LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ABN AMRO-verhoging opslag Euribor-hypotheek van 1% naar 2 %

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
een vraag, een antwoord
Berichten: 706
Lid geworden op: 14 nov 2008 12:07

Re: ABN AMRO-verhoging opslag Euribor-hypotheek van 1% naar 2 %

Ongelezen bericht door een vraag, een antwoord »

Dat ze zelf niet door hebben dat ze hier zeggen dat niet het herfinancieren van de hypotheken duurder is geworden, maar hun eigen bedrijfskosten.
Ik zou deze stelling maar niet gebruiken richting bank, of eventueel in een klachten- of juridische procedure, want die is niet erg slim.

Inkoop is onderdeel van de bedrijfskosten.

CRVermeer
Berichten: 19
Lid geworden op: 30 okt 2009 14:34

Re: ABN AMRO-verhoging opslag Euribor-hypotheek van 1% naar 2 %

Ongelezen bericht door CRVermeer »

Ik hoef het juridisch getouwtrek gelukkig niet zelf te doen. Daar heb ik rechtsbijstand voor. Die hebben inmiddels al vele verzoeken tot bijstand binnengekregen en zijn de zaken aan het bundelen. Wanneer ABN wordt gedaagd is nog niet bekend.

een vraag, een antwoord
Berichten: 706
Lid geworden op: 14 nov 2008 12:07

Re: ABN AMRO-verhoging opslag Euribor-hypotheek van 1% naar 2 %

Ongelezen bericht door een vraag, een antwoord »

Bij ABN AMRO en ING ligt het probleem geheel anders dan bij Obvion.
Die had de opslag vooral in oudere akten/voorwaarden als vast omschreven, waarop ze uiteindelijk veroordeeld werden. AA en ING hebben beiden vanaf het begin vastgelegd dat de opslag aangepast kan worden, ING zelfs in de offerte. Dus je kunt m.i. hooguit een moreel appèl doen, of aantonen dat de kostenverhoging onjuist wordt voorgespiegeld.

Overigens zijn ze allebei nog steeds goedkoop qua variabel tarief, andere variabele aanbieders zitten hoger qua tarief. Euribor is elders nauwelijks meer in de markt.

Tja, 30 jaar geleden, tijdens de vorige grote crisis, zat het variabele tarief op 13% (maar was de inflatie ook erg hoog). Het kan dus nog gekker, een kenmerk van variabele rente. Ik raad mij klanten al jaren af voor variabele rente te kiezen, veel te onzeker. En de lange rente is ook nog steeds laag.

master64nl
Berichten: 31
Lid geworden op: 28 apr 2012 09:08

Re: ABN AMRO-verhoging opslag Euribor-hypotheek van 1% naar 2 %

Ongelezen bericht door master64nl »

Volgens mij zat de euribor maand tarief rente niet zo hoog. Als je je klanten dit voorgespiegeld en ze doen hun huiswerk dan val je door de mand een vraag, een antwoord.

een vraag, een antwoord
Berichten: 706
Lid geworden op: 14 nov 2008 12:07

Re: ABN AMRO-verhoging opslag Euribor-hypotheek van 1% naar 2 %

Ongelezen bericht door een vraag, een antwoord »

Ik weet niet precies op welke opmerking van mij je reageert, maar in de jaren 80 was er nog geen sprake van euribor Robin. Wel van gewone variabele rente.

En de "oude" euriborklantjes van ING en ABN AMRO, hebben nog steeds een erg laag tarief, maar eind 2008, in het begin van de kredietcrisis, zat het euribor hypotheektarief ook al even op ruim 6%. Toen werd er hier op het forum ook al flink geprotesteerd. In de huidige crisis zijn alle rentescenario's denkbaar. Ik zou geen risico durven nemen. Of je moet zeker weten dat je een hoge rente kunt betalen.

master64nl
Berichten: 31
Lid geworden op: 28 apr 2012 09:08

Re: ABN AMRO-verhoging opslag Euribor-hypotheek van 1% naar 2 %

Ongelezen bericht door master64nl »

Je kan elke maand kosteloos overstappen, waarom zou je je druk maken.

een vraag, een antwoord
Berichten: 706
Lid geworden op: 14 nov 2008 12:07

Re: ABN AMRO-verhoging opslag Euribor-hypotheek van 1% naar 2 %

Ongelezen bericht door een vraag, een antwoord »

Ik spreek je wel weer zodra de rente gaat stijgen beste Master.
"Is dit het geschikte moment, moet ik nog even wachten?"
Kost meer dan nu die euribor verhoging.

NLRobinHood
Berichten: 18
Lid geworden op: 29 apr 2012 20:49

Re: ABN AMRO-verhoging opslag Euribor-hypotheek van 1% naar 2 %

Ongelezen bericht door NLRobinHood »

een vraag, een antwoord schreef:Ik spreek je wel weer zodra de rente gaat stijgen beste Master.
"Is dit het geschikte moment, moet ik nog even wachten?"
Kost meer dan nu die euribor verhoging.
Zoveel anders dan Obvion zijn de voorwaarden van ING en AAB (en ex-Fortis klanten) niet. Alleen in de laatste overeenkomsten van na 2008 wordt niet meer van een vaste opslag gesproken. Maar desondanks staat er in andere voorwaarden zoals in de Gedragscode Hypothecaire Financieringen iets heel anders. Zowel ING als AAB zijn niet gerechtigd de opslag te verhogen! Zie ook stopdebanken.nl

walbeer
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 mar 2008 11:24

Re: ABN AMRO-verhoging opslag Euribor-hypotheek van 1% naar 2 %

Ongelezen bericht door walbeer »

Hiebij een deel van de reactie (verweer) van ABN-AMRO op mijn klachtschrijven.
Opmerkelijk : (1)Waarom de opslag omhoog gaat ( abn-amro moet zelf hoger 'inlenen' dan het geldende Euribor 1-maandstarief) en (2) Hoe is de kostprijs w.o. de opslag berkend ( ineens verschijnt hier 0,3% extra wegens verstrekking zonder NHG garantie.....(?).
1. Om geld te kunnen lenen, moeten wij dat geld eerst zelf lenen. Daarvoor betalen wij een rentetarief dat op dit moment veel hoger ligt dan het Euribor rentetarief. Dit komt door ontwikkelingen in de economie. Onze inkoopprijs is dus hoger dan het Euribor rentetarief. Deze hogere inkoopprijs berekenen wij door in de opslag.
2.Vanwege de economische crisis betalen banken op dre kapitaalmarkt een hoger rentetarief voor het inkopen van geld dan het Euribor rentetarief. Daarnaast maken wij nog kosten voor onder andere het aanhouden, kredietrisico en bedrijfskosten. Het 1-maands Euribor rentetarief is in juni 2012 0,38%. Uw hypotheekrente is : Eurobor +2% opslag + 0,3% opslag wegens verstrekking zonder Nationale Hypotheek Garantie tot 100% van de executiewaarde, per 1 juni 2012 derhalve 2,68%. (...)

Ben benieuwd welke afwijkende reacties intussen op klachtschrijven van abn-amro zijn verkregen. Met andere woorden : afwijkende onderbouwingen in hun verweer.

_bas_
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 feb 2012 17:01

Re: ABN AMRO-verhoging opslag Euribor-hypotheek van 1% naar 2 %

Ongelezen bericht door _bas_ »

walbeer schreef: quote van de ABN/AMRO
2.Vanwege de economische crisis betalen banken op dre kapitaalmarkt een hoger rentetarief voor het inkopen van geld dan het Euribor rentetarief. Daarnaast maken wij nog kosten voor onder andere het aanhouden, kredietrisico en bedrijfskosten. Het 1-maands Euribor rentetarief is in juni 2012 0,38%. Uw hypotheekrente is : Eurobor +2% opslag + 0,3% opslag wegens verstrekking zonder Nationale Hypotheek Garantie tot 100% van de executiewaarde, per 1 juni 2012 derhalve 2,68%. (...)
Welnu, de ABN moet dus "funden" tegen een tarief hoger dan euribor ! Beleggers
in Nederlandse staatsobligaties met een looptijd van 2 jaar, krijgen 0,01 % ! wellicht moeten ze bij die bank de funding-manager eens aansporen tot wat meer activiteit.
Geld was nimmer zo goedkoop in Nederland. Dat gehuil van die banken over de economische crisis, krediet risico's, aanhoudkosten, bedrijfskosten, Basel III etc slaat nergens op. Met allerlei schimmige verhalen verhogen de Nederlandse banken hun marges op hypotheken significant om het geklungel van het management in het recente verleden te verbloemen.
Laatst gewijzigd door _bas_ op 13 jul 2012 14:50, 1 keer totaal gewijzigd.

ClassActionABN
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 jul 2012 09:20

Re: ABN AMRO-verhoging opslag Euribor-hypotheek van 1% naar 2 %

Ongelezen bericht door ClassActionABN »

Beste Mede-Euriborrers,

Inmiddels is de verhoging van "onze" Euribor rente door ABN een feit. De meeste berichten op dit forum dateren inmiddels alweer van eind april jl. Lijkt me echter goed om de discussie levend te houden en te bezien of er in gezamenlijkheid iets te ondernemen is tegen dit handelen door ABN.

Ook ik heb mijn bezwaren tegen de verhoging aangetekend bij ABN (incl. de heer Gerrit Zalm, bestuursvoorzitter). Heb vragen gesteld en verzocht om een cijfermatige onderbouwing van de redenen die ABN gebruikt om de verhoging (zij zegt: "conform voorwaarden") door te kunnen voeren.

Lang verhaal kort: ABN is kennelijk niet van plan haar klanten inzage te geven in cijfers en volstaat (gebruikt daarvoor wel veel woorden) met een routinematige behandeling (lees: afhandeling). Maar, door harder en wolliger te herhalen wat je al eerder hebt gezegd (de eerste aankondiging van de afdeling Communicatie) wordt je boodschap niet helderder.

Een ding is mij nu wel duidelijk: ABN is geheel niet van zins om haar klanten inzage te geven in de details van de door ABN aangevoerde redenen voor de verhoging van de Euribor toeslag. Zij baseert zich wederom op de voorwaarden ("wij mogen dit doen") en wenst geen enkele verantwoording af te leggen.

Als ABN zich slechts achter haar voorwaarden kan (wil) verschuilen (b)lijkt er iets aan de hand. Althans dat is mijn ervaring. De geschiedenis leert (de schuldencrisis heeft al vele voorbeelden voortgebracht) dat we de feiten maar beter helder kunnen hebben. Het verbaast me dan ook dat ABN in deze tijd daar actief afstand van neemt. Je zou het bijna arrogant kunnen vinden.

Ik ben inmiddels door ABN verwezen naar de KiFiD; dus buiten ABN. Op zich verbazingwekkend: immers, de klachtenprocedure van ABN is normaal gesproken een twee-traps-raket. De eerste raket heb ik niet de lucht in zien gaan.

Een en ander geeft wat mij betreft aanleiding om (bij voorkeur in gezamenlijkheid) e.e.a. te ondernemen tegen ABN. Juiste informatie is daarbij essentieel.

Voor de goede orde: ik voel me niet thuis bij allerlei verwensingen/beledigingen aan het adres van banken, bankiers, etc.
Alleen een op feiten gebaseerde aanpak zal ertoe leiden dat betrokkenen (incl. ABN) mee zullen willen/moeten werken aan een oplossing.

Ik hoor graag.

master64nl
Berichten: 31
Lid geworden op: 28 apr 2012 09:08

Re: ABN AMRO-verhoging opslag Euribor-hypotheek van 1% naar 2 %

Ongelezen bericht door master64nl »

Ik heb het aangemeld bij de DAS die alles verzameld en dan actie onderneemt.
Alleen ABN heeft tot nu toe nog niet de getekende papieren kunnen toezenden waaruit blijkt dat ik mij aan die voorwaarden moet houden. Als blijkt dat er geen getekende voorwaarden zijn staan zij erg zwak.

master64nl
Berichten: 31
Lid geworden op: 28 apr 2012 09:08

Re: ABN AMRO-verhoging opslag Euribor-hypotheek van 1% naar 2 %

Ongelezen bericht door master64nl »

De DAS heeft de zaak overgedragen aan een advocaat die de hele groep gaat vertegenwoordigen voor de ABN-AMRO groep(denk ik). Ze zien het positief voor ons in dus.

00sten
Berichten: 90
Lid geworden op: 05 feb 2011 17:38

Re: ABN AMRO-verhoging opslag Euribor-hypotheek van 1% naar 2 %

Ongelezen bericht door 00sten »

Kan je wat meer toelichten om welke jaren afgeslotne hypotheken en welke voorwaarden het gaat?

Dit omdat mijn eigen rechtsbijstand geen actie wenst te ondernemen, adviseren zelf kifid te doen.

master64nl
Berichten: 31
Lid geworden op: 28 apr 2012 09:08

Re: ABN AMRO-verhoging opslag Euribor-hypotheek van 1% naar 2 %

Ongelezen bericht door master64nl »

Fortis euribor maandtarief 02-2009

deindiaan
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 apr 2012 21:46

Re: ABN AMRO-verhoging opslag Euribor-hypotheek van 1% naar 2 %

Ongelezen bericht door deindiaan »

'ECB wil opzet Euribor aanpassen'
FRANKFURT - De Europese Centrale Bank (ECB) overweegt de manier waarop het belangrijke Europese rentetarief Euribor wordt bepaald, te veranderen.
Foto: Thinkstock Dat meldde persbureau Reuters woensdag op basis van ingewijden.

Euribor is het rentetarief waartegen banken in de eurolanden elkaar geld lenen en wordt gebruikt als maatstaf voor de vaststelling van vele andere tarieven in de eurozone.

Net als de Londense evenknie Libor wordt het rentetarief bepaald door een groep bankiers te vragen naar hun inschatting van het juiste tarief.

Die werkwijze is in opspraak gekomen doordat handelaren in de afgelopen jaren de vaststelling van Libor hebben gemanipuleerd. De ECB zou mogelijk willen overgaan op een systeem dat is gebaseerd op reële tarieven in plaats van inschattingen.

master64nl
Berichten: 31
Lid geworden op: 28 apr 2012 09:08

Re: ABN AMRO-verhoging opslag Euribor-hypotheek van 1% naar 2 %

Ongelezen bericht door master64nl »

Ik ben vandaag gebeld door ABN-AMRO met de mededeling dat ik gelijk krijg en dus geen verhoging. Ze hebben geen getekende voorwaarden van mij dus..... yipie ajeee

master64nl
Berichten: 31
Lid geworden op: 28 apr 2012 09:08

Re: ABN AMRO-verhoging opslag Euribor-hypotheek van 1% naar 2 %

Ongelezen bericht door master64nl »

Ik had toch wel wat felicitaties verwacht. Maar goed, ik ben van dat gedonder af.

Trinthamer
Berichten: 6
Lid geworden op: 27 apr 2012 20:57

Re: ABN AMRO-verhoging opslag Euribor-hypotheek van 1% naar 2 %

Ongelezen bericht door Trinthamer »

Uiteraard gefeliciteerd met het -behaalde- succes :D
Nu is mijn vraag welke documenten van Fortis heb jij niet ondertekend? De officiele Fortis hypotheekakte of de hypotheek voorwaarden? Of heb jij bij de omzetting van je Fortis hypotheek naar ABN AMRO niets ondertekend?

master64nl
Berichten: 31
Lid geworden op: 28 apr 2012 09:08

Re: ABN AMRO-verhoging opslag Euribor-hypotheek van 1% naar 2 %

Ongelezen bericht door master64nl »

De hypotheek voorwaarden niet en de verlengingsakte wel.

Gesloten