Als het goed is zijn bovengenoemde percentages meetkundige gemiddeldes van periodes van 15 jaar. Dit kan ik echter niet controleren. Het rekenkundig gemiddelde van bovenvermelde percentages is ong. 14,2%, dus daar is blijkbaar die 14% als gemiddeld historisch fondsrendement van je fundsparen en fundpensioen op gebaseerd.jammer schreef:Tiswè mijn polis is aangegaan in 1999 zoals je weet.
Hier de Pv cijfers + letterlijke tekst:
Ter bepaling van de voorbeeldpercentages zijn wij uitgegaan van een zestal historische reeksen van 15 jaar. Vanaf de datum van oprichting van de fondsen zijn dat de werkelijke gerealiseerde rendementen. In de daaraan voorafgaande periode wordt uitgegaan van objectieve marktgemiddelden.
fonds eguity:
1979 - 1993 = 16,2%
1980 - 1994 = 14,4%
1981 - 1995 = 13,5%
1982 - 1996 = 14,3%
1983 - 1997 = 14,5%
1984 - 1998 = 12,4%
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Ben uitgenodigd om te komen praten
Re: Ben uitgenodigd om te komen praten
Precies Tiswè en dat is òòk mijn probleem en ook van mijn BTP (= bevriende tussenpersoon). aegon wèèt dat er iemand bij mij meekijkt. Mijn BTP noemt mijn polis en de vragen en soms rare en zeker soms zeer vage en 1/2 antoorden van aegon zelfs interessant. Iedereen zijn vak heb ik tegen mijn BTP er gezegd. Maar ik heb per jaar opgevraagd inderdaad van 1979. Wat schrok die vrouw zo ver terug in de tijd. Meneer we leven in 2011. Ik weet het maar ik heb een de polissen getekend in 1999 en dan moet ik 20 jaar terug voor de rendementen. Alleen het gekke is ik weet nog steeds niet WAAR ik voor getekend heb. Dus aegon heeft nog wel wat werk te verzetten. En ze noemen me nu al een zeur. Ze willen nu al een brief schrijven dat ik naar de KIFID mag. Maar ik wil niet heb ik gezegd. Ik wordt daar straks vierkant uitgelachen, ik weet nog niet eens uit welke kosten precies mijn eerste en doorlopende kosten bestaan. Laten we dat eerst maar eens helder krijgen. Was mijn antwoord.
Wordt zeker vervolgd.
Wordt zeker vervolgd.
-
jammer, de AFM kijkt mee.
En dat weten ze al lang bij de Aegon.
Moet je kijken wat ze al hebben verkocht om de Koersplannen te compenseren (het bedrag komt ongeveer overeen met de huidig aangeslotenen van de Stichting).
Ben benieuwd wat ze straks nog meer gaan verkopen.
Ze zullen moeten bezuinigen en de broekriem aanhalen.
Ja de broekriem aanhalen, dat lijkt me een goed advies voor ze.
Anders staan ze straks in hun onderbroek.
En dat weten ze al lang bij de Aegon.
Moet je kijken wat ze al hebben verkocht om de Koersplannen te compenseren (het bedrag komt ongeveer overeen met de huidig aangeslotenen van de Stichting).
Ben benieuwd wat ze straks nog meer gaan verkopen.
Ze zullen moeten bezuinigen en de broekriem aanhalen.
Ja de broekriem aanhalen, dat lijkt me een goed advies voor ze.
Anders staan ze straks in hun onderbroek.
Dat het gemiddeld historisch fondsrendement ong. een half jaar later nog 7,75% was, komt waarschijnlijk omdat aegon het nog niet opnieuw heeft vastgesteld. Dit zgn. voortschrijdend rendement vond ik door de meetkundig gemiddelde rendementen van alle 15-jaarsperiodes vanaf de oprichting van het equity fund rekenkundig te middelen. De boven door jou gegeven historische rendementen gedragen zich te "springerig" en vertegenwoordigen waarschijnlijk geen voortschrijdende rendementen. Ik kom nl. het dichtst in de buurt van deze getallen door over de jaren 2007, 2008, en 2009 de meetkundig gemiddelde rendementen te berekenen vanaf het begin van het fonds, gevolgd door de correctie voor de beheerkosten. Ik heb verschillende berekeningen uitgevoerd met 10-, 15- en 20-jaarsperiodes voor het voortschrijdend rendement, maar deze getallen wijken steeds te veel af van de door jou genoemde rendementen.felixbeijer schreef:Het opgegeven historisch fondsrendement van het AEGON Equity Fund was half juni nog steeds +7,75% (net als in februari 2011)
gelet de krach van 20% zal het nu wel wat lager zijn.
Maar bij de vorige krach in 2008 viel het effect ook wel mee.
Februari 2008 werd namelijk een historisch (netto) fondsrendement van 8.42% opgegeven (berekend t/m december 2007)
Februari 2009 werd een historisch (netto) fondsrendement van 5.49% opgeven. Toen was de krach zwaarder.
Februari 2010 was het weer 6.45%.
Het lijkt er dus sterk op dat aegon eind 2010 opeens weer met een voortschrijdend rendement is gaan werken, wat de onlogische sprong van 6,45% naar 7,75% verklaart. (Het equity fund was over 2010 immers niet opvallend veel gestegen.) Dus blijkbaar heeft aegon in de loop van de tijd twee verschillende methodes gehanteerd om het gemiddeld historisch fondsrendement te berekenen.
Misschien wilde aegon hiermee bereiken meer beleggingsverzekeringen te gaan verkopen door via de methode van voortschrijdend rendement een zo hoog mogelijk historisch rendement voor te spiegelen. (Ik moet opeens aan Julius C denken; ook een historisch rendement van 7,75%?)
-
Tiswe,
Jij begrijpt het echt, zo zie ik.
Zou jij eventueel als deskundige willen optreden naar de AFM?
Ik heb het weer onder de aandacht gebracht.
http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 8#p1296668
Ik vermoed een andere reden, nl de compensatieberekeningen. Een hoger rendement geeft meer prognose bij historisch rendement dus geen compensatie.
Als Aegon nu zegt er volgt geen compensatie en je dient niet binnen 1 jaar de klacht in, dan zeggen ze ook nog eens doodleuk: je hebt geen bezwaar aangetekend tegen geen compensatie.
Overigens staat verderop in die thread een opmerking van mij over de koersontwikkeling van het Equity Fund, bericht 14 augustus 20:57 (er was ook wel een aardige stijging in het Equity Fund over 2010, zie namelijk de stijging tussen 1 januari 2010 en 1 januari 2011. http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... &start=100
Hebben we het over dezelfde gegevens?
Ik heb het weer onder de aandacht gebracht.
Ik vermoed een andere reden, nl de compensatieberekeningen. Een hoger rendement geeft meer prognose bij historisch rendement dus geen compensatie.
Als Aegon nu zegt er volgt geen compensatie en je dient niet binnen 1 jaar de klacht in, dan zeggen ze ook nog eens doodleuk: je hebt geen bezwaar aangetekend tegen geen compensatie.
Overigens staat verderop in die thread een opmerking van mij over de koersontwikkeling van het Equity Fund, bericht 14 augustus 20:57 (er was ook wel een aardige stijging in het Equity Fund over 2010, zie namelijk de stijging tussen 1 januari 2010 en 1 januari 2011. http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... &start=100
-
In de brief van 9 mei jl geeft AEGON toch aan dat alle compensatieberekeningen eind juli klaar zouden zijn.
Ze zijn grovelijk over tijd!
Ze zijn grovelijk over tijd!
Nou, een deskundige zou ik mezelf niet willen noemen. Ik heb enkel wat relatief eenvoudige (tijdrovende) berekeningen gedaan en de resultaten zo goed mogelijk geïnterpreteerd. Ik houd toch nog ietwat een slag om de arm, want misschien hanteert aegon toch nog een andere wel universele berekeningsmethode, al lijkt me dat sterk. Maar ja, ze kunnen wel weer oordelen, als ze dit forum lezen, dat mijn methode onjuist is, maar dan moet aegon hier maar reageren hoe het anders kan!felixbeijer schreef:Tiswe,
Ja, die stijging van 18,5% is mij bekend, maar dit zorgt voor een stijging van het meetkundig gemiddeld rendement gerekend vanaf begin fonds van 6,45% naar 7,10% en daar zit die 7,75% toch duidelijk boven.felixbeijer schreef:Overigens staat verderop in die thread een opmerking van mij over de koersontwikkeling van het Equity Fund, bericht 14 augustus 20:57 (er was ook wel een aardige stijging in het Equity Fund over 2010, zie namelijk de stijging tussen 1 januari 2010 en 1 januari 2011. http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... &start=100
-
Dank Tiswe,
Je bent hiervan op de hoogte?
De AFM zal het ze ook wel vragen, denk ik.
Je bent hiervan op de hoogte?
De AFM zal het ze ook wel vragen, denk ik.
Ik heb de rendementen opgevraagd. Als ik ze binnen heb zet ik ze direct op het forum. Dan kunnen we samen zoeken naar het verschil.
-
jammer die vraag zat ook in de mijne en ik heb mijn verzekeringsadviseur verzocht er meer druk achter te zetten.
http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... &start=300
http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... &start=300
Ik heb maar eens een mailtje verstuurd naar de aegon en gevraagd waar mijn reiskosten vergoeding blijft??????Van uit het westen naar Leeuwarden en weer terug... bijna 400 km.
Ik heb ook gevraagd of ze de vragen van koersplan niet vergeten zijn. En de offerte tussen een rente fund of mixfund. I.p.v. het equity fund. Vanaf april 1999 t/m 2010. Zodat ik iets beter kan vergelijken wat misschien de minst slechte is van de 3......En als ik over zou zetten welke rechten verlies ik dan???
Wordt vervolgd bij meer nieuws....
Ik heb ook gevraagd of ze de vragen van koersplan niet vergeten zijn. En de offerte tussen een rente fund of mixfund. I.p.v. het equity fund. Vanaf april 1999 t/m 2010. Zodat ik iets beter kan vergelijken wat misschien de minst slechte is van de 3......En als ik over zou zetten welke rechten verlies ik dan???
Wordt vervolgd bij meer nieuws....
Mijn reiskosten vergoeding is binnen. Het is zelfs een spoed opdracht geweest.
Dank je wel aegon.
Dank je wel aegon.
-
jammer, dat is met recht heel netjes te noemen van betreffende medewerker bij Aegon om dit nog correct af te handelen.
Ik heb haar gisteren ook hartelijk voor bedankt, dat het nu opgelost is.
Ze vraagt ook nog even aan haar collega`s hoe het zit met mijn andere vragen.
Die zijn nl. ook nog niet binnen......
Ze vraagt ook nog even aan haar collega`s hoe het zit met mijn andere vragen.
Die zijn nl. ook nog niet binnen......
En de antwoorden op mijn vragen ze zijn nog steeds niet binnen.......
Ook de compensatie regeling is nog steeds niet bekend...... 1-10-2011 is al verstreken aegon...
Wat WEL binnen is gekomen (met de post) is een brief van aegon dat de spaarloon regeling wordt afgeschaft, of ik de inleg van mijn eigen rekening wil betalen......maar aegon dat heb ik al die jaren (inmiddels 12) al gedaan....
Even wakker worden.......
Dus ik heb hier maar even over gebeld. Ik kon de brief als niet verzonden beschouwen. Ik heb haar wel verteld, dat ik teleurgesteld ben.....Ik dacht ik krijg nu antwoord op mijn vragen of over de compensatie regeling......
Maar niks van dit alles....
Ze vroeg heeft u nog geen brief gekregen over de compensatie??? Zij ging erachteraan, even aan een collega vragen.......Na 3 minuten al antwoord, het kost veel meer werk al we dachten.......(2 jaar na dato en het is nog niet rond....)
Ik zei nog dan heeft aegon wel HEEL veel woekerpolissen verkocht......Maar ze zei elke polis moet appart nagerekend worden.
Ook de compensatie regeling is nog steeds niet bekend...... 1-10-2011 is al verstreken aegon...
Wat WEL binnen is gekomen (met de post) is een brief van aegon dat de spaarloon regeling wordt afgeschaft, of ik de inleg van mijn eigen rekening wil betalen......maar aegon dat heb ik al die jaren (inmiddels 12) al gedaan....
Even wakker worden.......
Dus ik heb hier maar even over gebeld. Ik kon de brief als niet verzonden beschouwen. Ik heb haar wel verteld, dat ik teleurgesteld ben.....Ik dacht ik krijg nu antwoord op mijn vragen of over de compensatie regeling......
Maar niks van dit alles....
Ze vroeg heeft u nog geen brief gekregen over de compensatie??? Zij ging erachteraan, even aan een collega vragen.......Na 3 minuten al antwoord, het kost veel meer werk al we dachten.......(2 jaar na dato en het is nog niet rond....)
Ik zei nog dan heeft aegon wel HEEL veel woekerpolissen verkocht......Maar ze zei elke polis moet appart nagerekend worden.
-
Laat ze het dan meteen goed uitrekenen!!