Ben zelfstandig ondernemer werkend vanuit een eigen BV. Klinkt beter dan het is, want het door de belasting gehanteerde minimale inkomen van 38000 euro per jaar haal ik niet.
Op dit moment betaal ik als particulier 3200 euro per jaar met een eigen risico van 1500 euro. In dit bedrag zit een redelijk aanvullend pakket.
Ik moet me er nog uitgebreid in verdiepen, maar als ik dus snel reken ben ik in het nieuwe systeem grofweg 1100 euro per jaar aan nominale premie kwijt plus 6,25% inkomensafhankelijke premie. Stel dat men als basis voor de inkomensafhankelijke premie die 38000 euro gebruikt dan betaal ik in totaal dus 4575 euro per jaar. Niet dat iemand weet of dat gebeurt, daar hadden ze bij de Belastingdienst geen antwoord op.
Maar goed, dat is minder dan de 4700 die ik nu kwijt ben, maar dat is schijn. Want niemand heeft nog enig idee hoeveel de aanvullende verzekeringen gaan kosten.
Dus grosso modo kan het ook voor mij wel eens fors duurder worden.
Maar niemand kan me vertellen exact wat en hoe want zelfs als je op de officiele site hierover kijkt krijgt je te horen dat pas medio december alle gegevens beschikbaar komen. Men zegt nog net niet, "hopen we";(
Is dat niet een beetje laat voor een systeem dat al op 1/1 in werking treedt??? Zelfs als je in aanmerking neemt dat je tot 1 maart 2006 kunt shoppen voor een verzekering.
Naar ik begrepen heb kost de introductie van dit nieuwe zorgsysteem ongeveer 900 miljoen euro, terwijl de jaarlijkse kosten ongeveer 400 miljoen zullen zijn. Er moeten hele sloten ambtenaren aangenomen worden om dit uit te kunnen voeren. Waar zit dan de bezuiniging?
Iets anders waar ik grote moeite mee heb is de manier waarop dit systeem door o.a. Hoogervorst verdedigd wordt. Ik parafraseer: "U krijgt deze fors hogere premies en kosten voor uw kiezen zodat u eindelijk eens weet wat het allemaal wel niet kost. En zodat u bewust uw zorg gaat inkopen."
Tsja, zoals iemand opmerkte laatst: "ik denk niet dat ik ga shoppen als ik in mijn total losse auto langs de snelweg lig te kreperen. Erger nog, wat gebeurt er als ik een natura verzekering heb en de ambulance brengt me naar een ziekenhuis waar mijn zorgverzekeraar geen zaken mee doet?"
Interessante vraag, nietwaar?
Ok, ik weet het, ik spuug een heleboel gal in een keer. Ik besef best dat de zorgkosten de pan uit rijzen en dat daar iets aan gedaan moet worden.
Maar mag het aub met iets meer beleid en iets meer nadenken?? En niet meteen politiek scoren?
Waarom deze ingreep niet uitgesteld tot 1/1/2007, zodat alles een beetje beter overwogen kan worden? Of heeft dat te maken dat dit kabinet zo vlak voor nieuwe verkiezingen dit soort slecht nieuws niet wil brengen??
Off topic, tegen die tijd gaan ze huiseigenaren verblijden met het afschaffen van de OZB belasting. Over timing gesproken
Ict