Huiskamer

Lees de huisregels goed door voordat je berichten op het forum van Radar plaatst.
Jablan
Contacteer:

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Jablan »

Lady1234 schreef:
10 aug 2022 23:36
Het ging hier in eerste instantie om dat @Jablan beweert dat je als homo in Iran net zo over straat kunt lopen en doen als in Nederland.
Dat maak jij ervan. Ik heb geen specifieke landen genoemd en alleen opgemerkt, dat we ons niet anders gedragen dan hier.

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 »

Nijogeth schreef:
11 aug 2022 13:07
angel1978 schreef:
11 aug 2022 09:29
Maar dan wel samen met voetbalkantines, cafes, stadions en concerthallen.. zelfde laken het pak.
Leg die maar eens uit. Behalve dat het een plek is waar mensen samenkomen, zijn er geen overeenkomsten. De kerk is een geloofsovertuiging, waarbij men poogt de waarheid te hebben en daarmee dus een stap voor te hebben op anderen. De andere zaken zijn bedoeld als entertainment en hebben een totaal ander doel.

Overigens, waarom alleen voetbalkantines? Waarom de golfclub en de tennisclub niet? Zeker omdat die duurdere kantines hebben?
Dit hebben velen al voor mij gedaan:

https://www.kuleuven.be/thomas/page/voe ... n%20mensen.
https://www.trouw.nl/nieuws/voetbal-is- ... ~b619267c/
https://www.ad.nl/sport/godenzonen-het- ... ogle.nl%2F
https://ggw.studenttheses.ub.rug.nl/196 ... riptie.pdf

Maar het belangrijkste en eigenlijk enige waar het om gaat is dat een kerk of gebedshuis en een kantine als doel hebben om mensen met hetzelfde doel ( hobby of geloof ) samen te laten komen en met elkaar te laten samen zijn. De rest geeft vooral je eigen interpretatie weer van het geheel.

Erthanax

Ongelezen bericht door Erthanax »

Is de Kerk van het Vlliegend Spaghettimonster niet iets voor u, Nijogeth?

JozJan

Ongelezen bericht door JozJan »

breien schreef:
11 aug 2022 08:46
Met het afschaffen van gebedshuizen schaft u ook de vrijheid van godsdienst af. Samenkomen om het geloof te belijden is heel belangrijk en niemand tot last.
Betaald voetbal en dan vooral de supporters veroorzaken veel meer overlast. Dat dus ook afschaffen.
Oef. Ben toch bang dat die vergelijking heel erg zwaar in het nadeel van religie uitvalt. En dan nog zonder het te hebben over 2000 jaar vs 50 jaar 'overlast'

reggie2

Ongelezen bericht door reggie2 »

Jablan schreef:
11 aug 2022 21:13

Dat maak jij ervan. Ik heb geen specifieke landen genoemd en alleen opgemerkt, dat we ons niet anders gedragen dan hier.

Jawel hoor, jij hebt het een paar blaadjes terug over Iran.

angel1978

JozJan schreef:
11 aug 2022 21:38
breien schreef:
11 aug 2022 08:46
Met het afschaffen van gebedshuizen schaft u ook de vrijheid van godsdienst af. Samenkomen om het geloof te belijden is heel belangrijk en niemand tot last.
Betaald voetbal en dan vooral de supporters veroorzaken veel meer overlast. Dat dus ook afschaffen.
Oef. Ben toch bang dat die vergelijking heel erg zwaar in het nadeel van religie uitvalt. En dan nog zonder het te hebben over 2000 jaar vs 50 jaar 'overlast'
Tja, maar als een ander forumlid alleen naar het nu mag kijken, dan mag breien dat toch ook?

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Erthanax schreef:
11 aug 2022 21:36

Volgens mij is er een officieel proces geweest, waarbij ze niet erkend zijn als kerk.

Hoe is het mogelijk, en al die andere rarigheden wel.

JozJan

Ongelezen bericht door JozJan »

Zeker. Maar dan nog blijft mijn stelling wel overeind. De historie niet meegenomen zei ik immers

angel1978

Lady1234 schreef:
11 aug 2022 21:44
Erthanax schreef:

Volgens mij is er een officieel proces geweest, waarbij ze niet erkend zijn als kerk.

Hoe is het mogelijk, en al die andere rarigheden wel.
Een geloof of kerk beginnen is 0,00001% ideologie en vooral veel macht, politiek en geld.

Lady1234

Jablan schreef:
07 aug 2022 09:43
kuklos schreef:
05 aug 2022 22:51
[...]Die 5% IS het probleem. Die veroorzaakt alle ellende.
[...]De islam is daar nooit dominant geweest. In alle landen waar de islam wel dominant is verdwijnt de rest.[...]
Doch, als het allemaal geen probleem is, ga met je man op vakantie naar een islamitisch land, bijvoorbeeld Iran, loop hand in hand op straat. Als je het overleeft geloof ik je dat de islam gewoon in het westen past en niet botst met die normen en waarden.
De 5% verschil in normen en waarden slijt weg. Nederlanders vergeten graag, dat die 'afwijkende' normen en waarden nog geen eeuw geleden ook in Nederland normaal waren. Rol van de vrouw, kledingvoorschriften, enz.

Bosnië-Herzegovina viel deels onder het Ottomaanse Rijk, voor een ander deel onder het Hongaarse deel van de Dubbelmonarchie Oostenrijk-Hongarije. Alle geloven door elkaar. Katholiek, Orthodox, Islam, Joods. Je reactie is geen verklaring voor het feit, dat het eeuwenlang goed is gegaan.

We zijn allang in landen als Iran geweest, zullen in de toekomst nog een paar keer in dat soort landen zijn, geen enkel probleem. Nederland daarentegen ... zie het topic over 'Buren dreigen melding bij Belastingdienst te maken'. Die mentaliteit.

Dit schreef u over Iran. Geen enkel probleem.

En nou schrijft u dit.

Jablan schreef: ↑
11 aug 2022 21:13

Jawel hoor, jij hebt het een paar blaadjes terug over Iran
.

scharrelschipper

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

Erthanax schreef:
Mocht ik ooit nog religieus worden,dan deze maar.

Jablan
Contacteer:

Uit het Coronatopic hierheen gehaald (daar is het te veel off-topic)
Lady1234 schreef:
10 aug 2022 20:57
@jablan
U schrijft dit.
En aardig dat je het andere drugsgebruik erbij betrekt, want deze benadering gebruik ik juist bij klanten-bedrijven, waar al een deel van het personeel de week begint met een verplichte drugstest.”
En het is niet uw benadering, maar doet u dat op verzoek van de klant? U zou moeten weten dat u dan in overtreding bent, en ook die klant.
En dan die onzin:

Testen op drugs wordt ook gebruikt om mensen een kans te geven in dienst te blijven (hun inkomen, huis, relatie te behouden”

U werkt bij de reclassering? Volgens mij mogen zelfs die niet verplichten om te testen.
+
Erthanax schreef:
10 aug 2022 21:07
Op verzoek van de werkgever testen op drugsgebruik? Dat gaat toch niet zo maar, als ik bv dit artikel lees. De AP heeft ook een duidelijk standpunt.
Het gaat om mensen, die onder invloed van drugs (ook alcohol) op het werk verschijnen en dat is een reden voor ontslag op staande voet (kostenpost).
Als werkgever kun je dit niet tolereren, want als er ongelukken gebeuren, volgt er een (hoge) boete van arbeidsinspectie plus de (nog duurdere) juridische afwikkeling, die door verzekeraars behoorlijk wordt getraineerd.
Voor de mensen zelf is een ontslag alleen nadelig. Geen recht op WW, verder afglijden, alles kwijtraken.

Daarom komt er soms een andere oplossing, waarbij de arbeidsovereenkomst wordt uitgebreid met een addendum, waarin de drugstest en andere voorwaarden staan vermeld en waarvoor wordt getekend. Werkgever betaalt de testen, soms ook meer. Net hoe de verhoudingen liggen.

Lady1234

Dit past dus juist helemaal niet hier. U haalde dat testen en uw verdere verklaring over drugstesten op maandagmorgen zelf aan in het corona topic.

Wat volgens u een werkgever allemaal zou moeten en mogen.

Nog meer gedraai. Schei toch uit met uw onzin verhalen.

Jablan
Contacteer:

Zal ik ook zo reageren na elk bericht van jou, Lady? ;)

1. Dit past prima in de huiskamer.
2. Ik draai niet, ik geef nog een keer een toelichting. Zodat het nog duidelijker is wat ik bedoel.
3. Herhaling: dit is niet wat een werkgever zou moeten en mogen, dit is hoe een aantal werkgevers met dit probleem omgaan.

Jablan
Contacteer:

Nijogeth schreef:
10 aug 2022 20:00
De Nederlandse normen en waarden? [...]
Mooi verhaal, dat maakt het duidelijker. Een paar dingen kan ik niet zo laten staan.

Je Piet van de basisschool heet deze jaren Sem of Luca.
Nijogeth schreef:
Als ik aan Nederland denk, dan denk ik aan nuchtere mensen, die zeggen hoe het zit. 60% van de mannen met een Marokkaanse achtergrond is voor hun 23e in aanraking gekomen met de politie. Dat is een feit. Vergelijk dat eens met de 20% van de Nederlands zonder buitenlandse achtergrond, dan is dat toch idioot?
Hier moest ik denken aan de Verenigde Staten, waar huidskleur erg bepalend is voor contact met politie, fysieke gezondheid, levensverwachting. Het is een kip-ei discussie. Geven de statistieken een vooroordeel bij de politie weer of dwingt de maatschappij de groep tot een crimineel bestaan?
Je mag zeker zeggen dat het land iets moet doen aan de problemen. Voor mij begint de oplossing met taalles en daarna de andere problemen, die de ouders hebben, aanpakken. Kost tijd, kost geld, levert op de lange termijn meer op dan het kost.
Nijogeth schreef:
Uitgeprocedeerde asielzoekers hebben vergelijkbare misdaadcijfers. Maar waarom zitten wij met dat probleem?
Niet alleen Nederland heeft dit probleem. Mensen zonder verblijfsstatus hebben nergens recht op en worden gedwongen tot een bestaan in de marge. Of bedelen of stelen.
Nijogeth schreef:
We hebben meer asielzoekers dan we kunnen huisvesten. Dat betekent 1 ding, namelijk dat 'we meer huisvesting moeten regelen'. Nee, dat betekent dat we er minder op kunnen nemen en ze het probleem van iemand anders zijn. Als ik tijdens hoogseizoen ergens bij een hotel aanklop en ze hebben geen plek dan zeggen ze ook 'helaas zitten we vol, misschien heeft een ander hotel nog plek'.
Zo werkt het bij toeristen. Bij asielzoekers weet je niet hoeveel er wanneer komen. Dat is meer 'ik moet nu naar toilet', terwijl er geen toilet is. Waar doe je dan je behoefte?

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Jablan schreef:
11 aug 2022 22:13
Het gaat om mensen, die onder invloed van drugs (ook alcohol) op het werk verschijnen en dat is een reden voor ontslag op staande voet (kostenpost).
Als werkgever kun je dit niet tolereren, want als er ongelukken gebeuren, volgt er een (hoge) boete van arbeidsinspectie plus de (nog duurdere) juridische afwikkeling, die door verzekeraars behoorlijk wordt getraineerd.
Voor de mensen zelf is een ontslag alleen nadelig. Geen recht op WW, verder afglijden, alles kwijtraken.

Daarom komt er soms een andere oplossing, waarbij de arbeidsovereenkomst wordt uitgebreid met een addendum, waarin de drugstest en andere voorwaarden staan vermeld en waarvoor wordt getekend. Werkgever betaalt de testen, soms ook meer. Net hoe de verhoudingen liggen.
In dit soort gevallen snap ik op zich de wens van de werkgever, die -wetend dat hij in strijd met de wet handelt- tóch deze eis stelt, om andere risico's af te dekken.

Maar desondanks is het een slechte keuze: de aldus verkregen informatie is immers in beginsel niet bruikbaar in eventuele procedures. Alleen als betrokkene bij een overtreding instemt met de eraan verbonden gevolgen, kom je er als werkgever mee weg.

Uit interesse: heb je al eens een rechtszaak gevoerd op basis van aldus verkregen informatie, Jablan? Mij lijkt dat de rechter minstens drie kanten op kan redeneren (en alle kanten zijn even logisch):

1) het mocht niet, maar de feiten liggen er: ontslag;
2) het mocht niet, dus de feiten negeren we: geen ontslag;
3) idem als 2, maar: verstoorde arbeidsrelatie: ontslag.

En bij alle opties kan de rechter dan natuurlijk nog stoeien met het al dan niet toekennen van een ontslagvergoeding.

Wat is jouw praktijkervaring hierbij?

Jablan
Contacteer:

Moneyman schreef:
12 aug 2022 09:01
Wat is jouw praktijkervaring hierbij?
Vroeger was het altijd ontslag op staande voet en in het geval van een rechtszaak geen ontslagvergoeding. De omslag is gekomen met de transitievergoeding.

Tegenwoordig wordt er alles aan gedaan om alles in stilte, buiten elke vorm van publiciteit af te handelen en is het een reeks dilemma's afvinken.

Voorbeeld commerciële functie. Ontsla je een alcoholverslaafde verkoper, dan ben je ook klanten kwijt, maar verkopers zijn nodig om de omzet binnen te halen en dan is de vraag of het verlies van iemand opweegt tegen het verlies aan omzet (en winst).

Bij productie zijn de bijkomende kosten doorslaggevend. Sommige bedrijfsongevallen genereren zulke kosten, dat de winst van vijf jaar verdampt en het is heel erg zuur, als achteraf, via omwegen, duidelijk wordt, dat het niet aan het bedrijf lag, maar aan het drugsgebruik onder het personeel.

Dit soort ervaringen laten sporen na bij DGA's, directies, managers en daarna wordt er alles aan gedaan om herhaling te voorkomen. Bedrijfsreglementen aanscherpen, drugsgebruik expliciet benoemen in de arbeidsovereenkomsten, dat soort dingen.

Als iemand alsnog wordt betrapt op drugsgebruik (komt in het algemeen via collega's boven water), dan is het een regulier ontslag zonder rechtsgang, omdat alle posities duidelijk zijn. Waar het kan, wordt het ontslag zo gedraaid, dat er nog recht op WW is.

Bij rechtszaken is de verstoorde arbeidsrelatie altijd het eerste argument, omdat rechters daarin meegaan en dan kan de rest van het dossier onder tafel blijven.

Voor mijzelf: mijn opdracht is om het beste uit de mensen te halen en zo iemand begeleiden is vaak genoeg zeker de moeite waard, beter dan op een gegeven moment een rouwkaart met uitnodiging voor de crematie / begrafenis te krijgen.
witte angora schreef:
10 aug 2022 19:06
En dan alle import door de eeuwen heen in de grotere steden, iets wat je in kleine dorpen niet of nauwelijks had... Vlamingen, Duitsers, Fransen, Noren, Denen, Engelsen, Joden, Zwitsers, Spanjaarden, Italianen, Roma, het is eeuwenlang allemaal hierheen gekomen. Ze hebben allemaal hun invloed gehad, en eigenlijk hebben ze het nog steeds. En nu komen er een aantal decennia mensen bij van verder weg. Wat maakt het anders dan toen?
De aanleidingen zijn niet veranderd. Oorlog, hongersnood (= natuurgeweld plus economie), de liefde, dat zijn nog steeds de belangrijkste motieven om de geboortegrond te verlaten en het ergens anders te proberen.

Tegenwoordig zijn de drempels veel hoger geworden.

Oorlogsvluchtelingen zijn officieel overal welkom, maar moeten door de bureaucratie heen. Ukraïne is de eerste positieve uitzondering sinds de grote migratiestromen na de jaren 1945-1948. In vorige eeuwen bestond die hele bureaucratie niet.

De liefde. Als je iemand uit een ander land treft (buiten de EU), dan reageert de Nederlandse overheid met inkomenseisen en buiten Nederland 'inburgeren'. Vroeger werden zulke eisen niet gesteld, want er was geen landelijke overheid.
De liefde is de beste manier om ergens te integreren.

Natuur plus economie leidt vanzelf tot migratie, ook binnen Nederland. Kijk naar de opkomst van de fabrieken. De arbeiders kwamen altijd uit gebieden, waar het leven nog slechter was.

Tegenwoordig zijn de afstanden groter. Hoe verder weg, hoe groter de culturele verschillen, hoe meer iemand moet opgeven of afleren om in de nieuwe woonplaats op te gaan in de bevolking.

moederslink

Ongelezen bericht door moederslink »

Jablan schreef:
11 aug 2022 22:13
Het eea hangt er van af wat je werk is.
Ik weet dat in de psychiatrie werknemers altijd clean moeten zijn anders kunnen ze niet werken met psychiatrische patiënten. Dat ligt vast. Daar wordt voor getekend.
Daarentegen worden psychiatrische patiënten altijd te pas en te onpas getest op het gebruik van middelen. Zeker diegenen die een RM ( rechterlijke machtiging =gedwongen opname ) hebben.
In zo.n setting kun je geen werknemers zetten die zelf verslaafd aan middelen zijn ( geweest).

Je ziet heel vaak dat juist in de hulpverlening mensen willen ( en gaan ) werken die zelf een beste rugzak hebben, ze zijn ' ervaringsdeskundig ' en kunnen hun cliënten goed snappen en aanvoelen denken en verwachten zij.
Maar het betekent tegelijkertijd ook dat zij als hulpverlener zelf ook kunnen terugvallen in een zo.n risicovolle werkomgeving , want er wordt volop gebruikt in de psychiatrie.
Ze zullen dus gemonitord moeten blijven worden en zo kan het voor komen dat zij hier , bij het in - diensttreden , voor moeten tekenen .

Wanneer een werknemer gescreend gaat worden is dit wel gebonden aan wat voorwaarden:
-1 de werknemer moet dit vooraf te horen krijgen
-2 hij/zij moet het ' waarom ' te horen krijgen
-3 hij/zij moet over de uitkomst geïnformeerd worden

Aan de screening zelf zitten ook 2 belangrijke voorwaarden :
-1 er moet een legitieme reden, een gerechtvaardigd belang zijn
-2 het moet noodzakelijk zijn, op dat moment

En dit is oa ter voorkoming van ontslag op staande voet en het voorkomen van ongevallen.

Het is en blijft een heikel punt, maar dit kan wel de realiteit zijn op een werkvloer.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Moneyman schreef:
12 aug 2022 09:01
Uit interesse: heb je al eens een rechtszaak gevoerd op basis van aldus verkregen informatie, Jablan? Mij lijkt dat de rechter minstens drie kanten op kan redeneren (en alle kanten zijn even logisch):

1) het mocht niet, maar de feiten liggen er: ontslag;
2) het mocht niet, dus de feiten negeren we: geen ontslag;
3) idem als 2, maar: verstoorde arbeidsrelatie: ontslag.
Je mag onrechtmatig verkregen bewijs in de rechtbank doorgaans gewoon gebruiken. Je moet het behoorlijk bond maken wil de rechtbank dat bewijs niet aanvaarden. De rechtbank kan dergelijk handelen financieel bestraffen.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

alfatrion schreef:
12 aug 2022 11:43
Je mag onrechtmatig verkregen bewijs in de rechtbank doorgaans gewoon gebruiken. Je moet het behoorlijk bond maken wil de rechtbank dat bewijs niet aanvaarden.
Dat gebeurt juist in het arbeidsrecht wel.
alfatrion schreef:
12 aug 2022 11:43
De rechtbank kan dergelijk handelen financieel bestraffen.
Klopt, vandaar mijn laatste zin.

Plaats reactie