scharrelschipper schreef: ↑07 nov 2022 20:49
Al ruim20 jaar huur ik een postbus bij kpn voor mijn zakelijke post.
Een postbus bij KPN...??
Deze discussie hoort overigens gewoon in een eigen topic en niet in de huiskamer.
Erthanax schreef: ↑07 nov 2022 22:55
Een postbus verhuren aan een klant en dan geen postadres hebben van die klant? Zo zout heb ik het nog nooit gegeten.
Dat is -zolang er geen verhuizing of andere wijziging heeft plaatsgevonden- inderdaad op z'n minst bijzonder te noemen
Maar let op, er bestaat ook zoiets als een
brengschuld. Het is de verantwoordelijkheid van de huurder die op tijd te betalen
ook zonder factuur. Ik verwacht niet dat de huur van een postbus daaronder valt, maar zeker weten doe ik dat niet. Moneyman of alfatrion weet dat vast wel.
Heel goed. Huur is grappig genoeg het meest gebruikte voorbeeld van een brengschuld
Niet gek ook, want in beginsel zijn betalingen van geldsommen vrijwel altijd brengschulden.
Zonder factuur en 14-dagenbrief lijken er mij geen incassokosten verschuldigd.
De WIK geldt niet voor bedrijven
Aangezien scharrelschipper spreekt over "zakelijke post" ga ik ervan uit dat de overeenkomst op naam van zijn bedrijf staat. In dat geval is er geen 14-dagen-brief verschuldigd. Incassokosten zijn verschuldigd als er sprake is van verzuim. Dat is (ook zonder ingebrekestelling) het geval als (ingvolge
art. 6:83 lid 1 BW) de voor het nakomen vastgestelde termijn is verstreken zonder dat er is betaald.
Oftewel: de incassokosten zijn in principe gewoon verschuldigd. Natuurlijk kan je het erop aan laten komen en een rechtszaak afwachten. Je verweer zou dan zijn "ja maar, normaal stuurden ze altijd een factuur". De kans dat dat gehonoreerd wordt is niet uitgesloten, maar zeer klein. Gezien de eraan verbonden kosten zou ik die gok niet nemen.
scharrelschipper schreef: ↑07 nov 2022 20:49
Mijn mening is dat kpn in gebreke is gebleven door mij de factuur niet te sturen en dus ook voor de incasso kosten moet opdraaien.
KPN (of PostNl ofzo) is alleen in gebreke als ze met jou overeengekomen zijn om jou eerst een herinnering te sturen. Het enkele feit dat ze dat normaliter altijd doen, levert geen verzuim aan hun kant op. Het is en blijft immers een brengschuld.
Je kunt ze hooguit nog eens bellen, aangeven dat je inmiddels hebt betaald (al strekken jouw betalingen wettelijk gezien eerst in mindering op de kosten, dan op de rente en dan pas op de oorspronkelijke hoofdsom), en vragen of ze coulant willen zijn. En regel misschien gelijk een automatische incasso.