Re: grijskenteken
Geplaatst: 09 dec 2004 17:38
Vandaag in het NEDERLANDS DAGBLAD.
Onterecht grijs kenteken valt nog te keren
door Rob Dekker
Volgende week bespreekt de Eerste Kamer het Belastingplan voor 2005, inclusief de afschaffing van het grijs kenteken. Gezinnen met kinderen die een bestelbus rijden - vaak niet de hoogste inkomens - moeten ineens honderden euro's extra belasting betalen. Zij doen een laatste beroep op 'de politiek'.
Een van de pijlers onder het Belastingplan 2005 vormt de verlaging van de vennootschapsbelasting en van enkele andere fiscale regelingen voor ondernemers. Om die ingreep budgettair neutraal te houden, worden gelijktijdig de lasten van grijs gekentekende voertuigen worden verhoogd.
Dit kan bijdragen aan de stimulering van de Nederlandse economie, maar betekent wel een forse lastenverzwaring voor één specifieke groep. De fiscale verschuiving zal desastreuze gevolgen hebben. Particuliere eigenaren van een grijs gekentekend voertuig zien zich van de ene op de andere dag geconfronteerd met een verhoging van de houderschapsbelasting (HSB) tot vijfhonderd procent. Per jaar betekent dat een lastenverzwaring die kan oplopen tot maar liefst 1200 euro.
Maar dit is niet het enige nadelige effect. Grijs gekentekende voertuigen zullen ook met vele duizenden euro's in waarde dalen. Een complete markt dreigt in te storten.
En niet alleen particulieren krijgen de tot zesvoudige verhoging van de HSB om de oren. Ze zal ook vele kleine ondernemers treffen, die niet aan de nieuwe ondernemerseisen voor een grijs kenteken kunnen voldoen.
En wat te denken van startende ondernemers? Voor hen zijn de nieuwe ondernemerseisen een zwaard van Damocles. Als je zaakuitoefening niet levensvatbaar mocht blijken, krijg je van de Belastingdienst de rekening gepresenteerd. De fiscus zal in dat geval de BPM (motorrijtuigenbelasting) en de HSB navorderen, doorgaans tienduizenden euro's. Dat zal de nodige starters weerhouden van het opzetten van een kleine onderneming, iets wat de overheid anderzijds juist zegt te stimuleren.
De beoogde positieve prikkel van het grootschalige bedrijfsleven gaat zo ten koste van het midden- en kleinbedrijf. Terwijl deze laatste sector één van de kurken is waar de Nederlandse economie op drijft.
De garagebranche staat midden in dit drama en krijgt hierdoor ook een onacceptabel groot verlies te verwerken.
Vrije keuze
De fors verschillende tarieven van de 'gele' HSB - die gerelateerd zijn aan het type brandstof - versterken het nadelige effect voor de burger. De meest voorkomende dieseluitvoering, ooit volkomen rechtmatig verkregen, wordt door de enorme HSB-verhoging onaanvaardbaar duur in het gebruik. In veel gevallen zelfs zo duur, dat burgers en gezinnen in niet te accepteren financiële problemen raken.
Verkoop van het voertuig om vervolgens een geel gekentekende benzinewagen met veel lagere HSB aan te schaffen, is echter geen oplossing. De voertuigen met een grijs kenteken zijn enorm in waarde gedaald. De gedupeerden worden door het Belastingplan 2005 dus in een financieel onmogelijke patstelling geplaatst.
Burgers hebben het recht op een vrije keuze in het economische verkeer. Wie destijds een grijs gekentekend voertuig aanschafte, had toen die vrije keuze. Deze vrije keuze behoort hij ook nu en in de toekomst te hebben als hij een ander voertuig wenst aan te schaffen.
De wetgever behoort die vrije keuze mogelijk te maken door middel van een fatsoenlijke overgangsregeling, die de eigendomsrechten van alle huidige eigenaren van een grijs gekentekend voertuig respecteert.
Als Stichting Belangen Grijskentekeneigenaren krijgen wij vele negatieve en wanhopige reacties binnen. Logisch ook. Is er ooit een belastingverhoging van deze omvang geweest, die een zó specifieke groep zó onevenredig hard heeft getroffen?
Amendement
Maar het is nog niet te laat. De Eerste Kamer kan zich nog afvragen of hier niet beter naar de stem van het volk geluisterd moet worden. Het financiële onheil dat op honderdduizenden hardwerkende burgers en kleine ondernemers afkomt, kan nog worden gekeerd.
De Eerste Kamer heeft het recht het Belastingplan 2005 terug te sturen naar de Tweede Kamer, met het verzoek Amendement 15, van de heer Rouvoet van de ChristenUnie, alsnog in de wet te betrekken om een overgangsregeling te treffen. Dat zou getuigen van het respect jegens de burgers dat zij van de wetgever mogen verwachten.
Rob Dekker schrijft dit artikel namens de Stichting Belangen Grijskentekeneigenaren.