Dus de wet geld niet voor jou?. Als het je namelijk wettelijk is opgelegd wie ben jij dan om daar aan te tornen?Geplaatst op 16 Okt 2008 10:40 door BBCS
Mij gaat het erom dat de winkelier niet datgene aan de consument moet gaan beloven (omdat hem dat wettelijk is opgelegd)
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] garantieperiode notebook
Re: garantieperiode notebook
Dit is niet gooien met modder. Het is een legitieme inhoudelijk opmerking.Geplaatst op 16 Okt 2008 09:58 door BBCS
Quote:
jij legt namelijk uit hoe JIJ het graag geregelld zou zien. dat is iets heel anders dan hoe het ECHT wettelijk is geregeld.
Als jij met modder gaat gooien, kan ik het ook.
Het probleem is een beetje dat je veel roept, maar eigenlijk weinig tot nooit je beweringen voorziet van een goede onderbouwing. Je praat anderen na die hier op hun beurt weer onterecht van uitgaan.In het Nederlandse recht is deze gekoppeld aan de economische levensduur.
Het probleem is dat de fabrikanten het wel degelijk aangeven, maar nergens op een webpagina neerzetten of wat dan ook.Het probleem is een beetje dat je veel roept, maar eigenlijk weinig tot nooit je beweringen voorziet van een goede onderbouwing. Je praat anderen na die hier op hun beurt weer onterecht van uitgaan.
Dus fabrikanten hanteren regels die ze nergens op internet neerzetten.
Dan is het wel heel moeilijk om met die links te komen.
Zo ook met die garant staan voor de goede werking.
Fabrikanten geven ook via de telefoon aan dat ze na de garantieperiode de goede werking niet meer kunnen garanderen, alleen zetten ze dat nergens op internet, maar hanteren wel dergelijke regels.
Ik was meer opzoek naar een juridische onderbouwing voor je bewering dat het Nederlandse recht verbonden was met de economische levensduur. Jij zegt dit omdat Jantje dat zegt. Jantje zegt dat omdat Pietje dat zegt. En Pietje zegt het weer omdat jij het zegt. Dat schiet niet op.
Precies. Dus de fabrikanten geven het niet duidelijk aan. Dat is wat jij namelijk iedere keer weer beweerd. En iedere keer dat je dat gedaan hebt, was je dus aan het liegen.Geplaatst op 16 Okt 2008 13:19 door BBCS
Het probleem is dat de fabrikanten het wel degelijk aangeven, maar nergens op een webpagina neerzetten of wat dan ook.
Dus fabrikanten hanteren regels die ze nergens op internet neerzetten.
Maar het is toch logisch dat de fabrikanten niet duidelijk aangeven dat hun producten maar 3 jaar meegaan? Immers, niemand zou nog producten van die fabrikant aanschaffen.
Dan maak jij je klanten toch duidelijk dat laptops die jij verkoopt volgens de fabrikant maar 3 jaar meegaan. Ben je meteen van het hele probleem afZo ook met die garant staan voor de goede werking.
Fabrikanten geven ook via de telefoon aan dat ze na de garantieperiode de goede werking niet meer kunnen garanderen, alleen zetten ze dat nergens op internet, maar hanteren wel dergelijke regels.
Dergelijke verweren gaan niet op Willem. De gemiddelde levensduur van producten wordt niet beinvloed door (valse) beweringen een fabrikant of een winkelier. De consument hoeft zich ook niets aan te trekken van juiste beweringen van een fabrikant die voor hem nadelig uitpakken, mits deze uitlatingen niet als algemeen bekent hoeven te worden beschouwd. De consument kan altijd roepen dat hij ze niet heeft gezien. Een computer van gemiddelde kwaliteit gaat gemiddeld zes jaar mee, dus mag je dat mag je ook verwachten als de winkelier valselijk beweerd dat een dergelijke computer gemiddeld maar drie jaar mee kan gaan.
@alfatrion
Gaat dat ook op wanneer de klant voor het aanschaffen duidelijk meegedeeld krijgt dat de laptop maar drie jaar meegaat en dat die uitlating algemeen bekend is? Want daar ging de discussie met BBCS over.
Gaat dat ook op wanneer de klant voor het aanschaffen duidelijk meegedeeld krijgt dat de laptop maar drie jaar meegaat en dat die uitlating algemeen bekend is? Want daar ging de discussie met BBCS over.
Ik neem aan dat je met 'algemene bekende uitlating' bedoelt dat het feit algemeen bekent is en waar is. Ja, want dan wordt het niet valselijk medegedeeld. Echter tot op heden is de enigste bron voor levensduur cijfers die van de C't.
Inderdaad ga ik er dan vanuit dat de mededeling waar is. Welke fabrikant zou immers zo gek zijn om mee te delen dat hun product maar 3 jaar mee gaat terwijl dat in werkelijkheid (veel) langer is.
Het ging trouwens over laptops. De gemiddelde 6 jaar heeft toch betrekking op PC's?. Natuurlijk is de gemiddelde levensduur van een laptop (wellicht afgezien van de batterij) langer dan drie jaar, maar gemiddeld 6 jaar voor een laptop is voor mijn 'gevoel' een beetje aan de lange kant.
Het ging trouwens over laptops. De gemiddelde 6 jaar heeft toch betrekking op PC's?. Natuurlijk is de gemiddelde levensduur van een laptop (wellicht afgezien van de batterij) langer dan drie jaar, maar gemiddeld 6 jaar voor een laptop is voor mijn 'gevoel' een beetje aan de lange kant.
Ik ga in beginsel ook uit van de goede trouw van ondernemers. Maar als het op de conformiteit aankomt baseren ondernemers zich vaak op de lijst van UNETO-VNI over de economische levensduur van producten. Ik zie voldoende aanleiding om deze lijst met een korreltje zout te nemen. Zo vermelden ze dat de economische levensduur van digitale camera's twee-en-half jaar is en computer drie jaar. Wij weten wel beter.
De zes jaar termijn geld inderdaad voor een PC's. Een laptop is, net als een desktop, ook een personal computers. Een apple is dat per definitie niet. het is wel van het zelfde apparatuur type. Ik baseer me liever op een onderzoek, ook al sluit dat misschien niet volledig aan, dan op een ongefundeerde mening van een winkelier.
Als de fabrikant zich baseerd op gegevens van de fabrikant telt dat voor mij weer zwaarder, maar die gegevens wil ik dan wel zwart op wit krijgen. Als deze een life expactancy aangeeft is dat helemaal top, maar dat doen ze vaak niet. Ik ben zoals je wellicht weet er voorstander van dat de levensverwachting te samen met de fabrieksgarantie op de doos worden afgedrukt. Europese wetgeving op dit punt zou ik zeer toe juigen.
De zes jaar termijn geld inderdaad voor een PC's. Een laptop is, net als een desktop, ook een personal computers. Een apple is dat per definitie niet. het is wel van het zelfde apparatuur type. Ik baseer me liever op een onderzoek, ook al sluit dat misschien niet volledig aan, dan op een ongefundeerde mening van een winkelier.
Als de fabrikant zich baseerd op gegevens van de fabrikant telt dat voor mij weer zwaarder, maar die gegevens wil ik dan wel zwart op wit krijgen. Als deze een life expactancy aangeeft is dat helemaal top, maar dat doen ze vaak niet. Ik ben zoals je wellicht weet er voorstander van dat de levensverwachting te samen met de fabrieksgarantie op de doos worden afgedrukt. Europese wetgeving op dit punt zou ik zeer toe juigen.
Jij stelt de economische levensduur gelijk aan de technische levensduur, en dat is dus niet juist.De zes jaar termijn geld inderdaad voor een PC's.
De economische levensduur heeft totaal niks met de technische levensduur te maken.
De technische levensduur van computers bedraagt 6 tot 10 jaar.
Er is géén één winkelier die je na 3 jaar nog kosteloze reparatie of vervanging geeft.
Waarop baseer je dat in dit geval dan wel ? Want dat is me nu helemaal niet meer helderDe zes jaar termijn geld inderdaad voor een PC's. Een laptop is, net als een desktop, ook een personal computers.
Waarop baseer je dat in dit geval dan wel ? Want dat is me nu helemaal niet meer helder
Hij stelt de economische levensduur gelijk aan de technische levensduur.
Met andere woorden:
Volgens hem heeft de consument recht op kosteloze reparatie of vervanging gedurende de technische levensduur als de schade niet door de consument zelf veroorzaakt is.
Op een onderzoek dat gedaan is door het blad C't (computer en techniek).
PC staat voor Personal Computer, een term waarop geen merkrecht zit. Hierdoor is iedere computer die door een persoon kan worden bezit een PC.De gemiddelde levensduur van een PC in de Europese Gemeenschap is ongeveer 6 jaar (bron: C't 2003/21, p. 149). Er is een kleine markt voor tweedehands computers, de gemiddelde levensduur van deze modellen ligt op circa 3 jaar.
http://www.eu-energystar.org/nl/nl_015p.shtml
Die lijst is niet toegankelijk voor consumenten. Enkel voor ondernemers in de branche. Natuurlijk neem ik dat dan ook met een korreltje zout.Geplaatst op 16 Okt 2008 16:03 door alfatrion
Ik ga in beginsel ook uit van de goede trouw van ondernemers. Maar als het op de conformiteit aankomt baseren ondernemers zich vaak op de lijst van UNETO-VNI over de economische levensduur van producten. Ik zie voldoende aanleiding om deze lijst met een korreltje zout te nemen. Zo vermelden ze dat de economische levensduur van digitale camera's twee-en-half jaar is en computer drie jaar. Wij weten wel beter.
Ik heb toch het sterke vermoeden dat in dat onderzoek van C't geen laptops betrokken waren.De zes jaar termijn geld inderdaad voor een PC's. Een laptop is, net als een desktop, ook een personal computers.
De meeste studies, van de EU Ecolabel-studie uit 1998 tot en met het lopende onderzoek door de TU Berlin / Frauenhofer IZM (bron: c't 2003/21, p. 153), melden dat het primaire energieverbruik van een typische kantoor-PC gedurende de gebruiksfase 3 tot 4 keer hoger is dan het energieverbruik in de grondstoffen- en productiefase.
http://www.eu-energystar.org/nl/nl_015p.shtml
Als je laptops net als de desktop ook als een PC ziet, is de Apple dat inmiddels ook. Die hebben tegenwoordig ook een x86 (Intel) processor.Een apple is dat per definitie niet.
Dat zou inderdaad een goede ontwikkeling zijn. Voorkomt in ieder geval een hoop getouwtrek bij garantie kwesties en de kwaliteitsverschillen van gelijkaardige producten wordt zo veel duidelijker.Ik ben zoals je wellicht weet er voorstander van dat de levensverwachting te samen met de fabrieksgarantie op de doos worden afgedrukt. Europese wetgeving op dit punt zou ik zeer toe juigen.
Je hebt gelijk, Apple is ook een PC.
Ik ook wel, maar dan nog... ga je liever af op de mening van BBCS dan dit onderzoek?Ik heb toch het sterke vermoeden dat in dat onderzoek van C't geen laptops betrokken waren.
Ik zie het verband niet helemaal. Maar je mag één keer raden.Geplaatst op 16 Okt 2008 17:19 door alfatrion
Ik ook wel, maar dan nog... ga je liever af op de mening van BBCS dan dit onderzoek?
-
Hier het originele artikel:Quote:
De gemiddelde levensduur van een PC in de Europese Gemeenschap is ongeveer 6 jaar (bron: C't 2003/21, p. 149). Er is een kleine markt voor tweedehands computers, de gemiddelde levensduur van deze modellen ligt op circa 3 jaar.
http://www.heise.de/ct/03/21/148/
Dus een coputertijdschrift doet een uitspraak en daar kunnen dan opeens rechten aan ontleend worden??????
-
Het zo min als die uitspraken van jou. B.v. over de econooniche levensduur die ook op geen website staat.