LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] wij geven uitleg over wat mlm betekent en wat het is

Vragen of opmerkingen over mulit level marketing kan je hier kwijt.
student26
Berichten: 1389
Lid geworden op: 30 mei 2004 14:40

Re: wij geven uitleg over wat mlm betekent en wat het is

Ongelezen bericht door student26 »

Humor
Geweldig Serge.
Opeens heb je het..........Je wordt het Trosradar narretje.
Kom nu maar weer met je relevante vragen. Dan ben je het liefst
Weer zo'n doorzichtige poging om onder beantwoording uit te komen. Ben je soms een alter-ego van Teledom?

En het spijt me dat ik het wat simpel heb neergezet. De ervaring leert echter dat de gemiddelde MLM'er het alleen maar snapt als het in Jip-en-Janneke taal wordt verteld.

Komen je antwoorden nog? Of ben je, om met Jan's woorden te spreken, te "laf"?

Econometrist
Berichten: 809
Lid geworden op: 09 jan 2005 04:03

Re: wij geven uitleg over wat mlm betekent en wat het is

Ongelezen bericht door Econometrist »

Nou had het er even de schijn van dat de discussie zich in twee richtingen op het inhoudelijk vlak begon te begeven. En dat de aangegeven cijfers nog in de richting gingen van het aannemelijke ook. Maar het eerste de beste doorvragen kegelt elk sprankje nieuwe hoop gelijk weer uit de realiteit.
Quote:
Maar gaat het ook lukken voor nóg eens 300 distributeurs?

Ja

Quote:
Hetzelfde geldt voor internet. Plaats genoeg voor nog 300 websites, dat wel, maar moeten dan niet de bezoekers per site gehalveerd worden?

Neen -Het principe van herhaald reclame maken ken je? Ja toch.


Quote:
En als ik en de andere 299 toetreders een team van, laten we zeggen, 5 man wil gaan opbouwen. Is het mlm-systeem ook robuust genoeg om het huidige bestand met 1800 magneetverkopers uit te breiden?


Ja! indien nodig met meer!
Alle realiteitszin is in één klap weer verdwenen als sneeuw voor de zon. Ik onderschrijf het eerder genoemde statement dat je alle moeite neemt om je autokosten in centen per kilometer tot op vier decimalen nauwkeurig aan ons voor te rekenen, alsof het succes van mlm staat of valt met de vraag of je auto nu 5 of 7 duizend euro per jaar kost, maar anderzijds de vraag m.b.t. HET grote probleem bij mlm alleen maar afdoet met: ja.
Maar zelfs dat introduceert al een tegenstrijdigheid, je had een nog korter antwoord moeten zoeken. Immers, als er gebrek is aan 2100 reps (en nog meer als het 'moet') en er zijn er nu maar 300, waarbij elke kraam op de beurs dus door hordes wilden moet worden bestormd in de wetenschap dat maar 1 op de 7 kan worden bediend, waarom hou je er dan slechts 1500 euro aan over? Waarom zeg je je baan niet op, en deel alleen nummertjes uit op de beurs en gebruik de rest van de week voor het registreren en uitleveren van de bestellingen?

En wat dat herhaald reclame maken betreft; als een klant een website heeft bezocht om een magneetje te kunnen bestellen, dan geloof je toch niet serieus dat hij er nog 1 bestelt als hij een vrijwel identieke site van een andere rep tegenkomt hoop ik?

Het heeft er meer alle schijn van dat je zojuist hebt gedemonstreerd wat de overeenkomst met het aloude piramidespel ook al weer was: in het begin zien de vroege toetreders nog wel geld binnenstromen, waar de latere deelnemers zich op blindstaren. Maar tegen de tijd dat die aan de beurt zijn om te incasseren is het systeem al lang en breed vol.

Tijd voor de hernieuwde conclusie: Werkt mlm? Ja, voor de eerste 5% van de deelnemers waarvoor nog voldoende potentieel marktvolume is.

E-nergetix
Berichten: 504
Lid geworden op: 12 nov 2004 14:06

Re: wij geven uitleg over wat mlm betekent en wat het is

Ongelezen bericht door E-nergetix »

Komen je antwoorden nog? Of ben je, om met Jan's woorden te spreken, te "laf"?
Ik heb meer lef dan jij denkt.

Antwoorden komen straks. Ik heb het ergens staan, maar ik kan het niet zo 1,2,3 vinden. Komt ervan als je veel onderweg bent!!

Maar kun je de vragen nog eens neer zetten die jij had? Is misschien wat makkelijker als ik ze allemaal bij elkaar heb staan. Ik word ook een jaartje ouder!

GreetZ,

Alex van Breemen
www.e-nergetix.be

student26
Berichten: 1389
Lid geworden op: 30 mei 2004 14:40

Re: wij geven uitleg over wat mlm betekent en wat het is

Ongelezen bericht door student26 »

Maar kun je de vragen nog eens neer zetten die jij had? Is misschien wat makkelijker als ik ze allemaal bij elkaar heb staan. Ik word ook een jaartje ouder!
Dat moet wel, ze staan 5 a 6 berichten terug. Helpen je magneetjes daar niet tegen trouwens? (ik weet het, het was een inkoppertje.)

Jan van Eechoud

Re: wij geven uitleg over wat mlm betekent en wat het is

Ongelezen bericht door Jan van Eechoud »

Dat moet wel, ze staan 5 a 6 berichten terug. Helpen je magneetjes daar niet tegen trouwens? (ik weet het, het was een inkoppertje.)
nee. Geen inkoppertje. Gewoon dom.

JvE

student26
Berichten: 1389
Lid geworden op: 30 mei 2004 14:40

Re: wij geven uitleg over wat mlm betekent en wat het is

Ongelezen bericht door student26 »

nee. Geen inkoppertje. Gewoon dom.
Tsja, kwestie van smaak denk ik, Jan (want moet je eens opletten hoe de MLM'ers gaan stampen als ik je dom zou noemen).

E-nergetix
Berichten: 504
Lid geworden op: 12 nov 2004 14:06

Re: wij geven uitleg over wat mlm betekent en wat het is

Ongelezen bericht door E-nergetix »

Ik probeer op iedere vraag en zo relevant en correct antwoord te geven.

Het probleem is alleen dat sommige vragen zo gesteld worden dat ik alleen maar vraagtekens boven mijn hoofd zie.

Als jullie nu eens leren de vragen zo te formuleren dat iedereen deze zou kunnen beantwoorden, dan zal het voor idereen duidelijk zijn wat er staat en kan misschien ook iedereen die met mlm bezig deze beantwoorden.

Dus nogmaals Serge, Stel je vragen nog eens in een wijze die iedereen begrijpt. Ik weet dat het misschien een beetje moeilijk is om je aan te moeten passen aan mensen die misschien mogelijk een iets lager IQ hebben dan jij.

Als je dat al kan inschatten ben je een gigantische stap dichter bij een antwoord. Al dan niet het antwoord dat je verwacht of wilt hebben.
Quality questions create a quality life. Successful people ask better questions, and as a result, they get better answers. (Anthony Robbins)

student26
Berichten: 1389
Lid geworden op: 30 mei 2004 14:40

Re: wij geven uitleg over wat mlm betekent en wat het is

Ongelezen bericht door student26 »

Echt heel ingewikkeld is het toch niet hoor, maar goed, je wilde een opsomming:

1) Hoeveel beurzen zijn er op maandbasis, die voor een verkoper haalbaar zijn (afstand, reistijd, kosten)?

2) Je beweert dat je met meerdere mensen een beurs "doet".
a) Met hoeveel?
b) Hoe verdeel je de winst? Volgens de staffel of eerlijk delen?

3) Je beweert dat als gevolg van herhaald reclame maken de omzet/winst per verkoper stijgt bij toename van het aantal verkopers.
a) Bewijs?
b) Geldt dit altijd of is er een punt waarop het omslaat?

Jan van Eechoud

Re: wij geven uitleg over wat mlm betekent en wat het is

Ongelezen bericht door Jan van Eechoud »

Echt heel ingewikkeld is het toch niet hoor, maar goed, je wilde een opsomming:

1) Hoeveel beurzen zijn er op maandbasis, die voor een verkoper haalbaar zijn (afstand, reistijd, kosten)?

2) Je beweert dat je met meerdere mensen een beurs "doet".
a) Met hoeveel?
b) Hoe verdeel je de winst? Volgens de staffel of eerlijk delen?

3) Je beweert dat als gevolg van herhaald reclame maken de omzet/winst per verkoper stijgt bij toename van het aantal verkopers.
a) Bewijs?
b) Geldt dit altijd of is er een punt waarop het omslaat?
Ik heb nog een paar belangrijke vragen......

Zit je op een rode of blauwe stoel? (heeft nl invloed op de dogmatische, keramische verandering in de spiering van het alfabet....!)

Hoe heette de buschauffeur die naast je reed????
Er is anders GEEN vergelijking te maken wie als eerste achteruit gaat.
De penozespiraal zakt dan ZOVER, dat een zwangere man NOOIT de toegang ontzegt kan worden.... Denk daar eens over na....?
Ik weet ZEKER dat je met jouw opleiding er wel uitkomt en een volkomen logisch antwoord geeft...:D

Vr. gr. JvE

student26
Berichten: 1389
Lid geworden op: 30 mei 2004 14:40

Re: wij geven uitleg over wat mlm betekent en wat het is

Ongelezen bericht door student26 »

Ik heb nog een paar belangrijke vragen......
Daar zit hem de clou al Jan. Het is van het grootste belang te weten hoe de markt eruitziet, hoe de ontwikkelingen liggen. Hoeveel klanten potentieel bereikbaar zijn en tegen welke kosten. Dat jij daar geen belang aan hecht geeft alleen maar aan dat je geen notie van zakendoen hebt.
Ik weet ZEKER dat je met jouw opleiding er wel uitkomt en een volkomen logisch antwoord geeft...
Het spijt me, in tegenstelling tot jou begeef ik me enkel op gebieden waar ik iets van afweet.

Jan van Eechoud

Re: wij geven uitleg over wat mlm betekent en wat het is

Ongelezen bericht door Jan van Eechoud »

Daar zit hem de clou al Jan. Het is van het grootste belang te weten hoe de markt eruitziet, hoe de ontwikkelingen liggen. Hoeveel klanten potentieel bereikbaar zijn en tegen welke kosten.
Maar nu de praktijk, my dear Watson..., maar nu de praktijk....:D

JvE

student26
Berichten: 1389
Lid geworden op: 30 mei 2004 14:40

Re: wij geven uitleg over wat mlm betekent en wat het is

Ongelezen bericht door student26 »

Maar nu de praktijk, my dear Watson..., maar nu de praktijk....
De keiharde praktijk is dat zo'n beetje iedere MLM'er de benen uit de broek moet lopen om maar klantjes te scoren. De keiharde praktijk is dat ondanks gezwets over exponentiele groei er geen enkele vooruitgang in zit. De keiharde praktijk is dat je bij het opstarten van een "eigen bedrijf" een degelijk onderzoek moet doen. Zelfs je teledomvriendje wist dat hier al eens te verkondigen.

Jan van Eechoud

Re: wij geven uitleg over wat mlm betekent en wat het is

Ongelezen bericht door Jan van Eechoud »

De keiharde praktijk is dat zo'n beetje iedere MLM'er de benen uit de broek moet lopen om maar klantjes te scoren. De keiharde praktijk is dat ondanks gezwets over exponentiele groei er geen enkele vooruitgang in zit.


Weet niet hoe het zit bij andere ''MLM'' bedrijven....
Heb vaak zelf mijn bedenkingen.....
Kan alleen spreken over het bedrijf waar ik het meest vanaf weet.....
En dan klopt je verhaal niet...:)
De keiharde praktijk is dat je bij het opstarten van een "eigen bedrijf" een degelijk onderzoek moet doen. Zelfs je teledomvriendje wist dat hier al eens te verkondigen.
Niet zo dramatisch......:D

Een ''degelijk onderzoek''??????
Ik kan gegarandeerd GEEN enkel risico lopen........!
Hoelang moet ik dat onderzoeken...?
Ga jij het tegendeel bewijzen:?:?:? :) Succes dan met je jarenlang ''onderzoek''...

JvE

student26
Berichten: 1389
Lid geworden op: 30 mei 2004 14:40

Re: wij geven uitleg over wat mlm betekent en wat het is

Ongelezen bericht door student26 »

Kan alleen spreken over het bedrijf waar ik het meest vanaf weet.....
En dan klopt je verhaal niet...
Tsja, of dat aan je naieviteit of aan je onbegrensde maar onterechte loyaliteit ligt weet ik niet. Ik ken 4 mensen met een relatie met Amway:
2 ervan willen het woord nooit meer horen, en de andere 2 zijn er een jaar geleden of zo ingestapt. Van die 2 hoor ik er ook nooit meer iets over. 1 van die laatste 2 is pas zijn reguliere baan verloren en begint nu (stom toeval?) een eigen installatiebedrijf. Kennelijk is Amway ook voor hem een onmogelijkheid gebleken. Daarnaast is Amway 1 van de toppers wat uitval betreft.
Niet zo dramatisch......
Heeft niets met dramatiek te maken Jan.
Een ''degelijk onderzoek''??????
Ik kan gegarandeerd GEEN enkel risico lopen........!
Hoelang moet ik dat onderzoeken...?
Als jij in die naieviteit wilt blijven, heb je mijn zegen.

Jan van Eechoud

Re: wij geven uitleg over wat mlm betekent en wat het is

Ongelezen bericht door Jan van Eechoud »

Ik ken 4 mensen met een relatie met Amway:
2 ervan willen het woord nooit meer horen, en de andere 2 zijn er een jaar geleden of zo ingestapt. Van die 2 hoor ik er ook nooit meer iets over.

Dan heb je ze goed bewerkt en heb je ze wat ''afgenomen''... Hoe voelt dat nu:?
Vraag ze eens hoeveel tienduizenden euro's ze dat heeft gekost?
Of hun scheiding door Amway veroorzaakt is?
Dat hun broer overleden is dankzij Amway?
Of het onslag van de 1 het gevolg was van zijn''ff zitten in Amway'':?


1 van die laatste 2 is pas zijn reguliere baan verloren en begint nu
(stom toeval?)

Domme vraag:?
een eigen installatiebedrijf. Kennelijk is Amway ook voor hem een onmogelijkheid gebleken
.
Dusweer een ''stelling'' van je? Kennelijk? Heb je het ze gevraagd?
Daarnaast is Amway 1 van de toppers wat uitval betreft.
Quote:
50% vernieuwd ieder jaar.....
Maar laat jouw bron eens zien?????
Als jij in die naieviteit wilt blijven, heb je mijn zegen.
Onderzoek Serge.... Gewoon onderzoek...(je!) :D

JvE

student26
Berichten: 1389
Lid geworden op: 30 mei 2004 14:40

Re: wij geven uitleg over wat mlm betekent en wat het is

Ongelezen bericht door student26 »

Dan heb je ze goed bewerkt en heb je ze wat ''afgenomen''... Hoe voelt dat nu:?
Een verkeerde aanname van jouw kant. Ik heb ze namelijk niet bewerkt. De twee laatsten zijn ingestapt na de presentatie bij 1 van hen thuis. Nou ja, technisch gezien was de 1 dus eigenlijk al ingestapt. Tijdens die presentatie heb ik wel laten merken wat mijn bezwaren waren op dat moment, ik had daarvoor nog nooit van Amway en van MLM gehoord. De onzin die ik daar hoorde is de reden geweest dat ik mij sowieso in MLM ben gaan verdiepen. Daarna heb ik niet meer gedaan dan af en toe, tussen neus en lippen door, eens vragen hoe het ermee stond.
Vraag ze eens hoeveel tienduizenden euro's ze dat heeft gekost?
Of hun scheiding door Amway veroorzaakt is?
Dat hun broer overleden is dankzij Amway?
Of het onslag van de 1 het gevolg was van zijn''ff zitten in Amway''
Beiden waren toen al gescheiden. Zijn ontslag is een gevolg van de ontwikkelingen bij het betreffende bedrijf. Zijn broer is stomtoevallig inderdaad in die periode overleden trouwens. Het eerste, tsja, ik denk niet dat ik daar antwoord op krijg. Aangezien het een vriend van me betreft ga ik het hem ook niet vragen. Los daarvan, het gaat mij niet om de individuele gevallen. Het was puur als voorbeeld van het feit dat jou mening enkel gebaseerd is op je eigen ervaring. Het net staat vol met verhalen van ex-Amwayers, ook op hoger niveau. Dat zegt genoeg.
Quote: (stom toeval?)
Domme vraag:?
Ik vond het gewoon wel grappig. Meer niet.
Quote: een eigen installatiebedrijf. Kennelijk is Amway ook voor hem een onmogelijkheid gebleken
Dusweer een ''stelling'' van je? Kennelijk? Heb je het ze gevraagd?
Hij woont 3 km van mij vandaan en ik zie hem minstens een paar keer per maand. Neem maar van me aan dat ik het echt wel zou weten als hij succesvol was geweest. Maar om concreet antwoord te geven: hij doet er niks meer mee (z'n inschrijving is nog wel actief trouwens).
Quote: Daarnaast is Amway 1 van de toppers wat uitval betreft.
Quote: 50% vernieuwd ieder jaar.....
Maar laat jouw bron eens zien?????
In 2002 was dit 68%. Waar ik dit vandaan heb gehaald weet ik eerlijk gezegd niet meer (dus zal het wel weer als onzin worden afgedaan). Amway claimt zelf "meer dan 50% vernieuwt". Andere bronnen hebben het over 40% die blijft. Op langere termijn stopt 95% ermee. Als je het niet gelooft, zie je het maar als hypothese, mag jij het tegendeel bewijzen. Ben het beu steeds voor jullie achter bewijzen aan te gaan, zonder dat jullie hetzelfde doen.

Maarschalk
Berichten: 2899
Lid geworden op: 14 aug 2004 17:03

Re: wij geven uitleg over wat mlm betekent en wat het is

Ongelezen bericht door Maarschalk »

Weet niet hoe het zit bij andere ''MLM'' bedrijven....
Heb vaak zelf mijn bedenkingen.....
Kan alleen spreken over het bedrijf waar ik het meest vanaf weet.....
En dan klopt je verhaal niet...
Oh ja, Amway. Dat wereldbedrijf waarvan de oprichters miljardair zijn geworden en waarbij jij 20 euro verdiende las ik hier ergens?
Goh, hoeveel mensen zijn er al miljardair of zelfs maar miljonair geworden middels dit geweldige bedrijf?
Nee de stelling van student26 gaat niet op voor Amway.

Jan van Eechoud

Re: wij geven uitleg over wat mlm betekent en wat het is

Ongelezen bericht door Jan van Eechoud »

Ben het beu steeds voor jullie achter bewijzen aan te gaan, zonder dat jullie hetzelfde doen.
Juist... :)

JvE

student26
Berichten: 1389
Lid geworden op: 30 mei 2004 14:40

Re: wij geven uitleg over wat mlm betekent en wat het is

Ongelezen bericht door student26 »

Dus? Kom je nog met je bewijzen?

Trouwens, ik had gezegd dat ik nog eens op het CBS zou zoeken. Heb de cijfers die ik nodig heb gevonden, alleen zijn de cijfers over de omzetten van MLM in Nederland niet meer te vinden (waren afkomstig van DSA of Directe Verkoop).

FerdyM
Berichten: 13
Lid geworden op: 20 nov 2005 20:20

Re: wij geven uitleg over wat mlm betekent en wat het is

Ongelezen bericht door FerdyM »

Hallo,

Ik heb van een van de zogenaamd eerlijke netwerkmarketingbedrijven een excel spreadsheet gemaakt met een voorbeeld piramide van 5 lagen diep waarbij iedere distributeur slecht 2 mensen onder zich heeft. Ik heb dit niet alleen gedaan omdat het anders te bewerkelijk werd, maar omdat er mensen afvallen in de loop van de tijd en naar mate je dichter bij je pensioen komt ook mensen doodgaan of niet meer werken voor je en alleen maar afwachten wat er uit hun downline komt voorzover die niet afwacht.

Ik heb als eenvoudige ex-beta-student (wiskunde) van zo'n MLM-bedrijf de laagste provisieregeling genomen, dat wil zeggen dat jij als distributeur samen met jouw groep minsten 700 euro omzet maakt. Nou dat haal je wel met 5 lagen. Zou je meer verkopen met z'n allen, dan zou je meer verdienen met z'n alleen, maar zou het moederbedrijf er relatief op achteruit moeten gaan omdat ze meer procenten provisie geven in dat geval. In ieder geval kwam het op hetvolgende neer:

Je krijgt een bepaald percentage over je eigen omzet. En je krijgt een bepaald percentage over de omzet van jou samen met die van jouw groep. Als uitgangspunt (maar dat maakt voor het verhaal verder niet uit) ben ik ervanuit gegaan dat de nieuwste verkopers slechts 150 euro per maand omzet maken omdat ze nog moeten leren te verkopen. En de laag daarboven 300 euro per maand per distributeur. De laag daarboven meer ervaren verkopers zullen ongeveer 600 euro per maand omzet draaien en de laag direct onder je zoals jij zelf 800 euro per maand. Het was maar even een schatting n.a.v. wat gegevens van dat bedrijf. Letop:

Het resultaat was:
Er wordt met 31 mensen spullen verkocht met een totale omzet van 9600 euro. De provisie inclusief volukeomzet van de bovenste persoon (jij) is 1424 euro. Totaal is er aan provisie aan distributeurs uitgekeerd 8232 euro. Er zou dan voor het moederbedrijf maar 1368 euro overblijven. Van dat bedrag moeten dus die artikelen geproduceerd of ingekocht worden, moet administratie worden gevoerd voor al deze 31 distributeurs en moeten de artikelen bij de distributeurs zelf thuis worden bezorgd, vermoedelijk minstens 1 keer per week dus dat is minstens zo'n 130 bezorgingen per maand en dan moet het magazijn nog gehuurd of afbetaald worden waar die spullen tijdelijk staan en de REGULIERE (!!!!) salarissen van de administratief medewerkers betaald worden. Nou dat kan natuurlijk nooit, dan zouden ze zwaar verlies lijden.

Waar zit dan een fout? In mijn berekening? Heb ik de percentages niet goed begrepen, ook na een uitleg van een ervaren distributeur?... Ik weet het niet.

Wat ik wel weet: De catalogus die je in de brievenbus gooit of aan iemand mee geeft, die moet je zelf aanschaffen en schijnt zo'n 50 euro te kosten per 50 stuks. Die vernieuwd 4 keer per jaar, dus ben je al 200 euro minstens per jaar aan catalogi kwijt. Maar ook worden door mensen die catalogi perongeluk of expres weggegooid. Je zal dus regelmatig nieuwe catalogi moeten bestellen. Maar als er werkelijk zoveel distributeurs actief zijn en de producten zo geweldig verkopen, snap ik niet dat de catalogi nog zo duur zijn. Er hoeft geen dure redacteur betaald te worden. Plaatjes plakken, prijzen erbij en klaar..

Kortom: wordt er verdiend aan de producten of aan de catalogi die de distributeurs aanschaffen voor laat ik schatten door verlies van catalogi zo'n 600 euro per jaar (1320 gulden voor slechte rekenaars).

Nou als ik koelkastverkoper was en ik zou per jaar c.a. 2000 koelkasten verkopen voor 600 euro (men zegt zo'n 2000 distributeuren in nederland te hebben), dan kon ik best wat salarisopslag vragen aan de baas. Dan kon ik ook wel veel verdienen. Maar die verkoop je minder makkelijk dan die verkoopcatalogi aan distributeurs die denken dat ze zoals op die video die ze moesten kijken in 3 jaren 80.000 euro per 4 weken zouden kunnen verdienen.

Nee mensen ik ben misschien te achterdochtig en geloof best dat je ermee wat kunt verdienen, zeker als je het goed doet, maar geloof niet in de goede bedoelingen van deze moederbedrijven. Op de een of andere manier loopt de boel vast. Dus een pensioen hoef je er niet uit te verwachten, omdat jouw downline ook niet op hun 60-ste nog foldertjes in de brievenbus gooien en een topverkoop draaien en hun downline ook niet die dan misschien een week jonger zijn omdat je zovaak nieuwe mensen moet aandragen.

Daarbij komt nog het volgende: In een MLM organisatie waar inkoop en dus ook verkoop niet verplicht is kan de boel niet blijven draaien o.a. om hierbovenstaande reden. Niemand verdient iets als er niets wordt verkocht. Een verplichte inkoop is dus ook noodzakelijk om een MLM te laten werken. Bij een heel snel groeiende MLM organisatie ging dat fout doordat de opgedrongen inkoop niet verkocht kon worden door de hoge prijzen en dus mensen met spullen in de garage zaten die ze niet eens zelf konden gebruiken waardoor men ermee stopte en de piramide afbrande. Slechts de topline werd er millionair van.

Er is ook nog een heel bekend telecomnetwerk. De naam zal ik niet noemen. Bellen via dat telecomnetwerk is voor deze tijd (net als de groene bekende provider, die groot geworden is van onze belastingcenten vroeger) erg duur. Alleen mensen die beide aangesloten zijn bij dat netwerk (niet als distributeur, maar als klant, kunnen gratis met elkaar bellen. Er wordt dan dus verdient door de distributeurs aan gesprekken die van dat netwerk naar andere netwerken plaatsvinden, zoals naar de groen provider, de geel met rode , andere of mobiele providers. Ik werd uitgenodigd in Duitsland voor een baan. Ik ben daar helemaal heen gekomen voor een gesprek in een hotel. Bleek dat die vrouw mij niet voor die baan probeerde te werven maar voor dit telecom MLM bedrijf als distributeur. Het inschrijfgeld bedroeg circa 500 euro per jaar !!!!!! Als je een jaar niet betaalt ben je je hele netwerk kwijt. Dag pensioen en dag lieve vrienden die mij onderhouden......

En zo heb ik wel meer bijeenkomsten bijgewoond. Altijd wel was er iemand die interessant amerikaans engels sprak of engels engels zo helemaal overgekomen om mensen enthousiast te maken voor de business die hem groot heeft gemaakt. Stoer doen over hoge salarissen. Wat er van waar is weet ik niet. Wat ik wijzer ben geworden is dat er veel onduidelijkheid is en dat er waarschijnlijk erg veel wordt verdiend aan de distributeurs zelf in plaats van aan de verkochte producten. Misschien zijn het best allemaal goede producten, maar mijn berekening laat toch zien dat als op de 31 mensen maar 1300 euro per maand bij het moederbedrijf binnen komt van de producten dat er wat mis is in hun bedoelingen en dat zij blijkbaar ergens anders aan verdienen. En als zij dan ergens aan verdienen is dat wel aan jou als distributeur. Dus zal je wel kosten maken. Als voorbeeld moet je gratis artikelen bij mensen thuis bezorgen van je eigen benzine, je eigen parkeergeld en je eigen tijd. Voor het uitzetten van die catalogi en het ophalen dus ook. Dus ga je drie keer naar die klant voor een schammel loontje en dan ben je ook nog eens al je rechten op WW kwijt omdat je ondernemer bent. Mag je je ook nog eens van dat geld verzekeren voor arbeidsongeschiktheid en zelf je pensioen volledig sparen, omdat je die niet hoeft te verwachten uit dat netwerk zoals dat wordt voorgehouden....

Succes aan allen die wel de gok wagen en er misschien wel iets mee bereiken.... Het schijnt te kunnen, maar ik twijfel sterk hoe het zou moeten kunnen.....

Gesloten