U ziet een zeer belangrijke argumentatie over het hoofd, en wel de redelijkheid en billijkheid:
Nee, in deze context , is dit geen argument met betrekking tot het feit of iets algemeen bekend moet zijn.
Aannemende dat alle genoemde technische stellingen met betrekking tot de levensduur van de accu kloppen, kan er pas aanspraak op redelijkheid en billijkheid worden gedaan
nadat de koper hierover is geinformeerd.
Het verkoopgesprek is de plek waar de verkoper dient uit te leggen hoe dit zit met de levensduur van de accu.
Als bovenstaande informatie niet wordt verschaft, kan er later geen beroep op redelijkheid en billijkheid worden gedaan. De koper wist immers van niets, en heeft niet in redelijkheid een afgewogen keuze kunnen maken.
Wie eist bewijs. Het is de koper die vervanging eist van de accu, dus het is de koper die moet bewijzen dat de accu non-conform is. De redenering komt er neer dat de koper zou mogen verwachten dat de accu net zo lang meegaat als de laptop. Een steekhoudende motivatie hiervoor blijft achterwege. En daar zit nu juist de crux.
Deze redenering is de wereld op zijn kop. Als een koper een artikel koopt mag de koper er, zonder nadere informatie, vanuit gaan , dat de levensduur die het artikel heeft geldt voor het gehele artikel, en niet slechts voor de helft.
Als een koper bijvoorbeeld een auto koopt, is het ook niet zo dat hij behoort te weten dat het cabriodak maar 2 jaar meegaat en de rest van de auto 10 jaar.
Mocht dat zo zijn dan dient de verkoper hem hierover vooraf te informeren. Door dat niet te doen laat de verkoper de koper dwalen en is aansprakelijk voor de gevolgen hiervan.
Dit zou alleen anders zijn als het algemeen bekend mag zijn dat een onderdeel minder lang meegaat dan het totale product, en daar is tot nu toe bij het voorbeeld van de accu nog helemaal niks van aangetoond. Daar zit juist de crux.
Eerder schreef jij dat er een relatie diende te worden gelegd met de aard van het mankement en kosten van het herstel. Jij meende dat klein mankement met geringe kosten daarom non-conformiteit uitsloot. Bovendien vond je dat de koper van een kostbaar onderdeel mocht verwachten dat dit net zolang meeging als het gehele product. Als voorbeeld kom je met o.a. de accu van een laptop.
Dit vind ik nog steeds, en ben ook niet de enige die er zo over denkt.
Echter het voobeeld van de accu van laptop is niet door mij in de discussie gebracht. Sterker nog . Je bent zelf degene die begonnen is over een lapto en de levensduur van de bijborende accu :
De vraag is steeds of de koper het mankement zou moeten verwachten. Zo is de levensverwachting van een laptop zes jaar. Wanneer na twee jaar de accu op is levert dit geen non-conformiteit op. Niet omdat de prijs van accu zich op een bepaalde manier zou verhouden tot de prijs, maar omdat accu's na twee jaar toch echt op zijn en dus te verwachten is. Deze accu's kunnen tien keer zo duur zijn als de rest van de laptop en dan nog treed er geen non-conformiteit op.
Was je misschien even ontschoten .....