LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Hier kan je discussiëren over de onderwerpen rondom spaarbeleg / sprintplan.
crashdummy
Berichten: 16
Lid geworden op: 13 mar 2004 17:58

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door crashdummy »

Rene

Over Rozeboom staat wat in dit draadje
Zie bericht :
Geplaatst op 21 Mar 2004 22:39 door crashdummy
op pagina 3

santygo
Berichten: 540
Lid geworden op: 01 apr 2004 19:46

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door santygo »

SpaarLEUGEN, en alle anderen,
ik wil je dag echt niet bederven, maar het is nog veel erger dan zelfs jij denkt.
Ik heb vandaag uitgerekend wat het rendement van Equity Fund zou moeten zijn om ( in mijn geval ) het op het certificaat vermelde voorbeeldkapitaal te halen bij 10%. De laagste prognose dus.
Eerst wat gegevens en dan gaan we schrikken:

startdatum 1-3-1994
looptijd 21 jaar
inleg € 136.13 / maand = in totaal € 34304,=
voorbeeldkapitaal bij 10% rendement ( op mijn certificaat ) € 110118,=

Om dit voorbeeldkapitaal te kunnen realiseren moet Equity Fund jaar op jaar 15,5% renderen, want van mijn inleg van 136,13 wordt maar 110,80 gebruikt om te beleggen.
Ook bouw ik in 1994 helemaal niks op, alle betalingen worden gebruikt voor adm. kosten. De eerste participaties worden gekocht in maart 1995 en wel voor een bedrag van €72.29 , de rest van de inleg was nog nodig voor het laatste stukje adm. kosten.

Om alles zo goed mogelijk te kunnen weergeven moest ik de koers van Equity Fund weten per startdatum, daarop is nl de prognose gebaseerd.
effe bellen naar Spaarbeleg en hebbes: koers per 1-3-1994 € 8.97

Gaan we nu vanuit deze 8,97 (1-3-1994) 15,5% cumulatief optellen en we houden dit 21 jaar vol dan zien we de koers na 21 ( per 1 maart ) jaar noteren:
€ 159,95.
Per 1 januari €155,93.

De hele berekening van jaar naar jaar zal ik iedereen besparen maar in mijn overzicht zie ik het volgende:
Koers na 20 jaar ( 1 januari ) : 155,93
te beleggen : 12 x 110,80 = 1329.6

we kunnen dus 8,52 participaties kopen.
na 19 jaar hadden we er al 690.1
in totaal dus 698.62 stuks

EN NU KOMT HET :

van de hele jaarinleg koop je 8,52 participaties.

beheerkosten: 0,8% van 690,1 stuks = 5,523 participaties weer weg.

Aan het eind van de rit verdwijnt dus meer dan de helft van de jaarinleg aan verzekering ( €25,- ) en beheerkosten ( 5,523 x 155,93 = € 861,20)

De grote zak met geld voor Aegon vinden we in het begin ( adm. kosten ) , gedurende de hele looptijd ( schandalig hoge verzekeringspremie ) en aan het eind ( heel erg veel beheerpremie tov. de inleg )

Mijn avond is weer grondig bedorven, morgen afspraak maken met m'n advocaat,
truste Rene

santygo
Berichten: 540
Lid geworden op: 01 apr 2004 19:46

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door santygo »

Ps, spaarLEUGEN en iedereen die ouder was als ik bij instappen ( ik zelf was 34 ) , bij jullie moet het zelfs nog erger zijn dan in bovenstaande berekening. WAT 'N BRANDHOUT !!

Wolter

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door Wolter »

Kap er dan ook mee, AFKOPEN...neem je verlies en klaar. Ga je door, is er bijna NIETS meer over...........Gr Wolter

santygo
Berichten: 540
Lid geworden op: 01 apr 2004 19:46

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door santygo »

Geachte Wolter,
we zullen het maar houden op totale kortzichtigheid van uw kant, blijkbaar kunt U alleen maar ongefundeerd uw mening spuwen en bent U helemaal niet betrokken in deze affaire.
Zowel zou uw reactie inhoudelijker en gefundeerd zijn geweest.
Gebrek aan vechtlust? Wordt volwassen!!!!!!!!!!
Weet je moeder wel wat je hier aan het doen bent?

truste woltertje, oogjes dicht en vlug naar bed, je onderschat de belangen van de echt betrokkenen,

gr. Rene

godfried
Berichten: 39
Lid geworden op: 31 mar 2004 22:36

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door godfried »

Geachte Wolter,
we zullen het maar houden op totale kortzichtigheid van uw kant, blijkbaar kunt U alleen maar ongefundeerd uw mening spuwen en bent U helemaal niet betrokken in deze affaire.
Zowel zou uw reactie inhoudelijker en gefundeerd zijn geweest.
Gebrek aan vechtlust? Wordt volwassen!!!!!!!!!!
Weet je moeder wel wat je hier aan het doen bent?

truste woltertje, oogjes dicht en vlug naar bed, je onderschat de belangen van de echt betrokkenen
Geheel mee eens

johanmulder
Berichten: 199
Lid geworden op: 25 feb 2004 16:38

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door johanmulder »

Inmiddels heb ik wat geexpireerde koersplannen binnen van oudere mensen die dachten een pensioenvoorziening op te bouwen, noppes dus, geen rendement, of nagenoeg niets.
Volgens de consumentenbond staat Spaarbeleg sterk als ze maar 1 klant zouden hebben gehad die het voorbeeldkapitaal van het certificaat gehaald heeft. Ik denk inmiddels dat ze dat niet kunnen aantonen en dan mogen we toch spreken van misleiding, dacht ik.
Ik neem tenmiste aan dat de verklaring die Crashdummy heeft gekregen, als je je voorbeeldeindkapitaal haalt, dan heb je 10% rendement gemaakt, juridisch toch echt alleen maar een lachertje is.

Paul Lemmers

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door Paul Lemmers »

Onlangs heb ik mijn rekeningoverzicht van spaarbeleg ontvangen. Het betref hier het rekening type koersplan. Vol verbazing zag ik een resultaat dat ca 40% lager was dan mijn inleg.
Gezien de hoeveelheid reacties op dit forum ben ik niet de enige die zich misleid voelt. Ik wil daarom vraag of er al gerechtelijke uitspraken zijn in zake misleiding door spaarbeleg.
Ik zelf ben voornemens via mijn rechtsbijstandverzekering verhaal te halen bij Spaarbeleg. Hiervoor zal onder andere gebruik maken van de originele brochure van spaarbeleg (deze hand ik nog in mijn "archief".
Verder wens ik iedereen veel wijsheid met het te nemen verlies.

Gast

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door Gast »

Geachte Wolter,
we zullen het maar houden op totale kortzichtigheid van uw kant, blijkbaar kunt U alleen maar ongefundeerd uw mening spuwen en bent U helemaal niet betrokken in deze affaire.


Dan wil ik wel eens weten hoe het in vredesnaam mogelijk is dat velen daar NU PAS ACHTERKOMEN!!! Dat de beurs in zou klappen, dat kon een kind al zien aankomen. Normaal is dat ook niet zo erg, als je een looptijd hebt van 15 jaar. Maar dat is nu juist het probleem bij deze constructies. Je komt er NOOIT meer bovenop. Vergeet niet dat de beurzen HOOG gehouden worden door de verkiezingen in de USA. Bush heeft een hoge DOW en NAS nodig nu. Als de verkiezingen zijn afgelopen dan klapt die beurs weer in voor jaren. De schuld van de USA is gigantisch!! En ja, ik heb ze in 2000 al afgekocht. Je leest niet anders hier dan: hoe kan dit? Ik voel me bedonderd!! Wat een oplichters!! enz., enz. Denk je nu echt dat je dit gaat winnen voor het gerecht?? Aegon/Spaarbeleg kan dit jaren en jaren rekken. Maar ga er maar mee door, dan kom je er wel achter als de einddatum komt. Gr Wolter

En ja, mijn totale kortzichtigheid heeft me voor een enorm verlies behoed.......

johanmulder
Berichten: 199
Lid geworden op: 25 feb 2004 16:38

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door johanmulder »

We beginnen op dit draadje een beetje af te dwalen van waar het omgaat. Mijn bedoeling is om misstanden boven water te krijgen en die zoveel mogelijk publiek te maken. Hiervoor zijn mogelijkheden genoeg.Een tweede inzet is om te proberen er zelf wat meer uit te slepen dan wat alleen brave afkoop oplevert.Zit dat er niet in dan stap ik ook zeker binnen afzienbare tijd uit, maar dat betekent niet dat Spaarbeleg dan van mij af is, want dat zijn ze pas als ik vind dat ik voldoende gedaan heb om hen de verkoop van zo'n wanprodukt zo
moeilijk mogelijk te maken.
Wat ik ook onderneem, ik zal een ander niet proberen op te leggen wat te doen. Dit leidt tot zinloze discussie. Aan de andere kant begrijp ik ook dat iemand die de verdwijntruc al jaren geleden doorhad zijn tenen bij elkaar knijpt en mensen aanraadt om zo snel mogelijk te stoppen. Voor anderen is het echter interessanter om te weten wat er gebeurd is en hoe iemand er toen toe gekomen is zijn contract af te kopen, dat kan weer informatie opleveren waar we wat aan hebben
johan.

wolter

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door wolter »

Mooi Johan, mee eens, GrWolter

SpaarLEUGEN

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door SpaarLEUGEN »

Santygo (i.v.m. het mailtje van 15 april 2004) en alle anderen,
De beheerskosten ter grootte van 0,8% worden door Spaarbeleg toch echt niet alleen aan het eind van de rit in rekening gebracht, maar JAARLIJKS.

Santygo,

Reken maar eens uit wat die beheerskosten in het 18 e jaar zijn, en in het 17e en in het 16 e en de jaren daaraan voorafgaand, dan gaat er dus ook al een fors deel van de inleg aan kosten op NAAST het bedrag dat gedurende de hele looptijd aan premie Overlijdens Risico Verzekering wordt betaald. Die premie noemen ze bij Spaarbeleg consewuent geen kosten zoals we inmiddels begreopen hebben.

Groetjes,
SpaarLEUGEN

santygo
Berichten: 540
Lid geworden op: 01 apr 2004 19:46

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door santygo »

Spaarleugen,

die berekening heb ik gemaakt, ik wilde alleen maar aangeven dat we eigenlijk aan het eind van de rit het hardst gepakt worden, en dat al dat gezwets van Spaarbeleg dat we maar vooral moeten blijven meedoen alleen maar betekent dat we eigenlijk steeds meer betalen; niet de verzekering maar de beheerkosten worden op een gegeven moment zelfs meer dan de helft van de jaarinleg...............

omslagpunt voor mij is het 19e jaar;
kopen: 9,84 participaties, betalen beheerkosten: 5,54 participaties.

We moeten het tegen die tijd dus uitsluitend hebben van koerswinst, want onze inleg gaat helemaal naar Aegon.......

Gast

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door Gast »

Ik heb zo zachtjes aan het idee dat er bij Aegon ook een "zaak"aan zit te komen net als bij Dexia-Legio lease- Enron-Ahold etc etc.
Tegenwoordig worden we met zijn allen bed......
Ik begrijp heel goed dat, wanneer je duren aandelne koopt en deze worden minder waard je dan maar op de blaren moet zitten en verder niet zeuren. Je moet je dan ook niet in allerlei bochten wringen om er onderuit te komen en redenen te vinden om een boosdoener te vinden, b.v net als bij world online (veel mensen konden niet tegen de daling en zagen vervolgens ploteseling een reden voor hun verlies in een onvolledige prospectus).

Maar wat spaarbeleg nu doet-om maar weer op de zaak terug tekomen- is het volgende de laatste jaren hebben we goedkope aandelen gekocht en plotseling zie je op je overzicht (via internet) de koesren niet meer stijgen.

Een puur staaltjes van creatief boekhouden waar ik zefs geen barst meer van begrijp.

Frans

Drummy23

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door Drummy23 »

Hoi Johan,

Ik steun je actie van harte. Ik voel me zwaar opgelicht door dat volk van Spaarbeleg. Heb 2 sprintplannen, die ons zwaar veel geld hebben gekost. Succes!
Mvg,

Erwin

godfried
Berichten: 39
Lid geworden op: 31 mar 2004 22:36

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door godfried »

Toch staat op mijn overeenkomst van 1992 in het certificaat:
De beleggingen vinden plaats in aandelen en/of andere effecten.
De op het certificaat onder punt 7 vermelde bedragen zijn berekend na aftrek van alle kosten enz enz.Bij punt 7 staat bij mij (ik citeer):
Uit te keren bij in leven zijn van de verzekerde na afloop:
Indicatie bij een gemiddeld rendement op de inleg:
10% F.108.600,00
12% F.138.000.00
14% F.176.000,00D

Het historisch rendement is van de laatste 10 jaar incl. 2003 8,63%
dit zou neerkomen op F93.721,00

m.a.w. De bovenstaande bedragen zijn dus volgens mijn certificaat bedragen waar ALLE KOSTEN reeds van zijn afgetrokken.
Ik kan in feite het niet anders uitleggen dat indien mijn overeenkomst nu zou aflopen ik F93.721,00 zou ontvangen van koersplan.

johanmulder
Berichten: 199
Lid geworden op: 25 feb 2004 16:38

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door johanmulder »

Bij mij staat inderdaad ook deze tekst , maar niet op het certificaat doch in een begeleidende brief. Mijn certificaat is van 1994. Er staat wel bij dat de bedragen geen garantie vormen voor het definitieve eindkapitaal. Als alle kosten zijn afgetrokken kom je toch niet meer in de buurt van de bedragen op het certificaat, of zie ik dit verkeerd?
johan

godfried
Berichten: 39
Lid geworden op: 31 mar 2004 22:36

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door godfried »

Er staat wel bij dat de bedragen geen garantie vormen voor het definitieve eindkapitaal
Dat klopt dus precies want ik krijg dus minder dan die 10% maar wel nog steeds 8,63%. Er staat toch immers dat die bedragen zijn na aftrek van alle kosten en 8,63%=F93.721,00.
Dus indien ik op die basis een overeenkomst ben aangegaan met koersplan en daarvoor een handtekening onder dat contract heb geplaatst dan begrijp ik eigenlijk niet hoe het komt (ondanks alle berekeningen) dat het bedrag nu ineens heeeel veeeel lager ligt.
Misleiding, contractbreuk noem het zoals je wil maar het kan toch niet zo zijn hier in Nederland dat je zomaar 15-20 jaar lang legaal van je geld beroofd wordt ????
Of zie ik het nu verkeerd ?
Laatst gewijzigd door godfried op 19 apr 2004 23:40, 1 keer totaal gewijzigd.

santygo
Berichten: 540
Lid geworden op: 01 apr 2004 19:46

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door santygo »

Johan, die van mij is ook van '94.
je ziet het wel goed, meeting?

Kobusje

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door Kobusje »

Graag zou ik willen weten, of alles wat hiervoor is en wordt besproken over KOERSPLAN, ook geldt voor deelnemers aan TOEKOMSTPLAN.
Die heb ik n.l. ook aangegaan op grond van mooie praatjes en de resultaten zijn tot nogtoe identiek aan die van koersplan m.u.v. de briefwisseling. Daar wordt dus echt nooit op gereageerd en bij telefoneren laten ze je meestal tussen de 8 en 10 minuten in de wacht staan. [/b]

Gesloten