LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] studenten ov-chipkaart verloren/defect, geen vergoeding!

Reis je vaak met het openbaar vervoer of taxi en heb je hierover een uitgesproken mening? Laat het ons hier weten.
piet jagers

Re: studenten ov-chipkaart verloren/defect, geen vergoeding!

Ongelezen bericht door piet jagers »

zoals pas op tv de hoogleraar recht al zei het is tegenwoordig schering en inslag
bedrijven plukken de mensen gewoon kaallllllll dubbele tarieven en noem het allemaal maar op.... en waar zit de politiek ..
zoals gewoonlijk te vergaderen waar ze dus ook nog eens een keer rijkelijk voor betaalt worden.. en iets uitvoeren ho maar .. want we zitten lekker en hebben een rijkelijk betaalt baantje..

Jorine

Ongelezen bericht door Jorine »

Het is werkelijkwaar een regelrechte ramp die studenten OV-chipkaart. Vooral met de nieuwe regels dat je verplicht bent in te checken en dat er geld op zou moeten staan. Er was voorheen voor de organisatie geen geld aan ons te verdienen en nu hebben ze voorwaarden ingevoerd zodat we zowel boetes kunnen betalen op momenten dat we gewoon gratis zouden moeten kunnen reizen, en ze kunnen onze opgeladen chip incaseren wanneer er iets met de kaart gebeurd.

Sinds een week scant mijn studenten ov-chip ook niet meer, ik vond het gek om er vanuit te gaan dat ik daardoor niet meer gratis mocht reizen gezien er aan de omstandigheden niets veranderd is. Ik ben nogsteeds student en heb nogsteeds recht op gratis reizen, dus heb ik even doorgereist met mijn kapotte ov-chip. Totdat ik er op gewezen werdt door een 'tramconductrice' dat ik een kaartje moest kopen... Ik vind het zo raar en krom! Laten we gewoon even kijken naar voor de ov-chip, toen hadden we een gelamineerd kaartje die we gewoon konden laten zien! Nu moeten we een lege handeling uitvoeren op het station, want bij ons heeft het in en uit- checken helemaal niets te maken met het geld wat erop staat waardoor de handeling puur symbolisch is en heel makkelijk te vergeten. En moeten we 3 weken wachten op een nieuwe ov-chip wanneer hij deffect is!? (1)De defecten zijn ons in de eerste plaats niet aan te rekenen, wij hebben die kaart niet gemaakt. (2)Ten tweede zou het er niet toe moeten doen of hij wel of niet kan inchecken want zolang ik die kaart in mijn hand heb, kan je zien dat ik student ben en gratis mag reizen. (3) Je wordt dus geforceerd een nieuwe te bestellen omdat je niet zonder symbolisch in- of uit te checken mag reizen. (4) Je besteld een nieuwe en je mag 3 weken op geheel eigen rekening gaan reizen!?!? (5) Er wordt daarbij geen rekening gehouden met het feit dat er mensen lange trajecten afleggen naar de stad waar ze studeren, ik studeer in Amsterdam maar woon in Delft, dat zou 5 dagen per week reizen neerkomen op: € 250 per week!!! Welke student kan zich dat veroorloven??? (7) En laten we daarbij stellen dat bij een groot deel van de vakken die we moeten volgen op de studie een aanwezigheidsplicht hebben en als je daarin tekortschiet je het vak niet mag afmaken..... ofwel we moeten kunnen reizen!!!! Want anders vult de organisatie van ov-chip niet alleen hun eigen portomonee, maar gaan ze daarbij zelfs over lijken omdat we hierbij studievertraging oplopen en dat gaat geld gaat dan weer naar de overheid..... (gezellige boel hier in NL he?) (8) We weten allemaal wel dat het geen 3 weken duurt om die ov-chipkaart te laten maken dus ik denk dat ze opzettelijk 3 weken doen zodat er wat aan ons te verdienen valt.

Ik denk dat een ding wel duidelijk is aan dit forum, het feit dat we wanneer onze ov-chip studentekaart deffect is, wij zelf onze reiskosten moeten betalen voor 3 weken een groot onrecht is. Dit is een volkomen onterechte, onrechtvaardige en opportunistische streek en wij zijn daar gigantisch de dupe van!

Jorine

Ongelezen bericht door Jorine »

Het is daarnaast gewoon een faalbaar ding zo'n pasje, na verloop van tijd gaat het zowieso kapot door veelvuldig gebruik! Onze oude ov-studentenkaarten hadden dit risico niet.

Shane007

Ongelezen bericht door Shane007 »

Helaas is mijn studenten OVchipkaart ook defect geraakt, boven en onder scheurtjes. Ik heb de tip opgevolgd om 'm als verloren op te geven. Donderdag gebeld met de mededeling dat hij verloren is. Kaart is direct geblokkeerd door de telefoniste. Zij vertelde mij dat er kosteloos een nieuwe kaart wordt opgestuurd binnen 7 werkdagen. Tot mijn verbazing had ik de nieuwe kaart, volledig geactiveerd en werkend, zaterdag al binnen.

Blijkbaar is door alle klachten omtrent de OV chipkaart het e.e.a. intern veranderd. Ik ontving de kaart dus binnen 2 dagen!

De telefoniste vertelde ook dat de extra gemaakte reiskosten NIET vergoed werden. Ik heb dus 1 dag op eigen kosten moeten reizen.

Funderbunk

Ongelezen bericht door Funderbunk »

Een tijdje geleden al twee weken en een dag op eigen kosten moeten reizen (eindafrekening ongeveer €275,-) omdat mijn Chipkaart beschadigt was (een klein, bijna onzichtbaar scheurtje), is de nieuwe die ik heb na ongeveer een maand ook al kapot ondanks een hard plastic bankpashoesje heb gebruikt, en net voor de deadlines en assessments. Mag ik weer op eigen kosten gaan reizen. Ik ga ook de tip opvolgen om hem als verloren op te geven, blijkbaar krijg je dan veel sneller een nieuwe. Geef mij de oude OV Kaart maar weer terug, triest genoeg was dat papiertje steviger en die konden vervoerders niet gebruiken om geld af te troggelen van mensen met vrij reisrecht. Het is gewoon crimineel (en als het dat niet is, zou het dat moeten zijn).

EFernandez

Ongelezen bericht door EFernandez »

nou .... ik ben mijn OV chipkaart ook kwijt geraakt ...ik wil natuurlijk zo snel mogelijk een nieuwe maar dit duurt zo ontzettend lang en als ik em nu laat blokkeren en ik vind em terug dan moet ik alsnog wachten op die andere omdat ze niet slim genoeg zijn om em ook te de-blokkeren -.-
ik vind dit echt belachelijk ... zei hebben makkelijk praten met hun 4 weken wachten
maar ik moet elke dag €13,10 betalen om naar school te kunnen ... wat voor mij echt niet mogelijk is
ik verwacht niet van mijn ouders dat zei het gaan betalen en ik kan het zelf ook niet
het is mijn eigen schuld dat ik em kwijt ben geraakt maar ik moest zowieso een nieuwe kaart aanvragen omdat mijne het telkens niet deed als de conducteur em wou checken
en hij wou soms niet in checken of pas na een paar keer proberen
en ik hou hem altijd netjes in mijn portomonee in een hoesje dus er zit geen kras op of een scheur in die het defect kan veroorzaken
dus ik had dan ook 4 weken moeten wachten :?

al dat gekloot met die kaart word ik echt zat van .... het is gewoon een rot systeem ... het werkt niet en die mensen bij de klantenservice zijn ook niet bepaald vriendelijk xd
ik snap ook het hele idee niet achter in en uit checken als je een studenten ov hebt want dat is toch gewoon gratis -.-
en als je het vergeet of dat rotding het niet doet krijg je alsnog een boete terwijl je niet eens betaald voor je reis -.-

dit moet echt veranderen want het word veel te duur zo ... :evil:

PetersMat

Ongelezen bericht door PetersMat »

Alles heb ik eraan gedaan om mijn betaalde boete terug te krijgen!

Op een Maandag ochtend ben ik onderweg van Maastricht naar Heerlen, natuurlijk nog slaperig check ik me in bij de ingang van het station van Maastricht CS. Eenmaal aangekomen in Heerlen in een overvolle trein is het sprinten naar de wel geteld twee uitcheck paaltjes die er te vinden zijn Heerlen. (JA welgeteld TWEE waarbij iedere morgen ongeveer 150 a 200 mensen staan te dringen om zich uit te checken en waarbij minimaal een van de twee wekelijks een storing heeft!) Na mezelf door de menigte te hebben gedrukt en aangekomen bij het enige werkende uitcheck paaltje van Veolia ben ik gesprint naar mijn bus.

Eenmaal bij de bus aangekomen is het weer druk. Door de drukte en die chaos die er ontstaat bij het instappen is het dringen om je in te checken en te gaan zitten. Na vijf minuten onderweg naar mijn school is er een controle in de bus. Natuurlijk geef ik zonder twijfel mijn OV chipkaart aan de controleur waar bleek dat ik niet was ingecheckt. Na een korte discussie en mijn oprechte excuses moest ik mijn Identiteitsbewijs afgeven waarop de beste heer begon te schrijven. Meerdere malen heb ik hem uitgelegd dat ik een student ben met een studentenreisproduct en ik gratis kan reizen, geen reden dus om me niet in te checken. Nogmaals geprobeerd, Ik ben een student, mijn school is op 100 meter afstand, ik heb een laptop bij me, mijn collegekaart laten zien maar nog altijd een glimlach bij de controleur die al klaar was met het schrijven en het gele papiertje in mijn handen duwde. Gefrustreerd verfrommel ik het papiertje en stop het diep in mijn zak. Eenmaal op school aangekomen heb ik meteen gekeken of het mogelijk is om de boete te laten vervallen. Op de internetsite van Veolia staan enkele gevallen waarbij een boete te vervallen komt. Met een goed gevoel wacht ik dus mijn acceptgiro af en met de internet site van Veolia in mijn achterhoofd denk ik wel het boete bedrag terug te kunnen krijgen.

Na ongeveer drie weken krijg ik een aanmaning ik de brievenbus. Een aanmaning omdat ik niet binnen zeven dagen heb betaald. Ik en zoals op vele internetsites te vinden lotgenoten er niet van bewust zijn dat een acceptgiro niet binnen komt maar op de achterkant van het papiertje dat verfrommeld in mijn jaszak te vinden is op staat dat je binnen zeven dagen moet betalen.

Na de aanmaning betaald te hebben en kansloos e-mail contact te hebben heb ik mijn geld nog steeds niet terug. Het is niet alleen vervelend dat ik het geld al over heb gemaakt maar de reacties van Veolia zijn ook niet van niveau. Gekopieerde standaard teksten of zelfs helemaal geen reactie terug.

Waarom is het onmogelijk gemaakt voor studenten om bezwaar te maken terwijl ze gemakkelijk kunnen aantonen dat ze RECHT hebben om gratis reizen?

Iemand101

Ongelezen bericht door Iemand101 »

Ik zit nu ook met een gebarste OV, wens me succes.

Ik vraag me af of het een PostNL probleem is of een probleem met het OV bedrijf, maar de kaart is nu al een week onderweg, en nog steeds staat de status op "postbezorger is onderweg". Hopelijk schiet het een beetje op, want des te later zij de kaart binnen krijgen, des te later ik een nieuwe heb.

Ik heb nog het "geluk" (je kan het natuurlijk helemaal geen geluk noemen) dat de kaart op een goed moment kapot ging: ik hoefde maar 2 keer te reizen (ging kapot vorige vrijdag, en deze week was de week na de tentamens, dus een zeer rustige week. En dan nu een week vakantie, dus helemaal geen school). Maar na de vakantie wordt het weer druk.

Het is nogal belachelijk hoe je alles zelf zou moeten betalen als de OV-chipkaart kapot is gegaan door een barst. Totdat ik mijn studie heb voltooid leen ik immers het reisproduct: ik betaal nu dus dubbel. Uiteraard reken ik erop dat ik mijn studie voltooi, maar dat kan je nooit met 100% zekerheid zeggen.

Ik zal uiteraard restitutie proberen. Zal extra moeilijk worden want ik reis nu op een anonieme (reserve) chipkaart (anders riskeer ik de volle mep elke reis vanwege bovenstaande. Ook zo'n belachelijk systeem, dat je altijd het maximale tarief moet betalen als je met een kaartje reist), maar misschien dat ik nog wat voor elkaar krijg met vertoning van mijn rooster (ik weet niet of ze de gegevens van specifieke anonieme chipkaarten kunnen checken).

Het is overigens verbazingwekkend hoe mijn chipkaart kapot ging. Hij haperde al wat, maar ik wist hoe ik hem altijd weer aan de praat kreeg. Er was geen defect te zien, dus ik hoopte dat de kaart het nog tot de zomervakantie zou volhouden (ik was mij namelijk al bewust van al het bovenstaande). En ineens vanuit het niets zat er een gigantische barst in (door het midden in de lengte, helemaal tot het middelste punt!), terwijl ik er altijd netjes mee om ga. Uiteraard was het toen helemaal over.

Fleurtjuh666

Ongelezen bericht door Fleurtjuh666 »

PetersMat schreef:Alles heb ik eraan gedaan om mijn betaalde boete terug te krijgen!

Op een Maandag ochtend ben ik onderweg van Maastricht naar Heerlen, natuurlijk nog slaperig check ik me in bij de ingang van het station van Maastricht CS. Eenmaal aangekomen in Heerlen in een overvolle trein is het sprinten naar de wel geteld twee uitcheck paaltjes die er te vinden zijn Heerlen. (JA welgeteld TWEE waarbij iedere morgen ongeveer 150 a 200 mensen staan te dringen om zich uit te checken en waarbij minimaal een van de twee wekelijks een storing heeft!) Na mezelf door de menigte te hebben gedrukt en aangekomen bij het enige werkende uitcheck paaltje van Veolia ben ik gesprint naar mijn bus.

Eenmaal bij de bus aangekomen is het weer druk. Door de drukte en die chaos die er ontstaat bij het instappen is het dringen om je in te checken en te gaan zitten. Na vijf minuten onderweg naar mijn school is er een controle in de bus. Natuurlijk geef ik zonder twijfel mijn OV chipkaart aan de controleur waar bleek dat ik niet was ingecheckt. Na een korte discussie en mijn oprechte excuses moest ik mijn Identiteitsbewijs afgeven waarop de beste heer begon te schrijven. Meerdere malen heb ik hem uitgelegd dat ik een student ben met een studentenreisproduct en ik gratis kan reizen, geen reden dus om me niet in te checken. Nogmaals geprobeerd, Ik ben een student, mijn school is op 100 meter afstand, ik heb een laptop bij me, mijn collegekaart laten zien maar nog altijd een glimlach bij de controleur die al klaar was met het schrijven en het gele papiertje in mijn handen duwde. Gefrustreerd verfrommel ik het papiertje en stop het diep in mijn zak. Eenmaal op school aangekomen heb ik meteen gekeken of het mogelijk is om de boete te laten vervallen. Op de internetsite van Veolia staan enkele gevallen waarbij een boete te vervallen komt. Met een goed gevoel wacht ik dus mijn acceptgiro af en met de internet site van Veolia in mijn achterhoofd denk ik wel het boete bedrag terug te kunnen krijgen.

Na ongeveer drie weken krijg ik een aanmaning ik de brievenbus. Een aanmaning omdat ik niet binnen zeven dagen heb betaald. Ik en zoals op vele internetsites te vinden lotgenoten er niet van bewust zijn dat een acceptgiro niet binnen komt maar op de achterkant van het papiertje dat verfrommeld in mijn jaszak te vinden is op staat dat je binnen zeven dagen moet betalen.

Na de aanmaning betaald te hebben en kansloos e-mail contact te hebben heb ik mijn geld nog steeds niet terug. Het is niet alleen vervelend dat ik het geld al over heb gemaakt maar de reacties van Veolia zijn ook niet van niveau. Gekopieerde standaard teksten of zelfs helemaal geen reactie terug.

Waarom is het onmogelijk gemaakt voor studenten om bezwaar te maken terwijl ze gemakkelijk kunnen aantonen dat ze RECHT hebben om gratis reizen?
Sterkte, de klantenservice van Veolia is werkelijk om te huilen zo slecht. Kan nog een paar mailtjes van de manager klantenservice laten zien waar je gewoon buikpijn van krijgt. Er is ooit, door een defect aan een van de paaltjes van Veolia, te veel saldo afgeschreven (30 euro teveel, om precies te zijn), er werd toegegeven dat dit een fout van hun kant was....vervolgens ben ik bijna een halfjaar aan het lijntje gehouden, vervolgens werd er gezegd dat het mijn schuld was, en na een hoop gedram van mijn kant (ik was het echt spuugbeu) uiteindelijk een boekenbon van dezelfde waarde gekregen. Mocht je het directe mailadres van de "manager'' van de klanten"service" willen, laat het me even weten, ik heb alle e-mails nog bewaard.

Gesloten