LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Nieuwe Wet Kinderopvang per 010105
Re: Nieuwe Wet Kinderopvang per 010105
Vraagje aan sander;
Zou je zelf fulltime thuis willen blijven. Echt fulltime thuis willen blijven? Vermoedelijk niet! Ik ook niet. Ik heb geen zorginstinct dat sommige kerels mij willen aanpraten.
Ik ben ambitieus en werk graag. Ik heb geen hersens gekregen om thuis te zitten goo-goo-ga-ga-en. Ik heb op dit moment geen kinderen maar als ze wel zouden komen, zou ik er niet over piekeren fulltime thuis te blijven. dat is geen egoïsme, dat is logisch. Ik heb niet voor niets 2 studies gedaan.
Mijn man denkt er als de meeste mannen ook niet over fulltime thuis te blijven. Misschien zal hij wel minder gaan werken maar fulltime thuis: no way. Ik vind niet dat je dat kunt eisen van ouders, fulltime thuis blijven. En het is meer dan terecht dat er mer betaald wordt aan kinderopvang. Het levert immers wat op aan meer belastingopbrengsten.
Zou je zelf fulltime thuis willen blijven. Echt fulltime thuis willen blijven? Vermoedelijk niet! Ik ook niet. Ik heb geen zorginstinct dat sommige kerels mij willen aanpraten.
Ik ben ambitieus en werk graag. Ik heb geen hersens gekregen om thuis te zitten goo-goo-ga-ga-en. Ik heb op dit moment geen kinderen maar als ze wel zouden komen, zou ik er niet over piekeren fulltime thuis te blijven. dat is geen egoïsme, dat is logisch. Ik heb niet voor niets 2 studies gedaan.
Mijn man denkt er als de meeste mannen ook niet over fulltime thuis te blijven. Misschien zal hij wel minder gaan werken maar fulltime thuis: no way. Ik vind niet dat je dat kunt eisen van ouders, fulltime thuis blijven. En het is meer dan terecht dat er mer betaald wordt aan kinderopvang. Het levert immers wat op aan meer belastingopbrengsten.
Wij vragen ons af hoe je een prima koophuis met 3 slaapkamers kan hebben op 1 salaris. Hier kost een 'arbeidershuisje' met 2 slaapkamertjes onder een schuin dak al 200.000 euro. En dan zit je in een buurt met troep en herrie waar de deugdzame 'alleenverdiener' niet lekker kan slapen 's nachts. Natuurlijk hebben alleen de jongeren dit probleem. De huizenprijzen zijn de laatste 10 jaar verdubbeld. Mijn ouders konden inderdaad ook op 1 salaris leven als ze hadden gewild.
Geen auto en tevreden zijn? Tuurlijk, zonder auto kun je tevreden zijn. Ik heb jaren geen auto gehad. Maar soms kun je niet zonder. Buiten de grote steden gaat de bus 1 of 2 keer per dag en er is geen treinstation in de buurt. Als je werk buiten je dorp hebt kom je er niet zonder auto. Als je er netjes moet uitzien op je werk (als verkoper bijvoorbeeld) kun je vaak niet op de fiets. Als je ouders ver weg wonen en je wilt wel contact met ze houden zul je ook een auto nodig hebben. Wij rijden om de twee weken naar mijn schoonouders, die ver weg in een dorp wonen. Toen mijn oma ziek was reed mijn vader elke week naar Zeeland om haar te bezoeken en zaken te regelen. Zonder auto is dat soort solidariteit tussen de generaties onmogelijk. Dat lijkt me ook niet wenselijk.
Tijdelijk thuiszitten? Als je als persoon met een opleiding 5 jaar thuiszit kan je niet meer aan de slag in je eigen vak. Lager geschoold werk is er bijna niet. Bovendien is het zonde van het geld om bijvoorbeeld een HBO'er of acadeem niet zijn eigen vak te laten uitoefenen. De maatschappij heeft geïnvesteerd in zijn opleiding en heeft mensen met vakmanschap nodig.
We zouden het een beetje handig moeten regelen. Als ouderen dragen we gezamenlijk de kosten voor de kinderen en jongeren (kinderopvang, scholen), zodat zij ons later kunnen helpen als we oud zijn (AOW). Het is goed dat beide partners kunnen werken, als zij willen want: hoe meer werkers, hoe beter de economie. Al die spullen en diensten die we met z'n allen gebruiken moeten door iemand gemaakt worden. Als er meer mensen werken kunnen er meer spullen gemaakt worden. En dan is er ook nog wat over voor bijvoorbeeld WAO'ers die zelf niet kunnen werken omdat ze ziek zijn. Als we elkaar willen helpen in tijden van nood, moeten we ook werken als we kunnen.
Geen auto en tevreden zijn? Tuurlijk, zonder auto kun je tevreden zijn. Ik heb jaren geen auto gehad. Maar soms kun je niet zonder. Buiten de grote steden gaat de bus 1 of 2 keer per dag en er is geen treinstation in de buurt. Als je werk buiten je dorp hebt kom je er niet zonder auto. Als je er netjes moet uitzien op je werk (als verkoper bijvoorbeeld) kun je vaak niet op de fiets. Als je ouders ver weg wonen en je wilt wel contact met ze houden zul je ook een auto nodig hebben. Wij rijden om de twee weken naar mijn schoonouders, die ver weg in een dorp wonen. Toen mijn oma ziek was reed mijn vader elke week naar Zeeland om haar te bezoeken en zaken te regelen. Zonder auto is dat soort solidariteit tussen de generaties onmogelijk. Dat lijkt me ook niet wenselijk.
Tijdelijk thuiszitten? Als je als persoon met een opleiding 5 jaar thuiszit kan je niet meer aan de slag in je eigen vak. Lager geschoold werk is er bijna niet. Bovendien is het zonde van het geld om bijvoorbeeld een HBO'er of acadeem niet zijn eigen vak te laten uitoefenen. De maatschappij heeft geïnvesteerd in zijn opleiding en heeft mensen met vakmanschap nodig.
We zouden het een beetje handig moeten regelen. Als ouderen dragen we gezamenlijk de kosten voor de kinderen en jongeren (kinderopvang, scholen), zodat zij ons later kunnen helpen als we oud zijn (AOW). Het is goed dat beide partners kunnen werken, als zij willen want: hoe meer werkers, hoe beter de economie. Al die spullen en diensten die we met z'n allen gebruiken moeten door iemand gemaakt worden. Als er meer mensen werken kunnen er meer spullen gemaakt worden. En dan is er ook nog wat over voor bijvoorbeeld WAO'ers die zelf niet kunnen werken omdat ze ziek zijn. Als we elkaar willen helpen in tijden van nood, moeten we ook werken als we kunnen.
Als de belastingen lager waren, konden wij de kinderopvang makkelijk helemaal zelf betalen.
Wij betalen allebei ca 15.000 euro belasting.
De overheid draagt voor het tweede kind ca 5000 euro bij aan de kinderopvang.
Zou de overheid dit niet doen, dan zou ik moeten stoppen met werken en zou de overheid 15.000 euro mislopen.
Dus nu maakt de overheid nog altijd 10.000 euro winst omdat ik werk.
Zo simpel kan het leven soms zijn.
Wij betalen allebei ca 15.000 euro belasting.
Zou de overheid dit niet doen, dan zou ik moeten stoppen met werken en zou de overheid 15.000 euro mislopen.
Dus nu maakt de overheid nog altijd 10.000 euro winst omdat ik werk.
Zo simpel kan het leven soms zijn.
Vrouwen die werken, zorgen dus niet (goed) voor hun kinderen. Dit is wel erg rechtlijnig. Over veranwtoordelijkheid gesproken. Je kunt het ook omdraaien. Mensen die werken zorgen ervoor dat hun kinderen opgroeien in een stabiele economische omgeving, want waar gewerkt wordt, wordt geld verdient en dat draagt bij aan een gezonde economie. Dat is ook een hele verantwoordelijkheid.Het word tijd dat de hier aanwezigen hun verantwoordelijkheid nemen voor wat betreft kinderopvang. Kinderopvang kan men niet op derden af wenden. En naar mijn mening zit het ook in het instinct van vrouwen om voor hun kroost te zorgen.
Ik respecteer elke vader of moeder die er voor kiest om fulltime voor de kinderen te zorgen. Instinctief willen we toch het beste voor onze kinderen alleen zijn wij allen anders opgevoed met (daar gaan we weer) andere normen en waarden. Dit bepaalt mede wat jij het beste vind voor je kind. Zo kom ik uit een ondernemersnest waar mij met de paplepel is ingegoten dat er niemand minder is geworden van werken en hebben mijn ouders mij al jong laten kennismaken met "werken voor je geld" en daar sta ik volledig achter. Je leert hiermee de waarde van geld inzien. Ik zou me vreselijk ongelukkig voelen als ik fulltime thuis zou moeten zitten. Ik heb het een paar maanden geprobeerd na de geboorte van mijn zoontje.
Mijn zoontje gaat naar een KDV en hij heeft het er erg naar zijn zin. Ik werk 3 dagen in de week en voel me daar heel gelukkig bij. De overige dagen komt hij echt geen aandacht te kort hoor. Dan ben ik toch geen slechte moeder die de zorg maar een beetje aan derden wil afschuiven omdat ze niet wil kiezen. Nee, ik wil het beste voor mijn kind en zo als het nu is, is dat het beste voor hem en voor mezelf (dat mag toch ook best).
Ik vind mezelf een goede moeder!
Zo!
Victoria,
Ik ben het helemaal met jou eens! Ik heb dit zelf ook al eerder in deze discussie aangegeven, maar het blijft op dit forum (over dit onderwerp) maar een welles nietes spelletje waar blijkbaar een eind conclusie uit moet komen: of de "thuisblijfmoeders" zijn slecht of de "werkmoeders" zijn slecht. Dat het leven niet zo zwart/wit is en dat iedereen doet wat hij/zij denkt dat het beste is, lijkt mij toch duidelijk. Laat iedereen zijn leven inrichten naar eigen beste inzicht!
Ik ben het helemaal met jou eens! Ik heb dit zelf ook al eerder in deze discussie aangegeven, maar het blijft op dit forum (over dit onderwerp) maar een welles nietes spelletje waar blijkbaar een eind conclusie uit moet komen: of de "thuisblijfmoeders" zijn slecht of de "werkmoeders" zijn slecht. Dat het leven niet zo zwart/wit is en dat iedereen doet wat hij/zij denkt dat het beste is, lijkt mij toch duidelijk. Laat iedereen zijn leven inrichten naar eigen beste inzicht!
Het is meer de kwestie dat hoe meer 1 ouder [vrouw of man] thuis is ze beter voor hun kinderen zorgen. Dit is een feitelijke conclusie omdat ze niet beter kunnen zorgen voor hun kinderen omdat ze er simpelweg gewoon zelf geen rol in hebben als ze dit over laten aan derden.Vrouwen die werken, zorgen dus niet (goed) voor hun kinderen
En ja, het blijft verder een individuele keus van de ouder, jammer genoeg niet van het kind zelf!
nb. ik zie veel samenhang met de fora over het afschaffen van het grijs kenteken en vooral over het slaan van kinderen opnemen in een wet. Heel interessant leesvoer!
Als je zoveel belasting betaalt, dan heb je ook een prima inkomen en lijkt mij een lagere bijdrage van de overheid geheel op zijn plaats. DIe steun kan dan beter gaan naar de minder bedeelden.Wij betalen allebei ca 15.000 euro belasting.
Mw. v. Bree,
Geen eens rekening houden met eventuele aftrekposten verdient u dan beiden rond de 50.000 euro bruto per jaar. Tja, heel vervelend dan dat de kinderopvang niet meer als gewone aftrekpost via de IB aftrkbaar is tegen 52 %.
Geen eens rekening houden met eventuele aftrekposten verdient u dan beiden rond de 50.000 euro bruto per jaar. Tja, heel vervelend dan dat de kinderopvang niet meer als gewone aftrekpost via de IB aftrkbaar is tegen 52 %.
Schrik ervan dat er nog mensen zijn die roepen dat moeders nog thuis moeten zitten bij de kinderen....
Straks gaat die meneer of mevrouw nog roepen, dat vrouwen ook niet meer naar school hoeven, kost immers ook onnodig veel geld, want ze moeten later toch voor de kinderen zorgen
Brrrrr...
Straks gaat die meneer of mevrouw nog roepen, dat vrouwen ook niet meer naar school hoeven, kost immers ook onnodig veel geld, want ze moeten later toch voor de kinderen zorgen
Brrrrr...
Volgens mij zitten er maar weinig reacties bij die beweren dat de vrouw thuis moet blijven, wel veel die stellen dat er 1 ouder thuis blijft.
Een kleine maar belangrijke nuancering omdat we inderdaad anders in een discussie komen van man versus [of contra] vrouw. En dat lijkt ons volgens mij allemaal een onzinngie reactie.
Een kleine maar belangrijke nuancering omdat we inderdaad anders in een discussie komen van man versus [of contra] vrouw. En dat lijkt ons volgens mij allemaal een onzinngie reactie.
Dan heb jij de afgelopen 12/13 pagina's niet goed gelezen want er wordt wel degelijk vooral over het thuisblijven van de VROUW gesproken.
SVP eerst goed lezen alvorens je reageert.
Zoals ik stelde zijn er van de bijna 200 reacties weinig meldingen over de vrouw die thuis moet blijven. Ben niet van plan om een discussie te voeren over wat dan weinig is. De strekking van mijn verhaal blijft hetzelfde. Daar moet je op reageren Vicky, niet op niet ter zake doende bijzaken. Volgens mij doen mensen dat als ze verder geen inhoudelijke argumenten hebben!Dan heb jij de afgelopen 12/13 pagina's niet goed gelezen want er wordt wel degelijk vooral over het thuisblijven van de VROUW gesproken.
Het is geen feit dat er beter voor kinderen gezorgd wordt als één van de ouders fulltime thuis blijft. Het wordt hier als een feit gepresenteerd maar het si zeker geen feit.
Mijn ouders hebben gelukkig allebei gewerkt en hebben mij naast een solide economische basis ook een ruimdenkend en modern kader meegegeven waardoor ik niet van mijn vrouw verwacht dat ze fulltime thuis blijft terwijl ze intelligenter is dan ik.
Ik zelf zou er ook niet aan moeten denken dat ik fulltime thuis zou blijven maar dat vindt toch niemand raar van een kerel. Want het is natuurlijk wel degelijk een vrouw moet thuis blijven discussie.
Ik ben blij dat mijn moeder altijd gewerkt heeft en er trots op dat zij zoveel bereikt heeft in het leven. En slecht voor mij gezorgd? Hahahaha, in mijn ogen is het een feit dat heel veel anderen een slechtere jeugd hebben gehad.
Mijn ouders hebben gelukkig allebei gewerkt en hebben mij naast een solide economische basis ook een ruimdenkend en modern kader meegegeven waardoor ik niet van mijn vrouw verwacht dat ze fulltime thuis blijft terwijl ze intelligenter is dan ik.
Ik zelf zou er ook niet aan moeten denken dat ik fulltime thuis zou blijven maar dat vindt toch niemand raar van een kerel. Want het is natuurlijk wel degelijk een vrouw moet thuis blijven discussie.
Ik ben blij dat mijn moeder altijd gewerkt heeft en er trots op dat zij zoveel bereikt heeft in het leven. En slecht voor mij gezorgd? Hahahaha, in mijn ogen is het een feit dat heel veel anderen een slechtere jeugd hebben gehad.
Henk0: blijf jezelf in de maling nemen. Misschien lukt dit je ook wel met je kinderen.
Alleen medelijden is hier op zijn plaats!
Alleen medelijden is hier op zijn plaats!
Medelijden met jou, gast, met je kansarme gezin uit het jaar 0. Onvoorstelbaar hoeveel achterlijke meningen hier geponeerd worden. Vrouwen moeten thuisblijven bla bla.
dat dit nog bestaat. zijn jullie allemaal gereformeerd ofzo?
dat dit nog bestaat. zijn jullie allemaal gereformeerd ofzo?
Deze gast heeft nooit de bewering gedaan dat vrouwen thuis moeten blijven. Is niet relevant voor de discussie.
Dat ben ik wel met Jeroen ens. Denk je dat ooit een man erop aangekeken wordt dat hij zijn kinderen naar de creche brengt? Hooguit dat hij zijn vrouw niet onder controle heeft. Niemand vindt het raar als een man fulltime werkt. Als een vrouw fulltime werkt is ze egoistisch. je leest het tussen alle regels door, hoe hard ze ook zeggen ouder ipv moeder
Beste 'Gast',
Als je 'zoveel belasting' betaalt heb je die bijdrage van de overheid nog wel nodig. Daar ging het nu juist om! Als die er niet is kun je de kinderopvang niet betalen en moet je stoppen met werken. Vergeet niet dat de zogenaamde 'rijken' net alles zelf moeten dragen en ook nog belasting betalen. Uiteindelijk blijft er dan niet zoveel over. Daar schrik je van. Even wat afgeronde maandbedragen:
particuliere ziektekostenverzekering: 300 euro
woonlasten: 1200 euro
gemeentebelasting en energie: zeker 300 euro
kinderopvang na aftrek van bijdragen: 1300 euro
auto: 400 euro (nodig voor mijn werk en voor familiebezoek)
Dan zitten we al op 3500 euro! Dat gaat hard. En dan hebben alleen nog de keiharde basiskosten gehad. U kunt zich voorstellen dat ik ook niet op mijn werk kan verschijnen in mijn kapotte spijkerbroek en verwassen zwarte t-shirt, dus dat af en toe wat nette kleding gekocht moet worden.
Ik weet ook nog hoe het was toen we werkeloos waren:
ziekenfonds: ca 50 euro
woonlasten: ca 200 euro (woningstichting, huursubsidie)
gemeentebelasting en energie:niet meer dan 150 euro
kinderopvang: niks, want ik werkte niet
auto: niet nodig (geen werk, kon dicht in de buurt van familie blijven wonen)
Dat is samen: 400 euro. Dat scheelt wel even!!!!!
Snapt u nu waarom zogenaamde 'rijken' helemaal niet zo rijk zijn?
Als je 'zoveel belasting' betaalt heb je die bijdrage van de overheid nog wel nodig. Daar ging het nu juist om! Als die er niet is kun je de kinderopvang niet betalen en moet je stoppen met werken. Vergeet niet dat de zogenaamde 'rijken' net alles zelf moeten dragen en ook nog belasting betalen. Uiteindelijk blijft er dan niet zoveel over. Daar schrik je van. Even wat afgeronde maandbedragen:
particuliere ziektekostenverzekering: 300 euro
woonlasten: 1200 euro
gemeentebelasting en energie: zeker 300 euro
kinderopvang na aftrek van bijdragen: 1300 euro
auto: 400 euro (nodig voor mijn werk en voor familiebezoek)
Dan zitten we al op 3500 euro! Dat gaat hard. En dan hebben alleen nog de keiharde basiskosten gehad. U kunt zich voorstellen dat ik ook niet op mijn werk kan verschijnen in mijn kapotte spijkerbroek en verwassen zwarte t-shirt, dus dat af en toe wat nette kleding gekocht moet worden.
Ik weet ook nog hoe het was toen we werkeloos waren:
ziekenfonds: ca 50 euro
woonlasten: ca 200 euro (woningstichting, huursubsidie)
gemeentebelasting en energie:niet meer dan 150 euro
kinderopvang: niks, want ik werkte niet
auto: niet nodig (geen werk, kon dicht in de buurt van familie blijven wonen)
Dat is samen: 400 euro. Dat scheelt wel even!!!!!
Snapt u nu waarom zogenaamde 'rijken' helemaal niet zo rijk zijn?