LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Van Rijn: Rookverbod per direct in cafés

Geef jouw mening over het laatste (consumenten)nieuws.
ciske

Re: Van Rijn: Rookverbod per direct in cafés

Ongelezen bericht door ciske »

Een verbod die zinvol is ,prima. Maar het de rokers zo moeilijk en zelfs kleine ondernemers onmogelijk te maken is zo aso.

@tenormin, ik trek mij weinig tot niks aan van sommige opmerkingen, dank je :wink:

Mensen zijn volwassen genoeg om zelf te bepalen wat wel of niet goed voor ze is. Een beetje normale roker zal niet roken in grote restaurants en dergelijke.

trail46

Ongelezen bericht door trail46 »

olaf79 schreef: Roken doe je maar lekker thuis, mits je natuurlijk geen minderjarige kinderen thuis hebt. Anders ga je maar lekker in het bos roken of op de maan of zo.
Voelt het fijn dit intolerante gedoe van jou en nog wat anderen? Weleens gehoord van geven en nemen? daar is toch het hele leven op gebaseerd. Ik rook mijn sigaar niet in een café of restaurant maar buiten op straat boeit het me niet en rook ik gewoon. Merk ik dat er mensen last van hebben maak ik hem uit en voor de rest basta. Lees vooral de laatste zin maar eens.
Rokers zijn paria's geworden. Moordenaars zelfs. Immers, van meeroken kun je ook longkanker of een hartaanval krijgen. Dat deze conclusie is gebaseerd op pseudo-wetenschap maakt niet uit. Het is nu eenmaal mode om tegen rokers te zijn, en we genieten evenveel van het najagen van rokers als onze soortgenoten van eeuwen terug genoten van het najagen van heksen. Zondebokken voorzien in een onuitroeibare menselijke behoefte: ze geven normale mensen de kans om zich superieur te voelen.

langste adem

Ongelezen bericht door langste adem »

Mijn vader rookte vroeger gewoon in huis, en in de auto ook. Waar de kinderen bijzaten Dat zou tegenwoordig echt niet meer kunnen zonder dat je het stempel aso opgeplakt krijgt. Maar in die tijd was het vrij normaal. Er werd overal gerookt, bij de kapper, bij de dokter, in het vliegtuig, in de trein.
Ikzelf rook nu ook, maar in huizen waar niet gerookt wordt rook ik ook niet. En sinds ik een kind heb sta ik ook buiten te roken ,of in de keuken als het heel slecht weer is. Is ook niet meer dan normaal vind ik.
Beetje respect voor elkaar.
Maar als je tegenwoordig buiten op het terras ook al niet mag roken , dan slaan we wel een beetje door vind ik. Tenzij die ander naast je natuurlijk echt astmatisch is of andere longproblemen heeft.....

Het begint hier een beetje te lijken op de discussie van wel of geen zwarte piet. Met voor en tegenstanders van roken die steeds feller gaan reageren tegen elkaar, allebei zwaar overtuigd van hun eigen gelijk....

Zo en nu steek ik er nog 1 op.

prem

Ongelezen bericht door prem »

@ Langste adem, mooie naam voor een roker.

Ik rook gemiddeld twee a drie sigaren per dag, een op kantoor, een in het café, en dan 's-avonds nog een gewoon in de kamer. Deed mijn vader ook in die leeft nog steeds op 85 jaar.
Mijn vrouw heeft er geen moeite mee en mijn dochter ook niet.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

vogels schreef:
alfatrion schreef:
vogels schreef:Hoezo NIET roken op een terras??? Het is wettelijk toegestaan, dus als niet-rokers daar last van hebben, kunnen zij thuis hun kopje koffie drinken.
En dat is dus asociaal. Hoe zou jij reageren als een niet-roker vervolgens water over je sigaret doet?
Dan laat ik je van het terras verwijderen.
Dan geef ik aan dat het wettelijk is toegestaan. Immers, het is niet bij wet verboden.

Als het zo is dat iedereen alles mag doen zolang het niet wettelijk verboden is, dan mag ik dit doen. Gelijke monniken gelijke kappen.
vogels schreef:Er zijn inderdaad een paar 'heren' die niet begrijpen dat een roker NIETS verkeerd doet met roken op een terras. Mensen die niet tegen roken kunnen of het vies vinden, blijven maar weg.
Wat je verkeert doet is dat je geen rekening houdt met anderen.

Waarom denk je dat de Nederlandse staat een verdrag zou ondertekenen waarin zij toezegt om effectieve maatregelen te nemen tegen de blootstelling aan tabaksrook in de openbare ruimte, zowel binnen als buiten, als er niets verkeerds aan zou zijn?
vogels schreef:Iemand met hoogtevrees beklimt de Eiffeltoren niet. Iemand met claustrofobie stapt niet in de lift. Iemand met rokersfobie gaat niet op een terras zitten.
De hoogte in gaan is inherent aan het beklimmen van Eifeltoren. Een kleine ruimte ingaan is inherent aan het nemen van de lift. Maar roken is niet inherent aan een terras. Jij kiest er voor om de lucht daar te vergiftigen met je rook.

moederslink

Ongelezen bericht door moederslink »

En maar doorgaan , doorgaan , doorgaan , doorgaan met dit gejeremieer over wel roken / niet roken.
Rokers weten donders goed hoe slecht roken is en ja ook meeroken is slecht.
Iedereen weet dit !
Een rokend mens met fatsoen in zn donder zal nooit een niet rokend mens bewust gaan treiteren , rook in zn gezicht blazen enz enz enz.

De schade/ gevolgen van alcohol ( mis) gebruik zijn vele malen groter---- lees : geweld-verkeer-vul maar in , dat weet ieder weldenkend mens ook en toch zuipen en in je autootje stappen en thuis je vrouw verrot slaan als je niet onderweg al een paar fietsers hebt doodgereden en nog misschien wel bent doorgereden : :evil:

Ik was klaar met dit topic , maar laat me toch weer verleiden om iets te zeggen.

Ik vind het treurig dat in een ontwikkeld land als Nederland mensen zowat elkaar de hersens ( verbaal ) inslaan alleen om voor de 1000e x je mogelijk gelijk maar te willen halen en vooral het laatste woord willen hebben! Grrrrrr......

Mijn moeder is 92 1/2 en rookt al va haar 18e minstens 1 pakje per dag!
Uitzondering? Wellicht......

langste adem

Ik kan me ook niet herinneren dat ik vroeger als kind last had dat er werd gerookt, maar nu rook ik zelf niet in het bijzijn van mijn kind.
Voor mezelf accepteer ik dat risico dat het slecht is voor mijn gezondheid, maar ik wil mijn zoon geen onnodig risico laten lopen. Gek genoeg rookte ik daarvoor wel altijd in het bijzijn van mijn vrouw die zelf niet rookt. Deze laatste zin kun je net zo goed betrekken op ieder ander die niet rookt, bijvoorbeeld in het cafe. Wat dat betreft begrijp ik de niet-rokers ook wel weer. Er is veel veranderd in de afgelopen jaren.
Gebruikers van pruimtabak zie je al helemaal niet meer. En de sigarenrokers en pijprokers zijn een uitstervende minderheid. Zo zullen er uiteindelijk ook wel minder sigarettenrokers zijn.

Maar dan nog, ondanks dat ik vind dat roken een bijzonder slechte gewoonte is, vind ik niet dat de overheid zich moet bemoeien met een rookverbod in een cafe, laat dat lekker aan de eigenaar van het cafe zelf over.
Vind ik trouwens van sluitingstijden ook.

En ik steek er nog maar 1 op....

alfatrion

moederslink schreef:En maar doorgaan , doorgaan , doorgaan , doorgaan met dit gejeremieer over wel roken / niet roken.
Rokers weten donders goed hoe slecht roken is en ja ook meeroken is slecht.
Iedereen weet dit !
Een rokend mens met fatsoen in zn donder zal nooit een niet rokend mens bewust gaan treiteren , rook in zn gezicht blazen enz enz enz.
Er ging geregeld een roker naast mij staan op het perron voordat daar het rookverbod werd in gevoerd. De keren dat een roker aan mij vroeg ik er bezwaar als hij een sigaret op stak zijn op een één hand te tellen. En ik geloof zo dat ze dat niet hebben gedaan om mij te treiteren. Maar de feiten veranderen daar niet door. Als iemand in een auto stapt en over mijn voet rijd dan heb ik een gebroken voet, ook als hij dat niet expres heeft gedaan.

Anno 2014 worden bushokjes nog steeds blauw gezet. Dat doen rokers bewust.
moederslink schreef:Mijn moeder is 92 1/2 en rookt al va haar 18e minstens 1 pakje per dag!
Uitzondering? Wellicht......
De daling die we onder ouderen zien komt door voortijdige sterfte onder rokers.
Afbeelding
Percentage rokers, naar geslacht en leeftijd bron
langste adem schreef:Ik kan me ook niet herinneren dat ik vroeger als kind last had dat er werd gerookt, maar nu rook ik zelf niet in het bijzijn van mijn kind.
Dat vindt ik (oprecht) heel goed van je.
Laatst gewijzigd door alfatrion op 31 okt 2014 21:50, 1 keer totaal gewijzigd.

langste adem

Opeens heb je het... Je gaat pruimen....
Haal de asbak maar weg en vervang deze door een kwispedoor... :idea: ..
Iedereen blij :lol:

moederslink

Natuurlijk , tijden zijn veranderd , snap ik allemaal heel erg goed , laat daar geen misverstand over bestaan.
Van de zomer was ik in Ierland , vlg mij het 1e land met rookverbod in de pubs , iedereen is daar nu aan gewend en er is geen gemekker meer , gewoon geaccepteerd dus , maarrrr , op alle terrasjes werd gerookt.

@alfatrion , ik vraag altijd als ik wil paffen in een bushokje bv of mijn buur daar bezwaar tegen heeft , zo ja dan rook ik niet.
Beslist niet alle rokers zijn aso hoor ; dat het op de vingers van 1 hand te tellen is dat er gevraagd wordt of je er last van hebt vind ik schunnig en een mentaliteit van lik mn vestje.....
Ik heb nooit gerookt bij mijn kinderen , 30-35 geleden dus al niet.
Ik blijf van mening , zoals met zoveel dat het een kwestie ook is van fatsoen , rekening houdend met elkaar , respect , maar net als dit topic schort het in dit land zolangzamerhand aan deze waarden en normen...
Laatst gewijzigd door moederslink op 31 okt 2014 21:58, 1 keer totaal gewijzigd.

tenormin

Ongelezen bericht door tenormin »

moederslink schreef:Natuurlijk , tijden zijn veranderd , snap ik allemaal heel erg goed , laat daar geen misverstand over bestaan.
Van de zomer was ik in Ierland , vlg mij het 1e land met rookverbod in de pubs , iedereen is daar nu aan gewend en er is geen gemekker meer , gewoon geaccepteerd dus , maarrrr , op alle terrasjes werd gerookt.
Probleem is ook niet dat er in café, restaurant niet gerookt mag worden. Grootste probleem is inmiddels dat rokers ook buiten niet meer zouden mogen roken, en dat gaat me, net een U.S.A. stap te ver.

langste adem

alfatrion schreef:
langste adem schreef:Ik kan me ook niet herinneren dat ik vroeger als kind last had dat er werd gerookt, maar nu rook ik zelf niet in het bijzijn van mijn kind.
Dat vindt ik (oprecht) heel goed van je.
Dat is denk ik meegaan met de tijd.
Overigens, als we ergens op visite gaan met ons kind , en er wordt daar wel gerookt heb ik daar geen enkel bezwaar tegen. Het kan zelfs zomaar zijn dat ik dan ook een peuk opsteek. En als de kleine op bed ligt, rook ik weleens in de huiskamer, en daar zal je de volgende morgen misschien nog wel wat van ruiken.
Dus zo heilig ben ik niet hoor

moederslink

@alfatrion , je kunt wel statistieken te voorschijn toveren , maar ouderen worden ook ouder , ook oudere rokers, en ouderen sterven ook vroegtijdig ad gevolgen van allerlei ziektes die er vroeger niet waren , de zogeheten welvaartsziektes. En mensen werden vroeger sowieso niet oud , door veel moeilijker leefomstandigheden . Het is prachtig dat de meesten toch wel de 80-84 halen , mooi zat...

alfatrion

langste adem schreef:Dus zo heilig ben ik niet hoor
Oke, maar je bent wel bezig met het belang van je kind. Er zijn er genoeg die dat niet doen.
moederslink schreef:@alfatrion , je kunt wel statistieken te voorschijn toveren , maar ouderen worden ook ouder , ook oudere rokers, en ouderen sterven ook vroegtijdig ad gevolgen van allerlei ziektes die er vroeger niet waren , de zogeheten welvaartsziektes. En mensen werden vroeger sowieso niet oud , door veel moeilijker leefomstandigheden . Het is prachtig dat de meesten toch wel de 80-84 halen , mooi zat...
Welk punt wil je maken?

Als je in de tabel kijkt dan zie je dat c.a 30% van mensen de mensen roken in de leeftijdscategorie 19-29, en 10% in de leeftijdscategorie 75-84. Van de honderd mensen zijn 70 niet-rokers en 30 rokers in de leeftijdscategorie 19-29.

Als welvaartsziekte de doodsoorzaak is voor de sterfte van 10% voor de leeftijdscategorie 75-84 dan zouden er nog 63 niet-rokers en 27 rokers over moeten zijn. Dan verwacht je dus nog steeds dat 30% van de ouderen rookt. Maar dat zie je niet terug. In werkelijkheid zullen het dan 63 niet-rokers zijn en 7 rokers zijn.

Het aantal rokers dat de leeftijdscategorie 75-84 niet halen is dan 76,7%. Het aantal niet-rokers dat deze leeftijdscategorie niet halen ligt dan op 10%.

moederslink

@alfatrion , u bent veel handiger in statistieken dan ik , dat moge duidelijk zijn.
Mijn punt is alleen dat je ook vroegtijdig kunt sterven als je niet rookt door welvaartsziektes , stress gerelateerde ziektes etc etc.

Daarbij wilde ik u ook wijzen op het feit dat rokers niet per definitie aso zijn , u heeft ze in uw verschillende reacties nogal boud als --- heel slecht volk--- neergezet en dat schoot bij mij echt in het verkeerde keelgat.
Neemt niet weg dat ik zeker , ook , begrip voor niet rokers heb!
Maar een beetje relativiteit en nuancering vind ik zelf prettiger.

moederslink

Ps: dit laatste telt overigens ook voor al die anderen op dit forum, die zo snoeihard over rokers oordelen.
En nu ben ik er , wederom , klaar mee.

tenormin

Ongelezen bericht door tenormin »

moederslink schreef:Ps: dit laatste telt overigens ook voor al die anderen op dit forum, die zo snoeihard over rokers oordelen.
En nu ben ik er , wederom , klaar mee.
:lol: Volgens mij ben je (bijna) net als ik. Was er ook volledig klaar mee en hupsakee, na zoveel aanvallen: dan ga ik weer. Dom, dom. Maar, een mens is een mens, toch?

Helemaal off topic: hoe krijg ik die klok op deze site weer op de juiste tijd, want hier is het half twaalf, maar "daar" is het al 1 November. Zoek me de ballen, geen idee hoe ik die klok goed krijg, ook niet op mijn nickname pagina. :cry:

alfatrion

moederslink schreef:Daarbij wilde ik u ook wijzen op het feit dat rokers niet per definitie aso zijn , u heeft ze in uw verschillende reacties nogal boud als --- heel slecht volk--- neergezet en dat schoot bij mij echt in het verkeerde keelgat.
Ik herken mij daar niet in. Ik heb de rokers die mij in de buurt wonen en hun sigaret buiten het bushokje roken geprezen. [1] En ook langste adem heb ik geprezen voor het niet roken in het bijzijn van zijn kind. Daarnaast benoem ik alles wat niet goed gaat.
moederslink schreef:Beslist niet alle rokers zijn aso hoor ; dat het op de vingers van 1 hand te tellen is dat er gevraagd wordt of je er last van hebt vind ik schunnig en een mentaliteit van lik mn vestje.....
Ik vindt toch niet dat ik de waarheid geweld aan hoeft te doen. Ik heb dat op de NS perrons echt heel weinig meegemaakt.

moederslink

@tenormin , ik heb je even een PB tje gestuurd, succes! Lukt wel hoor.

@alfatrion , dat klopt ook! Dat heb je ook gezegd ( mij heb je niet geprezen toen ik schreef dat ik nooit
bij mijn kinderen heb gerookt ...haha :D ) -----grapje, maar Olaf 79 , een Har 06 , GjvZ bv , die gingen echt uit hun dak.... zoo boos! Helaas kreeg jij ff de volle laag van mij omdat ik toen ook net met jou ah discussieren was , sorry daarvoor ook wat ongenuanceerd van mij weer. Maar ik was dat eindeloze gedram even goed zat!
Laatst gewijzigd door moederslink op 01 nov 2014 00:19, 2 keer totaal gewijzigd.

moederslink

@tenormin , ik heb je even een PB tje gestuurd, succes! Lukt wel hoor.

@alfatrion , dat klopt ook! Dat heb je ook gezegd ( mij heb je niet geprezen toen ik schreef dat ik nooit
bij mijn kinderen heb gerookt ...haha :D ) -----grapje, maar Olaf 79 , een Har 06 , GjvZ bv , die gingen echt uit hun dak.... zoo boos! Helaas kreeg jij ff de volle laag van mij omdat ik toen ook net met jou ah discussieren was , sorry daarvoor ook wat ongenuanceerd van mij weer. Maar ik was dat eindeloze gedram even goed zat!

En ook u kunt goed doordrammen hoor , ( ik ook , soms..... :lol: )

Gesloten