U denkt dat dat niet kan?
https://www.rtlnieuws.nl/algemeen/binne ... raude-heel
Als uw punt is dat de meeste mensen geen slachtoffer worden van identiteitsfraude, ook al geven zij paspoortkopieën en dergelijke af, dan heeft u natuurlijk gelijk.
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
U denkt dat dat niet kan?
er zijn meerdere vertalingen mogelijk van het engelse "to present"" , overhandigen is daar 1 van. geven is een andere. indienen, schenken en doneren zijn ook correcte vertalingen. Het hangt dus een beetje van de situatie af HOE je het moet vertalen. Komt vanker voor mij vertalingen van engels naar nederlands. You is daar ook een van: U of jij. zit wel een essentieel verschil. in deze situatie lijkt mij persoonlijk overhandigen logischerwijs de correcte vertaling. Tenzij je hem zelf vast wilt blijven houden terwijl de noodzakelijke gegevens worden overgenomen..Dit is echt onzin. To present betekent dat je het laat zien.
Helemaal mee eens. Treffend ook dat dit dan weer voor een deel gebeurt door mensen die klagen dat anderen soms een TS af zitten te katten en dat dat de reden is waarom er zoveel Onedayfly’s voorbij komen. Nogal hypocriet allemaal.criticus2 schreef: ↑12 okt 2019 09:54er zijn meerdere vertalingen mogelijk van het engelse "to present"" , overhandigen is daar 1 van. geven is een andere. indienen, schenken en doneren zijn ook correcte vertalingen. Het hangt dus een beetje van de situatie af HOE je het moet vertalen. Komt vanker voor mij vertalingen van engels naar nederlands. You is daar ook een van: U of jij. zit wel een essentieel verschil. in deze situatie lijkt mij persoonlijk overhandigen logischerwijs de correcte vertaling. Tenzij je hem zelf vast wilt blijven houden terwijl de noodzakelijke gegevens worden overgenomen..Dit is echt onzin. To present betekent dat je het laat zien.
los hiervan vraag ik mij echt af waarom sommigen door blijven gaan met zagen aan TS, terwijl hij het topic alleen begonnen is om nederlanders (een deel ervan in ieder geval) te behoeden voor problemen bij accommodaties in Kroatie mn, terwijl die eenvoudig vermijdbaar zijn. Meer is het niet.
Teruglezend zie ik sommigen positieven berichten die hij geeft negeren maar door blijven zagen over zaken van pagina's ervoor en zelfs inmiddels langsgekomen nuanceren of toelichtingen negeren... waarom??
Niet zo heel lang geleden zou inmiddels de brandstapel of de paarden voor het vierendelen al klaargemaakt worden. dat gevoel bekruipt mij. Het lijkt inmiddels sommigen meer te gaan vooral TS onderuit te halen, zonder de kern van zijn boodschap te willen/kunnen begrijpen.. jammer dit. TS: welgemeend advies: houd maar op. Je hebt je zegje afdoende gedaan.
Dat soort adviezen zijn mi voornamelijk bedoeld om mensen die doodleuk hun authorisatie code van de RaboReader voor gaan zitten lezen , en Nee, ik heb Niet mijn pincode afgegeven of die copieeen van hun paspoort naar Nigeriaanse prinsen en prinsessen gestuurd hebben in het verleden. Heb in mijn leven al diverse malen copieen van mijn ID opgestuurd, (oa Paypal), honderden auto's gehuurd, dan kan ik wel dwars gaan liggen maar dat gaat mij niet helpen en heb nog steeds geen extra hypotheek of gehuurd huis.Maar het simpel wegzetten van Nederlanders die de jarenlange adviezen ter harte nemen als "Dom, Dommer, Domst" vind ik
criticus2 schreef: ↑12 okt 2019 09:54Teruglezend zie ik sommigen positieven berichten die hij geeft negeren maar door blijven zagen over zaken van pagina's ervoor en zelfs inmiddels langsgekomen nuanceren of toelichtingen negeren... waarom??
Niet zo heel lang geleden zou inmiddels de brandstapel of de paarden voor het vierendelen al klaargemaakt worden. dat gevoel bekruipt mij. Het lijkt inmiddels sommigen meer te gaan vooral TS onderuit te halen, zonder de kern van zijn boodschap te willen/kunnen begrijpen.. jammer dit.@angel1978, zonder dat je man en paard noemt, is dat een ongefundeerde bewering.
Merkwaardige reacties.
Ik denk dat jullie met een andere bril op, een minder gekleurde, en beter lezend gemakkelijk tot andere conclusies zouden zijn gekomen. Bovendien laat TS laat zich niet onbetuigd: hij roept nogal wat.
Wat ook de 'kern van zijn boodschap' is, feit is dat deze is gebouwd op onwaarheiden, te beginnen in de OP. En dat weet TS donders goed, maar hij klampt zich eraan vast, kennelijk erop rekenend dat die valse voorstelling van zaken hem de 'upperhand' zal geven in de gedachtewisseling die volgt (en hij heeft nog gelijk ook: velen zien de misleiding niet of willen het niet zien).
Het zorgt vanzelfsprekend, terecht, voor kritische reacties: het is niet wat het lijkt; haal je de onwaarheid weg, dan stort TS' verhaal als een kaartenhuis ineen. Dat blijft hem het hele topic achtervolgen. En dat ligt aan hem.
Hij signaleert een verplichting die er niet is, zegt tegemoet te willen komen aan bezwaren van toeristen en komt met een 'oplossing' die bij nader inzien geen oplossing voor het vermeende probleem blijkt te zijn maar een alternatief dat hem een kopietje bezorgt voor zijn eigen administratie (een ander doel dan waarvoor hij het zegt nodig te hebben). Een kopietje dat hij anders stiekem zelf had gemaakt, had de toerist zijn paspoort wél laten innemen. Voor de verplichte registratie zijn die zaken niet nodig weten we inmiddels.
TS laat blijken dat hij uit commerciële overwegingen beperkte en onvolledige informatie geeft vóór de boeking en tijdens het boekingsproces om pas ter plekke in Kroatië, als er geen goedkope weg terug meer is voor een toerist met bezwaren, zijn eisen op tafel te leggen. Geen fraaie opstelling.
Als ik TS was geweest, had ik in mijn OP in ieder geval dit geschreven:Ik verhuur een vakantiehuis in Kroatië. De overheid verplicht mij de persoonsgegevens van mijn gasten vast te leggen in een centraal digitaal systeem, eVisitor genaamd. Het systeem wordt onder ander gebruikt voor het innen van toeristenbelasting. De Kroatische regelgeving verplicht mij de gegevens over te nemen van (of in ieder geval te controleren aan de hand van) het officiële identiteitsdocument, bijv. een paspoort. Tot zover geen probleem.
Voor mij als verhuurder is het echter gewenst dat ik de beschikking zou kunnen hebben over een kopie van het paspoort. Het is dan wel niet nodig voor de verplichte registratie maar het helpt mij een zo volledig mogelijke administratie te voeren. Ik wil die kopie in ieder geval bewaren tot alle belastingzaken van een seizoen zijn afgerond. Kroatië is een relatief jonge rechts(staat) en het is niet precies te zeggen hoe autoriteiten zich zullen opstellen bij eventuele controles. Ik wil mij aan de wet houden, maar omdat ik anderen in de problemen heb zien komen met de autoriteiten, wil ik ervoor zorgen dat ik zo goed mogelijk kan bewijzen dát ik mij aan de regels heb gehouden. Ik neem graag het zekere voor het onzekere. Vandaar de kopie in mijn administratie.
Hoe pak ik dit aan?
Mag ik zo'n kopie vragen en bewaren? Kan ik het afgeven van de kopie als voorwaarde stellen voor een verblijf?
En als ik zo'n kopie bewaar, aan welke regels moet ik mij dan houden? (Ik vind het overigens prima als het BSN op de kopie onleesbaar is gemaakt).
En tot slot, niet onbelangrijk, heeft iemand nog een goed advies hoe ik dit het best aan mij gasten communiceer, zonder dat het hen afschrikt en zonder dat het mij boekingen kost? Ik besef dat goede communicatie nauw luistert. Met name voor Nederlanders lijkt het wel . Het valt mij op dat juist Nederlanders veel problemen hebben met het afgeven van een kopie van het paspoort. Bij andere nationaliteiten maak ik dat niet mee. Alsof Nederlanders, beïnvloed door voorlichtingscampagnes van de Nederlandse overheid tegen identiteitsfraude overdreven bang zijn geworden of, misschien is dat ook typisch Nederlands, op hun strepen gaan staan, gewoon 'omdat het kan'. Graag advies
je beweert nogal wat... zelf (ook..?) behoorlijk ongefundeerd ook, in ieder geval deels..Ik denk dat jullie met een andere bril op, een minder gekleurde, en beter lezend gemakkelijk tot andere conclusies zouden zijn gekomen.
ik heb ook aantal keer gereageerd, dat klopt, is daar iets mis mee dan? alleen omdat ik een ander geluid laat horen of zo? klinkt een beetje als een verwijt bijna.
Hypocriet noem ik datje beweert nogal wat... zelf (ook..?) behoorlijk ongefundeerd ook, in ieder geval deels..
die bevoegdheden maken de risico's van het bestaan van een scan van je paspoort niet kleiner. sterker nog, denk dat een scan op een server (waar staat ie..) erger en hoger risico is dan een fotokopie . Zeer zeker niet minder in ieder geval... De ketting is zo sterk als de zwakste schakel, en ik neem niet aan dat de kapitein zelf alle scanwerk doet. Dat is echt lager personeel, zwakkere schakels dus..
Niks hypocriets aan. Het gaat om ongelijke zaken.
Waarbij ik altijd de verhouding, het perspectief mis in de berichten. Stel even dat Nederlanders per jaar 10 miljard keer een online-aankoop doen en dat levert een paar honderd aangiftes op vanwege fraude, moet je dan zo uitpakken met de waarschuwingen? Goed, niet iedereen doet aangifte (of kan aangifte doen), maar het blijft een laag aantal, ook met het grijze gebied. Let op: ik zeg niet verwaarloosbaar klein, maar wel, dat het een kleine groep is, die hiervan slachtoffer is.StevieNL81 schreef: ↑12 okt 2019 11:40Hypocriet of niet...de NL overheid waarschuwt al jaren tegen toenemende identiteitsfraude.
Mwa ... Een van de gasten met een zwarte balken kopie heeft de hele vakantie op Facebook gezet met best veel details (de hele familie en kenteken van de auto leesbaar op foto's) en open te lezen. Als je daar geen moeite mee hebt, waarom dan wel met een kopietje?StevieNL81 schreef: ↑12 okt 2019 11:40Maar het simpel wegzetten van Nederlanders die de jarenlange adviezen ter harte nemen als "Dom, Dommer, Domst" vind ik hypocriet van TS.
Gisteren heb ik ook een medewerker van een groot toeristisch bedrijf in Kroatië gesproken. Ze hebben alles, van campings tot en met 5-sterren hotels. Standaard maken ze zelf een kopie van de reisdocumenten, die ze even innemen hiervoor.
Bijna. Er is een beetje meer te melden. Komt hieronder
Humor is niet aangekomen? De formulieren-suggestie riep bij mij direct een associatie op met een strip of tekenfilm, waar de secretaresse met een hamer, beitel de notulen in steen vastlegt.
Ik heb dit onderwerp op meer vlakken lopen en hier in eerste instantie als waarschuwing neergezet. Dat blijft zo. Wel is tussen de regels duidelijk geworden waar die onbruikbare kopieën vandaan komen en dat pak ik mee in de teksten voor komend seizoen.