LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Horeca te DUUR ??????

Wat jij zoal doet in jouw vrije tijd kan je hier ventileren. Zowel jouw slechte als goede ervaringen.
Albert N

Re: Horeca te DUUR ??????

Ongelezen bericht door Albert N »

Als je tegenwoordig bij de groentenman je waren koopt, en je ziet 2 bakjes aardbeien voor €5......, en mensen kopen ze ook nog....., welke groenteman durfde zo stunt uit te halen, 2 bakjes voor 11 gulden!!!!

De verklaring dat er geen overantwoorde prijsverhoging is doorgevoerd staat op z'n minst ter discussie

Bij de horeca dezelfde ervaring, het bedrag in guldens is gewoon in € omgezet. Wie controleert dit? Als je 8 km te hard gaat weten ze je te vinden, en dit staat gewoon op de menu kaart....

Pieter079

Re: Horeca te DUUR ??????

Ongelezen bericht door Pieter079 »

Tuurlijk is de Horeca duurder geworden. Dat ben ik allemaal met jullie eens, maar wat is niet duurder geworden in Nederland?

Dat de horeca duurder is geworden is niet alleen de schuld van de horeca-bazen. Deze hebben te kampen met dat de leveranciers ook allemaal duurder zijn geworden zijn. De inkoopprijzen van drank en eten zijn aanzienlijk gestegen (soms zelfs verdubbeld vergeleken met de guldenprijs). Dus als een product dat nog aan het begin van de hele proces die moet worden afgelegt voordat deze bij de gast op tafel staat al duurder is geworden, dan is het logisch dat deze aan het einde van de rit in prijs is gestegen, omdat de kosten toch moeten worden doorgevoerd

Wat ik ook heel vreemd vind is dat de horeca-ondernemer meer voor een literprijs bier moet betalen aan de leverancier dan dat hij dit eigenlijk in de winkel zou kopen. Dus waar beginnen de problemen dan....????? Wie legt mij dit uit???

Gast

Re: Horeca te DUUR ??????

Ongelezen bericht door Gast »

Ja een kopje thee is inderdaad alleen water met een zakje. En een stoel en tafel op het terras. en de kosten van een vriendelijke ober en een mooi uitzicht en de pacht van het pand en de muziek en de belasting. Misschien dat er 20 cent voor de eigenaar overblijft laml*l

genoeg!

Re: Horeca te DUUR ??????

Ongelezen bericht door genoeg! »

Laten wij een sms-campagne starten met de mededeling "Halve euro voor een slokje bier, protesteer en ga niet meer op zwier!"

Oom Tokkel

Re: Horeca te DUUR ??????

Ongelezen bericht door Oom Tokkel »

Ik doe ook mijn best maar krijg ook geen fooi, omdat ik nu eenmaal niet in de horeca werk. De hele discussie gaat over de prijverHOgingen. Het gaat over een hele breedte slecht maar waarom zijn de prijzen dan doorgaans met 50% verhoogd? Waarom kostte een biertje eerst 2 a 3 gulden en nu 1,8 a 2,25 euro? Kom nou toch zeg, je kan wel lekker eten en goed bediend zijn maar dat kon voor de komst van de euro ook. Daar betaalde men ook voor. En de accijnzen, zijn die zoveel verhoogd dat dit zoveel gevolgen voor de klantprijzen kon hebben? Dat ene menu bij de chinees van 23 gulden dat nu voor 17 euro wordt aangeboden? Mijn salaris is nog steeds door 2,2 gedeeld tov de gulden en verwacht ik het redelijkerwijs ook uit te geven.

marrie

Re: Horeca te DUUR ??????

Ongelezen bericht door marrie »

ondanks dat de euro er nu alweer een tijd is, betrap ik mezelf erop dat ik nog steeds terugreken! als ik dat niet zou doen dan was ik allang failliet geweest. voorbeeldje van de prijzen op een terras in rotterdam: 2 koffie = 7,00€
2 broodjes kaas + 8,50€
totaal = 15,50€
dus zegge en schrijven 34,10FL!!!!!!!!!! :twisted:
volgens de eigenaar kwam dat ook omdat de huur van het pand erg hoog was en simpelweg omdat mensen het betalen!! gelukkig hadden wij eerst de kaart doorgekeken en zagen wij die waanzinnige bedragen en zijn dan ook na die discussie weggegaan(zonder daar de desbetreffende consumties te nuttigen uiteraard)

de moraal van dit verhaal is dus dat ondanks het commentaar van velen dat je niet moet omrekenen, ik dit zal blijven doen omdat anders het eind zoek is!!!

riknik

Re: Horeca te DUUR ??????

Ongelezen bericht door riknik »

Als de horeca te duur is zijn er genoeg alternatieven.
Laat de zaken die het te bont maken gewoon links liggen. Ga lekker naar een kookcursus met je vrienden, ga op het strand of het gras liggen aan zee in een park, bij een meer, en thuis koken en met vrienden wat drinken etc...

Bij het gewoonste restaurant, eetcafé etc...voel je je al uitgekleedt als je binnenloopt, dit gevoel is niet prettig toch dus waarom zal je daar nog vrijwillig aan meedoen?
Wat opmerkelijk is is dat de Horeca het nooit zal herkennen, ik kan mij nog herrineren jaren geleden op AT 5 de voorzitter van Horeca Amsterdam die nog voor de invoering van de Euro de preek hield dat de prijsen in A'am omhoog moeten, om ze tot het niveau te brengen van steden als Parijs, Londen etc... 2 jaren geleden vertelde mij een ober van een Iers Pub dat hijzelf al had aangegeven aan zijn baas dat de prijsen te hoog waren, en nu zelfs hoger als Londen! Maar die baas was van mening dat zijn collegae dat ook zijn dus waarom verlagen dan? Resultaat = verlaten terras!
Zoals C'Ds te duur zijn, is er ook daar geen sprake van om de prijzen te laten zakken tot een redelijk niveau en toch kan je dat her en der al zien gebeuren. CD's worden moeilijk aan de klant te slijten. Wel vechten tegen het downloaden van muziek dat was het antwoord.

Ik denk dat het publiek massaal een motie van afkeuring moet uitzenden tegenover de zaken die het in de horeca te bont maken en prijsen durven te hanteren die nergens op slaan in verhouding met de prestaties en service (denk aan een vriendelijke ober of kelner)...

Iederen is vrij om te gaan waar hij wil, en als de prijsen bij het binnenkomen niet aanstaan, loop dan gerust weg MAAR zeg ook waarom!

Proost en eet smakelijk allemaal!!!
Riknik

Gast

Re: Horeca te DUUR ??????

Ongelezen bericht door Gast »

nou nou iedereen maar klagen over de horeca, maar heeft iemand van jullie zich ook afgevtraagd hoe dat komt.

zij betalen ook meer voor de inkoopprijzen, de accijnze zijn omhoog.
maar ook wordt er steeds meer geeist inzaken van veiligheid endergelijke.

Ik kan je vertellen dat de winst niet grooter is geworden eerder kleiner ook zij moeten de eindjes aan elkaar knopen.

en het is een sector waar mensen het eerst bezuinigen, want een pilsje kan je ook thuis drinken.

de horeca ziet het ook liever anders

Loungie

Re: Horeca te DUUR ??????

Ongelezen bericht door Loungie »

Gewoon een lekker flesje Jacky D (of iets vergelijkbaars met veeeel %) kopen met een aantal maatjes voordat je uitgaat, dan hoef je aldaar niet meer zoveel te besteden. Gewoon een beetje creatief zijn mensen.

GrTz Loungie :lol:

Tens

Re: Horeca te DUUR ??????

Ongelezen bericht door Tens »

1,25 = Meer dan 2 gulden. In mijn tijd, en ik ben pas 22, betaalde je 2 gulden als je op het terras ging zitten en 1,50 gulden als je een normaal biertje bij de bar bestelde, 1.80 gulden bij de bar voor een Palmpje.

In sportkantines heeft het nog steeds die prijs en dan rekenen we even door:
1,50 gulden voor een biertje, zonder dat er echt visuele winst op gemaakt wordt (want het is niet zo dat ze niet iets verdienen als ze wat verkopen; ze beesteden alleen het volle pond van de winst weer aan het bedrijf).
1,25 Euro is 2 gulden 75.
2 gulden 75 min 1,50 gulden is 1 gulden en 25 cent winst.
Dus op ieder verkocht biertje maakt men ongeveer 75% winst in vergelijking met de sportkantine prijs.

Bij de bios was dat altijd duur maar dat komt omdat ze daar op moeten verdienen.
Gezien het feit dat iedereen dit nu door heeft en het echt begint te voelen en zelf hun eten en drinken mee naar binnen neemt in de bios moesten ze dus wel de entreeprijs verhogen.

Maar natuurlijk ook omdat het 'in de mode' is.
Prijsafspraken mogen niet maar men stemt wel, begrijperlijkerwijs, hun winstmarges af op de winstmarges van andere.
"Als zij het voor die prijs kunnen verkopen, dan kunnen wij dat ook en nog meer verdienen omdat wij minder uitgaven hebben / dan kunnen wij meer verkopen als wij er net onder gaan zitten en toch onze winst houden."

Nederland is overal duur.
Dat is echt niet alleen de schuld van de overheid.
Een heleboel markten houden zich bijvoorbeeld niet aan de retail prijs. (geadviseerde verkoop prijs)
Om maar eens een extreem voorbeeldje te nemen van een markt die het hardst schreeuwt maar inplaats van hun winst te behouden om de verkoopcijfers te verbeteren hun 'kleine beetje geld' alleen opmaken aan de schreeuw:
De multimediabranch van Nederland.
Gemiddeld 20 tot 40% duurder dan in elk ander land maar het is niet te beroert om bijvoorbeeld Stichting BREIN hun artikel in de Telegraaf te laten plaatsen van hun eigen geld. (je kunt niet zeggen dat de Telegraaf om zulke propaganda vroeg [nou ja `t IS de Telegraaf..]: Geen enkel detail werd er in het artikel gegeven over verkoopcijfers of raporten die er genoemt werden)
De multimediabranch verkoopt al jaren B spellen (moeten maximaal 25 euro zijn), muziek en DVD's, uit het buitenland voor Triple A prijzen (minimaal 50 euro).
Onder het mom van 'kopieeren bestrijden' terwijl men dondersgoed weet dat bijna niemand het product evengoed had aangeschaft als men niet kon kopieeren.

Dit soort excuses zie je overal in Nederland en zijn niet alleen overheids of branch gebonden.
In Nederland willen we klagen. Vooral over hoe moeilijk de regels het ons maken.
Voorbeeldje: Dit zeiden evenenmentencommissies [bijv. ID-T] ook als reactie op de stijgende ticket en horeca gerelateerde prijzen.
Ze vergaten er echter bij te zeggen dat de bezoekersaantallen afnamen omdat het aantal evenenmenten in Nederland, door notabene dezelfde organisaties, met meer dan 20% toenamen.
Nog een voorbeeldje: De boeren die alsmaar wat te zeuren hebben over millieueisen in Nederland. Maar die niet te beroert zijn om nog steeds hun BMW voor hun paardenstal of boomgaard geparkeerd te hebben.

Nu zegt de horeca over het algemeen dat de overheid zich schuldig maakt aan afzetterij. Laten we het maar gelijk bij de naam noemen.
Ik betaalde laatst bij een iedere keer weer druk bezochte snackbar, pas nog verbouwd, 2,50 euro voor een milkshake van een halve liter.
Dat is meer dan 5,50 gulden gulden.
Dat is een prijsstijging van meer dan 100% vergeleken met het jaar voor de euro.
Ook in de winter.

Ik denk dat management beter geregeld moet worden in de horeca. 't Is niet meer een tijd dat oma nog haar winkeltje kan beheren en opa nog met z`n vrienden z`n café kan runnen.
Het is niet alleen voor de horeca duurder geworden maar voor iedereen.
De lonen gaan niet omhoog en de prijzen stijgen.
Goed geld beheer en thuis blijven is dan het enige dat er nog voor kan zorgen dat iemand een feest kan geven als hij of zij 50 wordt.
Dat is het enige geldende excuse.

miss italia

Re: Horeca te DUUR ??????

Ongelezen bericht door miss italia »

ik wil even reageren, op mensen die nog steeds aanhalen dat ze in het "guldentijdperk' bv f 2,50 voor iets betaalden en nu in euro's 1,75.
We moeten ook niet vergeten dat de euro bijna 5 jaar geleden is ingevoerd en dat het heel normaal is dat de prijzen in 5 jaar stijgen!!
Dat is altijd al zo geweest, en dat zal altijd zo blijven.
Alleen hebben ze met de invoering van de euro bij veel horeca gelegenheden de prijzen zo verhoogd dat die prijzen met een normale prijsverhogingen nu ook ongeveer zo geweest waren.
Ze hebben als het ware de prijzen in een keer voor 4 jaar verhoogd, ga maar na hoelang betaal jij al bij je vaste café 2euro voor een kop koffie?
Ik al 4 jaar, dus het is in 4 jaar tijd van F3,50 naar F4,40 gegaan dat is een normale prijsverhoging in 4 jaar alleen hadden ze dat iets geleidelijker aan moeten doen. :D

Brokert

Re: Horeca te DUUR ??????

Ongelezen bericht door Brokert »

Een tournado voor € 28, een satestok voor € 18.00, een pannekoek voor € 11.00 en ga zo maar door. De prijzen in de horeca zijn snds de invoering van de Euro schrikbarend omhoog gegaan. Een biertje voor € 2.20 is bijna diefstal. Het is afzetterij.
Het resultaat is proberen klanten te lokken met een happy hour.

Wij aten zeer regelmatig buiten de deur, maar dat doen wij sinds de invoering niet meer. Het is niet te betalen. De verhouding tussen het geleverde product en de service daarbij, vergeleken met de kosten is volledig zoek.

Laat de horeca maar stopppen met klagen. Dat sommige over de kop gaan hebben ze aan zichzelf te danken.

horecaondernemer

Re: Horeca te DUUR ??????

Ongelezen bericht door horecaondernemer »

5 jaar geleden betaalde je maximaal 2 gulden 50 voor een biertje op het terras, ik kan het weten want ik zit zelf in de horeca.
De inkoop prijzen van het bier zijn de laatste 5 jaar ongeveer 11% gestegen daarintegen zijn de prijzen van het 'biertje' bijna verdubbeld !!!!!
Zelfs ik vindt dit de spuigaten uitlopen.... en dan heeft 'de horeca' nog het lef om te klagen..... economisch gaat het momenteel minder in Nederland, dan is het toch logisch dat de consument op dit soort uitgaven als eerste bespaard.
Dus horeca Nederland, gebruik jullie verstand eens en hou op met klagen !!! Ga eerst maar weer eens te gemoed komen aan de wensen van de klant d.m.v. 'normale' prijzen en goede service.
Wie weet ga ik dan zelf ook weer eens een biertje drinken op het terras...........

Petrus

Re: Horeca te DUUR ??????

Ongelezen bericht door Petrus »

Tja, in Utrecht is alles ook zo duur, maar ik heb daar wat op gevonden. Ik ga weleens naar de kroeg of met vrienden ergens eten, maar dan letten we er altijd op de prijzen. Wanneer we meer als € 1,80 voor een Ice-tea of cola betalen moeten, of meer als € 15 voor een hoofdgerecht, gaan we naar een goedkopere concurrent!

wittebrug

Re: Horeca te DUUR ??????

Ongelezen bericht door wittebrug »

de horeca in de grote steden die maken het voor ons kapot in de kleine dorpen met hun hoge prijzen bij ons betaal je voor een kop koffie een euro en voor een pilsje 1,25 door deze negatiefe reklame denkt men dat de prijzen overal zo hoog liggen maar dat is absoluut niet waar
[/b]

Ada de Graaf

Re: Horeca te DUUR ??????

Ongelezen bericht door Ada de Graaf »

Wij (4 volwassenen) hebben afgelopen week gefietst in Drenthe waarbij wij veel terrasjes e.d. hebben bezocht. Schandalig wat men voor alles vraagt.
Voorbeeld: bij een warmebakker met terrasje betaalden wij voor 4 kleine softijsjes € 8,00, ja, u leest het goed, dat is 17,60 oude Nederlandse guldens!!!!!
Bijw een Bilderberg terras betaalden wij € 8,80 voor 4, zeer waterige, kopjes koffie dat is dus 19,36 oude guldens!!! Zouden ze ermee uitkomen???
Men heeft gewoon het gulden teken voor euroteken verwisseld en probeert zo zijn zakken te vullen.
Van de week hoorde ik op de radio een aantal managers van een pretparken die klaagden steen en been, dat de mensen tegenwoordig zelf alles meenamen in koelboxen e.d.. Vind je het gek??? Ik zeer zeker niet!!!! Het wordt gewoon onbetaalbaar allemaal. Ze moeten maar goed zo doorgaan dan maken volgend jaar nog minder mensen gebruik van de Horeca.

Louizze

Re: Horeca te DUUR ??????

Ongelezen bericht door Louizze »

Leuk om te lezen dat iedereen vindt dat de horeca te duur is geworden.
Niet dat ik t fijn vind om 2 euro of meer voor m'n biertje te betalen, laat staan om een rondje te geven. Maar wel leuk om te zien dat iedereen erover klaagt, maar dat het er weinig mensen van weerhoudt om toch naar de kroeg te gaan om zijn/haar zuurverdiende geld uit te geven aan wat sfeer. Anders zou je inderdaad wel thuis een huismerk biertje drinken van 37 cent voor een halve liter.
Dus of niet zeuren, of gewoon lekker thuis blijven. :wink:

Cracker

Re: Horeca te DUUR ??????

Ongelezen bericht door Cracker »

Heel veel mensen op dit forum zijn van mening dat als de prijzen in kroegen/discotheken te hoog zijn, dat je dan maar beter thuis kunt blijven en een paar vrienden uitnodigt. Hieruit maak ik op dat velen kennelijk van mening zijn dat iedereen alleen naar een kroeg/discotheek gaat om met vrienden wat te drinken. Dit lijkt mij sterk, aangezien voor mij een van de redenen om uit te gaan is dat ik dan ook eens nieuwe mensen leer kennen en bovendien contact kan hebben met bekenden die ik alleen tegenkom als ik uitga.

Ik ga ervanuit dat ik niet de enige ben die om deze redenen een kroeg-discotheek bezoekt. Het lijkt mij dan ook dat thuisblijven en een paar vrienden uitnodigen geen vervanging kan zijn voor op stap gaan.

Gast

Re: Horeca te DUUR ??????

Ongelezen bericht door Gast »

weet je wat ik nog steeds niet snap de tijd voordat de euro werd in gevoerd waren er dicussies dat alles wel duurder zou worden toen werd er gezegd van dat mag niet want dat zou gecontrolleerd worden en worden aangepakt maar dat is op groote schaal wel gebeurd denk maar aan vele dingen die onder de twee gulden waren nu ruim er over zitten en in de horeca is het helemaal schrikken maar ook kleding.de daagelijkse boodschappen alleen èen ding is welgoed uitgerekend je salaris ikzou wel in aktie willen zien dat die zaken maar vooral het kabinet met de neusen op de feiten willen drukken en ze dwingen dat er maatregelen worden genomen want als alles eerlijk zou zijn berekend dan zaten er ook minder zaken in de problemen want nu
zorgen ze er wel voor dat de consument wegblijven.

wildthinx

Re: Horeca te DUUR ??????

Ongelezen bericht door wildthinx »

ik verbaas me iedere keer weer over alle ophef dat de horeca te duur is geworden.halloooooooooo.wat dacht je van benzineprijzen?toch gaat ons autootje de deur niet uit,nee want die hebben we hard nodig.wat dachten jullie van de gemeentelijke belastingen?als iemand ons al het geld uit de zakken trekt zijn hun het wel.verzekeringen,energie tot aan onze wekelijkse boodschapjes toe.alles is duurder geworden.ik werk zelf in de horeca en geloof me maar dat het af en toe niet meer te betalen is om een kroeg te runnen.we worden zelf kaalgeplukt.tip:koop lekker een kratje bij de buurtsuper en ga zuippen thuis op de bank.dat is pas gezellig!toch?de hele avond het licht aan en de tv en de energiemafia heeft weer een leuke eindafrekening.laat mij dan maar lekker een biertje gaan drinken op mijn spaarzame vrije avonden en een goede tijd hebben.vergeet ik ook even dat ik morgen weer in mijn te dure autootje ga rijden en afschriften krijg van iedere godvergeten instantie die weer geld van me moeten hebben terwijl ik er steeds minder voor terug krijg.daar word ik niet vrolijk van!laat me dan maar huppelen op een barkruk tot smorgens vroeg dan weet ik tenminste wel wat er met mijn zuur verdiende centjes gebeurd is!en dan heb ik ook nog een leuke avond gehad!

Gesloten