LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] kinderalimentatie

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
Gast

Re: kinderalimentatie

Ongelezen bericht door Gast »

Geplaatst op 17 May 2004 20:11 door Gast

--------------------------------------------------------------------------------

Natuurlijk is het zo dat het huishouden verdeeld wordt. De een gaat buitenshuis werken
Beste Gast van 17 may 2004 20:11uur,

Heb je geen eigen mening?
Waarom kopieer je een stuk van mijn reactie (2e stukje) geplaatst op 4 mei 2004 11:02 uur?

Zo ruk je e.e.a. wel uit z'n verband.
Maar ja, dat zie ik hier wel meer gebeuren....

Gast

zeg e.e.

waarom heb jij deurwaarders op je dak voor haar schulden??
je bent toch gescheiden?? of niet??
nee, je kinderen ophalen met de politie in je kielzog is voor je kinderen ook een drama
jammer dat een moeder het de kinderen, de vader en zichzelf zo moeilijk maakt.

succes
wilma

Gast

neem me niet kwalijk, je krijgt waarschijnlijk de deurwaarder omdat je weigerd je alimentatie te betalen omdat je je kinderen niet mag zien..

sorry, las je zin niet goed

wilma

Gast

ik betaal ook voor mijn kinderen
terwijl ik vaak voor niets voor de deur sta
of mijn ex gaat eisen dat ik ze binnen 2 uur weer terug breng
maar ik wil ook wel eens wat leuks met mijn kinderen doen
waar betaal ik in godsnaam voor

Gast

Geplaatst op 17 May 2004 19:49 door Quasi-Modo

--------------------------------------------------------------------------------

Terug naar het topic [laten we de kinderen maar negeren]:
Veel respect voor diegene die de regie in eigen handen hebben en houden zonder irreeel te profiteren van anderen. Men kan aan de verschillende reacties zien hoe emotioneel beladen het topic nog is.
Ik zou zelf niet eens weten om wat voor bedragen we het hebben als we spreken over alimentatie. Kan iemand hier wat info over geven om mijn nieuwsgierigheid te bevredigen?
Quasi-Modo,

Ondanks de cynische opmerkingen die ik hier om "m'n oren" krijg, wil ik toch proberen je nieuwsgierigheid te bevredigen.
Ja, ik ben de gast die regelmatig letters vet drukt om iets te benadrukken.
Maar goed, terug naar je vraag.

Om wat voor bedragen het gaat is moeilijk te zeggen. Alimentatie is namelijk inkomensafhankelijk. Verdien je veel, betaal je veel.
Om het bedrag vast te kunnen stellen wordt er een z.g. draagkrachtberekening gemaakt.

Globaal gezien ziet een draagkrachtberekening er zo uit:

Bruto jaarinkomen + vakantietoeslag
Hier gaat af: evt. betaalde pensioenpremie + verz. WAo-gat + premies soc. verz. + werkgeversdeel ZF e.d. + evt. rente van schulden.

Hierna houd je het z.g. heffingsinkomen over waarvan weer een belastingvrije som afgaat = Belastbare som.

Dan wordt het besteedbaar inkomen per jaar/maand vastgesteld.
Bruto inkomen + evt. toeslagen verminderd met o.a. loonbelasting/premies soc. verz = besteedbaar inkomen per jaar.
Per maand is dat natuurlijk gedeeld door 12.

Het besteedbaar inkomen per maand is uitgangspunt voor de berekening draagkrachtruimte.

Iedereen heeft recht op het soc. minimum.
hiervan gaan de woonlasten af, evt. rente van schulden én kosten omgangsregeling (o.a. eten).

Dit bij elkaar opgeteld terk je af van het besteedbaar inkomen per maand. Dit is de draagkrachtruimte.

Van de draagkrachtruimte is 40% voor jezelf beschikbaar (je mag zelf dus ook nog wat leuke dingen doen) en 60% voor evt. ex-partner/kinderen.

Het kan dus ook voorkomen dat iemand een negatieve draagkracht heeft. In dat geval hoef én kun je dus geen alimentatie betalen.

Deze draagkracht wordt door de rechter vastgesteld op het moment van aanvraag (meestal bij scheiding).
Wijzigt het besteedbaar inkomen van de betalende partij en de ex-partner weet dat en wil dat je meer gaat betalen, dan moet de ontvangende partij daar weer een procedure voor opstarten.

Dit kan het geval zijn wanneer de betalende partij gaat samenwonen met een nieuwe partner. Het inkomen van die partner kan nl. ook mee gaan tellen bij de vaststelling van de draagkrachtruimte.
Men gaat er dan van uit dat je draagkrachtruimte groter is geworden en dan kun je ook meer bijdragen aan het onderhoud van de kinderen.
De nieuwe partner gaat dus eigenlijk mee betalen aan het onderhoud van o.a. kinderen die niet van hem/haar zijn.

Betaal je wél alimentatie voor je kinderen en dat is minimaal € 359 per kwartaal per kind (in 2003) dan mag je dat bij de belasting aftrekken als kosten levensonderhoud. Afhankelijk van leeftijd varieert het aftrekbaar bedrag (2003) van € 247 [<6jaar] tot € 399 [12-18 jaar].
Er zijn nog enkele andere aftrekmogelijkheden, maar dat even buiten beschouwing gelaten.

Van de betaalde alimentatie kan de betalende partner ongeveer 1/3 deel netto van de belasting terugkrijgen.

Gast

en reken maar dat ontvangende partijen altijd opletten of je soms meer gaat verdienen
na al die jaren
terwijl mijn ex allang een andere vriend heeft, maar niet officieel samenwoont kan ik nog steeds voor haar en de kinderen betalen
voor de kinderen vind ik natuurlijk geen probleem
mits zij eens een keer niet zo moeilijk zou doen als ik ze kom halen
ik word kotsmisselijk van mijn ex die ondanks dat ik eerst niet wilde scheiden nog steeds haar best doet om me uit te kleden :twisted:
dumpen die handel
als ze op haar rug nog in goede conditie is kan ze werken ook

Gast

voor iemand denkt dat ik reageer uit jaloezie
dat is echt niet waar
ik heb zelf ook een fijne vriendin
die ook mijn kinderen accepteerd
we plannen vaak leuke dingen als de kinderen komen maar als mijn ex daar lucht van krijgt komt er altijd iets tussen

ik ben daar natuurlijk witheet over maar houd me in met het oog op ...
''met zijn allen tegelijk'': DE KINDEREN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ja hoor, die kinderen waar mijn ex vrouw me nog steeds mee pakt.
en ik reageer me dan weer af op mijn huidige vriendin
niet te geloven

Gast

dat je met dikke letters probeert aandacht te krijgen wil niet zeggen dat je stom bent
bedankt voor je uitleg

Gast

Ik ben nog iets vergeten te vermelden.
Even nog ter aanvulling op bovenstaande.

Het kan zijn dat de evt. belastingteruggave óók meegenomen wordt in de draagkrachtberekening.

Stel dat iemand dus per maand € 150 alimentatie betaalt (= per kwartaal dus meer dan € 359, dus mag het afgetrokken worden.
De te verwachten belastingteruggave wordt of kan worden meegenomen als inkomen voor berekening draagkracht.
Los van het feit of iemand nu wel of niet een belastingformulier invult.

In dat geval wordt er dus al op voorhand gevorderd (immers de alimentatie die je nu betaald, kan pas worden verrekend met de belastingaangifte die je volgend jaar krijgt).

Gast

De reactie van Gast 11.11 uur is een aanvulling op de reactie die ik om 10.50 uur gepost hebt.
Zag dat er binnen enkele miunuten diverse andere reacties waren gepost waardoor er misschien verwarring kan ontstaan.

Gast

Geplaatst op 18 May 2004 11:07 door Gast

dat je met dikke letters probeert aandacht te krijgen wil niet zeggen dat je stom bent
Oké, ik zal het nog één keer uitleggen.

Ik gebruik vetgedrukte letters om iets te benadrukken, niet om aandacht te krijgen.

Dit is mijn manier van reageren en niemand hoeft mij te vertellen welke woorden en in welke samenstelling/volgorde en in welke visualiteit dat moet zijn.

Dat dit door sommigen anders gevoeld of anders geïnterpreteerd wordt, het zij zo.
Maar is mijn reactie omdat enkele forummers dat graag anders zien/moeite mee hebben, daarom minder en niet ter zake doende?

Het is beter elkaars manier van reageren te respecteren en te reageren op het onderwerp i.p.v. te vallen over een type- of taalfout danwel wel of niet gebruik van vetgedrukte letters.

Gast

nu even wat zinvols ja :twisted:

Gast

JA JOOP WE WETEN ONDERTUSSEN WEL WAAROM JIJ ZO SCHRIJFT
WAT KAN JIJ DOORZEUREN OVER IETS ONZINNIGS ZEG
IK WIL BIJ DEZE IEDEREEN OPROEPEN OM DE DIKKE LETTERS VAN DEZE GAST TE NEGEREN EN GEEN OPMERKINGEN MEER TE MAKEN

:roll:

Gast

niemand heeft je ooit verteld hoe je je zinnen of berichten samen moet stellen
iemand is er ooit over gevallen dat je dikke lettertjes erg opdringerig en schreeuwerig overkwamen
en als ik dit lees zie ik ook iemand voor me die met priemende vinger mij iets probeert duidelijk te maken
ik zal er verder geen woorden aan vuil maken
dat ben jij en je berichten me namelijk niet waard
ik vind deze topic zinvoller dan jou gezever

sorry gast boven mij
ik kon het even niet laten

Gast

iemand is er ooit over gevallen dat je dikke lettertjes erg opdringerig en schreeuwerig overkwamen
en als ik dit lees zie ik ook iemand voor me die met priemende vinger mij iets probeert duidelijk te maken
Als dikke letters bij iemand opdringerig of weet ik veel hoe je het wilt noemen overkomen dat is dan niet mijn probleem!

Ik zeg alleen maar dat niemand mij moet vertellen hoe ik moet reageren.
Dát noem ik pas opdringerig!!

Blijkbaar kunnen een aantal mensen (die misschien nu ineens ook onder de naam Gast gaan reageren, en misschien is het wel één en dezelfde persoon) het gewoon niet verdragen dat iemand er een bepaalder manier van reageren op na houdt.
Dan begint men al gelijk dergelijke opmerkingen te maken als hierboven (zie quote).

Ik ben van mening dat alle tekst in hoofdletters juist schreeuwerig overkomt (zie enkele reacties terug), maar dáár hoor ik hier niemand over.
Blijkbaar dus toch op de forummer reageren i.p.v. op de inhoud.

Kijk maar wat jullie er wel of niet mee doen, IK reageer gewoon zoals ik dat wil en niet zoals dat door enkelen verlangt wordt.

SuFFeRD

Ongelezen bericht door SuFFeRD »

Ik heb de eerste twee pagina's gelezen van dit onderwerp en kon me niet inhouden en het geduld op brengen om de volgende 10 pagina's te lezen.
Ik wilde graag even zeggen dat er ongelooflijk veel lompe boeren onder de mannen aanwezig zijn!!! Ouderwets, hopeloos gedateerd en tamelijk onbeschoft. De generaliserende mening over vrouwen staat mij alles behalve aan! Een relatie heb je met elkaar! Ieder heeft recht om zichzelf te ontplooien zoals hij of zij dat wil in combinatie met de relatie! Volgens mij zijn er veel mannen die hun partner dat recht niet geven en/of gunnen. Ik ben een jongen van 23 en een leuke carriere! Mijn partner is 23, heeft gestudeerd en heeft ook een hele goede baan. Wij zijn dus de welbekende tweeverdieners! Wij hebben nu ook een kinderwens en de invulling die we daar aan geven is dat ik als man parttime ga werken om samen met mijn partner die ook parttime gaat werken voor onze kinderen te kunnen zorgen. Zo kan ieder zich toch nog blijven orienteren op een bepaalde carriere hoewel de kansen hierop minder zijn als je partime werkt! Dit is echter wel een bewuste keuze omdat we samen graag kinderen willen! Ik zal dus alle taken samen met mijn partner verdelen!
Verder heb ik samen met mijn partner de dingen gewoon goed op papier gezet! In nederland worden nog steeds 7 van de 10 huwelijken gesloten in gemeenschap van goederen maar wij hebben gekozen voor huwelijkse voorwaarden en daar een verdeling in aangebracht wat voor wie is! Verder is er inderdaad geregeld dat we geen aanspraak kunnen doen op elkaars pensioenrechten en dat zowel ik als mijn partner geen aanspraak zullen doen op partnerallimentatie! Puur omdat we samen vinden dat mochten we uit elkaar gaan ieder goed voor zichzelf kan zorgen gezien de genoten opleidingen!
Gewoon je dingen goed op papier zetten, duidelijke afspraken maken en proberen om als man, je vrouw, vriendin ook veel ruimte te geven zichzelf te kunnen ontplooien tijdens de relatie!!

En als laatste wil ik nog tegen de mannen zeggen hier: EEN BEETJE RESPECT VOOR DE VROUWEN ALSJEBLIEFT!!! Want zoals iedereen weet, een man is niets zonder een vrouw!!

SuFFeRD

Gast

Geplaatst op 18 May 2004 13:41 door SuFFeRD
Niet teveel schreeuwen hier!!!! :lol:

SuFFeRD

Ongelezen bericht door SuFFeRD »

jah sorry! En ik wilde nog even toevoegen dat kinderallimentatie in mijn ogen altijd rechtvaardig is ongeacht wie het moet betalen. Je kiest namelijk samen voor kinderen.

SuFFeRD

Gast

beste sufferd
ik snap dat jij het allemaal heel goed regeld en het is zelfs prachtig dat jullie samen partime gaan werken
( maar vroeger was dat nog niet helemaal aan de orde )
en natuurlijk horen mannen hun kinderen te onderhouden
over de vrouw ben ik het niet helemaal eens
met name jongere vrouwen kunnen best nog voor zichzelf gaan zorgen
en verder lees ik hier dat veel vrouwen het hun ex ook zo moeilijk mogelijk maken door de kinderen te gebruiken.
wanneer ik voor mijn kids moet betalen maar zij haar afspraken niet nakomt dan zal ik ook niet met veel respect over mijn exvrouw praten

BAS

en nog even tegen onze (GAST)
ik zal nooit anoniem op je reageren
zelf ben je ook een gast
en dit is bij dez het laatste bericht dat ik nog aan je besteed

Gast

waarom zou ik met respect praten over de moeder van mijn kinderen?
vroeger had ik respect voor haar
zij wilde zelf thuis blijven toen de kinderen kwamen
om voor ze te zorgen,
als dat haar wens is dan is dat prima

maar toen ging het fout
ik wilde knokken voor ons huwelijk en de kinderen maar achteraf had ze allang een ander
nu mag ik betalen voor haar en de kinderen en de kinderen
ik mag ze maar amper zien
altijd is er iets te zeuren en wanneer mijn nieuwe vriendin en ik iets met mijn kinderen wil gaan doen komt er dankzij mij ex iets tussen
er is altijd iets
ze zet heerlijk de bloemetjes buiten en leeft er met haar nieuwe partner lustig op los
en zodra ik gelukkig een schaal hoger kom i.v.m. een sollicitatie en ze krijgt er lucht van komt er alweer een brief binnen.
omdat ik namelijk ook voor haar betaal

nee sorry
ik zal niet met respect over haar praten

Gesloten