LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Houtrook

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
gezondheid
Berichten: 1376
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door gezondheid »

Is het stoken met een kolenkachel niet voordeliger?

riddert
Berichten: 2186
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door riddert »

gezondheid schreef:Is het stoken met een kolenkachel niet voordeliger?
Kolen geven een enorme rotzooi in huis, dat moet je niet willen.

yalbinus
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 jan 2016 12:53

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door yalbinus »

riddert schreef: Kolen geven een enorme rotzooi in huis, dat moet je niet willen.

Tsja...en verkeerd gebruik en/of plaatsing van een houtkachel en toebehoren kunnen óók enorme rotzooi bij anderen in de naaste omgeving geven.

Mucha

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

gezondheid
Berichten: 1376
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door gezondheid »


newmikey
Berichten: 4571
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door newmikey »

gezondheid schreef:Vandaag bij Milieu Centraal:

https://www.milieucentraal.nl/nieuws/20 ... houtstook/
Het onderzoek is online uitgevoerd via het StemPunt-panel van Motivaction en representatief voor de Nederlandse bevolking van 18 tot 70 jaar. 700 Nederlanders hebben de vragenlijst geheel beantwoord. De periode van dataverzameling was 1 tot en met 5 juni 2015.

Wat kwam er nog meer uit deze "representatieve steekproef"?

*De meerderheid van de Nederlanders geeft aan dat hout stoken gezellig is (85%), lekker
warm is (83%) en leuk is om te doen (72%).

*Meerderheid Nederlanders ervaart geen overlast van hout stoken.

*Houtstokers zijn bereid om (extra) maatregelen te nemen om overlast te beperken.


Er schijnt géén informatie te zijn over de keuze van de 700 bevraagde Nederlanders, geografische spreiding of leeftijdsopbouw.

Netto hebben we het dus over 70 Nederlanders, ware het niet dat de stelling "één op de tien Nederlanders heeft grote overlast van houtstook" in het geheel niet in de onderzoeksresultaten staat!

Wat er wel in staat is dat "8% van alle Nederlanders vindt dat hout stoken verboden moet worden."
en "Personen met een luchtwegaandoening vinden vaker dan personen zonder luchtwegaandoening dat hout stoken verboden moet worden (20% versus 6%)."

Wat hier dus van overblijft is stemmingmakerij, gebaseerd op een slecht uitgevoerd onderzoek in opdracht van een niet-neutrale partij dat verkeerd in de media gequote wordt.

Voor een statistisch betrouwbaar resultaat zou de ondervraagde groep op z'n minst tien maal zo groot moeten zijn en volgens de z.g. "steekproefvoorwaarden" geselcteerd moeten worden.

Mijn conclusie: u blijft het vuurtje opstoken...

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Mijn conclusie: u blijft het vuurtje opstoken...

Ik heb zelf meer de indruk dat de gezondheid van omwonenden van houtkachelstokers wordt opgestookt. Astma, copd, kortere levensduur door hoge fijnstofconcentraties: het moet allemaal kunnen.

newmikey
Berichten: 4571
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door newmikey »

Bob Schurkjens schreef: Ik heb zelf meer de indruk dat de gezondheid van omwonenden van houtkachelstokers wordt opgestookt. Astma, copd, kortere levensduur door hoge fijnstofconcentraties: het moet allemaal kunnen.
Zeer vage verdachtmakingen zonder enige wetenschappelijke of statistische basis. Er is ook hier al meerdere malen opgemerkt dat:
a) De genoemde ziekten niet gerelateerd kunnen worden aan fijn stof
b) Fijnstof voornamelijk van andere bronnen komt dan van open haarden e.d.

Paar weken geleden nog iemand op TV gezien die klaagde over houtrook en de volle asbakken nog op tafel had staan.

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door Har06 »

yalbinus schreef:
riddert schreef: Kolen geven een enorme rotzooi in huis, dat moet je niet willen.

Tsja...en verkeerd gebruik en/of plaatsing van een houtkachel en toebehoren kunnen óók enorme rotzooi bij anderen in de naaste omgeving geven.
een vuile cv ketel op olie en gas geeft ook problemen,hout gestookte kachels geven geen problemen bij buren, misschien bij milieu freaks :lol: eea wordt een onzinnige discussie

gezondheid
Berichten: 1376
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door gezondheid »

Newmikey,

Geef hier enkel bron van Milieu Centraal aan wat zij hebben geschreven. Tros Radar schrijft dat een gemiddelde wordt genomen over 24 uur van fijnstof waarde. Helaas kan ik richting de overheid geen vuist maken dat als ik te hard heb gereden met 140km per uur: Dat ik er mee weg kom dat ik gemiddeld genomen toch wel aan de rijsnelheid heb gehouden. Of dat ik midden in de nacht tussen 2 en 3 uur 's nachts keihard mijn radio aanzet en vertel tegen mijn buren: Gemiddeld over 24 uur heb ik slechts 40dB geproduceert.

Op http://www.emissieregistratie staat het volgende:

http://www.milieucentrumutrecht.nl/dyna ... 1-2014.pdf

De laatste waarden zijn gemeten in 2013. Daarin zie je dat het fijnstof gehalte zéér hoog ligt. Op het forum kwam u met het argument als ik het goed heb, dat de fijnstoffen door elkaar zijn gehaald? Als je een x waarde meet en iemand zet de houtkachel aan dan kun je dat met elkaar verrekenen.

Verder heeft een houtkachelboer mij gebeld dat je ook soort 'sjoemelsoftware' hebt bij de houtkachel industrie net als bij Volkswagen. De gemeten waarden worden getest in het laberatorium. Verder heb ik begrepen dat mensen bij de Raad van State de zaak verliezen zodra rapport Blauw op tafel komt? Volgens miileu defensie Groningen bevat dat rapport fouten.

Zie http://houtrook.nl/wordpress/wp-content ... EDEV-1.pdf

De stichting houtrookvrij dat RadarTV als link benut, heeft van het WHO rapport een Nederlandse vertaling gemaakt.

http://www.houtrookvrij.nl/nieuws/samen ... oken-hout/

Volgens de GGD zal de houtrookoverlast toe gaan nemen. Het beleid van de overheid is dat buren elkaar op het stookgedrag kunnen aanspreken. Het is dan wenselijk dat er betere voorlichting komt. De rookkit (toolkit) is bij vrijwel niemand bekend voor het goed kunnen stoken. Ik heb het idee dat er weinig begrip bij de Nederlandse bevolking is, voor mensen die astma of copd hebben. Ze bestempelen het als 'zeuren'. Inlevingsvermogen het hebben van empathie is ook een kwaliteit en vaardigheid.

Newmikey over dat de klachten zijn terwijl er geen fijnstof aanwezig is kan het Longfonds u mogelijk een verklaring voor geven:

Zij kunnen benauwd worden, veel moeten hoesten of een
verslechterde longfunctie krijgen. Bij hoge blootstellingen kunnen de klachten lang
aanhouden, ook als de blootstelling al is beëindigd. Hierdoor worden deze mensen
belemmerd in hun dagelijkse leven.

Bron: https://www.longfonds.nl/sites/default/ ... 20logo.pdf

Ik ben benieuwd of u zelf dezelfde klachten zou ervaren als de gedupeerde dan ook de zaken zo zou vertellen!

newmikey
Berichten: 4571
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door newmikey »

Gezondheid, u blijft linkjes uitspugen zonder de inhoud daadwerkelijk te lezen. Open haarden en barbeque's bevatten geen electronica en het is dus ook volslagen ridicuul te stellen dat er sjoemelsoftware in zou zitten. Nog afgezien van het feit dat barbeques veelal niet op hout maar op houtskool branden.

Rapport Blauw behandelde een zeer specifieke situatie van 60 houtgestookte woonschepen op een klein oppervlak omgeven door hoge gebouwen en het WHO rapport concentreert zich op de stook van zowel hout maar met name ook steenkool in Centraal-Europa en Noord-Amerika, waar zich vele streken bevinden die voor verwarming van deze brandstoffen afhankelijk zijn. De "vertaling" van het oorspronkelijke WHO rapport door Houtrookvrij is dusdanig gemanipuleerd dat er plotseling staat te lezen "In Midden-Europa, en dus ook in Nederland".

Sinds wanneer ligt Nederland in Midden-Europa en hoe lang gebruiken we in Nederland al geen steenkool en hout meer als brandstof voor de hoofdverwarming van onze huizen?

Op deze manier vergiftigt deze stichting het debat met voorbedachte rade. Als mijn buurman last van mij heeft, komt hij naar mij toe en praten wij er over. Als buuf haar witte was buiten heeft hangen, ga ik geen BBQ in de tuin aansteken. Als mijn schoorsteen te kort is, verleng ik die. Als het mistig en windstil is, stook ik de open haard niet. Dat strookt geheel met het beleid van de overheid.

gezondheid
Berichten: 1376
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door gezondheid »

Ik heb niet gezegd dat er software in een houtkachel zit. Er worden metingen gedaan in het lab. Dat gaat met behulp van electronica. Verder gaat u niet in dat de klachten, tijd blijven terwijl de blootstelling is gestopt. Het rivm heeft ook duidelijke zaken weergegeven in de uitzending.

newmikey
Berichten: 4571
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door newmikey »

gezondheid schreef:Ik heb niet gezegd dat er software in een houtkachel zit. Er worden metingen gedaan in het lab.
Letterlijk schreef u: "dat je ook soort 'sjoemelsoftware' hebt bij de houtkachel industrie net als bij Volkswagen"

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Mensen met een chronische longziekte zoals astma of COPD (chronische bronchitis en
longemfyseem), maar ook gezonde kinderen en ouderen, ondervinden de meeste
klachten door houtrook. Zij kunnen benauwd worden, veel moeten hoesten of een
verslechterde longfunctie krijgen. Bij hoge blootstellingen kunnen de klachten lang
aanhouden, ook als de blootstelling al is beëindigd. Hierdoor worden deze mensen
belemmerd in hun dagelijkse leven.

Longpatiënten die in de buurt wonen van een vervuilingsbron zoals een houtkachel,
kunnen zich daartegen niet adequaat beschermen. Het is onmogelijk om de eigen woning
zodanig af te sluiten dat de rook niet meer binnendringt. Bovendien is het juist nodig om
continu te ventileren om de luchtkwaliteit binnenshuis gezond te houden.

newmikey
Berichten: 4571
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door newmikey »

Herhaling van zetten dus. Als er niets nieuws meer te melden is, houd ik het hier maar bij. Géén zin om alles 10 keer op te schrijven. In plaats van linkjes kwakken en stukken tekst uit z'n verband te rukken en zaken te vervalsen: lees gewoon eens zorgvuldig wat er in die linkjes staat.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Een van de veroorzakers van luchtvervuiling is de uitstoot van stoffen die vrijkomen bij het stoken van hout in de open haard, houtkachel, vuurkorf of barbecue. Op lokaal niveau draagt houtrook bij aan gezondheidsklachten door fijn stof (PM10 en met name PM2,5). Ook kankerverwekkende (PAK’s)-en andere giftige stoffen (VOS en koolmonoxide) komen vrij bij de verbranding van hout. Houtrook is daarmee naast een stankprobleem, ook een gezondheidsprobleem.

gezondheid
Berichten: 1376
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door gezondheid »

In beginsel zette ik er geen linken bij. Toen werd mij verweten dat ik geen linken er bij had vermeld. Ondertussen stinkt het huis naar de brandlucht. Hoe moet ik de dader achterhalen? Volgens VNG kun je de bron niet achterhalen! Hoezo je buren erop aanspreken?
VNG is vereniging Nederlandse Gemeenten.

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door Har06 »

gezondheid schreef:In beginsel zette ik er geen linken bij. Toen werd mij verweten dat ik geen linken er bij had vermeld. Ondertussen stinkt het huis naar de brandlucht. Hoe moet ik de dader achterhalen? Volgens VNG kun je de bron niet achterhalen! Hoezo je buren erop aanspreken?
VNG is vereniging Nederlanse Gemeenten.
Wie kent VNG niet ????
Dader=buur? even contact met de buur leggen.
Ik ben momenteel de houtkachel aan het stoken met een mix van droge en natte houtblokken, de ventilatie openingen staan open en de schoorsteenklep staat geheel open, buiten op mijn terras ruik ik niets, de wind waait richting m,n l buurman, bij hen binnen geweest ne riente rook geur etc waar te nemen.
Dadelijk open ik deurtjes en schuif er de bbq set in en ga wat vlees bakken :), de buren zijn uitgenodigd.

Elke houtrook bron is te achterhalen, kijk naar de schoorstenen!!!! iets wat makkelijke is wordt door theoretische verhalen teniet gedaan.

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door Jablan »

gezondheid schreef:Vandaag bij Milieu Centraal
Onderzoek van Motivaction. Dat bureau heeft de grootste moeite om representatieve onderzoeksresultaten te genereren en daarom zijn een aantal opdrachtgevers al overgestapt naar I&O Research. Met dank aan Newmikey voor de analyse, kan ik alleen maar onderschrijven.

@Gezondheid: je kunt beter stoppen met zoeken naar informatie, die in jouw straatje past.
  1. Er is in Nederland geen betrouwbaar, grootschalig onderzoek naar de gevolgen van het gebruik van houtkachels en open haarden uitgevoerd.
  2. Er is geen direct verband te leggen tussen het stoken op hout en ademwegklachten. Daarvoor zijn er te veel andere factoren, die een veel grotere rol spelen.
  3. Let op het gebruik van de term 'fijnstof'. Iedereen, die meldt, dat fijnstof schadelijk voor de gezondheid is, kent de definitie van fijnstof niet.
De dader van de brandlucht bij jou thuis kun je makkelijk achterhalen door naar buiten te gaan, je neus te volgen en zodra de brandlucht verdwijnt, aan de andere kant van de straat te lopen en dan te kijken uit welke huizen en uit welke pijpen rook/stoom komt.

'Sjoemelsoftware'. Voor kachels geldt dezelfde manier van testen als voor alle andere huishoudelijke artikelen: er wordt in een laboratorium getest, zodat de apparaten onderling vergelijkbaar zijn.
Hetzelfde geldt voor de luchtkwaliteit: er staan wel meters, maar te weinig om 100% dekking te halen en daarom wordt een berekende kwaliteit gebruikt. Dat is ook sjoemelen met cijfers ;-)


@Bob: Barbecueen genereert ook PAK's (Hout alleen bij onvolledige verbranding). Welke PAK's nu welke gezondheidschade veroorzaken, dat is weer niet bekend en wordt ook niet verder onderzocht.

Voor de rest wacht ik op cijfers hoeveel astma/copd-patiënten er nu zijn per Europees land. Alhoewel ... voor COPD geldt roken als oorzaak nummer 1. De felste tegenstanders van roken zijn de ex-rokers. Zou dit ook gelden voor houtrook? Ik kan namelijk met geen mogelijkheid verklaren waarom in Nederland houtrook überhaupt een issue is, terwijl in de rest van Europa meer algemeen wordt gekeken naar hoe men het huis verwarmd en per soort verwarming de winst/verliesrekening wordt opgemaakt.

Ach ja, weer wat leuks ontdekt vandaag. Wij mogen niet eens een warmtepomp installeren. Waterwingebied en andere bodemactiviteiten maken het onmogelijk. Dan blijven er weinig andere opties over dan een houtkachel... :o

Mucha

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

Gesloten