moederslink schreef: ↑28 sep 2019 20:52
Waarom niet :
hij zijn 100 % opgebouwde AOW = € 1158
zij haar 28 % opgebouwde AOW = € 222
Samen dus € € 1380
Dat lijkt mij redelijker dan zoals het nu is geregeld.
Ik kan me best voorstellen dat het " voelt als gekort worden " .
Even voor de duidelijkheid :
de nu geldende regels en wetten zijn mij duidelijk hoor , dat is uit en te na besproken nu.
Nee, als de geldende regels en wetten u duidelijk waren geweest, had u wel begrepen dat 'hij' nu al een AOW-uitkering ontvangt gebaseerd op zijn 100% opbouw. Dat is € 795
Dan had u ook begrepen dan niemand AOW-pensioen opbouwt in bedragen. AOW -pensioen wordt opgebouwd in percentages. Bedragen zijn pas aan de orde bij het bereiken van de AOW-leeftijd.
Maar het is op zich natuurlijk prima om te kijken of er betere regels mogelijk zijn.
In uw voorstel wilt u kennelijk aan TS het bedrag van de AOW-uitkering voor alleenstaanden toekennen, ondanks het feit dat hij niet alleenstaand is. Waarom juist dat bedrag?
Als uw voorstel alleen voor TS zou moeten gelden, zijn de financiële gevolgen te overzien.

Dat lijkt me echter niet realistisch. Als uw voorstel behelst dat u alle getrouwde of samenwonende AOW'ers ieder de uitkering voor een alleenstaande wilt geven, dan wordt dat een (te) dure grap. U moet dan overigens 'haar' uitkering herberekenen. Dat wordt dan € 324 i.p.v. 222.
moederslink schreef: ↑28 sep 2019 21:23
Het zou in ieder geval niet minder mogen worden dan bv een bijstandsuitkering van 2 gehuwden/ samenwonenden = € 1398
moederslink schreef: ↑28 sep 2019 21:36
Er zijn veel constructies denkbaar , daarom zou er het e.e.a per situatie bekeken moeten kunnen worden, hoe lastig uitvoerbaar dan ook....
Wat zou u ervan vinden om een systematiek te hanteren waarbij ieder individueel aanspraak heeft op een ouderdomspensioen, naar rato van het aantal jaren dat men in Nederland verbleef voorafgaand aan het ingaan van dat ouderdomspensioen. Een uitkering die gebaseerd is op de hoogte van het minimumloon, en waarbij bij uitbetaling rekening gehouden worden met de omstandigheid of de ontvanger van de uitkering de kosten van levensonderhoud met een ander kan delen of niet. Als, alle omstandigheden in aanmerking genomen (o,a. inkomen en vermogenspositie) iemand dan niet genoeg overhoudt om van te leven, dan vullen we dat aan tot een bepaald sociaal minimum.
Goed plan?