LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ontwikkeling energieprijzen

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
e-chec

Re: Ontwikkeling energieprijzen

Ongelezen bericht door e-chec »

Soms is het weken niet zinvol om iets over de ontwikkelingen te melden, maar nu bij de kwartaalovergang vind ik voldoende aanleiding om ergens op te wijzen.

Vanaf vandaag is Eneco uit het Excel-overzicht verwijderd. U vind hem nog terug in rij X. De simpele reden van die verwijdering is dat Eneco bij PrizeWize geen aanbieding meer heeft voor 12 maanden vast tarief. Eneco heeft nu wel een aanbieding voor 14 maanden vast tarief, maar die past niet in dit overzicht.

Ik heb Eneco er dus uitgewipt en ga verder met 8. Omdat Eneco binnen alle berekeningen van jaarkosten vrij laag zat, is de stijging van de jaarprijs t.o.v. de startdatum 3 september 2013 toegenomen. Gisteren was die nog 6,41 %. De invloed van de verdwijning van Eneco op de stijging van de jaarprijs wordt beperkt door de stijging van de welkomstpremie bij Budgetenergie. T.o.v. 3 september 2013 nam de stijging van de jaarprijs vandaag toe tot 6,67 %.

https://www.dropbox.com/s/e4or4p6u9041q ... ijzen.xlsx

e-chec

Vandaag zag ik dat Budgetenergie haar welkomstpremie met 10 Euro had verhoogd. Daarmee zouden de jaarkosten juist onder die van Essent dalen met als gevolg dat Budgetenergie weer nummer 1 was. Maar Essent was dat voor. Essent kruimelde de welkomstpremie met 5 Euro omhoog en bleef daardoor nog net de goedkoopste. Tenminste, in het gebied waar ik woon en waar Liander netbeheerder is.

Ik heb daarop het idee gekregen om in het Excel-document de tabbladen van de weken van 2013 te koppelen aan het jaaroverzicht 2013 en de weekbladen van 2014 aan het jaaroverzicht 2014. Bent u niet vertrouwd met Excel, dan klinkt dit ingewikkeld. Maar als u kijkt op tabblad 2014, dan ziet u daar de netwerkkosten Elektriciteit en Gas van Liander in de gele cellen weergegeven. Die celwaarden zijn vanaf vandaag gekoppeld aan alle tabbladen van 2014. Verandert u op dit tabblad de celwaarden in die van een andere netwerkbeheerder, dan veranderen de waarden in alle weken van 2014. Voor het jaaroverzicht 2013 en de weekbladen van 2013 geldt hetzelfde.

Als de tarieven, welkomstpremies en abonnementskosten in heel Nederland hetzelfde zouden zijn, dan was het mogelijk door deze kleine ingreep voor elke postcode de exacte prijs te berekenen. Helaas, zo gemakkelijk blijkt het niet te zijn. Alleen de abonnementskosten zijn in heel Nederland gelijk.

Ik heb in alle provinciehoofdsteden postcodes gezocht en die ingevoerd op de website van PrizeWize. Ik kwam daarbij tot de ontdekking dat de welkomstpremie van Essent vandaag varieerde tussen € 10 en €100 Euro. Vanmorgen was de premie in Groningen, Zwolle, Arnhem en Maastricht €10. In de overige provinciehoofdsteden was de premie € 100. In Alkmaar, een plaats die ik puur bij toeval ook controleerde, was de premie € 55.

Vanavond was de situatie totaal anders. Nu was de premie in Haarlem, Middelburg en Maastricht € 10 en in de overige provinciehoofdsteden € 100. Behalve Lelystad, daar gold een premie van € 55.

Vanmorgen werd bovendien de aanbieding van Budgetenergie in Groningen nog niet weergegeven. Vanmiddag was dat wel het geval.

Naast de welkomstpremie blijkt ook het tarief van gas niet hetzelfde. Hoe dat precies zit heb ik nog niet uitgezocht. Duidelijk is wel dat andere netwerkkosten niet alle verschillen verklaren. Daar ga ik nog even naar zoeken.

https://www.dropbox.com/s/e4or4p6u9041q ... ijzen.xlsx

e-chec

Door de verandering, die ik gisteren in het Exceldocument heb aangebracht, wilde ik nagaan of door aanpassing van de netbeheerskosten het document 1 op 1 in het hele land correcte resultaten zou geven. Achteraf een beetje naïef, er spelen meer zaken een rol. Dat is met name het geval met de kosten van gas.

In de tarieven van gas is een regiotoeslag opgenomen, die door de ACM wordt geadviseerd voor de 10 regio’s van Nederland (zie o.m. http://www.gaslicht.com/energievergelijken ). Die regiotoeslag neemt toe met de afstand tot het wingebied van gas, de provincie Groningen. De energiebedrijven hebben echter de vrijheid in de mate, waarin de regiotoeslag wordt doorgevoerd. Snapt u het nog ? Ik heb er wat moeite mee.

Ik heb op internet gezocht naar de adviezen van de ACM voor de regiotoeslag voor 2014, maar helaas, die vond ik niet. Om een indruk te krijgen van de regiotoeslagen, die de energieleveranciers doorvoeren, heb ik voor de 8 aanbiedingen de leverancierstarieven incl. BTW op PrizeWize opgezocht en berekend wat een m3 in Arnhem en in Middelburg in cent per m3 meer kost dan in Groningen.

...........................................Arnhem..............Middelburg
Budgetenergie...................0,31.......................1,48
Delta...........................................0.............................0
Energiedirect 1...................0,76.......................2,77
Energiedirect 2...................0,76.......................2,77
e-on.......................................0,35.......................1,17
Essent...................................0,57.......................2,35
Greenchoice.............................0............................0
Nuon.....................................0,33.......................1,57

Van de 8 aanbieders zijn er 6, die een regiotoeslag doorvoeren. De maximale regiotoeslag is in Arnhem 0,57 ct/m3, in Middelburg 2,77 ct/m3. In beide gevallen gaat het om de contracten van Energiedirect. Delta en Greenchoice blijken in het geheel geen regiotoeslag in rekening te brengen.

Een tweede opmerkelijk gegeven, dat mij gisteren duidelijk werd, is dat Essent werkt met 3 welkomstpremies. Bij de ene postcode hoort een welkomstpremie van € 10, bij een andere € 55 en bij alle overige is de welkomstpremie € 100. Het heeft er alle schijn van dat nieuwe klanten, afhankelijk van hun postcode, bij Essent meer of minder welkom zijn.

De verandering van de netbeheerskosten leidt dus slechts in een beperkt aantal gevallen tot een exact juiste berekening van de energiekosten bij een bepaalde postcode. Dat is jammer, maar het neemt niet weg dat de teneur van de ontwikkeling bij mijn postcode instemt met de ontwikkeling overal elders in Nederland.

Jrn5

Ongelezen bericht door Jrn5 »

@ e-chec

Goede posting, ik ben ook een beetje aan het uitzoeken hoe het nu zit met die regiotoeslag.

Regionale netbeheerskosten staan al apart vermeld op de afrekening, is dus hier niet relevant.

De regiotoeslag daarentegen begint nu wel erg vaag te worden nu sommige leveranciers deze niet heffen (verwerkt in de gasprijs?) en andere wel.

Mij lijkt dat de regiotoeslag wordt geheven en daarna wordt afgedragen aan de Gasunie Transport Services. Dit bedrijf verzorgt de distributie van gas in ons hoofdgasnetwerk. Verder weg van Groningen betekent dus meer compressorstations en kost dus meer geld.

Na een beetje doorvragen hoe het zit met deze toeslag bij de Nuon werd ik uiteindelijk doorverwezen naar de Gasunie ivm de hoogte en berekening van de regiotoeslag! Maar bij navraag bij de Gasunie (zeer taai voor een particulier) geeft men aan dat dit beleid is van de leverancier en men daarom geen verdere informatie verstrekt. (?)

Ook al het feit dat de ACM een richtlijn uitgeeft doet mij vermoeden dat dit een niet een wettelijke c.q. genormaliseerde afdracht is die voor iedereen in Nederland zou moeten gelden.

Blijf ik toch echt, ook gezien uw posting, met de vraag zitten hoe die regiotoeslag dan precies in elkaar zit. Het simpele verhaaltje dat je verder weg van Groningen zit en dus meer moet betalen gaat nu niet meer op.

EnergieH

Ongelezen bericht door EnergieH »

Algemeen

Als een Energieleverancier er voor kiest om bij Prizewize geen regiotoeslag te vermelden, wil niet zeggen dat deze toeslag niet wordt ingehouden/berekend.

Op de Site van de Energieleverancier staan immers ook andere tarieven.
En voor de vaste Klanten gelden weer andere tarieven.

e-chec

@jrn5,

Doordat ik binnen korte tijd heel veel nieuwe informatie lees, sluipen er foutjes in mijn verhaal. Naar ik nu zie adviseert de ACM niet over de regiotoeslag, maar controleert zij de in rekening gebrachte toeslagen.

De transportkosten worden berekend door GasTerra (of Gas Transport Services), het bedrijf dat voor het transport van gas door Nederland zorgt (http://www.consumind.nl/energie/faq/253 ... regio.html ). Uiteraard zijn die transportkosten hoger naarmate de afleverplaats verder af ligt van de winlocatie in Groningen.

Het is mijns inziens een heel logische gedachte dat een regiotoeslag wordt afgedragen aan GasTerra of Gas Transport Services. Of dit gebeurt ? Geen idee. Maar dat de Gasunie of een andere instantie op vragen van de geïnteresseerde particulier geen enkele zinvolle informatie geeft, dat herken ik goed.

Als ik de informatie van Consumind en GasTerra lees, dan kom ik tot de conclusie dat de distributie van gas hogere kosten met zich meebrengt naarmate de afstand tot de winlocatie Groningen toeneemt. Dat Delta geen regiotoeslag heft, begrijp ik goed. Delta is van oorsprong een Zeeuws bedrijf. Om een hoger tarief te heffen voor Zeeland dan voor een andere plaats in Nederland, komt voor het thuispubliek niet prettig over. Hoe logisch dat ook zou zijn.

Waarom Greenchoice geen regiotoeslag berekent, daar heb ik geen idee van.

@EnergieH,

Enkele weken geleden vertelde u over een regiotoeslag. Ik had daar wel eens van gehoord, maar kon er in de tarieven niets van terug vinden. Mogelijk heb ik bij Greenchoice (mijn huidige leverancier) een controle uitgevoerd en vond ik daar niets. Niettemin, u hebt gelijk, er worden door diverse energieleveranciers regiotoeslagen in rekening gebracht.

Of die door PrizeWize worden weergegeven, is voor mij een vraag. Ik kan mij niet herinneren ze ooit te hebben gezien. De regiotoeslagen, die ik vandaag op dit forum heb gemeld, heb ik simpelweg berekend uit de webberekeningen van PrizeWize voor de 8 aanbiedingen en verschillende plaatsen.

De eigen site van de energieleverancier heb ik niet bekeken, en ook de tarieven voor vaste klanten ken ik niet. Het bestuderen van de ontwikkeling van energieprijzen is voor mij een vrijetijdsbesteding, en zoveel vrije tijd heb ik in dit prachtige voorjaar niet. :wink:

Groeten,

e-chec

e-chec

Het gegeven, dat ik voor Essent verschillende welkomstpremies op de website van PrizeWize zag, liet mij niet los. Daarom heb ik vanmorgen maar eens de proef op de som genomen. Voor een willekeurig gekozen stad heb ik nagegaan of de welkomstpremie afhankelijk is van de postcode.

De keuze viel op de hoofdstad van de eerste provincie, Groningen. Ik ken de stad nauwelijks, ik ben er in mijn leven slechts enkele malen geweest.

De stad Groningen kent de postcodegetallen 9711 t/m 9718, 9721 t/m 9728, 9731 t/m 9736, 9741 t/m 9747 en 9751 t/m 9753. De laatste 3 postcodegetallen zijn van het aangrenzende dorp Haren.

Aan deze getallen heb ik de letters AA en GG toegevoegd, een correct huisnummer ingevoerd, en op de website van PrizeWize nagegaan wat de welkomstpremies bij die postcodes zijn. De postcodes 9736 GG en 9745 GG bleken niet te bestaan. De letters zijn daar vervangen door BB. Voor de universiteitsbuurt 9747 bleek niet alleen GG niet te bestaan, maar ook BB niet. Daar heb ik het bij AA gelaten.

Van de postcodes met de letters AA blijken voor de nummers 9715, 9723, 9735, 9742, 9743, 9744 en 9747 slechts een welkomstpremie van € 10 te worden aangeboden. Voor de GG letters geldt hetzelfde voor 9715, 9726. 9741, 9742 en 9743. Bewoners met deze postcodes zien bij intoetsen van hun postcode bij PrizeWize dat Essent voor hen niet concurrerend is en zullen een andere keuze maken.

Een welkomstpremie van € 55 is er voor de postcodes met de letters AA en de getallen 9717, 9728, 9733 en 9755 en voor de postcodes met de letters GG en de getallen 9713, 9714, 9716, 9722, 9727, 9727, 9733, 9736 en 9752. Ook voor de postcodes 9736 BB en 9746 BB geldt de premie van € 55.

De overige postcodes met AA en GG krijgen de hoogste welkomstpremie, te weten € 100. Kennelijk zijn die het meest welkom. Een nadere controle met andere letters maakte duidelijk, dat binnen één postcodegetal alle 3 welkomstpremies mogelijk zijn.

Deze waarnemingen hebben mij verrast. Kennelijk is het voor een bedrijf mogelijk om via toekenning van een premie per postcode klanten min of meer te selecteren. Dat zal ongetwijfeld in het hele land plaatsvinden, voor zover ik tot nu toe zie alleen door Essent.

e-chec

Ik zie dat de verwijzing naar dropbox niet meer goed werkt. Daarom heb ik hem hersteld, maar het is nu een document van Microsoft Office 2010 geworden.

https://www.dropbox.com/s/uzevxofk13c0o ... ijzen.xlsx

Als u op de tabbladen 2013 en 2014 de naam en de tarieven van Liander vervangt door die van uw netwerkbeheerder wordt de aanpassing in het hele document doorgevoerd en zijn de cijfers correct voor uw postcode, mits u de regiotoeslag gas in de prijs van het gas verwerkt. Voor Delta en Greenchoice zijn de prijsgegevens direct in orde, die rekenen geen regiotoeslag (zie forumbijdrages begin april).

e-chec

Begin oktober 2013 heeft de woordvoerster van de ACM, Pauline Gras, een artikel geschreven over de ontwikkeling van de netwerkkosten in de komende 3 jaren. https://www.acm.nl/nl/publicaties/publi ... giekosten/

"Voor elektriciteit gaan de tarieven van regionale netbeheerders jaarlijks met gemiddeld 8 procent omlaag en bij TenneT met 7 procent. Voor gas dalen de netwerktarieven jaarlijks met gemiddeld 6,5% bij de regionale netbeheerders en met 5% bij GTS", zo staat in het artikel. In het artikel wordt verder gesproken over de totale besparingen in Nederland.

Consuwijzer vertaalt deze heuglijke boodschap in besparingen voor de consument. "U betaalt de komende drie jaar zeker zo’n 50 euro per jaar minder voor uw energie. Het maakt niet uit hoeveel energie u verbruikt", zo valt op de website te lezen. http://www.consuwijzer.nl/nieuws/consum ... ierekening

Waar de ACM het heeft over een gemiddelde daling lijkt de uitspraak van ConsuWijzer enigszins kort door de bocht. De eerste duidelijkheid daarover ontstaat als de netwerktarieven voor 2013 en 2014 met elkaar worden vergeleken.

Netwerkkosten
...........................................Elektra......................................................Gas............................................................Totaal

Netbeheerder................2013.......2014........Euro........%..............2013........2014........Euro........%..............2013........2014........Euro.........%
Delta netwerk...............283,36....234,18....-49,18....-17,4............173,72....143,57....-30,15....-17,4...........457,08....377,75....-79,33....-17,4
Enexis.............................240,20....241,33........1,13.......0,5............158,10....159,29........1,19........0,8...........398,30....400,62........2,32.......0,6
Stedin.............................261,08....245,11....-15,97.......-6,1...........174,64....166,90.......-7,74......-4,4............435,72....412,01....-23,71......-5,4
Liander...........................257,21....245,15....-12,06......-4,7............176,33....170,42.......-5,91......-3,4...........433,54....415,57....-17,97.......-4,1
Cogas I en B.................301,40....241,31.....-60,09...-19,9............174,77....163,45....-11,32.......-6,5...........476,17....404,76....-71,41....-15,0
Endinet...........................261,35....219,05....-42,30....-16,2............171,75....163,58......-8,17.......-4,8...........433,10....382,63....-50,47....-11,7
Rendo Netbeheer.......292,08....242,13....-49,95....-17,1............197,60....196,32......-1,28.......-0,6...........489,68....438,45....-51,23....-10,5
Westland Infra N.........283,22....282,97......-0,25.......-0,1............144,63....139,29......-5,34.......-3,7...........427,85....422,26......-5,59......-1,3

Uit voorgaande tabel met netwerkkosten blijkt dat de prijzen voor netbeheer in 2013 sterker uiteen liepen dan in 2014. Bij Enexis bedroegen de kosten totaal € 398,30, bij Rendo Netbeheer € 489,68.
Het zijn vooral de kleinere netbeheerders, die in kosten vorig jaar hoog in de boom zaten. Begin dit jaar zijn het ook de kleinere bedrijven m.u.v. Westland Infra N geweest, die hun prijzen het sterkst hebben verlaagd. Voor hen is de besparing van € 50,- in 3 jaar al in het eerste jaar gerealiseerd.

De grote netbeheerders blijven daar nog ver van verwijderd. Enexis heeft begin dit jaar zelfs op haar lauweren gerust en is in prijs zowaar iets gestegen. De grote jongens moeten dus nog stappen maken.

e-chec

Gestart met 10 aanbiedingen, nu zijn er nog maar 7 over. 7 aanbiedingen met 1 jaar vast tarief op de prijsvergelijker van PrizeWize.

Bij de start van de controles op 3 september 2013 koos ik de 10 laagste aanbiedingen van dat moment. Met die 10 ben ik begonnen. De eerste, die uitviel, was Dong. Dong bleek bij de volgende controle in oktober 2013 geen aanbieding van dit soort meer te hebben. Ik heb het toen maar bij 9 gelaten, niet wetende dat ik de aanbiedingen later dagelijks zou gaan volgen.

Dat doe ik vanaf 4 november 2013. De eerste weken nam ik in het Excel-document nog wat extra overzichten op, zoekend naar een totaal-plaatje waar ik tevreden mee was. De berekeningen heb ik zoveel mogelijk in formule ingevoerd, zodat de gewenste informatie wordt verkregen zonder dat ik er op dat moment aandacht aan moet besteden. Het eindplaatje is inmiddels bereikt en blijft al maanden hetzelfde.

De dagelijkse werkzaamheden voor het bijhouden zijn zeer gering. Ik open de website van PrizeWize. Postcode, verbruiken en alle andere gegevens zijn bewaard gebleven. Die hoef ik dus niet in te vullen. Ik moet wel steeds aanklikken dat ik een dubbele meter heb.

Dan ga ik naar het volgende scherm. Dat toont een overzicht van alle aanbiedingen. Daar heb ik geen behoefte aan, dus de vinkjes 5, 4, 3 en 2 jaar haal ik weg. In het keuzevakje Vast/variabel tarief kies ik voor “Beide vast” en het werk op de website is klaar.

Vervolgens open ik het Excel-document, voeg op het tabblad "Vandaag" linksonder de nieuwe datum toe en kijk op PrizeWijze en Excel-tabblad of er zich veranderingen hebben voorgedaan. Is dat het geval, dan breng ik de wijzigingen in en noteer ik de verandering onder Welkomstpremie, Abonnement of Tarief. Nog even de datum linksboven aanpassen en rechtsonder de toename per jaar in procenten invullen en dan ben ik klaar. Ik heb nooit de tijd opgenomen, maar deze dagelijkse handelingen vergen beslist minder dan 5 minuten, wellicht zelfs maar 3.

In november verdwenen Essent en Greenchoice beide voor een dag uit het overzicht, maar zij kwamen direct daarop weer terug met aangepaste tarieven.

Vanaf 1 april heeft Eneco geen aanbieding meer voor 12 maanden vast. Eneco is daardoor als tweede uit het overzicht verdwenen. In het overzicht op PrizeWize zonder verwijderde vinkjes bij de looptijden heeft Eneco een aanbieding voor 37 maanden. Haal ik de vinkjes bij 5, 4, 3 en 2 jaar weg, dan verschijnt er merkwaardigerwijs voor Eneco ook een aanbieding voor 13 maanden.

Afgelopen maandag verdween Delta plotseling van het PrizeWize-overzicht. Delta bleef twee dagen weg en kwam gisteren terug met verlaagde tarieven. Dat was de eerste verandering in prijzen bij Delta dit jaar. Vorige week paste Greenchoice zijn tarieven voor het eerst in 2014 aan. Delta en Greenchoice zijn daarmee de bedrijven in dit overzicht, die het minst in prijs variëren.

Vandaag heb ik besloten om na ruim 8 maanden één van beide EnergieDirect-contracten te verwijderen. In al die maanden is mij gebleken dat het enige verschil tussen EnergieDirect Grijs-Grijs en EnergieDirect Groen-Grijs de abonnementskosten betreft. De abonnementskosten voor groene elektriciteit zijn 24 Euro duurder.

Als beide EnergieDirect contracten flink in welkomstpremie of tarief veranderen werkt dat sterk door op de gemiddelde prijs en op de ontwikkeling, die wordt gecontroleerd. Dat lijkt mij ongewenst en daarom heb ik EnergieDirect 2 verwijderd. De verwijdering is in het hele Excel-document, dus van aanvang af, doorgevoerd. Er ontstaan daardoor geringe afwijkingen in berekende stijgingspercentages, maar die zijn onoverkomelijk en vind ik acceptabel.

Er zijn daardoor nog maar 7 aanbiedingen in het overzicht opgenomen. Maar mogelijk komt Eneco in juni terug. Dan neem ik die met plezier weer op.

https://www.dropbox.com/s/uzevxofk13c0o ... ijzen.xlsx

e-chec

Ik heb nog ruim 10 trouwe dagelijkse volgers, daarom na ruim een maand maar even bijpraten. Ik ben de afgelopen tijd twee weken op vakantie geweest en heb toen de ontwikkeling even de ontwikkeling gelaten, maar na die tijd vul ik het excel-document elke dag weer trouw aan.

Eneco. Eneco verdient enige extra aandacht. Begin april heb ik Eneco uit het overzicht moeten wegnemen omdat het bedrijf vanaf dat moment geen aanbieding voor 12 maanden meer had, maar een aanbieding voor 15 maanden. In de vorige bijdrage aan dit topic heb ik dat al gemeld.

Ik heb toen geen aandacht besteed aan de prijs van dat contract en daar heb ik nu spijt van. Als het huidige bedrag van
€ 1994,57 voor een contract t/m 30 juni 2015 er destijds ook al stond, dan was omgerekend de jaaraanbieding € 1595,66. Ongekend laag en dus ongekend gunstig. Maar het bedrag zal begin april wel hoger zijn geweest.

De huidige Eneco-aanbieding is vreemd. Omdat iedereen toch te maken heeft met een opzegtermijn van minimaal enkele weken is die prijs van € 1994,57 in feite de prijs voor een jaarcontract. Geen prijs meer voor een prijsvechter. Vermoedelijk is Eneco ingedut, maar per 1 juli zal toch wel de wekker aflopen. Dan komt er een nieuwe aanbieding.
Of zal het nog langer duren ?

Het overzicht. De jaarkosten van de aanbiedingen blijven de laatste maanden een dalende tendens vertonen. De stijging van de gemiddelde prijs t.o.v. 3 september 2013 is nu nog maar 2,01 procent. Rond de jaarwisseling was dat bijna 6 procent.

De spreiding in de hoogten van de aanbiedingen is in de beschouwde periode kleiner geworden. Op 3 september 2013 was de laagste prijs € 1704,52 tegenover een gemiddelde prijs van € 1774,70. Het verschil tussen beide prijzen is € 60,18.
Vandaag is de laagste prijs € 1774,38 en de gemiddelde prijs € 1810,37, verschil € 35,99.

De tot nu toe verzamelde gegevens maken duidelijk, dat het sluiten van een nieuw contract rond de jaarwisseling 2013-2014 ongunstig was. Als u nu (wellicht ook in de komende maanden) een nieuw contract sluit, bent u goedkoper uit.

Mogelijk is het sluiten van een nieuw contract in de zomer door de jaren heen het meest aantrekkelijk. Maar voor een onderbouwde conclusie zouden de gegevens van meerdere jaren bekend moeten zijn. Die heb ik niet.

Geip Suusje

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

Naast de leveringstarieven brengt iedere stroomleverancier 'vastrecht' of 'administratiekosten' in rekening.

Het lijkt er op dat er nu bij Essent een aanvullende toeslag tussengewurmd wordt voor betalen, zelfs al doe je het per automatische incasso.

https://www.essent.nl/content/particuli ... index.html

https://www.essent.nl/content/particuli ... ctuur.html
Het lijkt alsof een maandelijkse factuur "standaard" is. Kost €2,82 voor, jawel, service en administratiekosten.
Je kan alleen maar een contract afsluiten mèt automatisch betalen.
Ga je automatisch betalen dan krijg je €2,42 "korting". Waarop eigenlijk?
Ik vermoed op die €2,82... En dat is dus toch maar weer mooi €0,40 per maand die er stiekum bij komt. *)

*) Ik heb hierover bij Essent toelichting gevraagd per formulier, heb uitdrukkelijk schriftelijk antwoord gevraagd. Ben er wel over gebeld: voor automatische incasso worden buiten vastrecht géén extra kosten in rekening gebracht. Zegt men aan de telefoon. MAAR dat krijg ik niet op papier teruggemaild!

e-chec

Ik heb besloten met het volgen van de ontwikkeling van de energieprijs te stoppen. Mijn reden daarvoor is de geringe interesse. Aanvullende zinvolle opmerkingen, die het volgen van de ontwikkeling nieuwe impulsen geven, blijven teveel uit.

Ik wens u veel plezier met het volgen van de andere topics op dit forum.

hawkwind

Ongelezen bericht door hawkwind »

e-chec schreef:Ik heb besloten met het volgen van de ontwikkeling van de energieprijs te stoppen. Mijn reden daarvoor is de geringe interesse. Aanvullende zinvolle opmerkingen, die het volgen van de ontwikkeling nieuwe impulsen geven, blijven teveel uit.

Ik wens u veel plezier met het volgen van de andere topics op dit forum.
Beste e-chec,
Ik wil U van deze kant bedanken voor uw zeer nuttige inbreng op het energie topic !.
Ik heb het altijd met veel aandacht/plezier gelezen.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Sluit ik mij bij aan. En vergeet niet dat het nu ook voor het overstappen wat laagseizoem is, waarschijnlijk gaat het dit najaar weer meer leven.

Principle Vastgoed

Ongelezen bericht door Principle Vastgoed »

Of een keer denken aan energiebesparende maatregelen, dan hoef je je ook niet zo druk te maken om die energieprijzen ;)

http://www.milieucentraal.nl/themas/energie-besparen
http://www.geldorpduurzaam.nl/energie-besparen/

Gesloten