Remmen zijn beslist niet hetzelfde. De remblokken en voering bij een motor is heel anders daar er met veel hogere snelheden gereden wordt. Wanneer er dan geremd wordt dan worden deze blokken veel heter. De blokken worden broos en gaan dan door oververhitting slecht of niet niet meer afremmen.
Frame kan kloppen daar er ook soort gelijke modellen als motor zijn bestempeld. Echter deze hebben een heel ander remvermogen en dus andere remblokken. Ook leggen deze anders op de weg dan een gewone bromfiets. Verder zijn er nog meer verschillen. Wanneer iets op elkaar lijkt, wilt dat niet per definitie zeggen dat het van hetzelfde materiaal is
Hier wordt even een correctie aangemaakt.
Er bestaan merken die alleen geschikt zijn voor minder belastende rem vermogen en wel te stellen op kwaliteit die voldoen aan de ijzen van de TUF / DOT enz.
De remkracht zal geschikt zijn tot bepaalde druk (even omgezet in kilometers per uur) van maximaal 150km. In minimalen eiz.
Anderen merken zoals EBC/ Nissian / Foredo zullen hun voeringen c.q. platen niet wijzigen dus is het gemaakt tesamen met de lijm en staal die evenwijdig is als dat van de motorfiets tot maximale belasting in kilometer per uur omgezet in 340 km/p. en hoger.
Echter is de voering wel dunner of dan weer dikker evenredig aan die fabriek vergelijking (afstand tussen schijf en cilinder)
Het verschil zit in de hitten die vrij komt bij het remmen, hoe sneller wentelingen van een kleine schijf scooter/brommer of motorfiets is bepalend dus qua remblokken / segmenten zal er niets mis mee zijn. Echter op slijtage zullen de remblokken en segmenten van brommers sneller op zijn bij schijven van 20 cm-31cm.
Het typische is dat niemand het over de werking heeft als balhoofdlager en de linker wiellager van het voorwiel.
De balhoofdlager heeft bij de scooter het meest te verduren doordat de kroonbladstang een veel te grootten afstand heeft waardoor de G.Krachten oneerlijk zijn verdeeld dus het onderste lager zal het snelst begeven.
Door de hogen krachten wordt het linker voorwiellager aan de remschijfzijde zwaar belast en zal bij plusminus met normaal gebruik bij 15.000 kilometer aan vervanging toe zijn, bij hogere snelheden en stad reiden zal dit al bij 8.000 openbaren.
Er zijn hier technieken waar een gemiddelde automonteur geen snars van weet.
Ook de afstelling bij een automonteur gaat negen van de tien verkeerd en dat kan ik weten met mijn 16 diploma’s vervoertechniek. (waarom zeg ik dit bij ons komen veel automonteurs die denken het te kunnen omdat zij monteur zijn maar een fietsketting kunnen zijn niet inkorten of verlengen enz.)
Mijn Mercedes kom zeker niet voor onderhoud hier in Purmerend maar bij mijn buurman die net als ik alles heeft alleen de inrichting is anders en ben ik qua gereedschap niet helemaal gelijk aan elkaar.
Dus een weddenschap al bij mij aan de zaak met een automonteur wil ik wel aan gaan.
En om te bewijzen zet ik mijn leerling-monteur tegen de automonteur en bewijs hiermee dat de meeste automonteurs wel kunnen sleutelen, maar geen verstand van brommers hebben. (ondervoorbehoud dat de volledige 1e Automonteur 9 diploma’s heeft)