vantevoren schriftelijk worden medegedeeld aan klanten zodat mensen de gelegenheid krijgen ze te weigeren of op te zeggen of anders af te spreken met Eweka.
*******************************************************************************************************
De gevolgen?
Wat de gevolgen kunnen zijn van onjuiste (en misschien wel ongeldige) contracten en voorwaarden laat zich raden …. of je daar blij mee moet zijn als klant of als provider is een ander verhaal …