LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Meer mensen willen gulden terug

Je hebt geen vertrouwen in de euro of juist wel? Geef hier jouw mening.
angel1978
Berichten: 11256
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door angel1978 »

Ik snap trouwens niet waar je het weghaalt dat ik fl 65000 verdiende?waar zeg ik dat?
Dat zeg ik niet.
Maar als je nu beweert modaal te verdienen, dan verdien je ongeveer 30k bruto... Je zegt tevens dat je salaris gelijk is gebleven, wat inhoudt dat je toendertijd dus ook ongeveer 30k bruto ( = 65k in guldens ) verdiende...

Dat was toen zeker ruim boven modaal !

mattie
Berichten: 535
Lid geworden op: 17 mar 2008 21:09

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door mattie »

Tjee?
Bij mijn weten werd in de guldentijd ruim fl 3000 als modaal gerekend.
Dat is nu precies omgerekend in euros.
Dus dacht ik dat dat nu ook de modaalnorm was?
Moet ik het nu nog een keer uitleggen?mischien heb ik het dan fout,en is die norm bijgesteld?
Je kunt het nog verder uitdiepen als je wilt hoor.
Ik wou er alleen mee zeggen dat ik met die 3000 gulden me heel goed kon redden,en zelfs kon sparen,nu kom ik alleen maar te kort en is het elk dubbeltje omdraaien.
Ga eens naar de supermarkt met 50 € en kijk wat je daar voor hebt,in de gulden tijd had je je kar behoorlijk vol voor 110 gulden,hoe kun je dat nog ontkennen dan?(bedoel ik jou niet mee Angel,niemand persoonlijk)

angel1978
Berichten: 11256
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door angel1978 »

Ga eens naar de supermarkt met 50 € en kijk wat je daar voor hebt,in de gulden tijd had je je kar behoorlijk vol voor 110 gulden
Voor 50 euro heb ik ook een behoorlijke kar vol hoor...

Maar goed.. Wat ik wil aangeven, is dat het gemiddelde salaris van de nederlander ( jan modaal ) ook behoorlijk is mee gestegen met de inflatie... Daarmee zou in principe de hogere kosten van betaald kunnen worden en dat blijkt ook wel.

Als in die jaren je eigen salaris niet is gestegen, maar hetzelfde blijkt te zijn ( enkel omgerekend ), dan zit er dus op dat punt behoorlijk wat mis en zou een goed gesprek met de baas echt op z'n plek zijn....

Dat ligt echter niet aan de euro, dat heeft er niets mee te maken, maar met de salarissen in jouw bedrijfstak... Ik zou het daar eens zoeken !

mattie
Berichten: 535
Lid geworden op: 17 mar 2008 21:09

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door mattie »

OK, dan zijn dus veel modalen minima geworden,want ik ben heus niet de enige.
En het bij de baas zoeken gaat nogal makkelijk?om er geld bij te krijgen?
Trouwens waar doe jij je boodschappen,dan wil ik ook daarheen,een volle kar voor € 50??

angel1978
Berichten: 11256
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door angel1978 »

want ik ben heus niet de enige.
Dat denk ik ook nie... Wel denk ik dat dus de oorzaak ergens anders ligt.
een volle kar voor € 50??
Ik shop daar waar hetgene ik moet hebben in de aanbieding is..
Dat kan bij de C1000 zijn, maar ook bij de Aldi, Lidl, Plus of ...
Verder gewoon de groente en fruit halen die hoort bij de tijd van het jaar en dus ruim verkrijgbaar en vaak niet zo duur als buiten het seizoen om...
Datzelfde geldt voor vlees en zuivel die ook wel altijd ergens te krijgen is, zonder de hoofdprijs te betalen...

Voor 50 euro heb je die kar ( in gedeelten ) goed vol zitten...

Jan1
Berichten: 772
Lid geworden op: 15 nov 2003 19:16

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door Jan1 »

AMSTERDAM - Mensen in Amsterdam die gebruik maken van pakketten van de voedselbank, krijgen vanaf januari door de gemeente een cursus aangeboden om te leren omgaan met geld. Dat zei verantwoordelijk wethouder Freek Ossel donderdag tijdens een conferentie over armoede in het Amsterdamse stadsdeel Slotervaart.
Dit bericht staat vandaag in De Telegraaf

Ook daar hebben ze door dat de vermeende armoede vooral aan de uitgavenkant zit.

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

En vergeet vooral niet: wanneer daadwerkelijk de oude munteenheden terugkomen, dan krijg je andermaal prijsaanpassingen, afrondingsverschillen, en de kosten daarvan worden andermaal afgewenteld op de consument.

Degenen die denken dat het leven goedkoper wordt door het terughalen van de gulden, houden zichzelf voor de gek, en kunnen beter een sprookjesboek kopen.

G7
Berichten: 2094
Lid geworden op: 05 okt 2005 15:01

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door G7 »

Jij praat als de man die in een twee onder één kap woning met rieten dak woont, en het huis van de buurman staat in brand, ook hij heeft niet door dat zijn woning ook in de fik zal gaan. Slaap maar lekker door G7.
Eerste plaats Jan 1, wie zegt dat ik een man ben? Ten tweede, ik woon vrijstaand, maar anders had ik gehoopt, dat jij mijn buurman was in jou voorbeeld. :wink:
Ook daar hebben ze door dat de vermeende armoede vooral aan de uitgavenkant zit.
Precies!! Misschien dat die gemeentes er dan eindelijk eens achter komen wat alles kost en wat die mensen tekort komen. Vind het een goed plan. :idea:

Jan1
Berichten: 772
Lid geworden op: 15 nov 2003 19:16

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door Jan1 »

Lezen G7, ik zeg niet dat jij een man of vrouw, of weet ik wat bent, ook zeg ik niet in wat voor stulp jij woont, wat mij betreft woon jij in een hutje op de hei, tenminste gezien jou wereldvreemdheid. Allen jij praat zo als de bewuste man. En wat de gemeente Amsterdam betreft, deze weten ook wel dat de armoede niet aan de lage inkomsten ligt, maar aan de hoge uitgaven aan veelal onnodige gadgets, onder het mom van, "dat moet toch kunnen in 2008"

G7
Berichten: 2094
Lid geworden op: 05 okt 2005 15:01

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door G7 »

En wat de gemeente Amsterdam betreft, deze weten ook wel dat de armoede niet aan de lage inkomsten ligt, maar aan de hoge uitgaven aan veelal onnodige gadgets, onder het mom van, "dat moet toch kunnen in 2008
Beste Jan 1. Dat vind jij, omdat jij waarschijnlijk riant rond kunt komen en denkt dat iedereen die zelfde inkomsten heeft. Ze zijn er nog Jan 1, mensen die rond moeten komen, na alle vaste lasten met €120 voor de hele maand eten en kleden en dergelijke. Ik ken ze. Jij waarschijnlijk niet.

En ach.... wat zijn gadges? Als iemand ook een platte tv en/of een mobieltje en dergelijke heeft? Soms krijgen deze mensen ook wel eens wat van anderen, die het goed voor hebben met hen. Vind dat allemaal zo betrekkelijk.

Ben blij net te horen, dat Rene Froger de opbrengst van zijn nieuwe single aan de voedselbanken schenkt. Hij weet hoe het is, wat het is, om van minder dan een minimum rond te moeten komen. Oke, het was maar een voorbeeld, maar zo zijn er in werkelijkheid duizenden in ons land en dat heeft hij wel even laten zien!!! In NEDERLAND ja. :evil:

Slaap jij ook lekker verder Jan 1 en vooral niet wakker worden van een enge droom 8)

mattie
Berichten: 535
Lid geworden op: 17 mar 2008 21:09

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door mattie »

Tuurlijk!!
Hoge uitgaven van een minimum inkomen?? Wie is hier wereldvreemd???

Claudia28
Berichten: 47
Lid geworden op: 17 dec 2008 21:30

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door Claudia28 »

Ik ga altijd naar albert heijn boodschappen, dat deed ik in de gulden tijd en nu nog, maar ik kan je verzekeren dat alles minimaal 1x over de kop is gegaan.

Paar voorbeelden die destijds in gulden prijzen waren en nu in euro's bijna hetzelfde zijn.

Grote aardappel zak 3kg Fl. 2.25 nu € 2.29
vers geperste j'orange Fl. 2.75 nu tegenwoordig € 3.09
verse kruidenboter met knoflook Fl. 2.99 nu € 2.19
Macaroni van honig Fl. 0.95 nu € 0.85
Rundergehakt(in de aanbieding) Fl. 3.49 nu € 3.99

En zo kan ik nog wel even doorgaan met standaard producten die ik toen al kocht bijna wekelijks en nu nog steeds.

De grondstoffen zijn niet veel duurder geworden, de boeren krijgen over het algemeen nog minder per kg. Dit was laatst in het programma rondom tien op ned.1.
Waarom verdienen de supermarkten zoveel, hoe kan het dat ze zoveel omzet en winst maken op jaar basis? Hoe kan het toch dat de winkeliers iedere decembermaand meer omzet en duizenden tot miljoenen euro's meer omzet hebben in deze maand?

Omdat alles echt wel duurder wordt!!!!! daar is geen ontkennen aan.

mattie
Berichten: 535
Lid geworden op: 17 mar 2008 21:09

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door mattie »

O JAWEL HOOR Claudia28.
Er zijn er op dit forum,ook al druk je ze er met de neus bovenop ,die dit nog ontkennen!
Kijk maar hierboven(mijn bijdrage)
Die halen en volle kar boodschappen voor € 50?
Lukt mij echt niet,of het moeten alleen aardappelen zijn.
Waarom ze dat ontkennen is mij een raadsel,zelfs een klein kind kan de rekensommetjes doen die jij in je voorbeeld aangeeft!
Groeten Mattie

angel1978
Berichten: 11256
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door angel1978 »

Eventjes dezelfde boodschappen gehaald en idd. bij de AH ( nog niet eens bij een 'goedkope winkel':

Grote aardappel zak 3kg Fl. 2.25 nu € 2.29
Zak grote aardappelen, 5 kg € 2,99 ( is 1,79 per 3 kilo )
vers geperste j'orange Fl. 2.75 nu tegenwoordig € 3.09
Sinasappelsap, 1,5 liter, € 1,09
verse kruidenboter met knoflook Fl. 2.99 nu € 2.19
Kruidenboter :S naja

Kruidenboter, € 1,09
Macaroni van honig Fl. 0.95 nu € 0.85
Macaroni, 500 gr, € 0,59
Rundergehakt(in de aanbieding) Fl. 3.49 nu € 3.99
Geen idee hoeveel, maar voor € 3,99 krijg ik bijna een kilo :roll:


Haal de spullen bij een jumbo of een aldi en waarschijnlijk kost het minder dan het destijds in de guldentijdperk deed..
maar ja, het is maar hoe je je lijstjes indeelt he !

Afhankelijk van het rundvlees bespaart je dit zo minimaal een euro of 6 ( op 12 euro boodschappen in het originele karretje ) en als je gunstig uitkomt een kleine 7 euro. Da's 60% goedkoper met dezelfde boodschappenkar.

Remster
Berichten: 535
Lid geworden op: 04 sep 2005 09:22

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door Remster »

Die halen en volle kar boodschappen voor € 50?
Lukt mij echt niet,of het moeten alleen aardappelen zijn.
Een volle kar boodschappen voor € 50,- lukt makkelijk.

Tenzij je de kar volpropt met alleen maar a-merken, en allerlei overbodige spullen zoals frisdrank, snoep, kant- en klaar maaltijden en chips enzo.
Maar dan ben je niet arm.

mattie
Berichten: 535
Lid geworden op: 17 mar 2008 21:09

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door mattie »

Kijk Claudia28.
Dit bedoel ik nu!
Groeten Mattie

mattie
Berichten: 535
Lid geworden op: 17 mar 2008 21:09

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door mattie »

Vlak voor de € inging haalde ik bj de ALDI een volle kar boodschappen voor rond de fl 100.
Nu haal ik dezelfde kar boodschappen,DEZELFDE artikelen(niks geen A merken of alleen snoep etc)ook bij de ALDI,en kost me dat rond de € 100.
Niet alleen ik heb deze ervaring,ik hoor niet anders om me heen.
Alleen op het forum van Radar schijnt dat anders te zijn, bij een select groepje.
Ontken maar wat je wilt, mensen kunnen zelf rekenen!

angel1978
Berichten: 11256
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door angel1978 »

Ontken maar wat je wilt, mensen kunnen zelf rekenen!
Ik heb het hiervoor voorgerekend en alle produkten zijn te controleren op de website van de AH ( online shoppen ).
Natuurlijk zijn spullen duurder geworden, maar dat heet INFLATIE !

Je salaris is ook omhoog gegaan, waardoor de koopkracht minimaal hetzelfde is gebleven ( op sommige punten zelfs nog gestegen, helemaal met de lage benzineprijzen van dit moment ).

@mattie,

Als je iets roept, dan zul je dat moeten laten zien..
Los roepen dat iets zo is, is echt niet genoeg !

Wat je nu doet is stemmingmakerij, zeker als er dan ook nog boodschappenlijstjes langs komen die duidelijk veel te hoog zijn ( en met produkten die echt niet zo duur hoeven )..
De prijzen die ik hierboven vermeld heb, zijn reële prijzen bij de AH !
Het lijstje wordt van +12 euro ineens onder de 5 euro !

Dan kun je tegengas verwachten... Maar ja, dat mag niet he, van jou..

mensen moeten elkaar een slecht gevoel aanpraten. Niet omdat het zo is, of omdat het door feiten wordt onderbouwd.. Maar het klinkt zo lekker.
Diezelfde discussie ging ook over een modaal salaris.. Ook daar kwamen cijfers boven tafel, maar ook dat beviel duidelijk niet !

Claudia28
Berichten: 47
Lid geworden op: 17 dec 2008 21:30

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door Claudia28 »

Hallooooo mensen, WAKKER WORDEN!!!!
Ik kan ook wel goedkopere boodschappen halen bij Ah, maar dan heb je geen goeie vergelijking van toen en nu. Je kan geen appels met peren vergelijken.......

Als ik de euroshopper haal of ah merk dan kan ik idd goedkoper uit zijn, maar ik gaf een paar voorbeelden.

De aardappel die ik haal die heten Grote aardappelen en zitten in een zak van 3 kg en die kosten nu dus €2.29.

De J'orange van € 1.09 is een 1.1/2ltr pak van Ah merk, die heb ik door de weeks ook altijd, maar in het weekend hebben wij 2 flessen
verse j'orange uit de koeling!!!! Niet uit het schap....

Volle kar boodschappen voor € 50 per week red ik niet, ja voor 4 dagen ofzo, ik ben sowieso al 2 pakken huggies nodig!!!! Dat is al €19.90 om precies te zijn.

Over salaris gesproken is dat ook iedere maand met 3% ofzo omhoog gegaan??? Nee dat gaat met bruto € 50 per maand omhoog per 1 januari van ieder nieuwjaar!!!!



mattie, sommige mensen hebben een blikken bord voor hun hoofd en willen het zien, geeft niet, er zijn genoeg anderen die het ook wel zien.......... weet het zeker!!!!!

angel1978
Berichten: 11256
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door angel1978 »

@Claudia,

Je hebt het boodschappenlijstje van toen nog bewaard ? Kan je hier een kopie van maken dan ? En even ergens neerzetten zodat iedereen het kan zien !

Het wonderlijke is namelijk dat iedereen de dure boodschappen uitkiest om een lijstje NU te maken en bij de prijzen van toen of uitgaat van wat men dacht dat het kost, of dan WEL de goedkope varianten koos...

Het feit dat je bijzondere uitgaven ( huggies ) meeneemt in je verhaal tekent dat ook wel ( of ben jij in de gelukkige omstandigheid dat je en nu en toen net een kind heb gekregen ? ).
Over salaris gesproken is dat ook iedere maand met 3% ofzo omhoog gegaan???
Dit soort uitspraken bedoel ik dus !
De boodschappen zijn de laatste jaren GOEDKOPER geworden i.p.v. duurder ! Niet over 10 jaar genomen, want dan is er inderdaad wat inflatie bijgekomen.. Maar 3% per maand is echte onzin !

Daarnaast is deie € 50 per maand dus een volle kar boodschappen per maand erbij !

Gewoon eerlijk rekenen.

Als je wil vergelijken tussen toen en nu en idd. geen appels en peren wil vergelijken, VERGELIJK dan ook !
Pak een kassabon van toen en haal precies dezelfde boodschappen..
Dan zul je zien dat de prijzen wel iets zijn gestegen ( gem. zo'n 2 % per jaar ). Kijk gewoon reeel naar die cijfers en laat je niet leiden door bijv. de horeca waar de prijzen idd. soms de pan uitrijzen en/of de luxe produkten !

Gesloten