Dit is toch geen sneer hè , Lady?
Ik woon niet in een grote stad en hier is al het nodige " opgetopt " , er kan niets meer bovenop geplaatst worden want dan zakken we allemaal door de grond..
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
Dit is toch geen sneer hè , Lady?
Goede uitleg! Daar kan men dus begrip/sympathie voor opbrengen, vooral wanneer de doelgroep lastpakken zoals studenten is.kweenie schreef: ↑20 dec 2018 16:28Het is een kwestie van een hoop ongenoegen van de bewoners van de stad. Want wat je niet moet onderschatten is dat het bij het maken van bouwplannen niet alleen gaat om het aantal woonmeters per meter grond. Het gaat ook om de hele infrastructuur er omheen, zoals wegen, parkeren, voldoende groen, vuilnisbakken, winkels etc. En ook bv om de samenstelling van wijken; inkomensverdeling, leeftijden, opleiding, gezinssamenstelling etc. En de daarmee samenhangende benodigde voorzieningen: speeltuinen, scholen, cafés, dokters en noem het maar allemaal op. Dus ook al zou je bouwkundig een heleboel huizen kunnen optoppen, vaak is dit juist in de oudere compacte stadswijken dicht bij het centrum ongewenst.
Dat is zeker geen sneer en HK woont, volgens mij ook niet in een grote stad.moederslink schreef: ↑20 dec 2018 15:59Dit is toch geen sneer hè , Lady?
Ik woon niet in een grote stad en hier is al het nodige " opgetopt " , er kan niets meer bovenop geplaatst worden want dan zakken we allemaal door de grond..
@Lady, klopt, dat ik niet in de grote stad, maar in het buitengebied woon. Mijn bouwproject staat echter wèl in een grote stad, waar ruimte genoeg is voor het optoppen, een vergunning is er nog niet want de bouwplannen zijn nog in ontwikkeling. De bedoeling is om het vele groen rondom het project als speelruimte voor de kinderen en vertoefplek voor de gezinnen te kunnen behouden en daarom woonruimte naar boven te ontwikkelen zonder nadelen (bij voorbeeld geluidsoverlast) te creëren.Lady1234 schreef: ↑20 dec 2018 17:00Dat is zeker geen sneer en HK woont, volgens mij ook niet in een grote stad.moederslink schreef: ↑20 dec 2018 15:59Dit is toch geen sneer hè , Lady?
Waar ik voorheen woonde, bestond de wijk overwegend uit rijtjeswoningen van twee lagen. Al zo’n 40 jaar geleden hadden sommige bewoners de wens om er een zolder/extra slaapetage op te zetten. Gebeurde in andere wijken van Rotterdam al. Maar toen was er de verplichting dat een heel rijtje, 8 huizen, dat tegelijkertijd deed. Was door een enkeling niet gewenst, of voor een enkeling niet te betalen. Dus ging niet door.
Een jaar of 15 terug werden de regels verandert en mocht iedereen het zelf weten. Ik denk dat toen in de wijk zo successievelijk een derde er een slaapetage op heeft laten zetten. Maar dat is natuurlijk totaal geen vergelijk met optoppen.
En eerder gaf u aan dat Almere zo goed bezig is. Ga daar nu eens kijken, geen 2 dezelfde huizen. Iedereen krijgt zelf de vrije hand daar in.hänschen klein schreef: ↑20 dec 2018 17:20Dat bij rijtjeshuizen de regel werd afgeschaft 'alle of géén' vind ik weer zo'n probleem, want het oog van een estheet wil toch geen Belgische toestanden?
Eens, het beetje structuur zit 'm nog wel in de voorgegeven thema-beleving per wijkNeoDutchio schreef: ↑20 dec 2018 17:38En eerder gaf u aan dat Almere zo goed bezig is. Ga daar nu eens kijken, geen 2 dezelfde huizen. Iedereen krijgt zelf de vrije hand daar in.hänschen klein schreef: ↑20 dec 2018 17:20Dat bij rijtjeshuizen de regel werd afgeschaft 'alle of géén' vind ik weer zo'n probleem, want het oog van een estheet wil toch geen Belgische toestanden?
En in de huiskamer zegt u dat u geen fan bent van Deventer. Terwijl Colmschate diverse wijken heeft met elk een eigen aanblik en structuur. Een afwisseling van vrij, halfvrij en geschakelde woningen. En er wordt nog steeds door gebouwd.hänschen klein schreef: ↑20 dec 2018 18:11Eens, het beetje structuur zit 'm nog wel in de voorgegeven thema-beleving per wijk
NeoDutchio schreef: ↑20 dec 2018 18:19En in de huiskamer zegt u dat u geen fan bent van Deventer. Terwijl Colmschate diverse wijken heeft met elk een eigen aanblik en structuur. Een afwisseling van vrij, halfvrij en geschakelde woningen. En er wordt nog steeds door gebouwd.hänschen klein schreef: ↑20 dec 2018 18:11Eens, het beetje structuur zit 'm nog wel in de voorgegeven thema-beleving per wijk
[/quot
Zolang er een duidelijke scheiding met de historische kern is ... ik verwacht ècht niet dat een stad met historische huizen moet groeien. In Rotterdam ging het echter over verslecht-beteren in een oude woonwijk. M.a.w. toegevoegde functies die niet passen omdat de gewenste symmetrie niet haalbaar is zonder beschadiging van de ooit bedachte sfeer.
Is er dan geen sfeer van wij en zij?
Wanneer mansardedaken bij rijtjeshuizen niet tegen elkaar aan liggen, moet de hele constructie zwaarder zijn ... dus duurder voor de rest wanneer enkele bewoners niet willen meedoen. De optiek kan ik hier natuurlijk niet beoordelen. Verder heeft u helemaal gelijk.Lady1234 schreef: ↑20 dec 2018 21:24U weet blijkbaar niet wat mansardedaken zijn.
En diegenen die geen zolder namen, hebben niet die lelijke openingen veroorzaakt. Afgezien van het feit dat die openingen niet lelijk zijn. De boeiborden sluiten ook keurig aan
En wat is nou in waarde toenemen? Stel dat je daar alleen of met zijn tweeen woont, waarom zou je dan een ruime vierkamer woning vergroten met een hele etage. Voor een grote smak geld, meer WOZ, meer verzekeringspremie, meer stookkosten? Enzovoort.
Dat is omdat je bij een woonwijk met veel meer te maken hebt dan alleen een groepje huizen... Daardoor is ook de impact van een vakantiepark totaal anders dan die van een woonwijk.Komkommertijd schreef: ↑20 dec 2018 23:29Als je de nu verboden vakantie parken zou legaliseren, is er weer voldoende woonruimte en zullen ze omdat het legaal is ook weer investeren dus niet meer verwaarlozing van onverkoopbare Chalets maar weer keurige parken waar niets mis mee is... vele willen graag maar het mag helaas niet.
Vele willen graag een klein huisje met buurt zwembad en golfbaan en elke vrijdag Bingo in het buurthuis....!
Mijn oom woonde in de buurt van Sidney, het was maar 3 uurtjes rijden daarvan. Moet je hier in Maastricht eens zeggen dat je in de buurt van Groningen woont. Inderdaad een aparte gedachtegang van een Nederlander. We gaan liever een uur in de file staan om op het werk te komen terwijl je ook een uur verderop kan gaan wonen en zonder file ook bij je werk kan wonen. Maar je gaat toch niet op een uur afstand wonen?