LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

ZeerPrivé
Berichten: 6066
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Mensen mogen nog steeds naar buiten, mits ze niet ziek zijn, en mits ze een aantal voorzorgsmaatregelen in acht nemen. Maar ook dat gaat nog verder ingeperkt worden, reken daar maar op.

Dat laatste verwacht ik niet. Maar vrees dat ik gedag kan zeggen tegen de nu zo heerlijk lege straten. :(

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

De volgende stap is een lockdown, aldus Rutte vandaag. Ik denk dat de kans zeer reëel is dat dat ook echt gaat gebeuren.

witte angora
Berichten: 31993
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Dat hangt er dus vanaf hoe mensen gaan reageren. Er worden wel boetes in het vooruitzicht gesteld, maar handhaven is ook nog een dingetje. Gaat dat weer niet goed, dan wordt het dus verplicht thuisblijven. Of op vakantie naar Balkonië, om wat te noemen.

Mensen hebben het echt in de hand, en geloof me, er zitten treiterzakken tussen. Net ook in de winkel, kom een vage kennis tegen, vraag hoe het is, goed, vraagt hij aan mij hoe het is, ik zeg goed, en op het moment dat hij zegt: daar ben ik blij mee, zit hij me zo goed als in het oor en het oog. Smeerpijp. Ben direct weggelopen, daar ga je verder niet mee in gesprek. Juist dat volk stuurt er op aan. En tegenhouden doe je het niet.

witte angora
Berichten: 31993
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Overigens, een aardigheidje tussendoor. Ik ben hard aan nieuwe 'toffels toe. Vanmiddag naar van Haren, die blijkt dus ook dicht te zijn. Eens kijken op de webshop. En daar zijn ze inderdaad voorradig, exact wat ik nu heb, 14,99, net als in de winkel, en tot mijn verrassing: inclusief verzendkosten. En dat valt dik mee. Meteen aangemeld voor de nieuwsbrief, want reclame krijgen we al in geen tijden meer in de bus, dat levert nog eens 5 euro op. Dus volgende maand een paar extra bestellen.

Dus winkels die dicht zijn, ga toch maar eens op de webshop kijken, het zou zomaar eens mee kunnen vallen met de verzendkosten.

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

Nijogeth schreef:
23 mar 2020 20:18
Ik ben overigens zelf verre van blij met dit nieuws. Zit echt met de handen in het haar [...], want ik weet niet of ik dit wel ga trekken, geestelijk gezien. Zoals de situatie nu is, voel ik me veelal al een kluizenaar. Iedereen die me kent weet dat ik behoefte heb aan regelmatig contact met de mensen waar ik om geef, omdat ik anders aardig diep het gat in kan vallen. Maar dat alles wordt maar continue moeilijker gemaakt.
Sociale contacten zijn niet helemaal verboden - de brulbrieftaal uit Den Haag was vooral gericht op groepsgedrag buiten de deur. Op bezoek gaan mag nog steeds, doe het. Als je met een kleinere groep bent, heb je ook meer tijd voor elkaar. Voor de rest: probeer in je hoofd een knop om te zetten, hou een vast dag- en weekritme aan, blijf actief en zoek afleiding voor je brein. Als je graag leest: er zijn ook sites met verhalen van hobbyschrijvers. Niet altijd even goed of spannend, maar prima afleiding voor tussendoor.

Nijogeth
Berichten: 10550
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik heb een vast ritme, want ik ben gewoon nog aan het werk. Dat maakt het verschil allemaal niet. De schoenenzaak die mijn ouders aan huis hebben is ook gewoon open. Maar waar je voorheen even naar de voetbalclub kon om met de vrienden uit het voetbalteam te ouwehoeren na de training of wedstrijd en je op donderdag, vrijdag of zaterdagavond zo even kon binnenlopen in de stamkroeg waar de meeste van je vrienden ook komen op die dagen, dat vreet toch aan je. Zeker omdat iedereen hier thuis continue thuis is en mijn ouders er ook niet echt blij mee zijn als ik regelmatig volk over de vloer heb, aangezien het huis eigenlijk al te vol is nu.

Overigens is mijn idee van de lockdown voor de risicogroepen gejat door een Amerikaan.
https://www.nytimes.com/2020/03/22/opin ... onomy.html

Ik ben er nog steeds van overtuigd dat dit de beste oplossing zou zijn. Persoonlijk denk ik ook dat de regering eerst de resultaten van de maatregelen had moeten afwachten, want het RIVM verwacht eind deze week resultaten.

probleem
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 mar 2013 11:07

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door probleem »

wat ik niet begrijp als ik naar diverse verslaggevers kijk, is dat zij met een microfoon mensen ondervragen, zij de minimum afstand niet in acht nemen 1.5 meter, daarbij is de microfoon in mijn optie juist een middel waarmee het virus overgebracht kan worden.
immers de cap over de microfoon is toch van stof dat niet telkens ontsmet wordt, en wordt er veelvuldig van persoon gewisseld wat verspreiding kan bewerkstelligen.....??????

Eelko

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

@Nijogeth

Dan gaat het erom, dat je je vrije uren anders invult, anders indeelt. Daar heb ik zo snel geen ideeën voor, wellicht anderen.

Lockdown risicogroepen. Hoe nobel ook, het is kortzichtig en extreem risicovol. Zoon en wij zijn drie keer geen risicogroep, toch zwaar tot levensgevaarlijk ziek en in eerste instantie over het hoofd gezien door de gezondheidszorg, want geen vaste klant. Hadden wij doorgelopen met de eerste symptomen, had zoon waarschijnlijk zijn hele school besmet, mijn man alle collega's plus bezoekers op het werk en ik bij de opdrachtgever alle aanwezigen. En het surrealistische IC-beeld bevestigt dit, daar liggen vooral lichamen van onder de 50 aan de apparaten - overal in Europa.
(Over deze paar regels tekst, doe ik rustig tien minuten.)

@Eelko: die instructies verschillen per omroep, per land. Duitsland: allemaal met een hengel en een plastic zak over de kop van de microfoon op stap. Dat opzetstuk is overigens van polyester.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door scontra »

Bob Schurkjens schreef:
23 mar 2020 20:42
De volgende stap is een lockdown, aldus Rutte vandaag. Ik denk dat de kans zeer reëel is dat dat ook echt gaat gebeuren.
Mag dat nu al direct ingaan ?

Nijogeth
Berichten: 10550
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

scontra schreef:
23 mar 2020 21:36
Bob Schurkjens schreef:
23 mar 2020 20:42
De volgende stap is een lockdown, aldus Rutte vandaag. Ik denk dat de kans zeer reëel is dat dat ook echt gaat gebeuren.
Mag dat nu al direct ingaan ?
Wat is het verschil, de regels zijn vrijwel identiek aan België, behalve dat de meeste winkels gewoon open mogen blijven.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

scontra schreef:
23 mar 2020 21:36
Bob Schurkjens schreef:
23 mar 2020 20:42
De volgende stap is een lockdown, aldus Rutte vandaag. Ik denk dat de kans zeer reëel is dat dat ook echt gaat gebeuren.
Mag dat nu al direct ingaan ?
Ik schat in dat we nog 5 tot 7 dagen moeten wachten op deze maatregel.

mh73

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door mh73 »

Trump kijkt er zo naar, die maalt er niet om dat IC's het niet aankunnen:

'De Amerikaanse president Donald Trump wil dat de economie in het land snel weer wordt hersteld, zei hij tijdens een persconferentie. Volgens Trump zouden in Amerika meer doden kunnen vallen door de economische schade die het coronavirus aanricht dan door de ziekte zelf.

Hij waarschuwde eerder op Twitter dat 'de oplossing niet erger mag zijn dan het probleem'. Volgens de president is de Amerikaanse economie niet gemaakt om drie tot vier maanden stil te liggen en zou de economie op z'n vroegst volgende week weer kunnen opstarten.'

Staat op het AD life blog

witte angora
Berichten: 31993
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Maar welke economie kan dan wel drie tot vier maanden stil liggen aan? Je ziet het nu al gebeuren op de beurzen. Als vanwege Corona wereldwijd alles instort wordt Amerika echt wel meegezogen in de ellende.

mh73

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door mh73 »

Precies. Sowieso is het de vraag of het ook gebeurt, want niemand wispelturiger dan Trump. Daarnaast heb je kans dat de gouverneurs van de staten er heel anders over denken dus dat er in de praktijk niets van terecht komt.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Trump is bepaald niet slimste!

Ik weet dat in vele strenge winters met sneeuw ook de gehele Economie uitviel, iedereen ging in Oktober al Hamsteren en zorgde voor nood voorraad, USA en Rusland zijn daarmee hetzelfde.

Kijk eens op Discovery over de IJs route's en dat is daar maar enkele maanden bereikbaar!

In het noordelijke deel van Scandinavische landen is het ook vaak 1x per maand naar Supermarkt hamsteren....
en bij ingesneeuwd of ijzel thuis werken.
We zijn hier te verwend, en vroeger toen er nog 11 steden tochten waren had vrijwel elk huis een nood voorraad.
Naast eten ook kaarsen voor een stroom storing... en niemand klaagde toen.

Wel kreeg je toen soms na 1 week ingesneeuwd een hele stapel kranten in 1x bezorgd, want daar had je recht op....

16again
Berichten: 16401
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

mh73 schreef:
24 mar 2020 07:01
Trump kijkt er zo naar, die maalt er niet om dat IC's het niet aankunnen:

'De Amerikaanse president Donald Trump wil dat de economie in het land snel weer wordt hersteld, zei hij tijdens een persconferentie. Volgens Trump zouden in Amerika meer doden kunnen vallen door de economische schade die het coronavirus aanricht dan door de ziekte zelf.

Hij waarschuwde eerder op Twitter dat 'de oplossing niet erger mag zijn dan het probleem'
Ik kan me niet herinneren, dat ik het ooit met Trump eens was.
Voorheen moest ik bij Trump altijd denken aan de olifant in de porseleinkast, en dat is juist de aanpak die m.i. ook bij dit probleem hoort

ZeerPrivé
Berichten: 6066
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Nu wil die halve gare ook de Philips beademingsapparatuur claimen https://www.ad.nl/binnenland/vs-wil-bea ... ~a00e2d01/

alfatrion
Berichten: 22043
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door alfatrion »

America is natuurlijk wel het land waar de zorg opeens heel duur is als je zonder werk komt te zitten.

witte angora
Berichten: 31993
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Beter nieuws uit China. Let ook eens op de data. Nog even doorbijten met zijn allen, echt met zijn allen. Dan konden de beperkingen wel eens sneller opgeheven worden als iedereen denkt.
De Chinese autoriteiten versoepelen het strikte reisregime in de provincie Hubei. Vanaf morgen mogen inwoners die in het bezit zijn van een gezondheidsverklaring weer binnen de provincie reizen, met uitzondering van de stad Wuhan.

Daar blijven de beperkingen die sinds 23 januari gelden nog steeds van kracht. In de miljoenenstad Wuhan brak de wereldwijde coronacrisis uit en zijn tienduizenden mensen besmet geraakt. De inwoners blijven nog in quarantaine tot 8 april.

De versoepeling van de regels komt niet als een grote verrassing. Volgens correspondent Sjoerd den Daas hintten de lokale autoriteiten er al op sinds het bezoek van de Chinese president Xi Jinping aan Wuhan, nu bijna twee weken geleden.

De afgelopen weken was het aantal besmettingen in de provincie fors gedaald. De vraag is nu wat er gebeurt als mensen weer vrijer mogen reizen.

Bron: https://nos.nl/artikel/2328139-china-he ... ls-op.html

witte angora
Berichten: 31993
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Mooie uitleg door het AD, Zeerprivé!

Wat ik al begrepen had, maar wat niet duidelijk gecommuniceerd werd, is dat mensen gewoon naar buiten mogen voor een ommetje. Mits maximaal 3 tegelijk en mits 1 1/2 meter afstand. Vooralsnog kan ik dus gewoon mijn wandelingen maken.

Wat een beetje in het luchtledige hing was het OV. De NS stelt dat de trein niet voor dagjesmensen is. Hier wordt het wat genuanceerd. Iedereen mag gewoon met het OV, maar er wordt - uiteraard - voorrang gegeven aan degenen die naar hun werk moeten. Dagjesmensen staan op plek 2 zeg maar.

In principe kun je dus gewoon met het OV naar je looproute, een kilometer of wat lopen, en met het OV weer terug naar huis. Mits je 1 1/2 meter afstand tot mensen houdt, het niet te druk is in het OV, en je er rekening mee houdt dat, als het te druk is, mensen die naar hun werk gaan voorrang hebben. En als je klachten hebt blijf je gewoon thuis.

En als je met de auto naar je looproute gaat is er van overheidswege al helemaal niemand die je een strobreed in de weg legt. Zeker niet als je een route hebt waarvan je zeer zeker weet dat je er nauwelijks iemand tegen komt, omdat het in het buitengebied van een uithoek in het land is. Een uithoek waar je niet snel aan zult denken als het voor een vakantie of een dagje uit is; en toch waan je je op sommige plekken in het buitenland. Nee, het is niet Zuid-Limburg... ;)

Gesloten