LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Nederlandse Energie Maatschappij

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Twijg
Berichten: 88
Lid geworden op: 22 jan 2009 21:15

Re: Nederlandse Energie Maatschappij

Ongelezen bericht door Twijg »

Hallo Walderik, heb je een pakketje thuisgekregen? Daarin zit n.l. een contract. Als je dat niet binnen 7 dagen terugstuurt, zit je normaliter aan dat contract vast. In jouw geval heeft je vriendin nee gezegd en is er daarna door een medewerker van het callcenter gevraagd of jullie een pakketje thuis gestuurd wilden krijgen. Heeft de medewerkster verteld dat er in dat pakketje ook een contract zit met die 7 dagen bedenktijd? Zij zijn n.l. verplicht om dat te vertellen.
Daarnaast moet het hele gesprek vanaf het begin worden opgenomen.

Allereerst moet je die voicelog opvragen en tegelijkertijd een klacht indienen tegen deze gang van zaken en zeggen dat je juridische stappen gaat ondernemen. Bel Essent en zeg dat je niet over wilt stappen.
Dien ook een klacht in bij www.consuwijzer.nl Op deze site staan bovendien voorbeeldbrieven hoe je een klacht in kunt dienen.
Als je een rechtsbijstandverzekering hebt, moet je die even inschakelen. Een brief kan al wonderen doen. Heb je die niet, dan kun je, als je lid bent van een vakbond, gratis gebruik maken van een jurist of misschien is er op je werk een jurist of i.d. die een brief op poten kan schrijven.
Een paar pagina's terug, zie Haribo, staat ook een faxnummer vermeld.
Stuur de klacht ook per fax. Kunnen ze nooit zeggen dat ze niets ontvangen hebben.

Mocht dit allemaal niet lukken leg dit dan voor aan de geschillen- commissie www.sgc.nl

Veel succes, en laat hier nog even weten hoe het afloopt!

missye82
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 mei 2009 20:24

Re: Nederlandse Energie Maatschappij

Ongelezen bericht door missye82 »

Ook wij zijn In februari (telefonisch) benaderd door de Nederlandse Energie Maatschappij (NEM).
In dit gesprek beweerden zij goedkoper te zijn dan de Nuon. Uiteraard hadden wij hier wel interesse in.
Wij hebben aangegeven dat wij recent (september) zijn overgestapt naar de Nuon, en zodoende, nog geen lid kunnen worden van de NEM. Hierop werd geantwoord dat Nuon is overgenomen en dat je daardoor boetevrij kan opzeggen.

De uitkomst van het gesprek was dat wij een informatiepakket toegestuurd zouden krijgen zodat wij konden nadenken om over te stappen (of niet).

Na enkele klachten over de NEM gehoord te hebben, hebben wij besloten geen lid te worden.
Hierop hebben wij het toegestuurde informatiepakket geen blik meer gegund.

Achteraf bleek dat het geen informatiepakket maar een contract was.
En nu blijkt dat het niet zo is dat wij boetevrij kunnen overstappen, aangezien ikeen rekening heb ontvangen van de Nuon.

Wij voelen ons behoorlijk misleid door de NEM (of ”callcenter-dame”) en vragen ons af of hier iets aan te doen is.

Uiteraard is er ook contact geweest met de NEM, maar het enige wat zij kon vertellen is dat mijn vraag/klacht wordt voorgelegd bij de leiding en dat ik over enkele weken bericht ontvang en dat het misschien mogelijk is dat ik dan boetevrij van hun terug zou kunnen overstappen naar Nuon.
De boete die wij hebben gekregen van de Nuon betalen zij niet!

Graag zou ik advies willen.

Sonja E!

Twijg
Berichten: 88
Lid geworden op: 22 jan 2009 21:15

Re: Nederlandse Energie Maatschappij

Ongelezen bericht door Twijg »

@missye82:

In het telefoongesprek met de callcentermedewerkster heeft u laten blijken dat u wel interesse had. Deze medewerker is verplicht u te vertellen dat het gesprek wordt opgenomen. Na wat gekeuvel worden er vragen aan u gesteld waarop u alleen met Ja mag antwoorden en er wordt om uw bank-of gironummer gevraagd. Als u op alle vragen Ja heeft gezegd, heeft u telefonisch een overeenkomst gesloten. Er zou voor de zekerheid gevraagd worden of u begrijpt dat u een overeenkomst bent aangegaan, ( althans de NEM beweert dat het er zo aan toe gaat)
De uitkomst van het gesprek was dat wij een informatiepakket toegestuurd zouden krijgen zodat wij konden nadenken om over te stappen (of niet).
Is er ook gezegd dat u, de overeenkomst ongedaan kon maken door het pakket binnen 7 werkdagen terug te sturen?

Het gaat er om of u vragen zijn gesteld waaruit u op kon maken dat u een overeenkomst sloot en u na ontvangst van het 'informatiepakket' de overeenkomst ongedaan kon maken door dit pakket binnen 7 werkdagen terug te sturen. Zo ja, dan bent uzelf nalatig geweest en zou u aan het contract vastzitten.
Er is echter ook tegen u gelogen w.b. de overname van Nuon waardoor u
boetevrij op zou kunnen zeggen.

Ik begrijp dat dit in februarij.l. heeft plaatsgevonden en de NEM uw huidige energieleveraar is. Het is allemaal wel erg laat maar u zou alsnog de voicelog van het gesprek kunnen opvragen en ook schriftelijk en per fax een klacht indienen dat u misleid bent w.b. de boetevrije overstap en w.b. het informatiepakket. De NEM stuurt een contract op en dat moeten zij duidelijk aangeven.

Ik hoop voor u dat de NEM besluit dat u boetevrij over kunt stappen naar Nuon. Wellicht hoeft u dan ook de boete aan Nuon niet te betalen omdat u weer klant wordt. Ben benieuwd!

Veel succes

MamMaria
Berichten: 144
Lid geworden op: 29 mar 2008 11:56

Re: Nederlandse Energie Maatschappij

Ongelezen bericht door MamMaria »

@Bob Schurkjens:

De maatschappijen zijn verplicht om aan de switch mee te werken!

Doen zij dat niet dan worden ze door de tegenpartij in gebreke gesteld!

Het zou mooi zijn als ze je eerst een brief zouden sturen met de vraag of het klopt dat je wenst over te stappen maar helaas, zo werkt het niet

angpet2
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 mei 2009 17:27

Re: Nederlandse Energie Maatschappij

Ongelezen bericht door angpet2 »

Ook ik werd gebeld door de Nederlandse Energie Maatschappij. Hoewel ik aan de telefoon duidelijk heb gezegd dat ik alleen informatie van ze wilde, kreeg ik een week later een brief met een bevestiging van mijn aanmelding.
Meteen heb ik een aangetekende brief terug gestuurd met daarin duidelijk gezegd dat ik geen lid wilde worden. De brief is volgens de NEM nooit aangekomen, gelukkig had ik het controle strookje nog en mij is telefonisch meegedeeld dat ze de aanmelding zouden terug draaien. Ondertussen hebben ze me alsnog over gezet. Van mijn oude energie leveracier (Eneco) krijg ik nu een eindafrekening met eindstanden die te hoog zijn geschat omdat de NEM nooit mijn meterstanden heeft opgenomen. De Nederlandse Energie Maatschappij is een waardeloze club waar je zeker niet in zee moet gaan als ze je ongevraagd bellen. Niets laten opsturen, want voor je het weet kom je niet meer van ze af. Ik heb aan Eneco gevraagd om mij zo snel mogelijk weer terug te zetten, maar dit kost een week of 5...

Nog even kort: Ik heb tijdens het telefoontje gezegd dat ik wel info wilde maar geen lid wilde worden, ik heb nooit iets ondertekend, ik heb nooit meterstanden doorgegeven en ik heb een aangetekende brief gestuurd binnen de termijn die ze hadden gesteld om van ze af te komen. Als ik ze bel wordt 50% van de keren de verbinding meteen verbroken.

Mijn tip voor als ze bellen: direct de hoorn erop gooien, het voorkomt een hoop ellende.

mascotje
Berichten: 21
Lid geworden op: 16 sep 2005 17:17

Re: Nederlandse Energie Maatschappij

Ongelezen bericht door mascotje »

Walderik schreef:We betalen gewoon voor essent ondertussen. Dit is toch te zot voor woorden??? wat wordt er aangeraden om te doen, in dit geval ?
Heb in mijn omgeving ook 2 mensen die er door NEM zijn ingeluisd, terwijl ze daar helemaal niet naar toe wilden.

Ik heb (met andere energiebedrijven) hetzelfde meegemaakt. Was niet eens zelf telefonisch of anderszins benaderd. Bij huis aan huis verkoop ws een onduidelijk huisnummer/postcode ingevuld bij iemand, met als gevolg dat er in de administratie mijn naam en adres aan gekoppeld werd.

Met de maatschappij zelf oplossen was onbegonnen werk.
Ik heb mijn klacht toen aangemeld bij www.boycot.nu en daar erg goede ervaringen mee.

http://www.boycot.nu/klachten/energie/energieindex.htm
teruggedraaid. Op mijn brieven, mail en telefoons bleef men ontkennen.
Na bemoeienis van boycot.nu kon het na enige tijd volledig worden teruggedraaid, met terugwerkende kracht.

Vindt het hoog tijd worden dat die hele energiemaffia wordt verboden op dergelijk agressieve manieren klanten te werven

missye82
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 mei 2009 20:24

Re: Nederlandse Energie Maatschappij

Ongelezen bericht door missye82 »

Ik heb inmiddels een brief gestuurd naar de Nuon. Zij zeggen dat ze contact gaan opnemen met de NEM om het a.s.a.p. op te lossen.

Maar ook wij zijn niet na 2 dagen teruggebeld door de NEM...dussja....

Trouwens hebben wij ons bank-giro-nr niet gegeven.

stofzuigertje

Re: Nederlandse Energie Maatschappij

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

@ Giga Fredje,

Ik controleerde en noteerde zowel de Gas, Water en Stroom meters die ooit bij mijn zijn vervangen, naast de meterstand ook het serie nummer en datum wisseling.

Als ze jou de meter van de buurvrouw geven kreeg zij geld terug!
Dit komt vaker voor, en er zijn helaas ook slordige monteurs.

Dus volgende keer zowel de standen als serie nummer noteren en anders weigeren want U heeft recht op controle of het wel goed gaat.
Dit soort fouten komt bij elke leverancier voor dus dit keer wil ik geen uitspraak doen of het de monteur of de kantoor medewerkers die deze fout maakten.

nietniks
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 mei 2009 14:41

Re: Nederlandse Energie Maatschappij

Ongelezen bericht door nietniks »

Ik kreeg een brief van Eneco, of ik wilde overstappen naar eneco groenvast. Nou ik krijg elk jaar geld terug van de standaard Eneco (geen dubbeltarief, geen akties, geen wat dan ook).

Maar goedkoper per jaar uit zijn is natuurlijk leuk. Toch vond ik het nodig ook ff bij tros radar te kijken, Toch heel leerzaam geweest als ik zie hoeveel mensen hier genaaid zijn door energiebedrijven (koploper is dan wel NEM).

Ik heb via een bepaalde site van gerard de ver (bedankt voor het continu posten van je behulpzame berichten zoals niet via vergelijkingssites te overstappen en rechtstreeks te doen) en daar kwam erop neer dat mainstream de goedkoopste aanbieder was voor mij als ik die site mag geloven (pagina 138 van dit topic).

Toch vind ik het best eng, ga ik nou niet de fout in? Ben doof, dus bellen voor info is geen optie. Ik verbruikte afgelopen jaar 2095 kWh en 832 m3 en heb een 1 persoonshuishouden....

gerard de ver
Berichten: 46
Lid geworden op: 18 dec 2008 00:42

Re: Nederlandse Energie Maatschappij

Ongelezen bericht door gerard de ver »

Nietniks,
Dat je elk jaar geld terugkrijgt, zegt helemaal niks. Het is alleen maar een verrekening met je voorschotten. Die kunnen hooguit een beetje te hoog ingeschat zijn.

Indien je op de vergelijkingssites ziet dat je geld bespaart, kun je rustig overstappen.
Mainstream is overigens geen slechte keuze. Op www.consuwijzer.nl kun je ook de beoordeling van de levanciers gemakkelijk vergelijken op betrouwbaarheid, duidelijkheid, klantvriendelijkheid, en de belangrijkste: klachten-score.
Op klachten scoort de NEM met stip als allerrslechtste, mainstream als een van de hoogste.
Overstappen op zich is helemaal geen gedoe. Formulier invullen is hooguit 10 minuten en de leverancier zorgt voor alles.
Alleen is een 3 jarencontract af te raden.

nietniks
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 mei 2009 14:41

Re: Nederlandse Energie Maatschappij

Ongelezen bericht door nietniks »

gerard de ver, ja maar hoe zit het met de verborgen kosten of niet kloppende kosten? Ik lees hier dat men een ander tarief berekend kreeg dan ze op vergelijkingssite zagen. Of ben ik hoe dan ook goedkoperder uit met mainstream? Ik hoef en wil echt geen bijbetalingafrekening van 1500 euro krijgen.

Vast of losse tarief nemen? het is me al duidelijk dat ik geen 3 jarencontract moet nemen.

gerard de ver
Berichten: 46
Lid geworden op: 18 dec 2008 00:42

Re: Nederlandse Energie Maatschappij

Ongelezen bericht door gerard de ver »

Niet helemaal waar Zijwaemke.
Actietarief geldt ALLEEN voor het eerste jaar! Let daar mee op.
Op de site van de levarancier ben je NIET duurder uit maar komt geheel overeen ZONDER de actiekorting e.d.

Met je mobiele telefoonabonnement moet je ook elk jaar even opletten.
Dat weten we, en dat doen we ook. Doen daar niet moeilijk over.
Bij energielevering zal dat ook zo gaan.

Er wordt wel degelijk vermeldt waar alle kosten in zitten. Kijk bijvoorbeeld op www.energieleveranciers.nl. Bereken de prijs en deze site laat je precies de hele berekening zien. Inclusief die zotte PvdA Ecotax met hun belachelijke berekening. De Netwerkkosten, enz.
Dit hoef je verder niet te snappen. Deze berekening laat zien dat ALLE kosten worden meegerekend.
Dit is ook een verplichting die opgelegd is door de consumentenautoriteit.
Dit is allemaal duidelijk te lezen op www.consuwijzer.nl. Dit is een simpele goed begrijpbare site waar al deze vragen duidelijk beantwoord worden. En waar vergelijkingssites zich aan moeten houden.
Ik raad aan, lees dit even door op die site.

Nietniks,
Wat je hier wel eens leest is dat de NEM bij alle vergelijkingssites bovenaan staat met een 1 jaar abonnement welke je NIET kan afsluiten.
Je krijgt automatisch het dure 3 jarencontract!!
Maar dat doet de NEM als ENIGE!! Alle andere doen dat niet. Altans, ik heb het nergens gelezen.

De NEM rommelt met meterstanden en wil daarom zo graag die digitale meter bij je plaatsen, tegen hoge abonnementskosten natuurlijk!! Van Andere leveranciers heb ik dat nooit gelezen.
Daarbij kunnen mensen wel eens per ongeluk verkeerde meterstanden door geven. Ja, dan heb je overal een groot probleem.

Nogmaals, lees www.consuwijzer.nl even door bij "overstappen".
En blijf af van de NEM / NLenergie !!!

nietniks
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 mei 2009 14:41

Re: Nederlandse Energie Maatschappij

Ongelezen bericht door nietniks »

Gerard de ver, dank je voor je reply. Ik begrijp dat gedoe met aktiekorting niet goed. Sluit je het af via een vergelijkingssite, dan krijg je korting de 1e jaar, de 2e en 3e jaar heb ik dezelfde abbonement zonder de korting en krijgt die vergelijkingsite de korting in hun zak.

Doe ik het via de energieleverancier, dan krijg ik geen korting en betaal ik 3 jaar lang hetzelfde als de 2e en 3e jaar van het hierboven gegeven voorbeeld.

Vat ik dat goed samen?

Verder raad je ons een 1 jarig contract aan en over variabele of vaste prijzen heb je nog niets gezegd, hierover kan je niets adviseren?

Blessed
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 mei 2009 12:58

Re: Nederlandse Energie Maatschappij

Ongelezen bericht door Blessed »

Ik ben ook heel teleurgesteld. Ik kreeg mijn jaar rekening van N.E.M. en moet 2500 euro terug betalen. we hebben een 3 kamer appartement en 2 kleine kinderen 1,5 en 3 jaar die nauwelijks iets gebruiken. En we begonnen in die periode minder gebruiken. Ze gaan een corectie doen maar ik weet niet wat het zal worden. Wie weet wat ik moet doen???

h.g.n.
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 mei 2009 14:40

Re: Nederlandse Energie Maatschappij

Ongelezen bericht door h.g.n. »

ik ben allang niet teleurgesteld meer, maar uiterst razend, lees de brief hierboven ( FSR) maar, eigenlijk een copie van de ellende die ik al jaren meemaak met de NEM!
Voorlopig niet betalen dus, laat ze eerst maar eens fijn uit de doeken doen waar deze idioot hoge naheffing vandaan komt. Maar ik kan je nu al vertellen dat je die niet krijgt want ze weten het zelf ook niet.
Ik ben nu eindelijk overgestapt naar een andere energieleverancier, ook na diverse "dreigbrieven" over hoge boetes die ik zou krijgen.
Ze zijn mij nog 645,00 euro schuldig, w.s kan ik daar nu naar fluiten. Maar ik heb me wel voorgenomen om e.e.a. tot de laatste cent betaald te krijgen.
Ze geven ook zelf toe dat het bij hen een administratieve chaos is, bellen heeft geen zin, ze zetten je doodleuk een halfuur in de wacht, brieven sturen, ook aangetekend, het haalt helaas niet veel uit.
Je krijgt gestorte termijnbedragen weer teruggestort, zonder vermelding van reden, een telefoontje naar het volslagen incompetente call-center levert ook niets op, vervolgens toch weer een aanmaning, kortom een zootje!!!
Uiteindelijk dus geen boete bij de overstap, maar of ik mijn teveel betaalde voorschotten weer terug krijg............afwachten.
Kortom........helemaal eens met FSR
Alleen jammer dat er geen ander kanaal is waar je mensen kunt waarschuwen: DOE HET NIET!!!!!!!!! HET KOST JE JE BLOEDDRUK,

Blessed
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 mei 2009 12:58

Re: Nederlandse Energie Maatschappij

Ongelezen bericht door Blessed »

Bedankt, Ik ga ze niet betalen. Ze willen me wel naar de incasso sturen maar ik ga het juridisch aanpakken.
2500 is te VEEL.

Echt Belachelijk

meijerhj
Berichten: 26
Lid geworden op: 06 feb 2008 00:08

Re: Nederlandse Energie Maatschappij

Ongelezen bericht door meijerhj »

Ik behoor helaas tot de 6% van de Nederlanders die niet goedkoper uit is bij de NEM, anders was ik natuurlijk allang overgestapt.

luc g
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 mei 2009 10:10

Re: Nederlandse Energie Maatschappij

Ongelezen bericht door luc g »

De laatste tijd kun je niet om TV/radio spotjes heen waarin M. de Hondt de NEM aanprijst. Dat deze 'onderzoeker' linkse sympathien heeft is al lang bekend en wat mij betreft mag dat alleen .... hoe geloofwaardig is deze man al hij nu zgn. onder het mom van onderzoek de NEM aanprijst?
De NEM heeft blijkbaar een groot reklame budget of doen de mensen het uit medeleven met de minder bedeelden zoals voorheen mevrouw Froger?

ikke weer
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 mar 2009 13:09

Re: Nederlandse Energie Maatschappij

Ongelezen bericht door ikke weer »


@zjwaemke:

Yup, dit bedoelde ik nu(zie bericht hiervoor)...
Graag wil ik nl ook een concrete aanpak als advies hebben, maar er zijn enkel vervelende verhalen hier te lezen wat men allemaal meegemaakt heeft etc. etc., maar de NEM lacht en dweild gewoon lekker ongestraft door en door...

Kan iemand mij vertellen waardat ik de officiële statestieken voor gas/stroomleveringen in 2008 in geheel nederland terug kan lezen? Welke leverancier "concreet" het duurst of goedkoopste in 2008 geleverd heeft?

Kan iemand mij ook vertellen of info verstrekken hoedat ik de gegevens kan controleren die ik op mijn eindafrekening genoteerd heb staan?

Kan iemand mij hier vertellen ofdat het mogelijk is om alles te controleren en zoja, hoe kan ik hier in aanmerking voor komen?


B.v.d.

gerard de ver
Berichten: 46
Lid geworden op: 18 dec 2008 00:42

Re: Nederlandse Energie Maatschappij

Ongelezen bericht door gerard de ver »

Ikke weer, ja dat kun je.
www.consuwijzer.nl verzamelt alle gegevens van leveranciers. Op die site kun je leveranciers vergelijken met elkaar.

Prijs vergelijken is iets anders. Dat kun je doen op www.energieleveranciers.nl. Vul aan de hand van van je laatste jaarafrekening het verbruik in.
Vervolgens krijg je een heel rijtje leveranciers met prijzen.
Klik bij een leveancier op "details". Dan zie je de berekening.
Het bovenste deel van die berekening kun je overslaan. Dat zijn netwerk- en meterkosten. Dit is wettelijk bepaald en is voor iedereen gelijk. Evenals de accijns (ecotax) en de BTW.

Daaronder heb je dan de berekening waar je wat mee kunt. Gas en stroom apart. Zo kun je ook je eigen verbruik bij je eigen leverancier controleren.

Gesloten