LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Hier kan je discussiëren over de onderwerpen rondom spaarbeleg / sprintplan.
johanmulder
Berichten: 199
Lid geworden op: 25 feb 2004 16:38

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door johanmulder »

Santy en anderen,
Ik wacht nog steeds op antwoord van spaarbeleg. Van 23 april tot 9 mei ben ik heel weinig thuis,daarna hoop ik toch zeker antwoord op mijn vragen binnen te hebben. Het lijkt me dan ook zinnig om met een paar mensen samen te komen en ik ben graag van de partij. Nog even een hersenkrakertje. Op mijn certificaat staat dat het eindkapitaal berekend is over de inleg, dus zonder aftrek van kosten. In de begeleidende brief staat met aftrek van kosten. Kunt U het nu nog volgen, kunt U er nu nog bij?
johan.

Gast

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door Gast »

Gelukkig dat ik dit forum tegenkwam. Ook ik zit met de gebakken peren van Spaarbeleg. Even over mijn certificaat:

Op mijn certificaat staan de volgende voorbeeldkapitalen onder punt 9

indicatie bij een gemiddeld rendement op de inleg: 10% f 124300
11% f 145.300
14% f 170200
In de begeleidende brief staat het onder punt 9 vermelde bedragen zijn berekend na aftrek van alle kosten.

Ik keek eigenlijk nooit naar de jaaroverzichten en heb ze eens opgediept uit de oude doos en schrik nu dan ook van de huidige waarde en voorgespiegelde resultaten. Ik was destijds 25 en heb een looptijd van 25 jaar en dacht nou als ik 50 ben .....

Ik voel me op dit moment zeer opgelicht en ga jullie volgen en zo nodig meedoen in toekomstige activiteiten.

Groeten,

Sipko Postma

[/quote]

Gast

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door Gast »

Ik had nog een simpele berekening er bij gedaan maar verkeerd geplakt:

voorbeeldkapitaal 1994 minus alle kosten 10% f 124.300,= :56408 euro
voorbeeldkapitaal 2004 historisch rendement 10,64% 29281,00 euro

dat is dus een verschil van 27127 euro en dat is een mooi kapitaal :evil:

gr.

Sipko

Arnout

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door Arnout »

Goededag,

Ik ben ook geschrokken van de opmerkingen die jullie hebben gemaakt, maar moet helaas concluderen dat deze opmerkingen hout snijden.

Dit lijkt mij dan ook een belangrijk onderwerp dat door Tros Radar zelf eens aangekaart zou moeten worden, zowel op tv als door middel van het organiseren van alle benadeelden zoals die zich hier gemeld hebben. Ik ben ook zeker bereid om hier een bijdrage in te leveren.

godfried
Berichten: 39
Lid geworden op: 31 mar 2004 22:36

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door godfried »

Helaas, Trosradar heeft nog niets van zich laten horen.

Johan F

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door Johan F »

De hele kostenstructuur van Koersplan is vanaf dag 1 vaag geweest. Achteraf blijkt ik nog steeds te goed van vertrouwen geweest (ik heb een vrij groot wantrouwen tegen financiele constructies in het algemeen aangezien hierdoor de kosten altijd oplopen. Het is inderdaad waar dat Spaarbeleg gedurende de rit continue veranderingen aanbrengt in de termonologie en overigens ook de voorwaarden (n.a.v. contact met de consumentenbond). In het verleden was de zgn. overlevingswinst nog een zoethoudertje, maar bij een inleg van €27 per maand hoort volgens Spaarbeleg een overlevingswinst van €49. eenlachertje dus. Ook de door de consumentenbond onderhandelde rendementesuitkering slaat nergens op. Zetten we alle kosten op een rijtje:
- 4% administratiekosten worden over eerste 5 jaar ingehouden. Dit is dus 0.8% van de totale inleg. Bij een looptijd van 20 jaar is dit dus 16% van de inleg over de eerste 5 jaar. Bij 30 jaar is dit zelfs 24%!
- Kosten van een overlijdensrisicoverzekering. deze kan afhankelijk van de beginleeftijd en de looptijd varieren tussen 10 tot 25% van de inleg per jaar! Wat het verzekerde bedrag is is niet duidelijk Dit zal waarschijnlijk het bedrag zijn wat in het certificaat genoemd wordt, maar dit betekent dus met de huidige getallen dat ook deze overlijdensrisicoverzekering veel te hoog is. Samen met de administratiekosten verdwint dus van de inleg van de eerst 5 jaar tot wel 50% van de inleg. probeer dat nog maar eens terug te verdienen. Een langere looptijd zou hierbij voordelig zijn, maar bij een langere looptijs hoort natuurlijk ook weer een hogere overlijdensrisicopremie, dus is het de vrag of het veel uithaalt.
- beheerskosten van 0.8%. Dit lijkt een lachertje maar bij een gelijkmatige groei van het vermogen zou dit over een periode van 20 jaar 8% van het eindvermogen zijn.
- daarnaast wordt natuurlijk nooit genoemd dat ook het Aegon Equity fonds nog eens kosten berekend in de orde van 1% per jaar. Daar geet dus nogmaals vele procenten van je vermogen (bij gelijkmatige ontwikkeling en 20 jaar 10% van het eindvermogen).

Nu de hele kostenstructuur langzamerhand duidelijke wordt blijkt inderdaad dat Spaarbeleg allerlei zalen met opzet verboren heeft gehouden. Het belangrijkste hierbij is denk ik nog wel de premie voor de overlijdensrisicoverzekering.

Als er serieuze actie ondernomen gaat worden (er is toch ook wel een advocaat met een Koersplan?) denk ik dat er veel mensen zijn die bij de club willen. Ik ben er in ieder geval 1 van.

johanmulder
Berichten: 199
Lid geworden op: 25 feb 2004 16:38

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door johanmulder »

Zou iedereen die hier reageert eens aan willen geven of ook bij hun certificaat een officiele ondertekende bijlage zit ,waarin gezegd wordt onder beleggingsaspecten, dat de voorbeeldeindkapitalen berekend zijn na aftrek van alle kosten Vermeld dan ook even het bouwjaar van je overeenkomst.
Mijn 2 certificaten zijn van 1994 en hebben bovengenoemde vermelding.
johan.

johanmulder
Berichten: 199
Lid geworden op: 25 feb 2004 16:38

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door johanmulder »

Spaarleugen, ik reageer nog even op jouw posting van 13 April. Ik ben in het bezit van een Spaarbeleg brochure waarin gezegd wordt dat zij altijd een productrendement vermelden, en dat is volgens henzelf een nettorendement waar geen kosten meer vanaf gaan. Bij de omschrijving in het laatste jaaroverzicht proberen ze er inderdaad een rendement van te maken waar alle kosten nog vanaf moeten, maar dat lukt ze echt niet, want ik heb de omschrijving van het productrendement als echt nettorendement origineel zwart op wit. 10% rendement is ook echt 10% voor U staat er bij en met U wordt toch echt de klant bedoeld. Ik ben een beetje laat met mijn reactie, maar ik wist niet dat ik deze brochure nog had. Het is duidelijk dat ze na de verplichting om jaarlijks de stand van zaken bekend te maken van alles proberen om de klant het bos in te sturen. Eigenlijk is het een grove belediging voor de klant om in het jaaroverzicht te stellen dat productrendement hetzelfde is als het nettorendement en dat dan weer te omschrijven als het rendement op de totale inleg over de hele looptijd. We zijn dan weer bij het brutorendement, want de inleg is het bedrag waar alle kosten nog vanaf moeten. Waanzin, en ik begin het inplaats van alleen maar ergerlijk ook nog knap beledigend te vinden.
johan.

Gast

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door Gast »

Hallo Johan,

Ik heb ook een koersplan van 1994 met daarbij een ondertekende bijlage waarin staat:

De op het certificaat onder punt 9 vermelde bedraen zijn berekend na aftrek van alle kosten.

Groeten,

Sipko Postma

santygo
Berichten: 540
Lid geworden op: 01 apr 2004 19:46

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door santygo »

Die van mij is ook van '94, brieven die ik krijg van Spaarbeleg zijn exacte copietjes als die, welke Martinus krijgt, alleen zijn ze de ene keer ondertekend door ene Wolters en de andere keer door ene Penterman ( ?? directeur ?? ) ????????????
Aegon is 'n beursgenoteerd bedrijf en daar staan een CEO en een CFO aan het hoofd en GEEN directeur. Aardig stukje zelfoverschatting lijkt me.
Zoals Godfried terecht al opmerkte, die bijlage is helemaal geen bijlage maar een aanhangsel van je certificaat, beide zijn nl ondertekend door Aegon/Spaarbeleg, en dus volkomen rechtsgeldig!!!!!

Blijf zoeken, wie weet vinden we steeds meer waarmee we Aegon opeens schaakmat kunnen zetten.
Rene

dave

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door dave »

Ik heb een Koersplan afgesloten in 1991 en daar staat:

De op het certificaat onder punt 7 vermelde bedragen zijn berekend na aftrek van alle kosten.

SpaarLEUGEN

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door SpaarLEUGEN »

Beste Dave, (naar aanleiding van je mailtje van 24 april 00:40)

Spaarbeleg (Aegon) schrijft dat de genoemde bedragen zijn NA AFTREK VAN ALLE KOSTEN.
De armoede, het misleidende is, dat Aegon onder kosten alleen verstaat de jaarlijkse administratiekosten (4% van de inleg) en de jaarlijkse beheerskosten (0,8% van de "waarde"van je participaties).

Voor jou, voor mij en voor ieder normaal mens behoort de premie van de overlijdensrisicoverzekering ook tot de kosten, bij Aegon niet. Die moet je dus zelf nog van je rendement aftrekken. En vergis je niet. Die premie wordt in geen enkel; jaar belegd en levert dus ook niet jarenlang de 10 of 11 of 12% op waarover ze schrijven.
Bij Aegon weten ze dus al op voorhand dat je het rendement op je certificaat nooit haalt, zelfs niet als er helemaal niets met de beurs was gebeurd.
Jaarlijks houden ze namelijk naast de kosten ook nog eens die premie overlijdensrisicoverzekering in, die wordt niet belegd en die levert jou niets op. Je bent de premie kwijt en het bedrag van de premie levert ook nog eens niets op voor je, deelt niet mee in je rendement.

Met vriendelijke groet,
SpaarLEUGEN

dave

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door dave »

Beste Spaarleugen,

Ik reageerde op het verzoek van Johan in bericht van 23 april. Wat Spaarbeleg onder kosten verstaat dat kan een ieder lezen. Wat mij betreft is het voer voor juristen wat onder ALLE kosten wordt verstaan. De crux zit hem denk ik in het woord ALLE. Het is niet logisch een definitie te geven voor kosten en vervolgens neer te zetten ALLE kosten, dan heb je het m.i. over twee verschillende dingen.
Wat vind je van mijn redenering?

groet

Dave

godfried
Berichten: 39
Lid geworden op: 31 mar 2004 22:36

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door godfried »

In de "van Dale hedendaags Nederlands staat"

Alle
1
de gehele hoeveelheid van
context

2
het gehele aantal van
context

Duidelijk lijkt mij

dave

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door dave »

Godfried,

Ik weet uit je antwoord niet zeker of je op mijn lijn zit. Spaarbeleg geeft in de voorwaarden een definitie van kosten. Daarnaast wordt in het bij het certificaat horende schrijven gesproken over ALLE kosten. Mijn stelling is dat als Spaarbeleg alleen de kosten bedoelde zoals omschreven in de voorwaarden dit ook in het schrijven was neergezet. Dus moeten onder ALLE kosten ook de kosten worden begrepen die worden gemaakt bij het Koersplan (overlijdensverzekering etc).

Eens?

groet

Dave

SpaarLEUGEN

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door SpaarLEUGEN »

Beste allemaal,
Ik vind dit een heel goed forum. Ik ga de kracht daarvan nog vergroten door jullie op te roepen het volgende (ook) te doen, c.q. uit te zoeken, c.q. over na te denken. Ik stel een aantal elementen aan de orde die nog niet of nog niet zoveel in dit forum aan de orde zijn geweest.

1. Wat is de rol van tussenpersonen/adviseurs bij jullie geweest? Of hebben jullie allemaal zonder tussenkomst van een adviseur een contract bij/met Spaarbeleg gesloten?
Er blijken tussenpersonen geweest te zijn die zwart op wit (dus op papier van hun eigen bedrijf) het volgende schrijven:
In de folder "Koersplan"kunt u lezen dat het gemiddelde, netto rendement van de afgelopen 15 jaar 13,9% bedroeg en dat is belastingvrij!!

De betreffende folder van Spaarbeleg is van april 1994 en heb ik ook in mijn bezit. In zo'n geval kan het dus raadzaam zijn de adviseur aansprakelijk te stellen. Die adviseurs hebben namelijk ook hun procenten gevangen of vangen die nog steeds.

2.Hier op het forum ontstaat/ontstond een netwerk en dat is heel vruchtbaar, maar ik heb inmiddels rondom mij heen (familie, vrienden, kennissen en collega's) ook een netwerk opgezet en dat is ook heel vruchtbaar.
Over twee weken is er na afloop van het dagelijks zwoegen op mijn werk een presentatie over Koersplan en de kwalijke praktijken van Spaarbeleg (Aegon), waar tientallen collega's hun Koersplan contracten, folders, (fiscale) jaaroverzichten, voorspelde rendementen, krantenknipsels enzz.enz mee naar toe nemen om gezamenlijk actie te ondernemen.

3. De komende weken wil ik in beeld krijgen welke mogelijkheden we allemaal hebben om ons gelijk te halen.

Afkoop, dan verdient Spaarbeleg de komende jaren niets meer aan ons, maar ik moet nagaan of het bedrag dat dan betaald wordt belastingvrij is. (Als je 15 of 20 jaar spaart, is het onder bepaalde voorwaarden belastingvrij). Als het niet belastingvrij is, gaat er nog eens een hap af.

Je kunt ook je inleg verlagen naar 10% van je (hoogste) inleg, dan krijg je na die 15 of 20 jaar het bedrag in ieder geval belastingvrij. (Dat is voorgeschreven in de betreffende belastingwetgeving).

We kunnen naar de Reclame Code Commissie gaan met de folders in de hand en de tekst op de site www.Spaarbeleg.nl

We kunnen naar de Ombudsman Spaarkas gaan.

We kunnen de politiek benaderen. Destijds hebben ministers zich ook bemoeid met Legio Lease (waar ruim een half miljoen Nederlanders door zijn gedupeerd).
En jullie weten het, met Legio Lease zit nu Dexiabank klem, maar Legio Lease was toch echt ook een product van (een dochter) van Aegon.
Het gaat/zit bij Koersplan net zo fout als bij Legio Lease, alleen bij Legio Lease is de strop veel groter omdat daar met geleend geld belegd is en dat is bij Koersplan standaard niet het geval.

Het zou mooi zijn als uiteindelijk Aegon door deze hele affaire op de beurs een enorme dreun kreeg, vergelijkbaar met het pak rammel dat Ahold gehad heeft door de praktijken van Van der Hoeven en Meurs. Aegon is een zwaargewicht op de AEX!.

4. Een deel van de schrijvers op dit forum heeft Koersplan gekoppeld aan een Spaarloonregeling. Is dat nou gunstiger of ongunstiger? Is de schade dan groter of kleiner? Dat heb ik voor mezelf nog niet helder.

Ik wacht jullie reacties af.

Met vriendelijke groet,

SpaarLEUGEN

SpaarLEUGEN

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door SpaarLEUGEN »

Beste Johan Mulder,
Het antwoord op je oproep van 23 april is:

Ook ik ben in 1994 gestart met Koersplan en ook ik heb er een apart door Spaarbeleg ondertekende bijlage bij met de tekst:
De op het certificaat onder punt 9 vermelde bedragen zijn berekend na aftrek van alle kosten en vormen geen garantie voor de definitieve uitkering.

Verder heb ik door een briefwisseling met Spaarbeleg over eventuele afkoop nog een ondertekende brief van Drs. A.W.M. Wozniakowski, Directeur Klantenservice, waarin hij letterlijk schrijft:

Wij wijzen u er op dat er, gezien de behaalde rendementen gedurende de looptijd van het spaarplan, geen reden is om aan te nemen dat de bij aanvang afgegeven voorbeeldrendementen niet zullen worden behaald. Wij raden u dan ook aan uw spaarplan voort te zetten.

Met vriendelijke groet,

SpaarLEUGEN

wolter

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door wolter »

brief van Drs. A.W.M. Wozniakowski, Directeur Klantenservice, waarin hij letterlijk schrijft:

Wij wijzen u er op dat er, gezien de behaalde rendementen gedurende de looptijd van het spaarplan, geen reden is om aan te nemen dat de bij aanvang afgegeven voorbeeldrendementen niet zullen worden behaald. Wij raden u dan ook aan uw spaarplan voort te zetten.



Ja, hij zal wat anders schrijven!!, Gr Wolter

(en maar doorgaan met die oplichters)

godfried
Berichten: 39
Lid geworden op: 31 mar 2004 22:36

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door godfried »

Indien Aegon een enorme dreun krijgt op de beurs is dat ook ongunstig voor ons.
Mij lijkt het beste om juridisch na te gaan of het ondertekende certificaat+ bijlage voldoende bewijs is om je gelijk te krijgen via een gerechtelijke procedure.
En ons gelijk is dat het prognose kapitaal datgene is, wat je na afloop van je overeenkomst uitgekeerd krijgt. Door Spaarbeleg zelf is gesteld (dus uitgerekend) dat het prognose kaptaal op je certificaat vermeld vrij van alle kosten zijn (kosten zijn beheerskosten. overlijdensrisico, enz enz)
Indien je accoord gaat met afkoop dan heb wel degelijk niet onbelangrijke kosten (afkoopkosten, belastingvrijstelling misschien weg, de rente die je had gehad indien je het op de bank cumalatief tegen 4% had uitgezet enz enz).
In ieder geval houd ons op de hoogte van de stand van zaken.
Eendracht maakt macht

Gast

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door Gast »

Dit is mijn antwoord dat ik onlangs per email kreeg op een aantal vragen hier garanderen ze niks geen rendementen meer.

**

Vanwege de grote waardedalingen van de afgelopen jaren, heeft Spaarbeleg op het fiscale overzicht van vorig jaar geen voorbeeldkapitalen meer gecommuniceerd. Dit jaar ontvangt u een gepersonaliseerd overzicht met voor elke overeenkomst drie nieuwe voorbeeldkapitalen:
- op basis van het historisch rendement (van de afgelopen 20 jaar),
- bij een rendement van 4% en
- bij een pessimistisch rendement van -2,10%.
Op de achterzijde van het overzicht staat een toelichting over de nieuwe
voorbeeldkapitalen.

De waarde van uw participaties is afhankelijk van de waarde van het
beleggingsfonds (de waarde van alle beleggingen). Als de waarde van de beleggingen door de economische ontwikkelingen daalt, zullen uw
participaties ook in waarde dalen.

Doordat de participaties in 2001 en 2002 behoorlijk in waarde zijn
gedaald, is het rendement dat in het verleden is behaald voor een deel
verdwenen. Daar komt bij dat u ten tijde van de 'goede' jaren in totaal
minder participaties had dan in de laatste jaren. Het relatief goede
jaar 2003 heeft de waardedaling door de slechte jaren 2001 en 2002 nog niet kunnen compenseren. Toch verwachten economen dat er in de toekomst een herstel aan zit te komen.

Mocht u besluiten uw overeenkomst niet voort te zetten, dan neemt u uw verlies en heeft u daarmee geen kans meer om de slechtere jaren te compenseren met mogelijke toekomstige koersstijgingen. Een waardedaling is natuurlijk ook mogelijk.

Met vriendelijke groet,

Gimeno Krishnadath

***

Ik heb hier weer op gereageerd ik had namelijk een aantal vragen gesteld waar dus niet op geantwoord is.

Groeten,

Sipko Postma

Gesloten