Jetsertje schreef:Julie4444 schreef:Don't get me wrong, ik ben niet tegen het concept, maar wél tegen hoe men het hier geschetst heeft.
Dan praten vooral langs elkaar heen want het idee zoals het nu staat, daar ben ik het ook niet mee eens en zie ik ook mislukken.
Julie4444 schreef:Vandaar dat ik jou nu vraag hoe jij het voor je ziet..
viewtopic.php?f=129&t=172259&start=80#p2390195
Jouw suggestie had ik gelezen ja, maar dat lijkt mij ook niet echt een oplossing.
Jetsertje schreef:Liever zie ik een basisinkomen gebaseerd op leeftijd. Jongeren vanaf 18 jaar beginnen met een relatief hoog basisinkomen waarmee ze zichzelf kunnen voorzien van levensonderhoud en een studie. Een investering in de toekomst van het land. Eenmaal ouder en op een leeftijd waarop je gemiddeld verwacht wordt afgestudeerd te zijn of wanneer je afgestudeerd bent, wordt er gekort op het basisinkomen tot een bedrag vergelijkbaar met de huidige bijstandsuitkering. Je zult moeten werken om beter te kunnen leven.
Meer dan bijstandsnorm is wel heel erg veel voor studenten. Als je op kamers woont kun je met zo'n €600-€750 per maand makkelijk je studie bekostigen, inclusief huur en eten. Als je thuiswoont is het benodigde bedrag (mits OV in tact blijft) rond de €2500-2700 per jaar, inclusief boeken en collegegeld.
Jetsertje schreef:Dit basisinkomen blijft de jaren daarop volgend gelijk totdat men een bepaalde leeftijd behaalt. Of dat nou 55 jaar is of een andere leeft, daar zou goed naar gekeken moeten worden. Binnen die periode ben je als mens het meest fit en kun je ook het meest bijdragen, logisch dat je dan het minst krijgt.
Maar het bedrag ter hoogte van bijstand is toch al veel te veel? Dat hadden we inmiddels wel established dacht ik zo. Ondertussen ontmoedig je het krijgen van kinderen op een verstandige leeftijd door studenten veel te veel geld te geven en 25-35 te korten.
Jetsertje schreef:Eenmaal ouder zal het bedrag van het basisinkomen weer met de jaren toenemen. Dit om ouderen te motiveren minder uren te werken en ook plaats te maken in het bedrijf voor de jongere generatie. Hiermee kun je 3 partijen tevreden stellen die momenteel niet tevreden zijn. De jongere generatie die niet aan een baan kan komen, de oudere generatie die moe is van het werk maar momenteel geen uren wilt inleveren omdat zij dan gekort worden op hun pensioen en de werkgever die ook graag de dure ouderen minder uren laat werken en zo geen ouderen hoeft te ontslaan. Dit zou gepaard kunnen gaan met een druk vanuit de werkgever voor ouderen die niet minder willen werken door wel te mogen eisen dat zij minder gaan werken als werkgevers dit zouden willen.
Hier krijg je een onwenselijke situatie waar mensen op basis van leeftijd worden afgeschreven. Hoe moet dat dan met de vergrijzing? De AOW is al nauwelijks meer te betalen, dus dit gaat hem echt niet worden, sorry.
Jetsertje schreef:Deze vorm kan goed samengaan met de vlaktaks op inkomstenbelasting waarbij meer werken en meer verdienen niet belast en bestraft wordt.
Maar van waar komt het geld voor het basisinkomen dan?
Jetsertje schreef:Dit is natuurlijk wel een hele basisopstelling waar een hoop aan gesleuteld en uitgewerkt moet worden om goed te krijgen. Het hoeft ook niet perfect te zijn, slechts beter dan het huidige systeem, waarvan ik niet inzie dat het de komende jaren kan blijven bestaan.
Er moet inderdaad wel heel veel aan gesleuteld worden ja, want dit gaat zo niet werken.