Pagina 9 van 10
Re: HP slechte service en wat is mijn recht??
Geplaatst: 19 feb 2008 14:33
door BBCS
Een fabrikant moet zich houden aan de regels van het land waar ze gevestihd zijn. Daar heeft geen enkele consument enige invloed op.
Daar ben ik het niet helemaal mee eens.
Als een fabrikant uit China een product op de Nederlandse markt wilt brengen, dan dienen ze wel aan de Nederlandse wetgeving te houden.
Het moeilijke van alles is dat er voor zakelijke gebruikers andere regels gelden dan voor particuliere gebruikers.
Onder de consument wordt de particuliere gebruiker verstaan.
En het consumentenrecht is alleen van toepassing bij de particuliere gebruikers.
Re: HP slechte service en wat is mijn recht??
Geplaatst: 19 feb 2008 14:35
door BBCS
Lees ook eens:
http://europa.eu/scadplus/leg/nl/lvb/l32012.htm
Een consument heeft pas recht op de non-conformiteit het product, als de consument ook kan bewijzen dat het defect door een fabricagefout of materiaalfout ontstaan is.
Normale slijtage is hierbij ook uitgesloten.
Re: HP slechte service en wat is mijn recht??
Geplaatst: 19 feb 2008 14:48
door gravedigger
Als een fabrikant uit China een product op de Nederlandse markt wilt brengen, dan dienen ze wel aan de Nederlandse wetgeving te houden.
dat wordt ze door de Nederlandse wet niet dwingend opgelegd. Ik vraag me zelfs af, of dat überhaupt mogelijk is. Het is dam de taak van de importeur om daarover te onderhandelen. Die kan zeggeb, geen verruiming van de regels? Dan nemen we Uw product niet af. Daar heeft verder niemand invloed op.
Re: HP slechte service en wat is mijn recht??
Geplaatst: 19 feb 2008 14:56
door BBCS
dat wordt ze door de Nederlandse wet niet dwingend opgelegd. Ik vraag me zelfs af, of dat überhaupt mogelijk is. Het is dam de taak van de importeur om daarover te onderhandelen. Die kan zeggeb, geen verruiming van de regels? Dan nemen we Uw product niet af. Daar heeft verder niemand invloed op.
Dus kan de winkelier dergelijke kosten niet bij de fabrikant verhalen, terwijl dat wel zou moeten. Dus moet de winkelier dat dan maar uit eigen zak betalen.
Stel voor dat een laptop €1000,- kost, en uitgaand van een winstmarge van 15% (wat op dit moment heel reëel is), dan houdt de winkelier dan aan winst € 109,61 aan over.
Veel mensen denken dat die winkelier dan die €1000,- in zijn zak stopt, maar dat is dus niet het geval.
En van die € 109,61 moeten ook nog alle vaste lasten en alle kosten van betaald worden.
Re: HP slechte service en wat is mijn recht??
Geplaatst: 19 feb 2008 14:59
door puma73
Wat zijn we toch weer zieliggggggg
Re: HP slechte service en wat is mijn recht??
Geplaatst: 19 feb 2008 15:05
door BBCS
Nog iets:
De wetgeving is gebaseerd op duurzame kwaliteitsproducten.
De werkelijkheid is dat voornamelijk wegwerpproducten verkocht worden.
Dus als de fabrikant mag doen wat hij wilt en dus geen duurzame kwaliteitsproducten levert, maar voornamelijk de veel goedkopere wegwerpproducten.
Daarbij kopen veel mensen voornamelijk wegwerpproducten omdat die veel goedkoper zijn en dat die duurzame kwaliteitsproducten bijna niet verkocht worden.
Dus je hebt de consumptiemaatschappij die voornamelijk de veel goedkopere wegwerpproducten kopen die bijna niet te repareren zijn en de fabrikanten die voornamelijk de goedkopere wegwerpproducten produceren, omdat die duurzame kwaliteitsproducten bijna niet verkocht worden. En dan wordt de winkelier verantwoordelijk gehouden omdat hij geen duurzame kwaliteitsproducten verkoopt.
Een zeer vreemde situatie.
De consument krijgt wat hij wilt:
De goedkopere wegwerpproducten die bijna niet te repareren zijn en een veel kortere levensduur hebben.
Dan moet de consument achteraf niet gaan zeuren dat hij een wegwerpproduct heeft die achteraf ook niet te repareren is.
En laat dat nu steeds gebeuren.
In de praktijk:
De consument koopt bijvoorbeeld een muis van Sweex en als er problemen zijn gaan ze lopen te zeuren dat die Sweex muis niet die kwaliteit heeft als een Logitech muis.
Of...
Ze kopen een computervoeding van Sweex en gaan achteraf zeuren dat die voeding niet de kwaliteit heeft als van Chieftec en CoolerMaster.
Een Bauknecht wasmachine heeft ook niet dezelfde kwaliteit als een Miele.
Re: HP slechte service en wat is mijn recht??
Geplaatst: 19 feb 2008 15:32
door gravedigger
Over dat srokpaardje van jou hebben we het nou niet. We hebbem het over garantie en de Nederlandse/buitenlandse wetgeving. Ga dan geen zijpaadjes bewandelen! (ook al zijn we dat al van je gewend)
Re: HP slechte service en wat is mijn recht??
Geplaatst: 19 feb 2008 15:40
door BBCS
We hebbem het over garantie en de Nederlandse/buitenlandse wetgeving.
Waar denk je waar ik het over heb?
Over de praktische uitvoering ervan.
Want het is simpel:
Je kunt niet zomaar zeggen dat de consument gedurende de technische levensduur recht heeft op de kostenreductie, terwijl de fabrikanten na het verstrijken van de fabrieksgarantieperiode gewoon alle kosten in rekening mogen brengen en dat zij niks van het consumentenrecht hoeven aan te trekken.
Dan ben je als overheid niet goed bezig.
Want zoals ik al aangaf, de detailhandel kan dergelijke kosten NIET ZELF OPHOESTEN!!!
Daarbij is bij de consumenten ook de vraag WAAROM dat de detailhandel zich niet aan de consumentenrecht houdt.
Nu, daarom dus. Omdat zij de kosten die daarmee gemoeid zijn niet op kunnen hoesten en dat zij dat geld niet hebben.
Europa zegt wel dat de detailhandel geld genoeg verdient om dergelijke kosten heel gemakkelijk op te kunnen vangen, maar dat is dus niet zo.
Re: HP slechte service en wat is mijn recht??
Geplaatst: 19 feb 2008 15:57
door gravedigger
Europa zegt wel dat de detailhandel geld genoeg verdient om dergelijke kosten heel gemakkelijk op te kunnen vangen, maar dat is dus niet zo.
Heb jij inzage in de boeken van alle Europeese detailhandelaren?
Re: HP slechte service en wat is mijn recht??
Geplaatst: 19 feb 2008 16:03
door BBCS
Heb jij inzage in de bpeken van alle Europeese detailhandelaren?
Nee, maar het mag nooit zo zijn dat de consument bepaalde rechten krijgt die alleen de grote ketens kan betalen en dat de kleine zaken dan de doodsteek krijgen.
Dus dat zou betekenen dat diegene die hele hoge afzet hebben dan een betere overlevingskans zou hebben?
Nogmaals:
Als de overheid en Europa vind dat de consument meer rechten moet hebben, dient dit voor de gehele keten te gelden en niet alleen tussen de consument en de winkelier.
Als jij vind van wel, dan zijn we uitgepraat.
Re: HP slechte service en wat is mijn recht??
Geplaatst: 19 feb 2008 16:24
door gravedigger
Als de overheid en Europa vind dat de consument meer rechten moet hebben, dient dit voor de gehele keten te gelden en niet alleen tussen de consument en de winkelier.
tja. Nederland noch Europa kunnen dat dwingend opleggen. Ze kunnen het hoogstens beleefd vragen, maar daar hoeft dus een leverancier/fabrikant van buiten de EU zich niets van aan te trekken.
Re: HP slechte service en wat is mijn recht??
Geplaatst: 19 feb 2008 17:17
door alfatrion
gravedigger schreef:Vergeten we nou in deze ellenlange discussie nou niet het velangrijkste punt? 99 van de 100 fabrikanten komen vermoedelijk van buiten Nederland en de EU en daar is de Nederlandse wet dus niet van toepassing.
Waar fabrikant staat mag je ook importeur lezen.
Re: HP slechte service en wat is mijn recht??
Geplaatst: 19 feb 2008 17:28
door gravedigger
dat wordt ze door de Nederlandse wet niet dwingend opgelegd. Ik vraag me zelfs af, of dat überhaupt mogelijk is. Het is dam de taak van de importeur om daarover te onderhandelen. Die kan zeggeb, geen verruiming van de regels? Dan nemen we Uw product niet af. Daar heeft verder niemand invloed op.
Dat schreef ik dus al alfatrion.
Re: HP slechte service en wat is mijn recht??
Geplaatst: 19 feb 2008 17:33
door alfatrion
Het maakt weinig uit of de winkelier, de importeur of de fabrikant de kosten van herstel / vervanging / ontbinding in de kostprijs van een product stopt. Het enige is dat de standaard variatie voor een grote partij kleiner is dan voor een kleine partij. Een importeur die hier over onderhandeld is net zo iets als Shell die een verzekering afsluit. (Shell sluit geen verzekeringen af.)
Re: HP slechte service en wat is mijn recht??
Geplaatst: 19 feb 2008 19:26
door WillemV
Geplaatst op 19 Feb 2008 17:33 door alfatrion
Het maakt weinig uit of de winkelier, de importeur of de fabrikant de kosten van herstel / vervanging / ontbinding in de kostprijs van een product stopt.
Precies. Zoals al eerder opgemerkt komen dergelijke 'kosten' uiteindelijk bij de consument terecht.
@BBCS
Als, zoals jij het wilt, de fabrikanten voor de garantiekosten moeten opdraaien nadat de fabrieksgarantie is afgelopen zal jouw kostprijs voor het betreffende produkt hoger worden. De fabrikant gaat dat natuurlijk aan haar afnemers doorberekenen. Uiteindelijk zal jouw marge hetzelfde blijven omdat je minder of geen garantiekosten meer hebt maar wel een hogere aanschafprijs (kostprijs).
Je kunt het probleem van de lage marges in de PC/laptop markt gewoon niet oplossen door allerlei wetgeving. Het is nu eenmaal een markt met een hevige concurrentie en daardoor lage marges.
Re: HP slechte service en wat is mijn recht??
Geplaatst: 19 feb 2008 21:49
door docoweb
U kunt de verkopende partij aansprakelijk stellen voor het verkopen van een ondeugdelijk product
Re: HP slechte service en wat is mijn recht??
Geplaatst: 19 feb 2008 22:10
door BBCS
Je kunt het probleem van de lage marges in de PC/laptop markt gewoon niet oplossen door allerlei wetgeving. Het is nu eenmaal een markt met een hevige concurrentie en daardoor lage marges.
Waardoor de kwaliteit omlaag gaat, omdat de consumenten nu eenmaal zo gefixeerd zijn op de laagste prijs.
Dus wat gebeurd er?
Er komen steeds meer producten op de markt die van mindere kwaliteit zijn en niet te repareren. Dus gaat het product kapot, dan kun je die weggooien en je koopt een nieuwe.
Zo handelen de consumenten (door hun koopgedrag) en zo handelen de fabrikanten.
En wat gebeurd er?
De consumenten gaan klagen dat de producten van mindere kwaliteit zijn en dat die producten niet te repareren zijn.
In plaats van dat die consumenten dan duurzame kwaliteitsproducten gaan kopen, neee, ze gaan steen en been klagen, gaan de winkelier aanklagen omdat hij troep verkoopt en gaan vervolgens bij de concurrent weer een goedkope zooikwaliteitsproduct kopen!!!
En daar wordt ik dus pissig van.
Het is simpel:
Als de consumenten duurzame producten willen (ze roepen het wel hard) dan moeten ze ook duurzame kwaliteitsproducten kopen en niet die goedkope zooi gaan kopen en als er dan problemen zijn gaan klagen en de winkelier aanklagen.
Wat er nu gebeurd is simpel:
De consumenten vragen om goedkope zooi, dus krijgen ze goedkope zooi.
En als ze goedkope zooi kopen, moeten ze achteraf niet gaan zeuren dat die producten van mindere kwaliteit zijn en niet te repareren.
Je mag van een goedkope flutkwaliteitsproduct nu eenmaal niet hetzelfde verwachten als van een duurdere duurzame kwaliteitsproduct.
Want daar gaat het gewoon om.
Re: HP slechte service en wat is mijn recht??
Geplaatst: 19 feb 2008 22:11
door BBCS
U kunt de verkopende partij aansprakelijk stellen voor het verkopen van een ondeugdelijk product
Wel simpel als de consument steeds roept dat de prijzen omlaag moeten en voornamelijk goedkope zooi gaan kopen en de duurzame kwaliteitsproducten links laten liggen.
Re: HP slechte service en wat is mijn recht??
Geplaatst: 19 feb 2008 22:15
door puma73
Je mag van een goedkope flutkwaliteitsproduct nu eenmaal niet hetzelfde verwachten als van een duurdere duurzame kwaliteitsproduct.
Maar jij mag wel de wettelijke garantiebepalingen uitvoeren.
BBCS,
zoek een ander liedje, want deze plaat is grijsgedraaid en je gelijk zul je niet krijgen.
Gratis advies van mij, verkoop je toko, dan heb je ook geen last van die zeurende consumenten
Re: HP slechte service en wat is mijn recht??
Geplaatst: 19 feb 2008 22:23
door BBCS
Het probleem met jouw is dat jij alleen naar de wetsregels kijkt en niet wat er in de markt gebeurd.
zoek een ander liedje, want deze plaat is grijsgedraaid en je gelijk zul je niet krijgen.
Dus des te meer reden om door te gaan.
Het is simpel:
Van een Bauknecht mag je niet hetzelfde verwachten als van een Miele.
Als jij van mening bent dat je van een goedkope flutkwaliteits product hetzelfde mag en behoort te verwachten als van een duurdere duurzame kwaliteitsproduct, dan zijn we uitgepraat.
Als jij zegt dat het er niet toedoet wat het koopgedrag van de consumenten is, dus dat het er niet toedoet dat ze voornamelijk goedkope wegwerpproducten kopen en de duurdere duurzame kwaliteitsproducten, dan zijn we uitgepraat.
Als jij vind dat de fabrikanten 6 maanden garantie mogen geven en daarna gewoon de volledige kosten in rekening mogen brengen en dat de winkelier gedurende de technische levensduur alle schade die door de consument niet zelf veroorzaakt worden kosteloos moet verhelpen, dan zijn we uitgepraat.