Huiskamer

Lees de huisregels goed door voordat je berichten op het forum van Radar plaatst.
Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Jablan »

breien schreef:
05 jul 2022 22:11
Wie heeft al een paar rode zakdoeken gekocht?
Met welk doel? Rode zakdoeken hebben een betekenis, afhankelijk van waar je bent en hoe ze je draagt of gebruikt. :wink:

angel1978
Berichten: 11135
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door angel1978 »

Wederom een wat genuanceerder verhaal:

https://www.rtvnoord.nl/nieuws/938200/r ... -duitsland

angel1978
Berichten: 11135
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door angel1978 »

https://www.nu.nl/politiek/6210784/kabi ... artoe.html
De boodschap sneeuwt bijna onder in de weken waarin boerenprotesten, -blokkades en -geweld de boventoon voeren in het nieuws. Een ander geluid vanuit de agrarische sector is sowieso zeldzaam tijdens de stikstofprotesten.

Het verhaal van de biologische boeren is ook breder dan stikstof alleen, zegt Van Ruitenbeek. Het gaat ook over de kwaliteit van ons water, het klimaat en onze bodem. "Er wordt nu geprotesteerd met de leus: 'No farmers no food'. Wij zeggen: 'No soil no food'."
Laatst gewijzigd door angel1978 op 07 jul 2022 08:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Lowieze
Berichten: 6736
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lowieze »

Jablan schreef:
07 jul 2022 07:30
breien schreef:
05 jul 2022 22:11
Wie heeft al een paar rode zakdoeken gekocht?
Met welk doel? Rode zakdoeken hebben een betekenis, afhankelijk van waar je bent en hoe ze je draagt of gebruikt. :wink:
Rode zakdoek symbool van protesten: 'Laat zien dat je boer steunt'

https://www.rtlnieuws.nl/editienl/artik ... idair-boer

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door sjohie »

Nijogeth schreef:
06 jul 2022 18:42
Tja, en ergens moeten we dus weer de heides behouden. Niets natuurlijk habitat, de heide bestaat vanwege de intensieve veeteelt en niet vanwege natuurlijke processen (op een aantal plekken richting de kust na). Willen we dan terug naar wat wel natuurlijk is, dan moeten daar bossen gaan groeien. Is natuurlijk minder voor de insecten, maar wel natuurlijker.

Kan iemand misschien uitleggen waarom die onnatuurlijke heides zo heilig zijn geworden? Ze nemen amper CO2 op, kunnen niet tegen stikstof en er is geen ruk aan. Een bos is toch veel beter?
Simpel, biodiversiteit. Zoek eens een vergezicht van een oude meester op in een museum, en grote kans dat je heide geschilderd ziet, in 3 of 4 kleuren. Nu zijn we zo betoverd door het paars een paar weken lang, maar dat is dus een mooi voorbeeld van wat die te hoge stikstofdepositie in de praktijk doet. Dat is nl de variant die het beste om kan gaan met een overdosis stikstof. Die andere soorten/kleuren komen bijna niet meer voor. En waar die verdwijnen, verdwijnen ook de insecten die net dié varianten als dieet hebben, en zo verder de voedselketen omhoog.

Idem het oprukken van brandnetels en bramenstruiken, die kunnen ook beter tegen die overdosis stikstof, en verdrukken weer andere planten.

Een extreem voorbeeld van de gevolgen hiervan, is een foto in de Stentor bij een artikel een kleine 2 weken geleden, van een persoon in China die met de hand, in een hoogwerker, appelbloesems met een borsteltje aan het bestuiven was, omdat er zoveel pesticiden gebruikt waren, dat er geen enkele bij meer in leven was, om dat op de natuurlijke weg te doen. En dat is hoe het nu, letterlijk, al is, dat is geen theoretische oefening 100 jaar in de toekomst ofzo. We hebben ons voorgehouden dat we de natuur kunnen maken, of ten minste beheren, en merken nu dat dit niet zo is.

Nijogeth
Berichten: 10208
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Maar dat die heide verschillende kleuren hadden, dat kan. Die oude meesters zijn op zich nog vrij recent maar 600 jaar geleden, hadden we hier amper heides en waren het bossen. Om dan nu alles erop te gooien om de heides maar te behouden, dat vind ik persoonlijk een beetje vreemd.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door sjohie »

Nijogeth schreef:
07 jul 2022 16:19
Maar dat die heide verschillende kleuren hadden, dat kan. Die oude meesters zijn op zich nog vrij recent maar 600 jaar geleden, hadden we hier amper heides en waren het bossen. Om dan nu alles erop te gooien om de heides maar te behouden, dat vind ik persoonlijk een beetje vreemd.
Toen zij dat schilderden moest de industriële revolutie nog plaatsvinden, dus dat is een redelijk accuraat overzicht van hoe de natuur er hier uit zag, tot ~1850.

Maar goed, het is slechts één van de vele voorbeelden die doeltreffend aantonen hoe hard onze biodiversiteit achteruit is gehold,. Als je het op zou kunnen brengen om met een echte ecoloog een dag op pad te gaan, zou die je tientallen voorbeelden kunnen tonen.

De biodiversiteit rent achteruit, en dat heeft extreme gevolgen, zeker icm de klimaatverandering, want het het werkt allemaal samen om uiteindelijk ons leefmilieu te maken, wat er dus niet best voor staat.

Onder geohydrologen circuleren nu al modeluitkomsten, waaruit blijkt dat over 100 jaar er letterlijk geen Nederland meer is zoals je het nu kent. We naderen het punt dat we zelfs met al ons geld en kennis, niet meer of hogere dijken kunnen maken om de zee tegen te houden. Alle klimaat- en milieutrends lijken eerder te versnellen dan mee te vallen, en veel van deze ellende ijlt nog tientallen jaren na.

Als we het voor elkaar zouden krijgen om morgen 0% CO2 meer uit te stoten als mensheid, dan zal de zeespiegel de komende 20 jaar eerst nog stijgen.

Zo is het ook met deze stikstofdoelen, als we die nú halen, is niet morgen de krimp van biodiversiteit ineens een groei ofzo.

Erthanax
Berichten: 9834
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Erthanax »

Eerst een opeten, de resterende 12 netjes verdelen.

witte angora
Berichten: 31225
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door witte angora »

Of eerst 12 opeten, en de resterende verdelen.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door scontra »

breien schreef:
09 jul 2022 18:35
DRAMA
Ik koop met enige regelmaat vegetarische balletjes. In het pakje zitten altijd twaalf balletjes en dat is handig deelbaar door twee.
Tot mijn grote ontsteltenis zaten er nu dertien balletjes in het pakje.
WAT NU ???
Eén balletje extra, maar voor hetzelfde geld als eerder voor de twaalf balletjes ?

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door scontra »

Nijogeth schreef:
06 jul 2022 18:42

Kan iemand misschien uitleggen waarom die onnatuurlijke heides zo heilig zijn geworden?
" Op de grote stille heide loopt een filler eenzaam rond, ... ....... enz. enz. ".

Hoewel zo stil is het er momenteel niet nu de Randstad weer gedeeltelijk deze kant is opgekomen.
Hoop herrie en geschreeuw en veel meer stikstof uitstoot op die in het najaar zo mooie heide.
Zal blij zij als de R van rust weer in de maand is. :oops:

witte angora
Berichten: 31225
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door witte angora »

Dat zou zomaar kunnen, maar hoe heb je die 11 dan over 2 personen verdeeld?

Ik denk dat we Sir Arthur Conan Doyle er maar even bij moeten halen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door moederslink »

Nou , vrijdag weer eens met de trein gereisd en nu naar den Haag ne vriendin.
Dat reizen was wel 1 jaar geleden denk ik.
En het was warm!
En wat een idiote drukte!!! Wat een gedrang bij de in-uitgang.
Hoezo oplopende besmettingen 🥴?
Gelukkig had ik wel steeds een zitplaats😃.
En dan de Randstad zelf ---- Utrecht---den Haag ---hoe druk !!!!
Dat ben ik als " provinciaaltje nu " ook niet meer gewend denk ik maar zo.
Geef mij de rust van hier maar.
De besmettingen lopen op, ook binnen de familie-en vriendengroep.
Ik heb weer zelftests gekocht.

PS : waar is " iedereen "???? Op vakantie ???😁

Erthanax
Berichten: 9834
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Erthanax »

moederslink schreef:
10 jul 2022 10:08
PS : waar is " iedereen "???? Op vakantie ???😁
In de kerk.

witte angora
Berichten: 31225
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door witte angora »

En als je nou eens dat vegetarische balletje dat je teveel hebt in dat eierdoosje stopt, dan is het evenwicht toch weer hersteld? Als je je ogen dicht doet terwijl je eet merk je het verschil toch niet.

witte angora
Berichten: 31225
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door witte angora »

Dus het was in de winkel al weg? Dan is de oplossing geen eitje.

Moneyman
Berichten: 30462
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Moneyman »

breien schreef:
11 jul 2022 13:49
Het is een misdaad om eitjes te stelen.
Succes.

Moneyman
Berichten: 30462
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Moneyman »

Voor de liefhebbers van analoge ("domme") meters kwam ik nog een mooi "slim" horloge tegen :D

Afbeelding

Erthanax
Berichten: 9834
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Erthanax »

Als ik een smartwatch zou willen hebben, dan zou deze bovenaan mijn lijstje staan :D

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Jablan »

fonsflons schreef:
12 jul 2022 12:55
Ja, en al je gegevens zo naar china. Voor je het weet komt er eentje vanuit Azie om je gamerspc te jatten.
Ook daarom zijn de apparaten van Huawei bij een aantal bedrijven eruit gegaan.

Plaats reactie