Goedendag,
Ook ik heb een variabele rente bij de SNS-bank. Ik betaal op dit moment 4,3% rente bij een executiewaarde van 100%. De executiewaarde was voor dat de huizenprijzen in elkaar kukelde 75%.
Ik heb verder geen schulden. Dit schrijf ik even erbij om mijn situatie te schetsen.
Ik snap het niet dat de SNS die variabele rente zo hoog houdt ??
Bij alle andere banken staat die toch een heel stuk lager. Als ik mijn verhaal zo vergelijk bij mensen met dezelfde situatie en die bij andere banken zijn is de rente overall zo'n volle procent lager.
Oversluiten kan ik niet. Dankzij de overheid met haar nieuwe financieringseisen is mijn salaris niet meer toereikend genoeg om dit te proberen.
Ik heb het voorgelegd aan mijn hypotheekadviseur en die schudde meewarig zijn hoofd en zei "computer says no.."
(ik probeer maar met een beetje humor de zaak luchtig te houden)
Een paar maanden geleden stond er in de krant dat de SNS zijn tarieven 'fors' zou verlagen om meer te concurreren met andere banken ( wèlke andere banken zijn er dan nog, het clubje is wel erg klein geworden ?)
Maar goed, je zou toch verwachten dat er ergens een of ander orgaan zou zijn die de rentetarieven van de banken controleert ?
Schijnbaar is die er niet, althans, ik hoor en lees er niets over.
En dan is de SNS ook nog eens staatsbank geworden..
Eigenlijk heb ik verder helemaal geen klachten over de bank. Ik betaal netjes op tijd en als er eens wat is dan word ik keurig en goed geholpen door de mensen die hier op het plaatselijke kantoor werken.
Leuke noot: ik heb een gesprek gehad met de directeur en de hypotheekadviseur een tweetal jaren geleden over de chronisch hoog staande variabele rente. Beiden gaven volmondig toe het zelf ook niet te begrijpen en konden mij dan ook geen onderbouwde verklaring over het waarom geven. (ik noem verder geen woonplaats want beide heren deden hun best mij netjes te helpen en zei kunnen er verder ook niks aan doen en ik wil hen niet in de problemen helpen.)
Ik heb het hele bovenstaande hier in het forum gelezen, maar toch schrijf ik mijn verhaal er maar bij.
Als maar genoeg andere mensen het ook doen dan wordt er wellicht toch iets aan gedaan.
Vriendelijke groet,
BertDeKniepert.