Re: LEVENSDUUR LABEL
Geplaatst: 12 feb 2011 00:07
Gossie! En ik maar denken dat je het eindelijk begrepen had..... Snif.
Als bij een laptop 1 jaar garantie zit en na 1½ jaar gaat die kapot, dan kan dat wel degelijk zo zijn dat die laptop wel aan de koopovereenkomst voldoet (dus conform de overeenkomst) en in dat geval heeft de consument geen recht op kosteloze reparatie.
Zou er overeengekomen zijn dat de laptop een bluetooth verbinding moet hebben en na 2 jaar (dus na 1 jaar na verstrijking van de garantieperiode) komt de consument erachter dat die bluetooth verbinding er niet op zit, dan dient de verkopende partij kosteloos ervoor te zorgen dat de consument een laptop krijgt met een bluetooth verbinding. De laptop is dan duidelijk niet conform de koopovereenkomst.
Dus de verkopende partij hoeft helemaal niet garant te staan voor de goede werking gedurende de gemiddelde levensduur, het product dient wel gedurende de langere periode te voldoen aan de koopovereenkomst. Dat is iets anders dan dat de consument gedurende de gemiddelde levensduur recht op kosteloze reparatie of vervanging heeft.
Zou de fabrikant of winkelier op wat voor manier dan ook bepaalde gebreken voor een bepaalde periode uitsluiten of bepaalde kwaliteit aanprijzen, dan dient die daar wel aan te houden.
In de wetboeken stond in het verleden de voorbeeld:
Als een juwelier voor een bepaalde horloge aan zou geven dat die zeker gedurende de 20 jaar niet kapot zal gaan en 20 jaar garantie zou geven, dan dient de juwelier na 18 jaar nog dat horloge kosteloos moet repareren of vervangen.
Echter van een ander horloge kan dan niet gezegd worden dat die zonder problemen 20 jaar mee moet gaan. Van die andere horloge kan dat 2 jaar zijn, of 5 jaar. Hangt helemaal af van de uitspraken die de fabrikant of winkelier gedaan hebben.
Als bij een laptop 1 jaar garantie zit en na 1½ jaar gaat die kapot, dan kan dat wel degelijk zo zijn dat die laptop wel aan de koopovereenkomst voldoet (dus conform de overeenkomst) en in dat geval heeft de consument geen recht op kosteloze reparatie.
Zou er overeengekomen zijn dat de laptop een bluetooth verbinding moet hebben en na 2 jaar (dus na 1 jaar na verstrijking van de garantieperiode) komt de consument erachter dat die bluetooth verbinding er niet op zit, dan dient de verkopende partij kosteloos ervoor te zorgen dat de consument een laptop krijgt met een bluetooth verbinding. De laptop is dan duidelijk niet conform de koopovereenkomst.
Dus de verkopende partij hoeft helemaal niet garant te staan voor de goede werking gedurende de gemiddelde levensduur, het product dient wel gedurende de langere periode te voldoen aan de koopovereenkomst. Dat is iets anders dan dat de consument gedurende de gemiddelde levensduur recht op kosteloze reparatie of vervanging heeft.
Zou de fabrikant of winkelier op wat voor manier dan ook bepaalde gebreken voor een bepaalde periode uitsluiten of bepaalde kwaliteit aanprijzen, dan dient die daar wel aan te houden.
In de wetboeken stond in het verleden de voorbeeld:
Als een juwelier voor een bepaalde horloge aan zou geven dat die zeker gedurende de 20 jaar niet kapot zal gaan en 20 jaar garantie zou geven, dan dient de juwelier na 18 jaar nog dat horloge kosteloos moet repareren of vervangen.
Echter van een ander horloge kan dan niet gezegd worden dat die zonder problemen 20 jaar mee moet gaan. Van die andere horloge kan dat 2 jaar zijn, of 5 jaar. Hangt helemaal af van de uitspraken die de fabrikant of winkelier gedaan hebben.