In tegenstelling tot wat "gast" beweert, is het niet zo eenvoudig om in het BIG-register te zoeken. De persoon die gezocht heeft, kent dus het BIG-registratienummer dat hier op de site circuleert?
Zo´n nummer ligt niet zomaar op straat.
Zelfs de site vermeldt dat het niet eenvoudig is. Het is meer bedoeld voor werkgevers e.d.
Zonder BIG-registratienummer krijg je in ieder geval niet de gegevens naar boven.
Dit is een manier om anderen zand in de ogen te strooien, of mensen aan het twijfelen te brengen.
Zelfs al zou Roy Martina een geregistreerd arts zijn, dan nog stelt hij de medische wetenschap ter discussie, zonder er gefundeerd wetenschappelijk bewijs tegenover te stellen
Het ter discussie stellen is niet het probleem; dat doen wetenschappers voortdurend.
Als je komt op het vlak van het wetenschappelijke bewijs, speel je hem in de kaart.
Wie de site van Roy kent en zijn boeken leest, weet immers dat hij wel verwijst naar betrouwbare onderzoeken.
De onderzoeken worden echter op een dusdanige wijze gebruikt, dat het je aan het denken zet.
Van wetenschap is dan al geen sprake meer. Je gaat dan af op je gevoel.
Wie een kijkje neemt op de site
http://www.kwakzalverij.nl
(Reeds meerdere malen genoemd) zal misschien niet direct de naam van Roy tegenkomen, maar zijn praktijken komen - dat moet gezegd - wel erg overeen.
Wellicht niet geoorloofd, maar ik citeer hieronder uit een artikel, oorspronkelijk afkomstig van de website
http://www.quackwatch.com
Het artikel is vertaald door J.P. van den Bergen en te vinden op de Nederlandse site:
============
De meeste mensen denken dat kwakzalverij er makkelijk uit te pikken is. Vaak is dat niet het geval. De promotors houden de schijn van wetenschap op. Ze gebruiken wetenschappelijke termen en citeren (juist of onjuist) wetenschappelijke verwijzingen. De mensen die praatprogramma’s presenteren verwijzen naar hen als waren zij experts of “wetenschappers die hun tijd vooruit zijn”. Het woord kwakzalver zelf helpt hen bij hun camouflage omdat het ons doet denken aan een vreemdsoortig figuur die slangenolie verkoopt vanuit een huifkar. Maar vandaag de dag koopt geen zinnig mens toch nog slangenolie?
Slangenolie verkoopt wellicht de laatste tijd dan niet meer zo goed. Maar acupunctuur? “Organisch” voedsel? Haaranalyse? Het laatste dieetboek? Megavitaminen? Stresspreparaten? Cholesterol verlagende theesoorten? Homeopathische middelen? Magneten? Geneeskrachtig voedsel tegen AIDS? Of oppep injecties? De handel neemt een geweldige vlucht voor kwakzalvers. Hun jaarlijkse aandeel loopt in de miljarden! Middelen ter vermindering van ouderdomsvlekken , immuniteit bevorderende middelen, waterzuiveraars, “voedingssupplementen”, systemen om de chemie van het lichaam in balans te brengen , speciale diëten voor artrose. Hun productenlijst is eindeloos.
Wat verkoopt is niet de kwaliteit van hun producten maar hun kunst om hun publiek te beïnvloeden. Aan hen die pijn hebben beloven ze verlichting. Aan de ongeneeslijk zieken bieden ze hoop. Tegen de “voedingsfreaks” zeggen ze “Wees er zeker van dat je genoeg krijgt”. Tegen een publiek dat zich zorgen maakt om het milieu zeggen ze: “Koop natuurlijke spullen” Om kort te gaan, ze beloven een betere gezondheid en een langer leven. Moderne kwakzalvers bereiken de mensen door in te spelen op hun emoties.
===================
Wie Roy eens in het echt gezien heeft, ziet dat hij een charismatische persoonlijkheid is, die een hele zaal met zgn. affirmaties op kan zwepen.
Dat is zeker een gave.
Juist omdat hij goed kan inspelen op gevoelens, zal het uitermate moeilijk zijn om een discussie van hem te winnen.