Dat is hier niet van toepassing.Overgens vraag ik me af of de winkelier, in het voorbeeld, wel de algemene voorwaarden aan de consument heeft gegeven, en dat kan bewijzen, want anders is die algemene voorwaarden te vernietigen, maar dat terzijde.
Waarom zou het de gierigheid van de winkelier dienen?De fabrieksgarantie afpakken kan dan alleen nog de gierigheid van de winkelier dienen en dat is geen goede reden om anders te doen. Een dergelijk beding is dan dus onredelijk bezwarend voor de koper omdat hem daarmee de mogelijkheid ontneemt om een prestatie op te eisen, zonder goede reden, waar hij wel voor heeft betaalt en derhalve vernietigbaar.
Ik vind dit zelf een grove belediging voor de monteurs die proberen om zeer dierbare gegevens alsnog veilig te stellen.
Ik noem dit stank voor dank.
Zie het niet alleen volgens de regels.
Stel je eens voor dat je een winkelier bent en dat een klant terugkomt met een defecte externe harde schijf.
De klant is helemaal in paniek, omdat er zeer waardevolle gegevens op staan en de klant heeft voor de rest geen andere backups.
De klant heeft recht op garantie, maar dan mag jij als winkelier de externe harde schijf niet openen, omdat anders de garantie vervalt.
Je wilt toch de klant helpen, want die is helemaal in paniek, omdat de gegevens niet verloren mogen gaan.
Je zegt tegen de klant dat er wel een mogelijkheid bestaat om toch te proberen om die gegevens veilig te stellen, maar dan moet de verzegeling kapot worden gemaakt om de behuizing van de externe harde schijf open te maken, maar dat dan wel de garantie vervalt.
De klant heeft de keuze: gaat hij voor de garantie of gaat hij voor zijn gegevens.
De klant kiest voor de tweede optie.
Je probeert om de gegevens veilig te stellen, maar de harde schijf doet niets en wat je ook probeert, de gegevens kun je niet terughalen.
Na een paar uur proberen, stop je ermee en je gaat de klant het slechte nieuws vertellen.
Een tijdje later krijg je een brief, waarin gesomeerd wordt dat jij als winkelier de klant kosteloos een nieuwe externe harde schijf moet verstrekken, omdat hij daar recht op hebt.
Dan voel je je als winkelier genaaid. Stank voor dank.
Als een volgende keer zo'n klant komt, bedenk je voortaan wel dat je hem wilt gaan helpen om zijn gegevens veilig te stellen. Die klanten kunnen dan de pot op!